سیستم عامل لینوکسمقالات وب

۵ ابزار مفید برای به خاطرسپاری دستورات لینوکسی

ها و های زیادی بر روی سیستم  عامل لینوکس از قبل نصب شده اند. شما می توانید این ابزارها و برنامه ها را از طریق یا کنسول مجازی به دستور  و از طریق شل هایی همچون Bash اجرا کنید. با اینحال بیشتر ان لینوکسی به درستی نمی دانند که یک دستور ،  واقعا برنامه است یا یک ابزار کاربردی. به خاطرسپاری ی و کاربرد آن ها کار ساده و اسانی نیست به خصوص برای افرادی که تازه وارد دنیای بزرگ لینوکس شده اند. به همین خاطر در این مقاله ۵  ابزار را با هم مرور می کنیم که به افراد ک می کند دستورات لینوکسی را به درستی به خاطر بسپارند. پس همراه وب باشید.

Bash History:

همانطور که می دانید Bash  همه دستورات منحصر به فرد اجرا شده توسط کاربران در سیستم را در یک فایل هیستوری ذخیره و ثبت می کند. هر فایل هیستوری Bash در دایرکتوری هوم ذخیره  خواهد شد.  هر کاربر تنها می تواند محتوای فایل هیستوری خود را ببیند و کاربر روت می تواند فایل هیستوری همه کاربرانی که بر روی یک سیستم لینوکسی کار می کنند را مشاهده نماید. برای دیدن هیستوری Bash می توانید از دستور History استفاده کنید. به مثال زیر توجه نمایید:

برای Fetch کردن دستور از هیستوری، کلیدهای Up را به طور مداوم فشار دهید تا در طول فهرست به جستجو بپردازید و دستورات منحصر به فردی که قبلا اجرا شده است را بررسی نمایید.  اگر دستوری را رد کردید یا نتوانستید پیدا کنید از کلید down روی کیبورد استفاده کنید و دوباره به عقب برگردید.  این قابلیت bash یکی از اصلی ترین روش ها برای به خاطرسپاری دستورات لینوکسی است.

 

 این مقاله را هم بخوانید: ۹ مورد از مفیدترین نمونه دستورات Touch در لینوکس

 

FISH)Friendly Interactive Shell):

خوب FISH یکی از شل های تعاملی، کاربرپسند، قدرتمند و مدرن و پر از قابلیت های متعددی است که با Bash و Zsh نیز سازگار است. این گزینه از پیشنهادات خودکار نام فایل  و دستورات در دایرکتوری فعلی می کند و به کاربر کمک می کند به راحتی دستورات را به خاطر بسپارد.  همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید دستور uname -r در هیستوری Bash قرار دارد . برای به خاطر سپاری راحت آن حرف U یا un را تایپ کنید. در این شرایط ابزار fish به طور خودکار دستور را برای شما کامل می کند.  اگر دستور تولید شده همان دستوری است که می خواهید روی سیستم خود اجرا کنید پیکان right ( سمت راست) را در روی کیبورد فشار دهید و دستور را اجرا نمایید.  Fish یکی از برنامه های پرکاربرد برای کاربران است.

ابزار Apropos:

این ابزار نام و توضیحات کوتاه کلمات کلیدی به عنوان مثال نام دستور را جستجو کرده و نشان می دهد.

اگر نام دقیق دستور مدنظر خود را نمی دانید کافیست کلمه کلیدی را برای جستجوی آن تایپ نمایید. مثلا اگر می خواهید توضیحی در مورد دستور docker-commit  به دست آورید می توانید عبارت Docker را تایپ کنید. این ابزار همه دستوراتی که دارای این واژه هستند را جستجو و فهرست می کند.

شما می توانید توضیح کلمه کلیدی دقیق یا نام دستور را همانند زیر به دست آورید.

 

این یک روش عالی دیگر برای به خاطر سپاری دستورات لینوکسی است و به شما کمک می کند دستوراتی که فراموش کرده اید را به خاطر بیاورید.

اسکریپت Explain Shell:

Explain Shell یک اسکریپت Bash کوچک است که دستورات شل را توضیح می دهد.

این ابزار برای اینکه بتواند به درستی کار کند به برنامه curl و ارتباط اینترنتی نیاز دارد. اسکریپت Explain Shell خلاصه ای از توضیحات مرتبط با دستور را نشان می دهد. اگر دستوری در برگیرنده flag باشد آن را هم به نمایش می گذارد. برای استفاده از این اسکریپت باید کد زیر را به انتهای فایل $HOME/.bashrc  خود اضافه کنید:

 

حالا فایل را ذخیره کنید و ببندید. سپس می توانید یک پنجره ترمینال جدید باز کنید.

 

فرض کنید فراموش کرده اید که دستور apropos -a چه کاری بر روی سیستم لینوکسی انجام می دهد.  شما می توانید از این اسکریپت برای یادآوری استفاده کنید . به مثال زیر توجه نمایید:

این اسکریپت می تواند هر گونه دستور شلی را به خوبی توصیف نماید و به یادگیری دستورات لینوکسی کمک کند. بر خلاف این ابزار، ابزار بعدی رویکرد متمایزی ارائه می کند و نمونه های کاربردی دستور را نشان می دهد.

 برنامه Cheat:

این گزینه یک برنامه خط فرمان تعاملی و ساده است که نمونه های کاربردی دستوران لینوکس را به کمک گزینه های متعدد  نشان می دهد. این برنامه برای افرادی که در حوزه سیستم عامل لینوکس مبتدی هستند بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

 نصب برنامه cheat روی سیستم های لینوکسی:

همانطور که می دانید cheat دو dependency به نام های python و PIP دارد. باید مطمئن شوید این دو را قبل از نصب Cheat روی سیستم خود نصب کرده اید.

 نصب python:

برای نصب این گزینه از دستور زیر استفاده کنید:

 

  نصب Pip:

 

 

دانلود و نصب Cheat:

برای دانلود این گزینه از گیت(Git) استفاده می کنیم. اگر آن را ندارید به کمک دستور زیر نصب کنید:

 

حالا باید به کمک دستور زیر python dependencies را نصب کنید:

 

حالا مخزن git را به کمک دستور زیر clone کنید:

 

 

به دایرکتوری cheat بروید و  دستور setup.py را اجرا کنید:

 

اگر نصب به درستی پیش رود می توانید نسخه نصب شده cheat را روی سیستم خود ببینید:

 

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن