سئومقالات وب

کدهای وضعیت HTTP چه ارتباطی با سئو دارند؟

های وضعیت HTTP همانند کدهای ۴۰۴، ۳۰۱ و ۵۰۰،  ممکن است برای یک بازدیدکننده معمولی از اهمیت چندانی برخوردار نباشند اما برای سئو بسیار مهم خواهند بود. عنکبوت های موتورهای جستجو همچون ربات های گوگل از این کدها برای تعیین و شناسایی سلامت سایت استفاده می کنند. چنین کدهایی نشان می دهند چه اتفاقی بین مرورگر و سرور رخ داده است. بیشتر کدهای وضعیت نشان دهنده یک خطا هستند. به عنوان مثال  ی درخواستی توسط وجود ندارد. در این مقاله قصد داریم نگاه دقیق تری بر روی کدهای وضعیت HTTP داشته باشیم و ببینیم این کدها چه ارتباطی با سئوی سایت دارند. پس همراه وب باشید.

کد وضعیت HTTP چیست و چرا باید آن ها را بررسی کنیم؟

کد وضعیت HTTP  زمانی ارسال می شود که درخواست از طرف مرورگر به سرور ارسال می شود. بر اساس راهنمایی ها و دستورالعمل های W3C ده ها کد وضعیت مختلف وجود دارد و بیشتر افراد تنها چند مورد از این کدها را می شناسند.   برای اینکه درک کاملی از این کدها داشته باشید باید بدانید مرورگر چگونه صفحه ای را برای کاربر نشان می دهد. هر بازدید از سایت با تایپ آدرس در نوار آدرس مرورگر توسط کاربر آغاز می شود. در برخی از شرایط کاربر به دنبال واژه یا عبارتی در موتورهای جستجو می گردد و از این طریق به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا می کند.

بعد از این مرحله، مرورگر درخواستی را به آدرس آی پی سایت ارسال می کند تا بتواند به صفحه وب مدنظر دست یابد. سرور با کد وضعیت تعبیه شده در هدر HTTP پاسخ می دهد و  نتیجه را به مرورگر ارسال می نماید. وقتی همه این مراحل به درستی پیش می رود، کد وضعیت ۲۰۰ به مرورگر ارسال می شود و محتوای سایت در اختیار کاربر قرار می گیرد. با اینحال در برخی از شرایط ممکن است در این مسیر اشتباه یا مشکلی رخ دهد.  ممکن است صفحه مدنظر یافت نشود یا اینکه مشکل فنی و موقتی در مورد سرور وجود داشته باشد. این کدهای وضعیت ابزار مهمی برای ارزیابی سلامت سایت و سرور آن هستند. اگر سایت به طور مرتب کد هدر HTTP نامناسبی را به مرورگر ارسال کند، مشکلات زیادی ایجاد می شود و همین امر بر روی سایت اثر منفی می گذارد.

 کدهای متعدد و متفاوت:

چندین محدوده متفاوت برای کدهای وضعیت HTTP وجود دارد که هر کدام از آن ها جنبه های مختلفی از فرآیند بین و سرور را تعریف می کنند. این محدوده ها و هدف اصلی شان عبارت است از :

  • ۱xx:حاوی اطلاعات مفید
  • ۲xx: موفقیت
  • ۳xx: ریدایرکت
  • ۴xx:خطای
  • ۵xx: خطای سرور

مهم ترین کدهای وضعیت HTTP برای سئو چه کدهایی هستند؟

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم فهرست این کدها بسیار بلند بالاست اما برخی از آن ها برای سئوکاران و صاحبان سایت ها بسیار اهمیت دارند و باید مورد بررسی قرار گیرند. اجازه دهید برخی از این کدها را در ادامه با هم مرور کنیم:

کد وضعیت ۲۰۰: OK / Success (همه چیز مرتب است)

این کد نشان می دهد همه  چیز مرتب است و مشکل خاصی وجود ندارد.کلاینت از سرور می خواهد محتوای مدنظرش را نشان دهد و سرور با پیام موفقیت آمیز ۲۰۰ به او پاسخ می دهد و محتوا را در اختیارش می گذارد. هم سرور و هم کلاینت از شرایط موجود راضی خواهند بود و بازدیدکننده هم می تواند از محتوای نشان داده شده استفاده کند. همه پیام هایی که در فت ۲xx نشان داده می شوند نشان دهنده موفقیت فرآیند هستند.

کد وضعیت ۳۰۱: Moved Permanently (انتقال دائم)

هدر HTTP با عدد ۳۰۱ زمانی استفاده می شود که آدرس درخواستی به طور دائم به یک موقعیت جدید انتقال یافته باشد.  زمانی که روی سایت خود کار می کنید ممکن است به طور مکرر به چنین کدی نیاز داشته باشید. در برخی از موارد مجبور می شوید آدرس قدیمی را به آدرس جدید ریدایرکت ۳۰۱ کنید. اگر اینکار را انجام ندهید کاربر صفحه خطای ۴۰۴ را به هنگام باز کردن آدرس قدیمی دریافت می کند. استفاده از کد ۳۰۱ شما را مطمئن می سازد که ارزش لینک آدرس قدیمی به آدرس جدید منتقل می شود.

کد ۳۰۲:

کد ۳۰۲ بدین معناست که مقصد هدف یافت شده است اما در موقعیت متفاوتی قرار دارد. با اینحال چنین کدی کمی گمراه کننده است زیرا به درستی بیان نمی کند که موقعیت موقتی است یا خیر. تنها زمانی که می خواهید به طور موقت آدرس را به منبع متفاوت ریدایرکت کنید و مطمئن هستید که از آدرس یکسان  مجددا استفاده خواهید کرد، از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده نمایید.  از آنجایی که به موتورهای جستجو می گویید که از آدرس دوباره استفاده خواهید کرد، هیچ کدام از ارزش های لینک به آدرس جدید ارسال نمی شود. پس نباید از کد ۳۰۲ به هنگام انتقال دامنه یا ایجاد تغییرات بزرگ در ساختار سایت استفاده کنید.

کد  ۳۰۷:  Temporary Redirect ( ریدایرکت موقت)

شما می توانید از این کد زمانی استفاده کنید که نیاز دارید به طور موقت آدرسی را به آدرس جدید ریدایرکت کنید و در عین حال روش درخواست اصلی را دست نخورده رها نمایید. این کد شبیه کد ۳۰۲ است . فرق این کد با کد ۳۰۲ در این است که  در این شرایط تاکید بیشتری بر روی موقتی بودن آدرس جدید خود دارید. این درخواست ممکن است در طول زمان تغییر کند به همین خاطر کاربر باید از آدرس اصلی به هنگام درخواست جدید خود استفاده کند.

کد ۴۰۳: Forbidden

این کد به مرورگرها می گوید که محتوای درخواستی برای کاربر ممنوع است و نمی توان این محتوا را در اختیار کاربر قرار داد. اگر  کاربری اطلاعات لاگین خود را به درستی وارد نکند محتوای موجود برایش ممنوع خواهد بود و نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد.

کد ۴۰۴: Not Found

خوب همانطور که می دانید این  کد یکی از مشهورترین کدهایی است که کاربر با آن مواجه می شود. کد وضعیت ۴۰۴ یکی از مهم ترین کدها برای سئوی سایت شماست. زمانی که سرور خطای ۴۰۴ را نشان می دهد باید بدانید که محتوای درخواستی پیدا نشده و به احتمال زیاد از روی سایت پاک شده است.  سعی کنید کاربر را با چنین پیام هایی اذیت نکنید. باید خطاهای این چنینی را خیلی زود برطرف کنید. از گزینه های ریدایرکت برای ارسال بازدیدکننده از آدرس قدیمی به آدرس جدید استفاده کنید که حاوی محتوای مرتبط است.  همانطور که می دانید این پیام ها را می توانید در کنسول جستجوی گوگل در بخش خطاهای خزش(Crawl errors) پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که وجود چنین کدهایی می تواند بر روی رتبه بندی کلی شما تاثیر بگذارد. اگر صفحه شما مشکل دارد بهتر است مشکل را هر چه سریع تر برطرف کنید.

کد ۴۰۱:

نتیجه این کد شبیه نتایجی است که از کد ۴۰۴ ایجاد می شود زیرا محتوایی یافت نشده است. با اینحال در کد ۴۱۰، شما به موتورهای جستجو می گوید که  محتوای درخواستی را پاک کرده اید . به همین خاطر این کد بسیار خاص تر و ویژه تر از ۴۰۴ است.  در این شرایط به موتورهای جستجو دستور می دهید آدرس را از ایندکس خود پاک کند. قبل از اینکه به طور دائم چیزی را از سایت خود پاک کنید، از خودتان بپرسید صفحه معادلی در سایت دارید یا خیر. اگر چنین صفحه ای دارید، ریدایرکت را بر روی آن انجام دهید اگر ندارید، نباید صفحه قدیمی را پاک کنید و بهتر است آن را بهبود ببخشید.

۴۵۱: Unavailable for Legal Reasons(به خاطر دلایل قانونی در دسترس نیست)

این کد نشان می دهد که محتوای درخواستی به خاطر دلایل قانونی پاک شده است. اگر حکم قانونی برای پاک کردن یک صفحه دریافت کرده اید باید از این کد استفاده کنید و به موتورهی جستجو بگویید که چه اتفاقی برای صفحه مدنظر در سایت افتاده است.

 کد ۵۰۰: Internal Server Error

این کد پیام خطای عمومی است که  نشان می دهد سرور تحت شرایط خاصی است و همین امر باعث شده نتواند به درستی به درخواست مدنظر پاسخ دهد. این خطا ممکن است از هر جایی نشئت گرفته باشد. ممکن است هاست شما مشکل داشته باشد یا اسکریپت شده روی سایت به درستی کار نکند. لاگ سرور خود را بررسی کنید تا ببینید مشکل دقیقا از کجاست.

کد ۵۰۳: Service Unavailable

سرور زمانی این کد را ارسال می کند که نتواند درخواست مدنظر را به خاطر استفاده بیش از حد پاسخ دهد. از این کد زمانی استفاده کنید که نیازمند موقت هستید. به عنوان مثال  زمانی که می خواهید سایت را در وضعیت نگهداری قرار دهید از این کد استفاده نمایید. در این شرایط موتور جستجو به خوبی می داند که می تواند دوباره به سایت باز گردد و آن را بررسی نماید.

کار با کد وضعیت HTTP:

خوب همانطور که مشاهده کردید کدهای وضعیت HTTP برای سئوی سایت از اهمیت زیادی برخوردارند و به همین خاطر برای موتورهای جستجو نیز مهم هستند.  شما روزانه با این موارد برخورد خواهید کرد و باید معنای آن ها را بدانید. به عنوان مثال اگر صفحه ای را از روی سایت پاک کردید باید بدانید که ریدایرکت ۳۰۱ و ۴۱۰ چه تفاوتی با هم دارند.این ها کار و هدف متفاوتی دارند و برای موقعیت های مختلفی به کار می روند.  اگر می خواهید بدانید سایت شما چه کد وضعیتی را نشان می دهد باید وارد کنسول جستجوی گوگل شوید و خطاهای موجود را بررسی نمایید. خطاهای خزش را قبل از اینکه مشکلی برای ایندکس و رتبه سایت به وجود آورند برطرف نمایید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن