سرور مجازیمدیریت سرورمقالات وب

چگونه در سرور مجازی لینوکس فایل هایی را ایجاد کرده و ویرایش کنیم؟

ایجاد یا ویرایش ها یکی از مهم ترین وظایف ادمین سیستم . در این به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید در سرور مجازی ، فایل هایی را ایجاد و ویرایش کنید. پس همراه وب ایده باشید.

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث اصلی خود شویم باید از طریق SSH به سرور خود متصل شوید. اطمینان حاصل نمایید که  با محیط خود اشنا هستید. به عنوان مثال می توانید به کمک mkdir دایرکتوی جدیدی ایجاد کنید و آن دایرکتوری را مرور کنید. بعد از اینکه به دایرکتوری جدید رفتید، به کمک دستور touch، اولین فایل خود را ایجاد کنید:

 

touch new_file

دستور بالا فایل خالی به نام new_file را ایجاد می کند. شما می توانید از این فایل برای مقاصد تست و بررسی استفاده کنید. برای اینکه بتوانید فایل خود را ویرایش کنید و محتوایی به آن اضافه کنید به ویرایشگر متن نیاز خواهید داشت. ویرایشگرهای زیادی برای استفاده وجود دارد اما nano برای افراد مبتدی بسیار سودمند است. اگر بر روی سیستم خود nano را به صورت شده ندارید می توانید از دستور زیر برای نصب برنامه استفاده کنید.

 

 

در :

sudo yum install nano

بر روی سرور مجازی :

sudo apt-get install nano

خوب حالا برای باز کردن و ویرایش فایلی که ایجاد کرده اید می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

nano new_file

متنی را وارد کنید:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Illud dico, ea, quae dicat, praeclare inter se cohaerere. Nam aliquando posse recte fieri dicunt nulla expectata nec quaesita voluptate.

برای و بستن فایل باید CTRL + X  و سپس Y را بزنید. در مواردی که دوست ندارید فایل را ذخیره کنید باید N و سپس CTRL + X را بفشارید. خوب حالا یک فایل با محتوای موجود در آن بر روی سرور مجازی خود دارید. اجازه دهید محتوا را ببینیم. روش های زیادی برای مشاهده محتوای یک فایل وجود دارد اما راحت ترین روش استفاده از  دستور cat است:

cat new_file

به کمک این دستور می توانید کارهای دیگری نیز انجام دهید. به عنوان مثال می توانید بر روی فایل های متعدد تمرکز کنید یا متنی را به فایل اضافه نمایید.  اگر می خواهید فایل ایجاد شده را حذف کنید، می توانید از دستور زیر استفاده نمایید:

rm new_file

بعد از اجرای دستور بالا از شما خواسته می شود فرایند موجود را تایید کنید. کلید Y را بزنید.اگر نظرتان عوض شد، کلید N را بفشارید.به کمک این دستورات می توانید فایل های خود را در سرور مجازی مدیریت کنید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    چطور میشه به اطلاعات و دستوراتی که قبلا روی یه سرور مجازی ثبت شده و انجام شده دست پیدا کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن