سئومقالات وب

۱۰ موردی که هنگام ثبت دامنه های از قبل خریداری شده باید مدنظر داشته باشید

با وجود بیش از ۱ میلیارد سایتی که این روزها در دنیای وب فعالیت می کنند جای تعجب نیست که بیشتر دامنه های مدنظر شما از قبل توسط دیگری ثبت شده باشد. خوشبختانه، در برخی از موارد، صاحبان فعلی دامنه ها  تمایلی به تمدید دوباره آن ندارند. در چنین شرایطی می توانید بعد از آزاد شدن دامنه آن را به نام خوب ثبت کنید.  به خاطر داشته باشید که  خرید دامنه های از قبل ثبت شده می تواند تاثیر زیادی بر روی سئوی سایت شما داشته باشد. به همین خاطر باید قبل از هر کاری، خوب فکر کنید.  با اینکه بررسی صفحه نتایج جستجو و اسکن کردن لینک های اسپم می تواند گام مهمی در این مسیر باشد اما بهتر است ارزیابی کاملی را انجام دهید تا مطمئن شوید دامنه مدنظر شما دچار جریمه دستی نشده یا هشداری از طرف گوگل دریافت نکرده است.  مسائل و مشکلات کوچکی وجود دارد که ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوید یا اصلا نگرانتان نکند اما این مشکلات با گذشت زمان بر روی توانایی رتبه بندی دامنه اثر می گذارند. در این مقاله قصد داریم ۱۰ کاری که قبل از خرید دامنه های از پیش خریداری شده باید مدنظر داشته باشید را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

:

برای اینکه بتوانید سلامت دامنه ای که به دنبال خرید آن هستید را ارزیابی کنید باید به کنسول جستجوی گوگل دسترسی داشته باشید. اگر اطلاعات هویتی این اکانت را ندارید، باید درخواستی برای اینکار ارسال نمایید. بعد از اینکه وارد اکانت کنسول جستجوی گوگل شدید، بهتر است به قسمت Search Traffic > Manual Actions بروید و ببینید این دامنه دچار جریمه دستی شده است یا خیر. همچنین می توانید بر روی قسمت Security Issues نیز کلیک کنید.  اگر سایت شما شده باشد می توانید هشدارهای گوگل را در این قسمت مشاهده کنید.  با اینکه به کمک سایر بررسی های موجود می توانید سلامت دامنه را ارزیابی کنید اما باز هم  توصیه می شود  در صورت امکان به کنسول جستجوی گوگل دسترسی پیدا کنید و جریمه های دستی را بررسی نمایید.

کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل

 گوگل آنالیتیکس و وبمستر تولز بینگ:

اگر به گوگل آنالیتیکس دسترسی داشتید می توانید  الگوهای غیر عادی ترافیک و آدرس های غیر عادی را بررسی کنید . همچنین قادر خواهید بود نگاهی به ترافیک های ارجاعی داشته باشید و ببینید سایت های اسپم به این دامنه لینک داده اند یا خیر. اگر گوگل آنالیتیکس برای این دامنه تنظیم نشده است قادر نخواهید بود داده ها را بررسی کنید. بینگ وبمستر تولز هم بخش امنیت را در خود دارد و می تواند بدافزارها، تلاش برای فیشینگ و تغییر در وضعیت گواهینامه SSL را نشان دهد

 

 وضعیت شدن سایت( بررسی صفحه نتایج جستجو):

از عملگر site:yourwebsite.com استفاده کنید و جستجویی را در موتور جستجو انجام دهید. به عنوان مثال وارد گوگل شوید و عملگر بالا را تایپ نمایید. به جای yourwebsite.com، آدرس سایت خود را وارد کنید. بعد از تایپ بر روی اینتر کلیک کنید. به کمک این عملگر می توانید اسپم و بدخواه را در نتایج جستجو بررسی کنید.

وضعیت بلک لیست(لیست سیاه):

اگر دامنه مورد نظر سابقه ارسال ایمیل های اسپم را داشته باشد ممکن است در لیست سیاه قرار گیرد.  در چنین شرایطی، ایمیل سرور مسدود می شود. می توانید وضعیت بلک لیست دامنه را به کمک سایت Securi بررسی کنید.

 لینک داخلی و خارجی:

یکی از نشانه های رایج سوء استفاده از دامنه، دستکاری در لینک هاست. دامنه هایی که تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرند معمولا از های ویژه ای برای لینک دادن به محتوای اسپم استفاده می کنند. در برخی از موارد زمانی که هکر نمی خواهد شناسایی شود، انکر تکست را بدون تغییر باقی می گذارد و همین امر شناسایی دستکاری لینک را دشوارتر می سازد.  خوشبختانه شما می توانید از ابزارهایی همچون Screaming Frog استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می دهد بیش از ۵۰۰ آدرس را به طور رایگان بخزید.  بعد از اینکه برنامه را از سایت اصلی و نصب کردید، بر روی تب Outlink کلیک کنید تا ببینید به چه آدرس هایی لینک داده شده است. زمانی که در حال بررسی لینک دهی خارجی هستید می توانید از ابزارهایی مثل Majestic استفاده کنید تا مرور اجمالی بر روی پروفایل بک لینک ها داشته باشید.  بررسی  فاکتورهای Off-page همچون دامنه های ارجاعی می تواند مفید باشد. با نگاه کردن به دامنه هایی که به سایت لینک داده اند نیز می توانید متوجه مشکلات موجود شوید. مثلا فرض کنید این دامنه یک سایت ایرانی برای خرید و فروش محصولات است. اگر بیش از ۹۰ درصد بک لینک های آن از تایوان باشد باید نگران شوید.

 استفاده از انکرتکست ها:

یکی دیگر از فاکتورهای Off-page مهمی که معمولا نادیده گرفته می شود، استفاده و کاربرد انکر تکست هاست. انکر تکست واژه یا عبارتی است که هایپرلینک می شود و کاربر را به سایت یا صفحه موردنظر هدایت می کند. مثلا فرض کنید صفحه ای در مورد زیرشلواری های زنانه دارید.  باید سایت هایی که به شما لینک می دهند از این عبارت یا عبارت های مشابه استفاده کنند. اگر می خواهید تمامی محتواهای موجود بر روی دامنه را پاک کنید، این انکر تکست ها به صفحات ۴۰۴ منجر خواهد شد و همین امر بر روی سئوی سایت تاثیر خواهد گذاشت. با اینحال، اگر لینکی به صفحه اصلی اشاره می کند که از انکر تکست نامناسب و نامرتبط استفاده کرده است توصیه می شود به وبمستر دامنه دسترسی پیدا کنید و از آن ها بخواهید انکر تکست یا لینک ها را کلا پاک کنند. به خاطر داشته باشید که اگر سایت های زیادی به این دامنه لینک داده باشند  این موضوع دردسرساز خواهد بود.

 

نقل قول های محلی:

نقل قول های محلی که آدرس، نام و تلفن کسب وکار شما را در بر می گیرند، برای رتبه بندی محلی ضروری هستند. قبل از اینکه بخواهید به دامنه از قبل خریداری شده مهاجرت کنید، باید تمامی موارد نقل قول محلی را که بر روی وب ظاهر شده به روز کنید. روش های زیادی برای انجام اینکار وجود دارد:

  • ببینید قبل از فراهم کنندگان داده های بزرگ استفاده شده است یا خیر. به روز رسانی این موارد از طریق مدیریت محتوای محلی به شما اجازه می دهد لیست محلی خود را به خوبی مدیریت نمایید
  • به طور مستقیم با وبمستر قبلی تماس بگیرید و از او بخواهید این موارد را به روز کند

 

  هاست:

هاست
هاست

با اینکه موقعیت هاست تاثیر مستقیم بر روی رتبه بندی ندارد اما شما را مطمئن می سازد که سایت در همان کشوری میزبانی می شود که کسب وکار شما در آن قرار دارد. در حقیقت، موقعیت آی پی تاثیر زیاید بر روی سرعت سایت و صفحات آن خواهد داشت و همین موضوع بر روی عملکرد سئوی سایت نیز اثرگذار خواهد بود. شما می توانید از ابزار IP Location برای تعیین موقعیت هاست استفاده کنید.

 اتوریتی دامنه:

اتوریتی دامنه(DA) ی است که توسط MOZ ایجاد شده و تلاش می کند پتانسیل رتبه بندی سایت را پیش بینی کند. در دنیای ایده آل، سایت هایی که قصد مهاجرت به آن را دارید باید اتوریتی دامنه بالاتری داشته باشند. هر چقدر اتوریتی دامنه بالاتر باشد احتمال ظاهر شدن سایت و صفحات آن در نتایج موتورهای جستجو بیشتر می شود.با اینکه فرمول محاسبه اتوریتی دامنه اختصاصی است اما بهتر است بدانید که بک لینک ها نقش مهمی در آن دارند. اگر از سایت هایی بک لینک بگیرید که اتوریتی دامنه پایین تری نسبت به شما دارند، برای بهبود اتوریتی دامنه خود باید زمان بیشتری اختصاص دهید.

 سرعت سایت:

یکی از مهم ترین بنچ مارک هایی که قبل از خرید دامنه های این چنینی باید مدنظر داشته باشید، سرعت صفحات سایت است. ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که در ارزیابی سرعت سایت به شما کمک می کنند. به عنوان مثال می توانید از Google PageSpeed Insights،Web Page Test،GTMetrix استفاده کنید. با اینکه سرعت صفحات سایت تحت تاثیر معماری سایت قرار دارد اما اگر می خواهید بر روی همان CMS قبلی کار کنید، مطمئن شوید که از نسخه به روز آن استفاده می نمایید.

سخن نهایی:

بعد از اینکه ۱۰ مورد بالا را بررسی کردید و مشکلات را حل نمودید می توانید به دامنه موردنظر مهاجرت کنید. قبل از آغاز کار، موارد مهمی وجود دارد که باید مطمئن شوید به درستی انجام می شود.

مرحله بعدی:

 

  • گوگل آنالیتیکس: مطمئن شوید گوگل آنالیتیکس سایت به درستی ایجاد شده است. پروفایل هایی که از قبل وجود داشته است را پاک نکنید.
  • کنسول جستجوی گوگل: مطمئن شوید این گزینه نیز به درستی تنظیم شده است. باید اطمینان حاصل کنید هر دو نسخه HTTP و HTTPS سایت پیگیری می شود.جریمه ها یا هشدارها را بررسی کنید.نقشه XML سایت را ثبت نمایید.
  • ابزار بینگ وبمستر تولز را نیز راه اندازی کنید.

بعد از اینکه مراحل بالا را تکمیل کردید می توانید با خیال راحت به دامنه جدیدتان مهاجرت کنید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن