مقالات وب

۱۰ مورد از زبان های برنامه نویسی محبوب که باید یاد بگیرید

افرادی که در دنیای برنامه نویسی تازه کار هستند ممکن است به هنگام انتخاب مناسب و آغاز کار دچار سردرگمی شوند. در این شرایط بیشتر افراد به خوبی نمی دانند که چه زبان برنامه نویسی برای اینده شغلی شان مفید خواهد بود. این افراد مبتدی نیستند که با چالش انتخاب زبان برنامه نویسی دست و پنجه ن می کنند. افراد متخصص نیز ممکن است به دنبال یادگیری زبان جدید بروند و بر این باور باشند که یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید برایشان بسیار مفید است. دلیل شما برای یادگیری این زبان ها هر چیزی که باشد زیاد مهم نیست. در این مقاله قصد داریم فهرستی از زبان های برنامه نویسی محبوب در سرتاسر جهان را با هم مرور کنیم.  پس همراه وب ایده باشید.

 زبان برنامه نویسی جاوا:

جاوا هنوز هم در صدر زبان های برنامه نویسی محبوب در میان برنامه نویسان قرار دارد. بر اساس داده های به دست آمده، این زبان برنامه نویسی جایگاه اول و دوم امن تری نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی در چند دهه اخیر داشته است. تعداد زیادی از شرکت ها  از جاوا برای توسعه نرم افزارها و برنامه های مورد نیاز خود استفاده می کنند. بناین اگر جاوا را یاد بگیرید مشکلی در یافتن شغل نخواهید داشت.  دلیل محبوبیت زیاد جاوا، پرتابل بودن، قابل مقیاس بندی بودن و جامعه بزرگ ان آن است.

زبان برنامه نویسی C:

با اینکه زبان برنامه نویسی C جزو زبان های قدیمی است اما هنوز هم در میان افراد محبوبیت خاصی دارد. این موضوع به خاطر قابلیت های مهمی است که در این زبان وجود دارد. این زبان برنامه نویسی در همان روزهای اول توانست خود را با غول های بزرگ فناوری همچون مایکروسافت، اوراکل و اپل همگام کند.  این زبان برنامه نویسی تقریبا با هر سیستمی کار می کند و برای سیستم عامل و سیستم های تعبیه شده بسیار مناسب است. از آن جایی که ران تایم اندکی دارد، می تواند انتخاب عالی برای سیستم ها باشد. این زبان برنامه نویسی به افراد مبتدی توصیه می شود و می تواند افراد را در مسیر شغلی شان یاری کند.

 زبان برنامه نویسی C++:

این زبان برنامه نویسی شیء گرا(object-oriented ) در سال ۱۹۸۰ توسعه پیدا کرد و هنوز هم در زیرساخت های متعددی از اپلیکیشن وب گرفته تا سرورها دیده می شود. C++  جایگاه خود را به خاطر انعطاف پذیری، عملکرد و موارد متعدد دیگر حفظ کرده است.  ی که از طریق این زبان برنامه نویسی شغلی به دست می آورد معمولا درگیر توسعه اپلیکیشن های دسکتاپی خواهد بود که بر روی وظایف عملکردی تمرکز می شود.

 پایتون:

پایتون یکی  دیگر از زبان های برنامه نویسی محبوب در میان افراد است. ۱۵ سال گذشته شاهد رشد ثابتی در محبوبیت پایتون بوده است. شاخص و نمره TIOBE  این زبان برنامه نویسی در میان ۵ زبان برتر حفظ شده است.  از آنجایی که پایتون جزو زبان های برنامه نویسی استفاده شده در فناوری های بزرگی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، بیگ دیتا و ربات ها بوده است، در سال های اخیر محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است.  اگر بدانید یادگیری زبان پایتون چقدر اسان است شگفت زده خواهید شد. به همین خاطر بیشتر افرادی که تازه کار هستند این زبان را برای یادگیری انتخاب می کنند.

زبان C#:

همانطور که می دانید C#یکی از زبان های برنامه نویسی شیء گرا مدرن است که توسط مایکروسافت برای رقابت با جاوا توسعه پیدا کرد و توسط توسعه دهندگان نرم افزارهای تجاری در آن زمان به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.  این گزینه برای توسعه اپلیکیشن ها بر بستر مایکروسافت توسعه پیدا کرد و نیازمند فریم ورک دات نت بر روی ویندوز است. همانند سال های قبل،  زبان C#  موقعیت ثابتی در این نمودار محبوبیت داشته است. شما می توانید از این زبان برنامه نویسی برای توسعه هر چیزی استفاده کنید اما این گزینه برای اپلیکیشن های دسکتاپی ویندوز و توسعه بازی ها بسیار قدرتمندتر عمل می کند.

ویژوال بیسیک دات نت:

ویژوال بیسیک دات نت  در چند سال اخیر موقعیت خود را در میان زبان های برنامه نویسی محبوب حفظ کرده است. این گزینه یکی از زبان های شیءگرای مایکروسافت است که قدرت کلاس های مبتنی بر فریم ورک دات نت و محیط ران تایم را با هم ترکیب کرده است. این گزینه که از ویژوال بیسیک ۶ مشتق شده  برای توسعه اپلیکیشن های گرافیکی مشهور است و می تواند کار برنامه نویسان و توسعه دهندگان را راحت تر کند. برای برنامه نویسان، ویژوال بیسیک دات نت می تواند یک روش آسان و سریع برای ایجاد اپلیکیشن های دسکتاپی برای بستر ویندوز و نیز سرویس های وب و توسعه وب باشد.

PHP برای توسعه وب:

بر اساس داده های به دست آمده،  PHP در سال های اخیر به یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب در میان افراد تبدیل شده و توانسته جایگاه و موقعیت خود را بهبود ببخشد. این زبان برنامه نویسی عمدتا  برای توسعه وب در سمت سرور به کار می رود و  معمولا ۸۰ درصد سایت های موجود در اینترنت از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند.  فیس بوک کار خود را با PHP آغاز کرده و آن در سیستم مدیریت محتوای وردپرس باعث شده به یک زبان محبوب تبدیل شود. PHP فریم ورک های متعددی همچون لاراول و را برای کمک به توسعه دهندگان برای ساخت سریع اپلیکیشن ها ارائه کرده است. بنابراین اگر به دنبال شغلی در حوزه توسعه وب هستید، PHP  انتخاب خوبی برای آغاز کار خواهد بود.

 جاوا اسکریپت:

امسال شاهد افت کاربرد این زبان برنامه نویسی نسبت به سال های قبل بودیم. اما همه توسعه دهندگان نرم افزاری این روزها از جاوا اسکریپت به نحوی استفاده می کنند. این زبان برنامه نویسی به همراه HTML و CSS به کار می رود و برای توسعه وب فرانت اند ضروری است . در این شرایط می توان  صفحات ی و محتوای پویایی برای کاربران ایجاد کرد. بیش از ۹۰ درصد سایت ها از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند و یکی از محبوب ترین و ساده ترین زبان هایی است که افراد مبتدی می توانند به راحتی بیاموزند.

اگر بتوانید بر روی این زبان برنامه نویسی تسلط پیدا کنید از لحاظ شغلی مشکلی نخواهید داشت. با اینحال باید سایر زبان ها و فریم ورک ها را هم یاد بگیرید تا بتوانید موقعیت شغلی بهتری داشته باشید.

زبان برنامه نویسی SQL:

این زبان برنامه نویسی در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته  و جزو ۲۰ زبان برتر سایت TIOBE بوده است.  علی رغم حضور سایر فناوری های پایگاه داده، این زبان برنامه نویسی استاندارد برای مدیریت پایگاه داده جایگاه خود را در دهه های اخیر حفظ کرده است. دلیل این امر سادگی، قابل بودن، همه کاره بودن و جامعه فعال کاربران آن است.یادگیری این زبان برنامه نویسی در مقایسه با سایر زبان ها برای افراد مبتدی ساده تر است.

 زبان برنامه نویسی R:

این زبان برنامه نویسی تقاضاهای زیادی دارد و افراد از آن در سال های اخیر به طور گسترده استفاده کرده اند.  از رتبه TIOBE این زبان برنامه نویسی مشهود است که جایگاه آن از رتبه ۱۴ به رتبه ۱۰ صعود کرده است. این گزینه می تواند برای افراد مختلف مفید باشد. شما می توانید این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید و از مشاغلی که در این زمینه وجود دارد استفاده نمایید.

زمان برنامه نویسی است:

خوب حالا که فهرست زبان های برنامه نویسی محبوب برای این سال را داریدمی توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. همه مواردی که در این فهرست بیان کردیم را بررسی کنید و سپس بر اساس علاقه و استعدادی که دارید یک یا چند مورد از آن ها را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که انتخاب امروز شما بر روی اینده شغلی تان اثر خواهد داشت.از آنجایی که هر زبان برنامه نویسی مزایا و معایب خاص خود را دارد بهتر است هر کدام از آن ها را به دقت بررسی کنید. مهم تر از همه این است که مطمئن شوید  تسلط خوبی بر روی زبان انتخاب شده پیدا می کنید. امیدواریم از برنامه نویسی خود لذت ببرید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن