سئومقالات وب

۴ اصل تجزیه و تحلیل تجربه کاربری برای سئو

اگر نگاهی به گوگل ترندز بیندازید  متوجه می شوید که واژه تجربه کاربری یا همان UX  یکی از ترندهای محبوب افراد است. این موضوع بدین معنی است که جستجوهای این واژه در طول چند سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ درصد رشد داشته است.  صنعت سئو پر از مقالاتی است که تجربه کاربری و اثر آن را بر روی سئو توضیح می دهند. با اینحال هنوز هم یک مشکل اساسی وجود دارد. بیشتر ها زمانی که صحبت از تجربه کاربری به میان می آید، فرآیند واضح و شفافی ندارند.  برای این سایت ها بزرگ ترین موانع عبارتند از :

  • بررسی و دانستن اینکه تجربه کاربری واقعا چه چیزی است
  • کاربرپسند کردن سایت

سایت هایی که بتوانند کاربران خود را به درستی برآورده کنند شانس بیشتری برای افزایش ترافیک خود خواهند داشت. در این مقاله قصد داریم ۴ اصل تجزیه و تحلیل تجربه کاربری برای سئو را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

اگر دانش کافی در مورد تجربه کاربری ندارید باید چه اطلاعاتی به دست آورید؟ اگر در این زمینه مهارت ندارید باید چه کاری انجام دهید؟

مشکل اصلی اینجاست که تجزیه و تحلیل معمول تجربه کاربری بخشی از مهارت های سئو محسوب نمی شود اما UX چیزی بیشتر از تمرکز بر روی بازدیدکننده نیست.  اگر می خواهید تجریه کاربری را تجزیه و تحلیل کنید ۴ اصل در این مقاله برایتان آماده کرده ایم که می توانید از آن ها برای شروع کار استفاده کنید. قبل از اینکه این ۴ اصل را فهرست کنیم باید بگوییم که این ها الزاما بر روی هر سایتی قابل اعمال نیستند. شما باید راه حل های مختلفی را امتحان کنید تا به نتایج عالی دست یابید.

اصل ۱: اکانت و داده های آنالیتیکی سالم

قبل از هر چیزی شما به داده های کاربردی، عملی و قابل اعتماد نیاز دارید. زمانی که صحبت از سئو به میان می آید بیشتر افراد ابزارهای آنالیتیکی را نادیده می گیرند. داده های آنالیتیکی  نباید  تنها برای بررسی وضعیت عملکرد سایت به کار رود. این داده ها عنصر ضروری و حیاتی از تجربه کاربری هستند و باید کیفیت بالایی داشته باشند تا بتوانند اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهند.  برای اینکار به ابزارهای مناسبی نیاز دارید تا بتواند همه نیازهای آنالیتیکی تان را برآورده کند. اگر سیستم تجزیه و تحلیل یکپارچه ای ندارید داده های شما از چندین منبع مختلف خواهد بود و همین امر باعث سردرگمی و پیچیدگی کار می شود.

باید اطمینان حاصل کنید که داده های به دست آمده در یکجا متمرکز شده اند و به خوبی در یک سیستم ادغام گشته اند. گوگل آنالیتیکس بهترین ان برای آغاز کار است زیرا رایگان است و می توان آن را با سایر کانال ها ترکیب کرد. برای اینکه مطمئن شوید که  داده های به دست آمده داده های کاربری و عملی هستند باید سایت خود را از لحاظ آنالیتکی بررسی کنید.

این بررسی می تواند مشکلات مختلفی همچون  خطاهای ۴۰۴، ارجاعات نادرست ،تنظیمات نادرست را شناسایی کند.

اصل ۲: معیارهای آنالیتیکی مفید و تعامل

شما می توانید معیارهای مرتبط با تعامل را به کمک گوگل آنالیتیکس مورد بررسی قرار دهید. برای اینکه تعامل را به درستی محاسبه کنید باید سه معیار کلیدی را مدنظر داشته باشید: نرخ خروج، بونس ریت و زمان سپری شده در سایت.

  • نرخ خروج: برای همه بازدیدهای انجام شده از صفحه، نرخ خروج درصدی است که در آن کاربر از سایت خارج شده است
  • بونس ریت:  درصدی است که در آن کاربر بدون بازدید از صفحات دیگر، سایت را ترک می کند.
  • زمان سپری شده در سایت مقدار زمان میانگینی است که همه کاربران بر روی صفحه خاص سپری کرده اند.

کار ما در حوزه تجربه کاربری بهبود این معیارها تا حد امکان است تا مطمئن شویم تعامل به بهترین شکل خود اجرا می شود. گوگل به ما نمی گوید بر روی معیارهای تعامل تمرکز کنیم اما باید اینکار را انجام دهیم.

گوگل نمی داند که چرا نرخ بونس ریت سایتی بالاست. ممکن است یک یا ده ها دلیل برای خارج شدن کاربران از سایت وجود داشته باشد.   تنها چیزی که گوگل می داند این است که کاربران بعد از وارد شدن به سایت و بررسی صفحه اول دوباره به نتایج جستجو بازگشته اند. این موضوع نشان دهنده رفتاری منفی است و نشان می دهد چیزی در صفحه شما نادرست است.  به همین خاطر این کار شماست که بدانید چرا بونس ریت بالاست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید.

 چگونه معیارهای درستی بیابیم؟

  • نگاهی به معیار اکتساب بر اساس کانال، دستگاه و کشور داشته باشید(acquisition metrics). سپس دوره های زمانی را با هم مقایسه کنید تا ترندهای موجود را بیابید.
  • همیشه داده ها را با هم مقایسه کنید و به تنهایی از آن ها استفاده نکنید.
  • نگاه ویژه ای به اطلاعات موجود در کنسول جستجوی گوگل داشته باشید، ترافیک بالای خود را جدا سازید و ببینید ی که نرخ کلیک پایینی دارند کدام ها هستند. حالا به سراغ گوگل آنالیتیکس خود بروید و رفتارهای کاربران در این صفحات را بسنجید( بونس ریت، نرخ خروج، متوسط زمان سپری شده در سایت و غیره).

 اصل ۳: داده های کمی

داده های کمی به شما کمک می کند مشکلات کاربران خود را شناسایی کنید، تعامل را افزایش دهید و خطاهای موجود در سایت را کاهش دهید.

همه این عناصر برای داشتن یک فرآیند سئوی خوب ضروری است. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، بهبود تعامل یکی از مواردی است که می تواند تاثیر زیادی بر روی سایت داشته باشد. علاوه بر این،  ممکن است هرگز ندانید چه خطایی مانع از خزش سایت و ایندکس درست آن در نتایج جستجو شده است. به کمک ابزارهای آنالیتیکی همچون گوگل آنالیتیکس می توانید داده های کمی همچون بونس ریت، منابع ترافیکی، داده های مرتبط با رویدادها و عملکردها را جمع آوری کنید.  شما باید بدانید چرا کاربران رفتار خاصی را در سایت انجام می دهد. اینجا دقیقا همان جایی است که داده های کمی به کمک شما می آیند. اگر جای کاربر نباشید چگونه می توانید احساسی که دارند و افکاری که در مورد سایت شما دارند را درک کنید؟

 از خودشان بپرسید:

شما می توانید به کمک ابزارها و افزونه های مختلف نظرسنجی را در سایت خود اجرا کنید. از خود کاربران کمک بگیرید تا ببینید چه احساسی در مورد سایت شما دارند.

چگونه می توان داده های کمی مفید به دست آورد؟

  • سوالات مرتبط با بازخورد به چیزی که می خواهید به دست آورید بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر می خواهید فروش خود را بیشتر کنید قبل از خرید کاربر از او بپرسید چه چیزی در صفحه وجود ندارد که می تواند خرید را برایش راحت تر کند. اینگونه سوالات بینش خوبی در مورد سایت و عملکرد آن ارائه خواهد کرد.
  • در صفحاتی که فکر می کنید برای تان کلیدی هستند( صفحات فرود، صفحات ات و صفحه اصلی) سوالاتی را بپرسید و نظر کاربران خود را جویا شوید

 اصل ۴: ثبات و پایداری

یکی دیگر از اصول تجزیه و تحلیل تجربه کاربری برای سئو، ثبات و پایداری است. حتما از خودتان می پرسید چرا این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟ ثبات و پایداری یادگیری را کاهش می دهد. این موضوع بدین معنی است که کاربران مجبور نیستند منابع ذهنی زیادی را برای درک وظایف جدید صرف کنند.  این موضوع باعث عمل سریع تر بر روی سایت می شود و می تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. در مورد داده های آنالیتیکی، ثبات و پایداری باعث می شود بونس ریت و نرخ خروج کمتری را شاهد باشیم.   همه ما به خوبی می دانیم که چنین داده هایی چقدر برای سئو مهم هستند.  اجازه دهید با یک مثال ساده موضوع را روشن تر کنیم. فرض کنید سوار خودروی خود می شوید و دنبال عینک آفتابی خود می گردید. شما همیشه عینک آفتابی خود را در مکان واحدی قرار می دهید. در این شرایط ناخودآگاه به سمت آن موقعیت می روید و عینک تان را بر می دارید. چنین ثباتی باعث می شود کارتان سریع تر راه بیفتد. همین تجربه کاربری غریزی نیز باید در سایت شما وجود داشته باشد و به چشم بخورد

 

ثبات و پایداری بر روی بخش های مختلفی از سایت اعمال می شود. از جمله این بخش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناوبری: زمانی که کاربر وارد صفحه ای از سایت شما می شود، اولین چیزی که برایش مهم است نوار ناوبری سایت است. به همین خاطر کاربر باید بتواند دسترسی خوبی به این نوار داشته باشد .
  • طرح صفحات: زمانی که سایت را طراحی می کنید یا در حال باز طراحی سایت خود هستید می تواند قبل از انتشار آنلاین آن، طرحش را بسازید. دکمه ها، تایپوگرافی، رنگ ها، ها، و موقعیت ها باید به خوبی تعریف شوند و بر روی کل سایت اعمال گردند. در مورد عناصر بصری و چیزی که افراد در ابتدا خواهند دید نیز فکر کنید.طرح بصری قدرتمند به کاربران شما اجازه می دهد چیزی که نیاز دارند را به سرعت بیابند و ساختار صفحات به آن ها اجازه می دهد عناصر ثانویه و ثالث را در صورت نیاز پیدا کنند
  • محتوا: زمانی که در مورد ثبات محتوا صحبت می کنیم در مورد تجربه کاربری حرف می زنیم. شما باید در محتوای سایت خود نیز ثبات و پایداری را مدنظر داشته باشید. در مورد پست وبلاگی فکر کنید. باید از دستورالعمل خاصی برای انتشار محتوا بر روی سایت تبعیت کنید.  اگر می خواهید سایر کاربران برایتان پست وبلاگی بنویسند باید دستورالعمل خاصی هم برای آن داشته باشید که بایدها و نبایدها را توضیح می دهد.  همه این موارد شما را مطمئن می سازد که پست مهمان با برندتان سازگار و هماهنگ است.

 چگونه ثبات و پایداری را در سایت حفظ کنیم؟

  • بر روی تست کاربری سرمایه گذاری کنید: کاربران را به صورت تصادفی به سایت دعوت کنید تا آن را تست کنند. می توانید سوالات خاصی که مرتبط با پایداری و ثبات است را از آن ها بپرسید.
  • برای سایت خود اهداف خاصی را تعریف کنید. این موضوع باعث می شود تلاش های خود را به سمت آن ها سوق دهید.
  • مطمئن شوید که بدون مشکل حرکت می کنید. زمانی را برای برطرف کردن مشکلات موجود اختصاص دهید.

نتیجه گیری:

اگرچه نمی توان در مورد فرایندهای تجزیه وتحلیلی گارانتی و ضمانتی برای موفقیت کار ارائه کرد اما تجزیه و تحلیل تجربه کاربری می تواند به شما کمک کند موقعیت بهتری در داشته باشید.  این ۴ اصل را به عنوان راهنما انتخاب کنید و بر روی تجربه کاربران خود تمرکز نمایید.  موتورهای جستجو برای فراهم آوردن تجربه کاربری بهتر، از میلیاردها داده مختلف استفاده می کنند اما در بیشتر موارد نمی دانند چه اتفاقی در سایت رخ داده و چرا کاربران سایت را ترک کرده اند. درک و شناسایی این مشکلات بر عهده شماست.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن