سنت او اسسیستم عامل لینوکسمدیریت سرورمقالات وب

چگونه SSH را با تایید هویت دو مرحله ای در سنت او اس امن کنیم؟

بخشی از اطلاعات است که تایید می کند شما حق دسترسی به سیستم را دارید. SSH  به طور پیش فرض از برای تایید هویت استفاده می کند و این موضوع اصلا خوب نیست زیرا تنها یک فاکتور واحد است و اگر پسورد شما در دسترس افراد قرار گیرد  احتمال ربوده شدن اطلاعات افزایش خواهد یافت.  در این مقاله سعی می کنیم نحوه تنظیم تایید هویت دو مرحله ای در سنت او اس را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

  Google-Authenticator:

اپلیکیشن Google-Authenticator بر روی تمامی گوشی های موبایلی در دسترس است و شما می توانید آن را از پلی یا گاه اپل دریافت کنید.

 نصب PAM گوگل:

PAM زیرساخت تایید هویت بر مبنای سیستم های ی است که به تایید هویت کاربر می پردازد. شما باید مخزن EPEL  را به کمک دستور زیر نصب کنید:

 

حالا PAM گوگل را نصب نمایید:

 

پیکربندی PAM گوگل:

بعد از اینکه فرایند نصب تکمیل شد، می توانید اسکریپتی را اجرا کنید که به شما کمک می کند کلیدی را برای کاربری که می خواهید فاکتور دوم را برایش اضافه کنید تولید نمایید.  این موضوع بدین معنی است که هر کاربری که بخواهد از تایید هویت OTP استفاده کند باید لاگین شود و اسکریپت را اجرا نماید تا بتواند کلید خود را کسب کند. دستور زیر را برای اجرای این اسکریپت وارد نمایید:

 

بعد از اینکه دستور را اجرا کردید چند سوال از شما پرسیده خواهد شد. اولین سوال را با Y پاسخ دهید. بعد از آن QR بزرگی بر روی ترمینال ظاهر می شود که باید آن را به کمک گوشی خود اسکن کنید تا پروفایل به طور خودکار به اپلیکیشن اضافه شود.  همچنین باید مطمئن شوید که secret key، verification code و emergency scratch codes را یادداشت می کنید تا در صورت بروز مشکل  بتوانید باز هم به سرور خود دسترسی داشته باشید.  باز هم سوالاتی از شما پرسیده می شود . هر کدام از این سوالات را بررسی کنید و آن ها را با بله یا خیر پاسخ دهید.

 پیکربندی SSH:

بعد از اینکه به سوالات پاسخ دادید، PAM گوگل آماده است و پیکربندی شده است. حالا باید SSH خود را پیکربندی کنیم. فایل پیکربندی SSH را با دستور زیر باز کنید:

 

خط زیر را به انتهای فایل اضافه کنید:

 

حالا باید SSH را به گونه ای پیکربندی کنیم که بتواند از این نوع تایید هویت کند. فایل sshd_config را با دستور زیر باز کنید:

 

به دنبال خطی باشید که ChallengeResponseAuthentication را دارد. مقدار آن را به yes تغییر دهید:

 

حالا سرویس SSH را ارت کنید:

 

از حالا به بعد از شما خواسته می شود کد تایید را وارد کنید که باید از اپلیکیشن Google-Authenticator خود آن را به دست اورید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن