سئومقالات وب

۵ خطری که می توانید در حوزه سئو انجام دهید

زمانی که سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنید همیشه خطراتی متوجه سایتتان خواهد بود.  مثلا فرض کنید تصمیم دارید پلتفرم سایت خود را تغییر دهید، طراحی جدیدی برای آن ایجاد کنید و ساختار URL ها را در آن تغییر دهید. در این شرایط رتبه های که در حال حاضر برای کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود را دارید به خطر می اندازید.  می توانید  چنین خطری را به جان بخرید و تغییراتی که به دنبالش هستید را اعمال کنید. تصمیم گیری بر عهده خود شماست.  در این مقاله قصد داریم ۵ مورد از تاکتیک های سئو که ارزش خطر کردن را دارد بیان کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

 چه زمانی می توان در حوزه سئو ریسک کرد؟

قبل از اینکه  بخواهید بر روی فرایند سئوی سایت خود کاری انجام دهید و نتایج موجود را به خطر بیندازید باید مزایا و معایبی که از این تغییرات به دست می آورید را سبک و سنگین کنید. به عنوان مثال اگر سایت شما برای کلمات کلیدی متعدد در ۵ الی ۱۰ رتبه برتر گوگل قرار دارد،  با ایجاد تغییر بر روی سایت و انجام برخی از تاکتیک ها به چه چیزی می توانید دست پیدا کنید؟ ایا این دستاورد با ارزش تر از چیزی است که در حال حاضر دارید؟ اگر احساس می کنید معیارهای کلیدی همچون ، درآمد، ، بونس ریت و زمان سپری شده در سایت در حال تغییر است ، می توانید از این فرصت استفاده کنید و تغییراتی را در فرایند سئو انجام دهید.

 خطراتی که می توان در حوزه سئو به جان خرید:

بعد از اینکه مزایا و معایب حاصل از تغییر را سبک و سنگین کردید حالا می توانید تاکتیک های مختلفی که پیش رو دارید را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه برخی از خطرات مرتبط با سئو که در سایت های مختلف انجام شده است را با هم مرور می کنیم.

  1. تست A/B اطلاعات متا:

برخی از افراد بر این باورند که نرخ کلیک بر روی اثر دارد و به همین خاطر بر روی آن تمرکز می کنند. گوگل به دنبال فهرست مرتبط تری از داده ها برای کوئری های جستجو شده است تا بتواند نیاز جستجوکنندگان خود را به ک این داده ها برآورده سازد.  اگر هیچ کس بر روی فهرست شما کلیک نکند، گوگل فرض می کند که سایت و صفحه شما ربطی به عبارت جستجو شده ندارد و آن را به صفحه های بعدی می فرستد.  اگر استراتژی/ محتوای کلمات کلیدی شما در عناوین متا و متا دیسکرپشن ضعیف باشد نیز گوگل  صفحه شما را نشان نمی دهد. همین امر فرصت خوبی را برای تست A/B عناوین مختلف متا و دیسکرپشن های مرتبط با آن فراهم می کند. اینکار می تواند فرصت خوبی برای بهینه سازی صفحات در اختیار شما قرار دهد. صفحات خود را بعد از بهینه سازی ارزیابی کنید تا ببینید چه تغییراتی می تواند نتایج خوبی برایتان داشته باشد.

  1. تغییر ساختار URL:

بیشتر اوقات در فضای سئوی سایت های تجارت الکترونیک، صاحبان این کسب وکارها از پلتفرم های قدیمی با  ناوبری و ساختار ضعیف سایت استفاده می کنند. بهینه سازی URL ها و ساده تر کردن  و قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط در آن می تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. همچنین اینکار باعث می شود کاربر شما بداند صفحه مورد در مورد چه چیزی است. اگر  صفحه نتایج گوگل را مورد بررسی قرار دهید متوجه می شوید که رتبه های برتر آدرس بسیار واضحی دارند. اگر تصمیم دارید ساختار URL خود را تغییر دهید توصیه می کنیم اینکار را در کل سایت انجام ندهید. قبل از هر کاری ، چند مورد از صفحات را به این شیوه بهینه سازی کنید و سپس به صورت تدریجی تغییرات مدنظر را بر روی سایت اعمال نمایید. اطمینان حاصل کنید که نتایج به دست آمده را بعد از ایجاد تغییر ارزیابی می کنید. اگر نتیجه مثبتی از این تغییرات دریافت کردید می توانید به تغییر URL های خود ادامه دهید و فرایند مدنظر را تکمیل کنید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که همه آدرس های قدیمی را به آدرس های جدید ۳۰۱ کنید در غیر اینصورت این ها را  از دست خواهید داد.  تغییر یکباره همه URL ها می تواند به رتبه بندی طبیعی شما اسیب وارد کند و گزینه مطلوبی نیست. همیشه سعی کنید کار خود را با مقادیر کم آغاز کنید، نتایج را بسنجید و سپس تغییرات بزرگ را اعمال نمایید.

  1. بهبود تجربه کاربری:

به نظر من تجربه کاربری  یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی در موتورهای جستجویی همچون گوگل است. بهینه سازی تجربه کاربری و بررسی معیارهایی همچون زمان سپری شده در سایت، بونس ریت و سایر موارد می تواند کمک بسزایی در کسب رتبه مدنظر بکند. به عنوان مثال می توانید به کمک ابزارهای آنالیتیکی همچون گوگل آنالیتیکس، صفحاتی که عملکرد خوبی ندارند را شناسایی کنید. سپس این صفحات را برای ارائه تجربه بهتر کاربری بهینه سازی نمایید و منتظر افزایش رتبه بندی خود بمانید. قالب دقیق و یکسانی برای بهبود تجربه کاربری وجود ندارد اما برخی از مثال های زیر می تواند به درک این شرایط کمک کند:

  • قرار دادن نظرات افراد در صفحه محصولات
  • استفاده از محتوای ویدئویی در صفحه محصولات یا سایر طبقه بندی ها
  • قرار دادن محتوای اضافی و توصیفی بر روی صفحه طبقه بندی ها
  • استفاده از طراحی و ناوبری کاربرپسند

همانطور که می بینید بهبود تجربه کاربری ناحیه مشخصی ندارد. شما باید بر  اساس تجربیاتی که در سایت خود دارید این تغییرات را اعمال کنید.باز هم مطمئن شوید که کار خود را با تغییرات کوچک آغاز می کنید، نتایج را ارزیابی می کنید و در صورت موفقیت، تغییرات بزرگ را اعمال می نمایید.

  1. طراحی جدید بر روی سایت:

اگر منابع محدودی برای سایت دارید که معیارهای قابل استفاده بودن آن در حال کاهش است می توانید به جای تغییرات  تدریجی، طراحی سایت خود را تغییر دهید. داشتن طراحی خوب در سایت می تواند اعتماد دوطرفه ای را بین شما و مشتریانتان ایجاد کند و تعامل بیشتری را با به وجود آورد.

ایجاد سایت جدید همیشه خطراتی را با خود به همراه داشته است و هر تغییری ممکن است باعث کاهش نرخ تبدیل در ماه های اول شود. با اینحال، با گذشت زمان به کمک استراتژی و طراحی مناسب می توانید سایت خود را در معیارهای قابل استفاده بودن بهبود ببخشید و امیدوار باشید که این تغییرات بر روی رتبه بندی طبیعی تان نیز اثر بگذارد. فقط به خاطر داشته باشید که قبل از  تغییر در طراحی سایت فاکتورهای خارجی همچون رقبای جدید، کاهش تقاضای بازار و موارد دیگر را مدنظر قرار می دهد.

  1. به دست آوردن های با کیفیت:

سایت های زیادی هستند که به خاطر ترس از جریمه شدن توسط گوگل به سراغ کسب بک لینک نمی روند. همانطور که می دانید بک لینک ها ارتباط بسیار زیادی به رتبه بندی در گوگل دارند و شما باید همیشه بک لینک های طبیعی و مناسبی برای سایت خود کسب کنید.  اگر استراتژی فعلی کسب بک لینک برای سایت کار نمی کند ممکن است بدین خاطر باشد که گوگل اعتباری به این لینک ها نمی دهد. به جای متوقف کردن این فرایند به دنبال کسب بک لینک از سایت های با کیفیت باشید.

 نتیجه گیری:

خوشبختانه برخی از این موارد را می توان به خوبی بر روی سایت اعمال کرد. همانطور که در این مقاله بیان کردیم قبل از ایجاد تغییرات بزرگ بر روی سایت، تغییرات کوچکی را بر روی آن اعمال کنید و نتایج را ارزیابی نمایید. اگر نتایج مثبتی کسب کردید می توانید مقیاس تغییرات خود را توسعه دهید. گوگل به طور مداوم در حال پیشرفت است و رقبا نیز روز به روز بهتر می شوند. پس شما نیز مجبورید در حوزه سئو پیشرفت کنید و سایت خود را برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، بهینه سازی نمایید. هیچ چیزی به رضایت کاربر از سایت مهم نیست.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن