فناوریمدیریت سرور

مقایسه ۵ فراهم کننده ابر خصوصی

انتخاب یک فراهم کننده ابر خصوصی کار اسانی نیست. در این مقاله قصد داریم ابرهای خصوصی ارائه شده توسط مایکروسافت، VMware، OpenStack، CloudStackو Platform9 را از نظر مدیریت، سازگاری، پیچیدگی و امنیت مورد بررسی قرار دهیم.

نرم افزارهای ابر خصوصی باید بتواند با لایه مجازی سازی به خوبی کار کند که منابع را فراهم می کند، رابط مدیریتی را برای خدمات شخصی فعال می سازد و رابط مدیریتی را برای مدیران آی تی فراهم می کند. تمامی اینکارها باید با یک مقرون به صرفه و نیز پشتیبانی مناسب انجام شود. با وجود تمامی سرمایه گذاری های نرم افزاری   و به طور خاص مجازی سازی و نرم افزارهای ابری، سوالات زیادی در مورد مزایا و معایب آن به ذهن خطور می کند. در ادامه مزایا و معایب هر ام از فراهم کنندگان ابر خصوصی را با هم مرور خواهیم کرد.

ابر خصوصی مایکروسافت:

اگرچه ورود مایکروسافت به حوزه مجازی سازی و ابری کمی با تاخیر اتفاق افتاد اما این غول نرم افزاری منابع قابل ملاحظه ای را برای به وجود آوردن تجربیات خوب و جلوگیری از برخی از اشتباهات فراهم کرده است. نرم افزار ابر خصوصی مایکروسافت بخشی از System Center 2012 R2 است. سیستم سنتر محصولات مختلفی را تحت یک محصول که شامل مدیریت ماشین مجازی، مدیریت حفاظت از اطلاعات، حفاظت از نقطه نهایی و مدیریت عملکردهاست ارائه کرده است.

  • سیستم سنتر مایکروسافت به طور مرکزی از ۲۰۱۲ هایپر وی هاست(Windows 2012 Hyper-V hosts) پشتیبانی می کند و آن را به همراه ناظر ماشین مجازی( هایپر وایزر) از سیتریکس و VMwar مدیریت می کند. KVM یک استثنای قابل توجه است که در این مورد نمی گنجد. در حالیکه هایپر وایزرها عالی هستند اما کمبود فعلی از فراهم کنندگان شبکه شخص ثالث همچون سیسکو ممکن است برای برخی از مشتریان یک محدودیت بزرگ باشد.
  • پیشنهادات ابر خصوصی مایکروسافت معمولا بر روی اپلیکیشن هایی تمرکز دارد که با اتوماسیون و مانتیورینگ ادغام شده است. این کار به همراه توانایی آن برای ایجاد یک سرویس شخصی مبتنی بر قابلیت IIS به فرآیند کمک می کند.
  • امنیت را می توان از منابع موجود بدون پیچیدگی نصب و تنظیم ورود یکبار مصرف به سیستم به دست آورد. البته این موضوع می تواند خطرات امنیتی زیادی را بر اساس اسیب پذیری های موجود در سرور ویندوز به همراه داشته باشد.
  • درحالیکه قطعات موجود در این بسته را نمی توان تک به تک مقایسه کرد اما وجود SKU واحد فرایند خرید و ثبت لایسنس را اسانتر می کند.

ابر خصوصی vCloud Suite:

VMware یکی از قدیمی ترین شرکت هایی است که در حوزه مجازی سازی کار می کند و عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است. محصولات VMware توانایی مقیاس پذیری را بر اساس حجم کاری موجود دارند. این شرکت چندین محصول را در بسته پیشنهادی ابر خصوصی خود ادغام کرده است و همین امر انتخاب را برای مشتریان راحت تر کرده است. ابر خصوصی vCloud Suite این شرکت سه نسخه متفاوت ( استاندارد، پیشرفته و شرکتی) دارد و هر کدام از این نسخه ها قابلیت ها و ویژگی های متفاوتی دارند.

  • vCloud Suite از سایر هایپر وایزر همچون Hyper-V و KVM نیز پشتیبانی می کند. با اینحال مدیریت واحد تبلیغ نشده است.
  • ویرایش پیشرفته از vCloud Suites نسخه vRealize Business را برای vSphere و نسخه شرکتی را فراهم کرده است. vRealize Business هزینه، مصرف و معیاربندی را فراهم می کند.
  • vCloud Suite بسته بندی شده است و برای ارتقا نیازمند لایسنس هایی است. با اینحال این مجموعه شامل محصولات جداگانه ای است و نسبت به سایر محصولات نصب خوب و اسانی دارد.
  • vCloud را می توان با نرم افزارهای VMware ادغام کرد با اینحال اینکار نیز نیازمند صرف هزینه اضافی است.
  • امنیت کلاس شرکتی در هایپر وایزرها و لایه های شبکه برای کاربرد اسان با اکتیو دایرکتوری ادغام شده است و پیچیدگی های آن مورد نیاز است.
  • پشتیبانی از VMware Virtual SAN و OpenStack انعطاف پذیری خوبی را در مورد و نیز ابزارهای یکپارچه ابری فراهم می سازد.

ابر خصوصی OpenStack:

همانطور که می دانید OpenStack یکی از محبوب ترین گزینه های ابری متن باز است. این سیستم می تواند محاسبات، ذخیره سازی و شبکه را مدیریت کند واین موارد را برای کاربرد آسان توسعه دهد اما با این وجود دارای داشبورد محدودی است. بر خلاف VMware و مایکروسافت، OpenStack دارای هایپر وایزر خود نیست.

  • این سیستم را می توان به همراه شرکت VMware، هایپر وی شرکت مایکروسافت یا Xen مورد استفاده قرار داد . با اینحال بیشتر اوقات با KVM مورد استفاده قرار می گیرد که یک منبع متن باز محسوب می شود.
  • سیستم OpenStack به خاطر ماهیت متن باز بودنش،از محدوده وسیعی از نرم افزارها و پشتیبانی می کند. این موضوع باعث شده است که معماری انعطاف پذیری داشته باشد که از پلتفرم ی جدید پشتیبانی می کند.
  • در حالیکه هزینه سرمایه گذاری بر روی نرم افزارها رایگان است اما آموزش افراد هزینه بر خواهد بود.
  • مشابه سایر موارد متن باز، مدل پشتیبانی در مقابل نگهداری پولی وجود دارد. اینکار ممکن است نیازمند کارمندان آموزش دیده باشد تا بتوانند به سرعت پشتیبانی های مورد نیاز را انجام دهند.
  • با وجود جوامع توسعه دهندگان بسیار و بازخوردهای با کیفیت از کاربران، پیچیدگی نصب و اجرای آن بسیار ساده تر از چیزی است که انتظار می رود. OpenStack به طور مستقیم بر روی پلتفرم ابری تمرکز دارد و دارای قطعات اضافی که پیچیدگی را کاهش می دهد نیست.

ابر خصوصی Platform9:

 

Platform9 فراهم کننده ابر خصوصی مبتنی بر OpenStack است که در محل اقامت ندارد. این سیستم از یک OpenStack به عنوان مدل خدماتی استفاده می کند که به سازمان ها اجازه می دهد این ابر خصوصی را از ابر بیرونی مدیریت کنند. اگرچه این موضوع برای راه حل های ابر خصوصی کمی غیر معمول و عجیب است اما نقطه کلیدی که باید به خاطر سپرده شود این است که داده ها و اطلاعات شما هنوز در مرکز داده خودتان قرار دارد و تنها کارهای مدیریتی از بیرون انجام می شود.

  • سیستم Platform9 اخیرا از هایپر وایزر KVM با ESXi شرکت VMware پشتیبانی می کند. هنوز برنامه ای برای هایپر وی یا Xen وجود ندارد.
  • نرم افزاری برای نصب یا ارتقا وجود ندارد. Platform9 همه ارتقاها را در OpenStack مدیریت می کند.
  • پرتال ساده شده کاربری، مدیریت تصاویر و کشف زیر ساخت ها کارهای مدیریتی بسیار کمی را ایجاد کرده است.
  • توسعه مبتنی بر سیاست به همراه مانیتورینگ زیر ساخت ها قابلیت های ابری عمومی بسیار محبوبی را فراهم آورده است بدون اینکه پیچیدگی زیادی وجود داشته باشد.
  • نیازی به صرف هزینه های اضافی برای شروع کار نیست. این راه حل به صورت ماهانه و به ازای خدمات دریافت شده هزینه بر خواهد بود.

ابر خصوصی Apache:

یکی دیگر از فراهم کننده های ابر خصوصی Apache است. راه حل CloudStack از محدوده وسیعی از هایپر وایزر از شرکت های مختلفی همچون مایکروسافت، سیتریکس، KVM و VMware پشتیبانی می کند. این کار به مدیران اجازه می دهد رابط مدیریتی سریع ، معیارهای کاربرد منابع و توسعه تصاویر را به سادگی همراه خود داشته باشند. اکتیو دایرکتوری نیز با نرم افزارهای تعریف شده شبکه محدود در کنار این ابر وجود دارد.

  • بر خلاف سیستم OpenStack که بر روی جنبه ابری هسته تمرکز داشت، CloudStack به دنبال فراهم آوردن همه چیز تحت یک منبع واحد است.
  • سیستم CloudStack یک رویکرد اقتصادی برای ابر خصوصی با قابلیت های محبوب بسیاری است. یک نگرانی در مورد این سیستم، کیفیت این قابلیت هاست.
  • این سیستم حاوی عوامل مدیریتی مبتنی بر جاواست که ممکن است باعث ایجاد نگرانی هایی در مورد عملکرد، امنیت و سایر موارد شود.

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن