فناوریمدیریت سرورمقالات وب

از چه نسخه اوبونتو باید استفاده کنیم؟

اگر مطالعاتی را در مورد لینوکس و توزیع های مختلف آن داشته باشید متوجه می شوید که بهترین انتخاب برای افراد مبتدی استفاده از اوبونتوست.  به همین خاطر تصمیم می گیرید این توزیع را بر روی سیستم خود نصب کنید. در این مرحله به احتمال زیاد یک سوال مهم به ذهنتان خطور می کند و آن هم این است که چه نسخه ای از اوبونتو باید بر روی سیستم نصب گردد؟ این سوال بدین معنی است که قبل از نصب اوبونتو باید اطلاعاتی را در مورد نسخه های مختلف آن به دست آورید. در این مقاله تلاش می کنیم نسخه های مختلف اوبونتو را با هم بررسی کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

چرا نسخه های مختلفی از اوبونتو وجود دارد؟ از کدام نسخه باید استفاده کنم؟

اگرمطالب وبلاگ ها و انجمن ها را مطالعه کرده باشید با واژه هایی همچون کوبونتو، زوبونتو، لوبونتو و غیره آشنا خواهید بود.  این ها اسم های مستعار برای اوبونتو نیست. اجازه دهید  دلایل انتشار هر کدام از این نسخه ها را با هم بررسی کنیم.  این ها نسخه های متعددی از اوبونتو هستند که بر اساس مصارف خاص یا  محیط دسکتاپی شان  طبقه بندی شده اند. زمانی که صحبت از لینوکس به میان می آید، برای انتخاب محیط های دسکتاپی ازادی عمل خواهید داشت. محیط دسکتاپی در اصل مجموعه ای از کامپوننت که می توانند عناصر رابط گرافیکی ی عمومی  همچون آیکون ها، تولبارها، والپیپرها و ک های دسکتاپی را در اختیار کاربران قرار دهند. بیشتر محیط های دسکتاپی مجموعه ها و ابزارهای یکپارچه خود را دارند. به همین خاطر کاربر می تواند به هنگام استفاده از ، حس متحد و یکدستی از آن داشته باشد.  خوب حالا سوال اینجاست که مزیت استفاده از محیط های دسکتاپی بر سایر موارد چیست؟ مثلا فرض کنید شلوار جین تنگی به پا کرده اید. ممکن است در این شرایط ظاهر خوبی داشته باشید اما قادر به دویدن با این لباس نخواهید بود. باید با شرایط خود کنار بیایید. همین موضوع در مورد محیط های دسکتاپی نیز وجود دارد. برخی از محیط های دسکتاپی بر روی استفاده از گرافیک ها تمرکز می کنند اما برای اینکار نیازمند پیکربندی سخت افزاری بهتری خواهند بود. با اینحال برخی از محیط های دسکتاپی به پیکربندی های اندکی نیاز دارند اما ظاهر زیبایی از لحاظ گرافیکی ندارند.

 انواع مختلف اوبونتو که در دسترس افراد قرار دارد چه چیزهایی هستند؟

در ادامه انواع رسمی اوبونتو را با هم مرور می کنیم:

  • اوبونتو یونیتی(Ubuntu Unity)
  • Xubuntu
  • لوبونتو
  • Xubuntu
  • اوبونتو گنوم
  • اوبونتو میت
  • اوبونت کیلین
  • ابونتواستودیو
  • Mythubuntu
  • اداوبونتو(Edubuntu)
  • Ubuntu Budgie

همانطور که در ابتدا نیز بیان کردیم این ها نسخه های رسمی هستند. این نسخه ها توسط کنونیکال تایید شده اند. آن ها نسخه های جدیدی را  همزمان با انتشار اوبونتو یونیتی اصلی  منتشر می کنند. این نسخه ها از چرخه توسعه و زمانبندی انتشار یکسانی پیروی می کنند.  از آنجایی که این موارد، نسخه های رسمی هستند می توان گفت که نسخه های دیگری از اوبونتو نیز وجود دارد؟ بله اما این نسخه ها به کنونیکال مرتبط نیستند. چنین نسخه هایی توسط کاربران اوبونتو ساخته می شوند که می خواهند از سایر محیط های دسکتاپی که به طور رسمی  پشتیبانی نمی شود استفاده کنند.  بر خلاف سیستم عامل هایی همچون و مکینتاش، کاربران لینوکسی برای انتخاب سیستم مورد ازادی  عمل دارند.  شما می توانید محیط های دسکتاپی متعددی را بر روی سیستم لینوکسی خود نصب کنید و به موازات آن  از محیط دسکتاپی پیش فرض نیز بهره مند شوید. به عنوان مثال اگر از اوبونتو یونیتی استفاده می کنید می توانید گنوم را بر روی آن نصب کنید و بین دو محیط دسکتاپی حرکت کنید.  کاربران حرفه ای لینوکس  سایر محیط های دسکتاپی را وارد اوبونتو کرده اند. حالا سوال اینجاست  که اگر محیط دسکتاپی فرضی همچون XYZ را بتوان به این شیوه بر روی سیستم نصب کرد چه نیازی به نسخه جدید اوبونتو وجود دارد؟ برخی از اوقات محیط های دسکتاپی با هم تداخل می کنند و همین امر باعث از دست رفتن آیکون ها، تکرار و کپی برنامه ها و به هم خوردن ظاهر سیستم می شود. به همین خاطر نسخه اختصاص یافته اوبونتو منتشر می گردد تا کاربران بتوانند تجربه خوبی از این محیط داشته باشند.

 چه نسخه ای از اوبونتو برای شرایط من بهترین است؟

پاسخ این سوال به نیازهای شما بستگی دارد. اجازه دهید قابلیت ها و اهداف هر کدام از نسخه های اوبونتوی رسمی را با هم مرور کنیم. بعد از بررسی این نسخه ها می توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

  1. اوبونتو یونینی(Ubuntu Unity):

این نسخه،اوبونتوی پیش فرض است و تمرکز اصلی تیم اوبونتو محسوب می شود. می توانید پشتیبانی های متعددی را در انجمن ها و سایت های مختلف پیدا کنید و مقالات مختلفی درباره این نسخه از اوبونتو منتشر شده است. به طور خلاصه، ابونتو یونیتی، پشتیبانی قوی دارد  و منابع متعددی در مورد آن منتشر شده است. البته باید به خاطر داشته باشید که اوبونتو یونیتی به ارتقاء سخت افزاری نیاز دارد. به همین خاطر اگر سیستم شما رم کمتر از ۴ گیگا بایت دارد، پیشنهاد می کنیم از این نسخه استفاده نکنید.

  1. کوبونتو(Kubuntu):

کوبونتو نسخه KDE اوبونتو محسوب می شود. محیط دسکتاپی KDE Plasma برای پیکربندی point-and-click( اشاره کردن و کلیک نمودن) شناخته شده است. موارد متعددی در دسکتاپ موجود است. به عنوان مثال شما می توانید از ها و اسکرین لت ها(screenlet) استفاده کنید. اگر دوست دارید محیط دسکتاپی را بر اساس نیازهای خود سفارشی سازی کنید این نسخه گزینه خوبی برایتان خواهد بود.کوبونتو برای سیستم های متوسط عملکرد خوبی ارائه می کند. اگر سیستم شما رم بالای ۲ گیگا بایت را داشته باشد، می توانید از این گزینه به خوبی استفاده کنید.

  1. Xubuntu:

این نسخه از محیط دسکتاپی Xfce استفاده می کند. این یک محیط دسکتاپی قدیمی است و  گزینه های سفارشی سازی اصلی و پایه ای را برای دسکتاپ فراهم می کند.  Xubuntu ممکن است همانند اوبونتو یونیتی ظاهر خوبی نداشته باشد اما قطعا ظاهر بسیار بدی هم ندارد. علاوه بر این، Xubuntu برای سیستم هایی که پیکربندی پایینی دارند مناسب است. حتی اگر سیستم شما ۱ گیگابایت رم داشته باشد باز هم می توانید از این نسخه استفاده کنید. عیب Xubuntu این است که سیستم مدرنی در اختیار شما قرار نمی دهد.

  1. لوبونتو(Lubuntu):

این گزینه هم نیاز به سیستم قدرتمندی ندارد. لوبونتو از LXDE استفاده می کند که یک محیط دسکتاپی بسیار موثر و البته سبک است. اگر از ویندوز XP به سمت این گزینه مهاجرت کرده اید، احساس بسیار مشابهی به آن خواهید داشت. لوبونتو سبک ترین گزینه در میان نسخه های دیگر است. حتی اگر سیستمی با کمتر از یک گیگابایت رم داشته باشید، میتوانید از لوبونتو استفاده کنید. این نسخه قدرت سیستم را به درستی مدیریت می کند و به همین خاطر سیستم به طور مکرر گرم نمی شود. از سوی دیگر فکر نمی کنم لوبونتو یک سیستم مدرن باشد.  باید با ظاهر این نسخه کنار بیایید.

  1. اوبونتو گنوم(Ubuntu GNOME):

همانند اوبونتو یونیتی، اوبونتو گنوم نیز یک سیستم عامل مدرن است. گنوم یکی از پرکاربردترین محیط های دسکتاپی در دنیای لینوکس است. ظاهر مدرن و اپلیکیشن های متعدد باعث شده است این گزینه برای دسکتاپ عالی باشد. به خاطر داشته باشید که اوبونتو گنوم به پیکربندی سخت افزاری بهتری نیاز دارد. توصیه می شود برای استفاده از این گزینه رم ۳ الی ۴ گیگابایتی بر روی سیستم خود داشته باشید.

  1. اوبونتو میت(Ubuntu MATE):

اوبونتو میت از محیط دسکتاپی میت استفاده می کند که از گنوم ۲ ایده گرفته است. بر خلاف گنوم ( نسخه ۳)، گنوم ۲  رویکرد دسکتاپی سنتی تری دارد. بیشتر افراد رابط جدید گنوم ۳ را دوست نداشتند و همین امر موجب  تولید محیط دسکتاپی میت گردید.  اگر پیکربندی سخت افزاری پایینی دارید و دسکتاپ سنتی را ترجیح می دهید، بهتر است از اوبونتو میت استفاده کنید.

  1. اوبونتو کیلین(Ubuntu Kylin):

این گزینه بر روی کاربران چینی تمرکز کرده است. این نسخه پشتیبانی را برای زبان چینی فراهم می کند.

  1. اداوبونتو(Edubuntu):

اد اوبونتو فرم کوتاه شده Education+Ubuntu( آموزش+ اوبونتو) است. این گزینه بر روی موسسات آموزشی و مدارس تمرکز کرده است. اداوبونتو اپلیکیشن ها و بازی های زیادی دارد که برای دانش آموزان مناسب است. برای مقاصد عمومی بهتر است از این نسخه استفاده نکنید.

  1. اوبونتو استودیو(Ubuntu Studio):

هر چند اوبونتو استودیو از محیط دسکتاپی Xfce استفاده می کند اما به صورت از پیش نصب شده با ابزارهای صوتی یی می اید. این نسخه از اوبونتو نیازهای صوتی، ویدئویی و گرافیکی را برآورده می کند. اگر در حوزه های خلاقانه کار می کنید این گزینه برایتان انتخاب بهتری خواهد بود.

  1. Mythbuntu:

Mythbuntu نصب حداقلی از اوبونتوست و منحصرا برای MythTV طراحی شده است. MythTV یک نرم افزار متن باز برای مراکز چند رسانه ای است.  این گزینه نیز برای مقاصد عمومی مناسب نیست.

  1. Ubuntu Budgie:

Ubuntu Budgie آخرین نسخه رسمی از اوبونتوست. همانطور که از نام این نسخه بر می آید، از Budgie به عنوان دسکتاپ خود بهره می برد. محیط دسکتاپی Budgie توسط Solus Linux توسعه شده است. Budgie به لطف ظاهر مدرن و شیک خود، طرفداران زیادی دارد.رابط های کاربری از لحاظ ظاهری بسیار زیبا هستند. اگر به دنبال یک محیط دسکتاپی مدرن هستید می توانید از این گزینه استفاده کنید.

چه نسخه ای از اوبونتو را انتخاب کنیم؟

شما به عنوان یک کاربر معمولی بهتر است بر روی نسخه هایی همچون اوبونتو یونیتی، اوبونتو گنوم، کوبونتو، لوبونتو، اوبونتو میت و Xubuntu تمرکز داشته باشید. بر اساس اولویت های خود می توانید یکی از این گزینه ها را انتخاب کرده و نصب کنید.  خوب حالا سوال اینجاست که چگونه متوجه می شوید چه نسخه ای را دوست دارید؟ بهتر است از بین گزینه های معرفی شده یکی را به دلخواه انتخاب کنید و قابلیت های آن را بررسی نمایید. اگر آن را دوست نداشتید می توانید به سراغ نسخه دیگری بروید. البته اینکار کمی دشوار است. به همین خاطر متخصصان توصیه می کنند از All in One Linux استفاده شود. All in One Linux نسخه های متعددی از اوبونتو را در یک image ترکیب می کند. بنابراین می توانید آن را بر روی USB نصب کنید و  به هنگام بوت، نسخه های مختلفی از اوبونتو را انتخاب نمایید.

 باید از نسخه ۳۲ بیتی اوبونتو استفاده کنیم یا نسخه ۶۴ بیتی؟

بهتر است سیستم خود را قبل از انجام هر کاری شناسایی کنید. آیا سیستم ۳۲ بیتی دارید؟ از سیستم ۶۴ بیتی استفاده می کنید؟

  • اگر سیستم شما از ۶۴ بیت پشتیبانی می کند و بیش از ۲ گیگابایت رم دارید می توانید اوبونتوی ۶۴ بیتی را نصب کنید
  • اگر سیستم شما از نسخه ۳۲ بیتی پشتیبانی می کند یا اگر سیستمتان کمتر از ۲ گیگابایت رم دارد، بهتر است اوبونتوی ۳۲ بیتی را نصب کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که گوگل کروم بر روی لینوکس ۳۲ بیتی پشتیبانی نمی شود. پس انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

  1. سلام کدوم نسخه Ubuntu برای کارهای گرافیکی خوب هست و میتوان فتوشاپ ، لایت روم و غیره رو نصب کرد

  2. درود
    چگونه می توان فهمید که سیستم ما از ۶۴ بیت پشتیبانی می کند یا خیر؟ لطفا برای این موضوع لینکی بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن