دسته‌بندی نشده

معرفی ابزارهای ضروری به منظور استفاده در SEO

اگر مطالب و مقالات اخیر ما در مورد Seo را مطالعه کرده باشید، حتماً به یاد دارید که در طی این سری آموزشها، مقالات به نسبت فنی و عملیاتی‌ای را در مورد تکنیک های SEO خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. حال وقت آن رسیده تا موضوعات را کلی تر کرده و نفسی تازه چاق کنیم. در ادامه این سری و در این مقاله ما می خواهیم نگاهی اجمالی به برخی ابزارهای مفید و کاربردی در جهت بهینه سازی موتورهای جست وجو داشته باشیم. پس اگر علاقه مند هستید ادامه این مقاله را از دست ندهید.
موتورهای جست وجو:
اگر از افراد به نسبت با تجربه در زمینه کار با تکنیک ها و فرایندهای عملیاتی SEO باشید، حتماً می دانید که مهمترین و قابل توجه ترین ابزارها برای استفاده در مبحث SEO سایتها، در واقع خود موتورهای جست وجو هستند. جالب اینجاست که استفاده از آنها کاملاً رایگان بوده و به هر میزان که بخواهید می توانید از اانات و قابلیت های آنها بهره ببرید.
با یک جست و جوی ساده شما می توانید ببینید صفحات شما چگونه در لیست نتایج جست وجوی موتورهای جست و جو نمایان شده و همچنین می توانید توصیفات متا و عناوین آنها را نیز مورد بررسی قرار بدهید. شاید در همین بین تکه کدهای مفید و کاربردی ای که توسط داده های ساخته یافته، ایجاد شده را نیز شاهد باشید.
در هر صورت اگر صفحه شما در لیست نتایج نمایش داده نشود، ممکن است به خوبی فرایندها و تکنیک های سئو را عملیاتی نکرده و یا حتی ممکن است مشکلاتی در زمینه محتواهای تکراری نیز وجود داشته باشد. شما در این بین حتی می توانید میزان و حجم صفحاتی که شاخص گذاری شده را به واسطه site: search ملاحظه کرده و بررسی کنید.
به طور کلی میزان کارها و فرایندهای قابل انجام تحت موتورهای جست وجو بسیار زیاد بوده و برای گرفتن بهترین نتیجه از جست و جوی خود نیز می توانید از عملوندهای پیشرفته جست وجو همچون site:, intitle:, inurl: و … استفاده کنید.
ابزارهای Webmaster:
هر دو موتور جست و جوی بینگ و از ابزارهایی برخوردار هستند که شما می توانید به واسطه آنها اطلاعات زیادی در مورد وبسایت خود به دست بیاورید. شما با این دست ابزارهای آماده می توانید ها خزنده یا همان crawling errorها، را شناسایی کرده، وضعیت index سایت را بررسی کرده، نقشه سایت را کنترل و اطلاعات مربوط به ترافیک را ملاحظه کنید. در واقع آنها به مانند تکه نرم افزارهای کمکی هستند که برای هر چیزی که موتورهای جست و جو به هنگام شاخص گذاری وبسایت شما انجام می دهند می توان مورد استفاده قرار داد.
بخشهای تحلیلی وب:
بخش های تحلیلی یا همان Web Analyticها در واقع بخش جدانشدنی هر وبمستری است که امروزه قصد دارد سایت خود را بالا بکشد. مهم نیست که وبسایت شما چقدر کوچک است، در واقع شما می توانید با این ابزار اطلاعات باارزشی در مورد بخش های مختلف وبسایت خود به دست آورده و سپس با این اطلاعات به بهینه سازی وبسایت و دستکاری تنظیمات آن بپردازید.
حال به نظر شما این ابزارها چگونه بر فرایندهای SEO تاثیر می گذارند؟
به طور کلی شما می توانید با این ابزارها اطلاعاتی همچون اینکه بازدیدکنندگان سایت شما از چه موتور جست جویی وارد شده اند، کدام صفحات را بازدید کرده اند، و همچنین اینکه چه مدت روی سایت شما بوده و یا فعالیت داشته اند، را به دست آورید. شما حتی می توانید بفهمید که آنها از چه لغات کلیدی‌ای استفاده کرده تا سایت شما را در موتورهای جست وجو دیده و وارد آن شده اند. از دیگر قابلیت های این ابزارها، می توان به داده های مربوط به فیزیکی، اطلاعات اجتماعی، اطلاعات جاری بازدیدکننده و .. اشاره کرد. این موارد تنها بخشی از قابلیت های Web Analyticها است.
ابزار لغت کلیدی:
چیزی که مشخص است این است که تمامی دارندگان وبسایت ها، تمایل دارند میزان کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت خود را تا آنجا که ممکن است، افزایش دهند. از این رو انتخاب لغات کلیدی مناسب، از ضروریات لازم به هنگام درج پست ها و مطالب جدید است.
اجازه دهید با مثالی زده، قضیه را روشنتر کنیم.
فرض کنید شخصی می خواهد با تاسیس یک سایت، نسبت به فروش پیراهن های فوتبال اقدام کند حال به نظر شما این شخص بهتر است از چه اسمی به عنوان لغت کلیدی استفاده کند؟ لغت کلیدی ‘football jersey' بهتر است یا همن اصطلاح ‘football shirt'؟
برای اینکه ببینیم کدام لغات کلیدی میزان ترافیک بیشتری را در موتورهای جست وجو داشته، می توان از ابزار Adwords Keyword Tool برای این منظور استفاده کرد.
زمانی که این دو لغت کلیدی را در این ابزار وارد می کنیم، برای لغت کلیدی ‘football jersey'، ۱۱۰ هزار جست و جو توسط کاربران ثبت شده، در حالی که توسط همین ابزار برای لغت کلیدی football shirt، ۱۶۵ هزار عمل جست و جو توسط کاربران در سرتاسر اینترنت ثبت شده است.
خب طبیعی است که برای رسیدن به نتیجه بهتر، باید از لغت کلیدی football shirt در سایت استفاده کرده و از آن طرف هم می توان یک سری صفحات خاص نیز در نظر گرفت که از لغت کلیدی football jersey در آنها استفاده کنیم.

از این ابزار می توان ایده های دیگری هم در جهت بهبود وضعیت وبسایت و میزان کاربران آن استفاده کرد. به عنوان مثال اصطلاح ‘football shirt kits' نیز به طور مکرر در پرس و جوها مورد استفاده قرار گرفته، از این رو می توان صفحه‌ای مخصوص نیز تحت این لغت کلیدی در نظر گرفت.
این ابزار قابلیت فوق العاده مفید دیگری نیز در اختیار شما قرار می دهد و آن قابلیت، ویژگی اعمال چندین فیلتر است. به این ترتیب که شما می توانید فیلترهای خود را بر اساس مکان، زبان، دستگاه و همچنین فیلتری بر اساس اطلاعات ارزشمند تحت گروه های محلی تنظیم کنید.
همچنین به هیچ وجه فراموش نکنید که موارد گفته شده، کاملاً تخمینی بوده اند. مثلاً تصور نکنید ایجاد یک صفحه در مورد football shirts واقعاً ۱۶۵ هزار بازدید کننده جدید را روانه وبسایت شما خواهد کرد. در هر صورت شما می توانید با اطلاعات به دست آمده از این ابزارها بفهمید کدام لغات کلیدی بیشتر برای وبسایت شما و جذب بازدید کننده موثر است.
Google Trends:
همانطور که از عنوان مشخص است ابزار بعدی ما در این لیست google trends است. شما با استفاده از این ابزار خواهید فهمید که به چه میزان یک اصطلاح توسط کاربران اینترنت مورد جست و جو قرار گرفته است. حجم جست و جو مرتبط با بالاترین امتیاز در نمودار(۱۰۰) بوده و به شما این امکان را خواهد داد تا به صورت دوره ای و طبقه بندی شده اطلاعات را ملاحظه کنید.
به عنوان مثال اگر ما به حجم جست و جوی عبارت ‘christmas gift idea' نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که این اصطلاح میزان جست و جوی دوره ای بالایی را به خود اختصاص داده است.
از این اطلاعات می توان به منظور بررسی و تجزیه تحلیل تغییرات ناگهانی در ترافیک و شناسایی فرصت های جدید در جهت بهبود وضعیت وبسایت استفاده کرد. نکته جالبی که خوب است بدانید این است که محدوده کاربرد و استفاده SEO تنها مربوط به استفاده در وبسایت و بهینه سازی آنها نیست. شما می توانید در بسیاری از موارد با اطلاعاتی که از طریق ابزارهای گفته شده، به دست می آورید، با کمی ذکاوت کارهای فوق العاده مفید دیگری نیز برای آینده وبسایتتان انجام دهید.
SEO Software/SaaS:
در حال حاضر سرویس های زیادی طراحی شده که فقط می توان از آنها در زیردامین های خاصی از SEO استفاده کرد. در ادامه به معرفی تنها برخی از این سرویس ها خواهیم پرداخت.
Screaming Frog:
شما می توانید از این نرم افزار یا به طور کلی سرویس، فرایند خزندگی موتورهای جست و جو را شبیه سازی کنید. شما به واسطه این ابزار می توانید یک وبسایت را از منظر یک onsite SEO بررسی کرده و مورد تجزیه تحلیل قرار دهید.
این حالت مخصوصاً برای وبسایت های بزرگتر، جایی که لازم است هر صفحه به صورت دستی و غیرخودکار مورد بررسی قرار بگیرد، فوق العاده زمان بر خواهد بود. نسخه رایگان این سرویس شما را محدود به استفاده از حداکثر ۵۰۰ لینک کرده است، که البته می توانید با پرداخت سالانه ۹۹ یورو، محدودیت گفته شده را از بین ببرید.
Xenu's Link Sleuth:
شما می توانید از این سرویس برای بررسی و شناسایی لینک های منقطع موجود در وبسایت خود اقدام کنید. از دیگر قابلیت های این ابزار می توان به ویژگی شناسایی محتویات تکراری اشاره کرد. همچنین از این ابزار به صورت مکرر تحت وبسایت ها به منظور شناسایی فرصت ها و فضاهای استفاده شده و کاربرد دارد.
Majestic SEO:
این نرم افزار در واقع مجهز به یک سیستم شاخص گذاری فوق العاده بزرگ لینک بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا به بررسی و تجزیه تحلیل لینک های برگشتی به وبسایت خود بپردازید. نسخه رایگان این نرم افزار، شامل امکانات پایه بوده و در صورتی که به امکانات کامل این نرم افزار دارید، باید نسبت به خرید یکی از پلن های ارائه شده در این نرم افزار اقدام کنید.
SEOmoz:
این سرویس، به علت دارا بودن ویژگی های خاص و متنوع، از آن دست نرم افزارهایی است که من به شخصه خیلی به آن علاقه مندم. از ویژگی های این سرویس می توانم به قابلیت بررسی و ردیابی رتبه وبسایت، آنالیزهای رقابتی با سایر سایتها، پیشنهادات و الگوهای مناسب به صورت آنی و به هنگام طراحی و.. اشاره کنم. برای استفاده از امکانات کامل این برنامه باید ماهانه ۹۹ دلار پرداخت کنید.
Open Site Explorer:
آخرین ابزاری که در این بخش می خواهیم شرحی مختصر از آن داشته باشیم، سرویس Open Site Explorer بوده که توسط کمپانی و وبسایت SEOmoz طراحی شده است. این ابزار به شما اجازه می دهد تا داده های مرتبط با لینکهای موجود در یک وبسایت را آنالیز کرده و با دیگر وبسایت های رقیب مقایسه کنید. که البته ویژگی ها و تعداد درخواست ها برای کاربرانی که این سرویس را خریداری نکرده اند، محدود شده است.
مرورگرهای SEO:
اگر مباحث قبلی این سری را مطالعه کرده باشید، حتماً به یاد دارید که ما در یکی از مقاله ها گفتیم که موتورهای جست و جو قادر به خواندن و دریافت برخی از انواع محتواهای خاص نیستند. به این صورت که آنها با تصویر، فایلهای فلش و دیگر انواع داده های پرکاربرد تصویری سازگار نبوده و مشکلاتی را ایجاد می کنند.
از این رو شما می توانید با استفاده از یک مرورگر SEO همچون Browseo، محدوده دید موتورهای جست و جو را در مورد موارد گفته شده، تحت بررسی و آنالیز قرار دهید.
از موارد دیگر که شما می توانید از طریق این مرورگر تحت بررسی قرار دهید، می توان به اجزای مهمی همچون عنوان صفحه، هدینگها، کد ریسپانس و … اشاره کرد.
پلاگین های مرورگر:
به شخصه برخی از ابزارهای سئوی مورد علاقه من، پلاگین های مرورگرها هستند. چرا که اگر ما بخواهیم یک بررسی سریع و اجمالی از اجزای مختلف یک وبسایت داشته باشیم، فوق العاده کمک کننده هستند.
پلاگین های مرورگر Google Chrome:
SEO Site Tools:
این پلاگین از ویژگی های قدرتمندی تشکیل شده که امکاناتی نظیر بررسی داده های صفحات خارجی، بررسی اجزای صفحات، اطلاعات مربوط به دامین و موارد بسیار دیگری را در اختیارتان قرار خواهد داد. ناگفته نماند که این ابزار حتی با داده های جداگانه ای که ارائه می کند به بهبود ابزارهای Google Webmaster کمک شایانی خواهد کرد.
Mozbar:
این ابزار یا بهتر است بگوییم نوار ابزار به شما این امکان را خواهد داد تا به سادگی به تمامی ویژگی های فوق العاده SEOmoz دسترسی داشته باشید. از جمله این ویژگی ها می توان به ویژگی فوق العاده mozRank اشاره کرد. در هر صورت اگر شما تمامی امکانات این ابزار را نیاز داشته باشید باید نسبت به تهیه و خرید یک حساب Pro تحت SEOmoz اقدام کنید.
SEO for Chrome:
این پلاگین، پیشتر با نام Chrome SEO شناخته می شد که بعداً نام آن به SEo for Chrome تغییر کرد. با این وجود این پلاگین هنوز از ویژگی های مفید بسیاری تشکیل شده، که فرایند و پروسه های مرتبط به سئوی سایت شما را ساده تر خواهد کرد.
PageSpeed Insights:
سرعت بارگزاری صفحات یکی از عوامل موثر در تعیین رتبه وبسایت شما توسط گوگل است. شما می توانید با پلاگین مذکور نسبت به بررسی میزان سرعت و کارایی صفحات خود اقدام کنید.
افزودنی ها برای مرورگر موزیلا:
SEOQuake: این افزودنی فوق العاده نه تنها یک نوار ابزار با دسترسی به عملیات های مختلف را برای شما فراهم می کند بلکه همچنین پارامترهای مرتبط به صفحات خاصی را نیز به بخش صفحات نمایش داده شده حاصله از جست وجو اضافه خواهد کرد.
PageSpeed Insights:
این پلاگین هم درست به مانند نظیر خود در مرورگ کروم به منظور بررسی سرعت و کارایی وبسایت مورد استفاده قرار می گیرد.
SearchStatus:
شما با این پلاگین می توانید نسبت به بررسی و آنالیز چگالی(میزان استفاده از) لغات کلیدی، بررسی فایل robots.tx، متاتگها، شناسایی لینک های canonical و موارد بسیار دیگر اقدام کنید.
Mozbar:
این پلاگین نیز درست به مانند نظیرش در مرورگر کروم بوده و برای استفاده کامل از ویژگی های آن باید نسبت به تهیه یک حساب Pro تحت SEOmoz اقدام کنید.
پایان:
سئو در واقع مبحثی است که فرایندها و شیوه های به کارگیری آن به صورت مکرر در حال تغییر بوده و موتورهای جست جو نیز با گذشت زمان، نسبته به بروزرسانی ها اقدام، و شرکت ها نیز ابزارها جدیدی را عرضه می کنند. از همین رو بسیار مهم است که شمایی که سایتی برای خود دست و پا کرده اید به این نکات و ابزارها دسترسی داشته و روش درست استفاده از آنها را بدانید. در حال حاضر سایت های ایرانی و غیرایرانی زیادی وجود دارند که به معرفی این ابزارها و آموزش ها می پردازند، که ما نیز یکی از آنها هستیم و خواهیم بود. پس اگر می خواهید از این غافله عقب نمانید منتظر مقالات آتی ما باشید تا چیزی از این دنیای دائماً در حال تغییر وب را از دست ندهید.

منبع: http://webdesign.tutsplus.com/articles/essential-tools-for-seo–webdesign-9900

Rate this post
برچسب ها

امیرمحمد فاتح

سالها تجربه در صنعت آی تی ایران،پشتوانه خوبی برای امیرمحمدفاتح فراهم آورده است. بنیان گذار وب ایده علاقه مند به مباحث توسعه کسب و کار و بازاریابی دیجیتال هست و در کنار همه اینها، تحقیق و توسعه در زمینه های فنی همیشه یک دغدغه جدی برای او بوده است. در شیوه رهبری امیر ، روراستی و صراحت کلام مهمترین ویژگی او به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن