سئومقالات وب

۵ مورد از بررسی های فنی سئو که باید در سال ۲۰۱۷ انجام دهید

در ماه های اخیر ما شاهد اعلانات مهمی از طرف گوگل بوده ایم.  در نتیجه تعداد ایتم های فنی که باید به هنگام بررسی سئوی سایت مدنظر قرار گیرد  افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم این موارد را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

  1. خزش سایت های موبایلی:

گوگل بیان کرده است که اکثریت قریب به اتفاق جستجوها بر روی موبایل و دستگاه های موبایلی انجام می شود. به همین خاطر این شرکت در ماه های اخیر به سمت ایندکس اول موبایل روی  آورده است.  زمانی که سایت را بررسی می کنید  نه تنها باید نحوه دسترسی ربات های دسکتاپی گوگل به سایت را بررسی کنید بلکه  مجبورید خزش خزندگان گوگل بر روی گوشی های هوشمند را نیز مدنظر قرار دهید. شما می توانید قابلیت خزش سایت خود بر روی موبایل را ارزیابی نمایید.  برای انجام اینکار می توانید از ابزارهای زیر ک بگیرید:

  • تاییدکننده های موبایلی سطح صفحه: تست موبایل دوست بودن گوگل و قابلیت Fetch as Google در کنسول جستجوی گوگل ساده ترین و بهترین روش برای نحوه خزش سایت های موبایلی است. علاوه بر این گزارش Mobile Usability در کنسول جستجوی گوگل می تواند صفحات خاصی که بر روی سایت مشکلات مرتبط با  قابلیت استفاده در موبایل دارند را مشخص کند.
  • خزندگان سئو با قابلیت ربات های گوگل برای گوشی های هوشمند: بیشتر خزندگان سئو در حال حاضر گزینه ای را برای مشخص کردن یا انتخاب User agent پیشنهاد می کنند. اینکار به شما  اجازه می دهد رفتار خزندگان گوگل بر روی موبایل را شبیه سازی کنید. Screaming Frog Spider،org،Botify ،Deepcrawl و Sitebulb به شما اجازه می دهند رفتار خزندگان موبایلی را شبیه سازی کنید.
  • آنالیزورهای لاگ مرتبط با سئو:  آنالیزورهای لاگی وجود دارد که کاملا بر روی مشکلات سئو تمرکز کرده اند. در این میان می توان به ابزارهایی همچون Screaming Frog Log analyzer، Botify و OnCrawl اشاره کرد. این ابزارها به شما اجازه می دهند به راحتی خلا موجود بین خزش خودتان و دسترسی ربات ها به سایت را شناسایی کنید.
  1. رفتارهای خزش جاوا اسکریپت و رندر محتوا:

سه سال قبل، گوگل اعلام کرد که می توانند جاوا اسکریپت ها را به منظور درک بهتر صفحات اجرا کنند. با اینحال، تست های جاوا اسکریپت  نشان داد که این موضوع به روشی که آن ها به کار رفته و  فریم  ورکی که مورد استفاده قرار داده اند بستگی دارد.  به همین خاطر دنبال کردن  بهترین تمرینات ضروری است. در این شرایط باید بتوان رویکرهای بهینه سازی را برای دسترسی به محتوا مورد استفاده قرار داد.  همچنین تست های انجام شده توسط Will Critchlow نشان می دهد  زمانی که تکیه سایت بر روی جاوا اسکریپت برای محتوای ضروری و لینک های داخلی کم می شود ، نتایج بهبود پیدا می کند.  زمانی که به بررسی سئوی سایت خود می پردازید باید ببینید سایتتان برای نشان دادن محتوای اصلی یا ناوبری از جاوا اسکریپت استفاده می کند یا خیر.  باید اطمینان حاصل نمایید که محتوای اصلی  در دسترس گوگل قرار می گیرد.  در سطح صفحات ، می توانید رفتار خزش جاوا اسکریپت  و رندر شدن صفحات را با گزینه Fetch as Google کنسول جستجوی گوگل بسنجید.  برای تایید خزش جاوا اسکریپت site-wide،  می توانید از خزندگان سئو همچونSitebulb یا  Screaming Frog SEO Spider  استفاده کنید.

  1. استفاده و بهینه سازی داده های ساخت یافته :

همانطور که می دانید نتایج جستجوی گوگل به لطف قابلیت هایی همچون اسنیپت های غنی، کارت های غنی، پنل دانش و جعبه های پاسخ بسیار تکامل یافته است.  این موضوع نشان می دهد که جذب ترافیک بیشتر نه تنها از طریق تلاش برای کسب رتبه در نتایج طبیعی حاصل می شود بلکه سایت موردنظر باید دیده شدن خود را از طریق این قابلیت ها نیز بیشتر کند. در بیشتر موارد به دست اوردن چنین بهینه سازی هایی به معنای استفاده و اجرای درست داده های ساخت یافته و نیز فرمت بندی و هدف قرار دادن محتوایی است که بتواند به های ان پاسخ مناسبی دهد.  با درک درست محتوایی که می تواند در صفحه نتایج موتورهای جستجو به خوبی نشان داده شود می توانید آن را با داده های ساخت یافته و فرمت بندی مرتبط بهینه سازی کنید.  می توانید چنین فرصت هایی را با جستجوی و کلمات کلیدی آن ها شناسایی نمایید. استفاده از ابزارهایی همچون SEMrush، Ahrefs و Moz Keyword Explorer کمک فراوانی به شما خواهد کرد. بعد از اینکه متوجه شدید ام یک از محتواهای موجود در سایت باید فرمت بندی  شود و برای داده های ساخت یافته بهینه سازی گردد، می توانید از نمونه  گالری های جستجوی گوگل به عنوان مرجع  استفاده کنید و  آن را به همراه ابزار Structured Data Testing مورد استفاده قرار دهید. همچنین  باید بدانید که برای کدام یک از قابلیت های SERP رتبه بندی  کسب کرده اید و تاثیر این رتبه بر روی ترافیک سایتتان چه بوده است. برای اینکار کافیست سری به گزارش های آنالیتیکی کنسول جستجوی گوگل بزنید.

  1. پیکربندی AMP:

این قابلیت برای فراهم کردن نسخه ساده تری از HTML صفحات سایت  طراحی شده و از منابع بهینه سازی شده و کش خود برای نشان دادن نتایج سریع تر در موبایل استفاده می کند.   در حال حاضر AMP باید در کاروسل اخبار گوگل گنجانده شود . بیشنر سایت ها از این گزینه استفاده کرده اند. به همین خاطر زمانی که می خواهید سئوی سایت خود را مورد بررسی قرار دهید بهتر است این گزینه را نیز مدنظر داشته باشید.

تایید Sitewide:

شما می توانید خزندگان سئو را به گونه ای پیکربندی کنید که حضور صفحات  AMP  و کد وضعیت را تایید کنند. اینکار را می توان از طریق Screaming Frog،OnPage.org و Botify انجام داد. علاوه بر این، بیشتر خزندگان سئو به طور مستقیم از تایید AMP پشتیبانی می کنند.

تایید سطح صفحات:

توصیه می شود صفحات خاصی را مورد بررسی قرار دهید و ببینید در این صفحات AMPبه درستی به کار رفته است یا خیر.  باید مهم ترین صفحات و آن هایی که قبلا مشکل داشته اند را مرور کنید. اینکار اطلاعات بیشتری را در مورد های فعلی در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید تایید سطح صفحات را به طور مستقیم  با تست کدهای موجود به کمک AMP Playground انجام دهید. همچنین می توانید برای تایید اینکه صفحه فعلی در مرورگر نسخه AMP دارد یا خیر از AMP Validator استفاده کنید. همچنین می توان AMP صفحات را در سطح صفحات از طریق DevTools کروم  و نیز Official AMP Validator و AMP Test گوگل انجام داد.

مانیتورینگ مداوم:

بعد از اینکه کارکرد درست AMP را تایید کردید و خطاهای موجود را رفع نمودید، می توانید آن را به کمک گزارش AMP کنسول جستجوی گوگل مورد بررسی قرار دهید تا ببینید مشکلی باقی مانده است یا خیر.  علاوه بر تنظیم و مانیتور کردن بخش آنالیتیکی، باید به درستی دیده شدن نسخه AMP در نتایج گوگل و نیز تاثیر آن بر روی سایت را مانیتور کنید. می توان اینکار را از طریق Search Analytics monitor در کنسول جستجوی گوگل  انجام داد.

  1. پیکربندی HTTPS:

از اواسط سال ۲۰۱۴، گوگل از HTTPS به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کند. سال گذشته، آن ها اعلام کردند که  برای کمک به مرور سریع تر کاربران، صفحات HTTP ای که پسوردها و موارد دیگر را جمع اوری می کنند را به عنوان Not secure نشانه گذاری می نمایند.  به همین خاطر مهاجرت به سمت نسخه HTTPS به یک اولویت تبدیل شده است و ۵۰ درصد صفحاتی که توسط فایرفاکس و کروم بارگذاری می شود  و نیز نیمی از صفحات اول گوگل از HTTPS استفاده می کنند.  این موضوع برای سایت های تجارت الکترونیکی به یک ضرورت تبدیل شده است. زمانی که بررسی سئوی سایت خود را  آغاز می کنید باید ببینید سایت آنالیز شده این نسخه را دارد یا خیر.  اگر سایت موردنظر هنوز به HTTPS مهاجرت نکرده باشد، باید اینکار انجام شود.  در ادامه برخی از مهم ترین تاییدیه های مرتبط با سئو به هنگام مهاجرت به HTTPS را مشاهده می کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که می توانید تمامی منابع و محتواهای خود را انتقال دهید. اگر در حال استفاده از زیر دامنه یا سایر موارد هستید، باید مطمئن شوید که آن ها را نیز به HTTPSمنتقل می کنید.
  • ساختار صفحات خود را قبل از مهاجرت بررسی کنید.
  • از دیدگاه و منظر نرخ تبدیل، ترافیک و دیده شدن، صفحات خود را بررسی کنید.
  •  پروفایل فردی برای کنسول جستجوی گوگل برای دامنه ها و زیر دامنه های HTTPS  خود ایجاد کنید  تا بتوانید فعالیت آن ها را قبل،  در طول، بعد از مهاجرت بررسی نمایید.

برخی از ابزارهایی که می توان در فرایند مهاجرت استفاده کرد به شرح زیر است:

برای اجرا:

  • برای اینکه بتوانید  بهترین گواهینامه SSL را انتخاب کنید بهتر است The Wizard را بررسی کنید.
  • برای تسهیل اجرای این مهاجرت در وردپرس بهتر است از افزونه Really Simple SSL WordPress استفاده نمایید.
  • برای  شناسایی قوانین مرتبط با ریدایرکت برای استفاده در htaccess از HTTP to HTTPS Redirect Generator استفاده کنید.

برای تایید و مانیتورینگ:

  • سعی کنید از دستورات رسمی گوگل استفاده نمایید.
  • برای بررسی SSL و مشکلات مرتبط با محتوا می توانید از SSL Shopper،Google Chrome DevTools استفاده نمایید
  • برای شبیه سازی ربات های گوگل برای دسکتاپ و موبایل از خزندگان سئو همچون Screaming Frog، org، Botify، Sitebulb استفاده کنید.
  • برای تایید خزش مستقیم ربات های گوگل در آدرس های HTTP و HTTPS  می توانید از ابزارهایی همچون Screaming Frog Log Analyzer، Botify یا OnCrawl استفاده کنید.
Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن