سئومقالات وب

۶ مورد از ابزارهای ضروری سئو که باید بشناسید

ایا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید برای بررسی و بهبود سئو و موثر بودن بازاریابی محتوایی تان از ابزارهای رایگان یا پولی استفاده کنید؟  برای اینکه بتوانید در حوزه سئو با سایر شرکت ها رقابت کنید باید بهترین ابزارها را در دست داشته باشید تا فرصت های جدید را بیابید، زمان خود را ذخیره نمایید  و نحوه کارکرد سئو را پیگیری کنید و بر اساس داده های به دست آمده آن را تقویت نمایید.  استفاده از بینش های به دست آمده از ابزارهای موجود نه تنها برای فعالیت های سئو بلکه برای بازاریابی دیجیتال نیز اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم بهترین ابزارهای سئو و ضروری ترین آن ها را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

 طبقه بندی ابزارهای سئو:

 

همانطور که در قسمت بالا بیان کردیم این ابزارها نه تنها برای آژانس ها و مشاوران سئو بلکه برای بازاریابان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با وجود طیف وسیعی از ابزارهای موجود در این حوزه، پیدا کردن بهترین و مرتبط ترین ابزار برای افراد کار دشواری خواهد بود. پس سعی می کنیم این ابزارها را به چندین طبقه تقسیم کنیم.

  • ابزارهای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی
  • رتبه بندی
  • ایده های محتوایی
  • لینک بیلدینگ
  • حذف لینک ها
  • سئوی فنی

برای هر طبقه بندی سعی می کنیم بهترین ابزارهای رایگان، نیمه رایگان و پولی را با هم بررسی کنیم.

 ابزار تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی:

بدون داشتن کلمات کلیدی مناسب چیزی به اسم سئو وجود نخواهد داشت. کلمات کلیدی به طور طبیعی موتورهای جستجو و کاربران آن را به سمت شما هدایت می کنند و این موضوع بدین معنی است که محبوبیت سایت شما به چیزی که به کار می برید بستگی خواهد داشت.  در طول ۵ سال گذشته دستیابی به کلمات کلیدی موثر و تجزیه و تحلیل آن ها به لطف ابزارهای موجود ساده تر شده است.  این ابزارها عالی هستند و همه آن ها می توانند داده های موجود را در اختیار شما قرار دهند.  اینکه شما چگونه داده ها را تفسیر می کنید و از آن ها کمک می گیرید  ممکن است با سایر رقبا متفاوت باشد.

ابزار رایگان: Ubersuggest

این گزینه یکی از ابزارهای رایگان برای پیشنهاد کلمات کلیدی است که  از سرویس های پیشنهادی مختلفی برای ایجاد لیست دقیق و جزئی از کلمات کلیدی برای شما استفاده می کند.

ابزار نیمه رایگان: Term Explorer

این سایت ادعا می کند بزرگترین مجموعه داده برای پژوهش کلمات کلیدی دارد و همین امر به شما اجازه می دهد فهرست کلمات کلیدی خود را توسعه دهید ، حجم جستجوی هر کدام را بسنجید و  داده های رقابتی را درک کنید.

پولی: SEMrush

اگرچه این ابزار نیز از لحاظ فنی نیمه رایگان است اما بینش و داده های بیشتری در نسخه پولی آن یافت می شود. این امر به شما اجازه می دهد کلمات کلیدی که رقبا برای آن رتبه بندی شده اند، صفحات فرودی که برای هر ها به کار برده اند را به دست آورید و ارزش کلمات کلیدی را بسنجید.

ابزار پولی: Ahrefs Keywords Explorer

اگر به دنبال کلمات کلیدی زیادی هستید این ابزار یکی از مواردی است که باید مورد استفاده قرار دهید. این ابزار پایگاه داده بزرگ و چند کشوری از کلمات کلیدی متعدد دارد و می تواند معیارهای دقیق تری را مدنظر قرار دهد. حجم جستجو بر اساس داده های کلیک کاربران است و سختی کلمه کلیدی برای رتبه بندی بر اساس مقدار دامنه های ارجاعی تنظیم می شود.

 ابزارهایی برای رتبه بندی:

دانستن فعلی سایت در موتورهای جستجو و نحوه رتبه بندی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  این موضوع به شما اجازه می دهد ببینید کدام یک از استراتژی های بازاریابی عملکرد بهتری دارد و بر روی همین موارد تمرکز کنید و بازگشت سرمایه گذاری را بیشتر کنید و ورودی به سایت را افزایش دهید. این ابزارها شما را قادر می سازد بدون ساعت های متمادی بررسی صفحات مختلف نتایج جستجو، جایگاه خود را برای کلمات کلیدی پیدا کنید.

ابزار رایگان: کنسول جستجوی گوگل

این گزینه یکی از ابزارهای بسیار مفیدی است که توسط خود گوگل توسعه یافته است و به کاربران کمک می کند عملکرد سایت خود را در حوزه های مختلف بسنجند. با کمک بخش Search Traffic و Search Analytics می توانید فهرستی از کلمات کلیدی که اخیرا برای آن رتبه ای دارید را به دست آورید.  شما می توانید این نتایج را بر اساس موقعیت رتبه بندی و کلمات کلیدی هدفی که بر روی صفحات مختلف هستند مرتب کنید و از آن برای بهبود سئوی سایت خود بهره ببرید.

ابزار نیمه رایگان: SEMrush

این ابزار به عنوان یک گزینه نیمه رایگان دسترسی محدودی به  داده های موجود ارائه می دهد اما باز هم استفاده از آن خالی از لطف نیست. به طور خلاصه این ابزار به شما اجازه می دهد هر دامنه و کلمه کلیدی را از موقعیت جغرافیایی، بررسی رقابت های محلی و غیره بررسی کنید  و دستگاه های مختلفی را هم هدف قرار دهید.

ابزار پولی: Authority Labs

این گزینه یکی از ابزارهای بسیار کاربردی است و به شما اجازه می دهد کلمات کلیدی سایت خودتان را پیگیری کنید.  بررسی روزانه عملکرد کلمات کلیدی که شما برجسته کرده اید بسیار جذاب است  و اجازه می دهد یافته های خود را به گزارش هفتگی نیز تبدیل کنید.

 ابزارهای بررسی مفید بودن محتوا:

همه سئو  به گونه ای با محتوا در ارتباط هستند. این موضوع نشان می دهد محتوای خوب بر روی سایت چقدر مهم است.  پیدا کردن ایده های تازه و منحصر به فرد برای تولید محتوای روزانه کمی دشوار است اما شما باید سایت خود را نه تنها برای مخاطبین منحصر به فرد و مرتبط سازید بلکه  آن را برای موتورهای جستجو نیز بهینه سازی نمایید.  ابزارهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد شما را قادر می سازد ایده های جدید محتوایی را بیابید و محتوای فعلی خود را بهینه سازی کنید.

ابزار رایگان: Outdated Content Finder

این ابزار که توسط سایت Greenlane طراحی شده است می تواند یک ابزار مفید برای بررسی  ایده های محتوایی باشد.

واژه مدنظر خود را که می خواهید رتبه ای در آن به دست آورید وارد کنید یا موضوعات عمومی را در آن وارد نمایید. حالا می توانید پارامترهای موجود را مشخص کنید. به کمک این ابزار می توانید محتوای قدیمی خود را به محتوای جدید تبدیل کنید.

ابزار نیمه رایگان : افزونه وردپرسی یواست

این گزینه نیز یکی از ابزارهای وردپرسی است که شما را مطمئن می سازد محتوایی که تولید می کنید سئو دوست است.

ابزار پولی: Buzzsumo

این ابزار یکی از ابزارهای ساده اما بسیار مفید است.  رابط کاربری آن بسیار ساده است و به شما اجازه می دهد به سرعت محتوایی که در مورد یک موضوع خاص به خوبی کار می کند را شناسایی کنید و در عین حال اینفلوئنسرهای بزرگ را برجسته می کند.

 ابزارهای مرتبط با لینک بیلدینگ:

اگرچه گوگل بیان کرده است که سایت ها نباید لینک بیلدینگ کنند اما هنوز هم استفاده از لینک های مرتبط یکی از فاکتورهای رتبه بندی است.  شما می توانید از روش های مطمئنی که اسیبی به رتبه سایتتان وارد نمی کند و باعث جریمه گوگل نمی شود برای ساخت لینک استفاده کنید.

حتما بخوانید: چگونه به طور موثر بک لینک بسازیم؟

ابزار رایگان: افزونه LinkMiner

LinkMiner یک ابزار عالی برای یافتن لینک های شکسته است. این گزینه کاربرد ساده و اسانی دارد و درک آن بسیار ساده است.

ابزار نیمه رایگان: تولبار سئوی موز و  افزونه Majestic Backlink Analyzer:

هر دوی این ابزارها می توانند اطلاعات ضروری در مورد سئوی سایتی که در آن قرار دارید در اختیار شما قرار دهند. می توانید از این گزینه در کنار هم استفاده کنید تا درک کلی از سئوی سایت به دست آورید.

ابزار پولی: Ahrefs Site Explorer

این گزینه یکی از ابزارهای عالی در مورد لینک های از دست رفته، شکسته و موجود است. این ابزار نه تنها در عرض چند ثانیه میلیون ها صفحه از سایت را می خزد بلکه تنها ابزار برای خزش منابع جاوا اسکریپتی است.  این موضوع به شما اجازه می دهد تصاویر بزرگ تری از سئوی سایت و بک لینک ها داشته باشید. به لطف قابلیت های مختلفی که در این ابزار وجود دارد می  توان تجزیه و تحلیل بک لینک ها را به سادگی انجام داد. شما می توانید بازه زمانی را تنظیم کنید، داده ها را بر اساس نوع پلتفرم و زبانی که دارید فیلتر کنید، انکر تکست ها  تجزیه و تحلیل نمایید و حتی بک لینک ها را مانیتور کنید.

ابزار پولی: Buzzstream

این ابزار قابلیت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. این یک ابزار عالی برای مدیریت داده .

 ابزارهای حذف لینک:

ممکن است هیچ وقت در زندگی خود به حذف لینک ها نیاز نداشته باشید اما برخی از سایت هایی که دچار جریمه پنگوئن گوگل شده اند باید از این روش به درستی بهره ببرند. این کار می تواند زمانبر باشد اما  سایت تان را بهبود می بخشد و زندگی تازه ای به آن می دهد. برخی از اوقات حذف لینک حتی در صورت جریمه نشدن سایت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. شما ممکن است در گذشته لینکی را از سایتی خریداری کرده باشید و در حال حاضر احساس کنید تاثیر منفی بر روی سایت دارد.  حذف این لینک ها نه تنها آسیبی به سایت نمی زند بلکه از نظر گوگل بسیار مفید است.

 

این مقاله را هم بخوانید: راهنمای شناسایی و بازیابی پنالتی گوگل برای افراد مبتدی

 

ابزار رایگان: Disavow Tool

زمانی که ابزار Disavow گوگل در نهایت معرفی شد، مدت زمان زیادی از عرضه آن می گذشت.  این ابزار در اصل سایت هایی برای گوگل برجسته می کند که لینکی به سایت شما نداده اند. به همین سادگی

ابزار پولی: CognitiveSEO

این گزینه یکی از ابزارهای مفید در این طبقه بندی است که می توانید به خوبی از مزایای آن بهره مند شوید.  این گزینه در رتبه بندی، پژوهش رقبا، تجزیه و تحلیل لینک ها، بررسی محتوا و بررسی لینک های غیر طبیعی و حذف لینک ها کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. این یک ابزار بسیار جذاب است و  دارای صفحه پیش نمایش است. در این شرایط می توانید سایت را قبل  از اینکه بخواهید به  فایل disavow اضافه کنید بررسی نمایید.  این سایت می تواند فایل disavow را برای شما ایجاد کند. در این شرایط می توانید فایل ایجاد شده را بدون هیچ زحمتی در گوگل آپلود کنید.

 ابزارهای سئوی فنی:

بررسی بک اند سایت و دانستن عملکرد آن و مشکلاتی که در بخش فنی دارد برای رسیدن به یک بهینه سازی مطلوب ضروری است.  ابزارهای زیر به شما کمک می کنند سئوی فنی سایت خود را بررسی کنید و در صورت بروز مشکل آن ها را برطرف نمایید.

ابزار رایگان: افزونه WooRank

این گزینه اگرچه به نظر یک ابزار نیمه رایگان می اید اما می توانید اطلاعات کافی از طریق آن بیابید  و از آن به صورت رایگان استفاده نمایید.  این گزینه کل سایت را بررسی می کند و اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد  در اختیار شما قرار می دهد. این یک ابزار عالی برای مرور سایت شما و سایت رقبایتان است.

ابزار نیمه رایگان: Screaming Frog

این گزینه یکی از ابزارهای عالی برای بررسی سایت است. این ابزار قوانین خود را بر روی کل لینک ها و صفحات سایت اعمال می کند تا بتواند اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد آن بیابد.  بهتر است این ابزار را هم در فهرست ابزارهای موردنیاز برای سئو قرار دهید.

ابزار پولی: DeepCrawl

 

Deepcrawl سرویس های مشابهی با Screamingfrog دارد اما استفاده از آن برای افرادی که در حوزه سئوی فنی تازه کار و مبتدی هستند بسیار ساده و اسان است. به  جای اینکه صفحه گسترده ای از ابزار دریافت کنید، می توانید اطلاعات بصری را به شکل جدول و نمودار مشاهده نمایید. قابلیت دیگری که این ابزار را از سایر ابزارها متمایز می کند توانایی آن برای شناسایی محتوا و برجسته کردن عناوین از دست رفته، ، طول محتوا و سایر موارد است.

خوب همانطور که مشاهده کردید شما می توانید از طیف وسیعی از ابزارها برای بررسی سئوی سایت خود استفاده کنید. اگرچه ابزارهای پولی بینش و داده های دقیق تری در اختیار شما قرار می دهند اما استفاده از ابزارهای رایگان نیز می تواند اطلاعات مفید و ارزشمند در اختیارتان قرار دهد. پس اگر بودجه اندکی دارید کار خود را با ابزارهای رایگانی که در هر طبقه بندی معرفی کردیم اغاز نمایید.

 

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن