پایتونمقالات وب

چگونه پایتون را روی سیستم خود نصب کنیم؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شیءگرا، سطح بالا و چند منظوره است که دارای تفسیر معنایی پویایی است.  ساختار ی سطح بالای درون ساختِ این زبان برنامه نویسی به همراه تایپ پویا و سایر ویژگی های موجود باعث شده است این گزینه برای توسعه های جدید از محبوبیت زیادی برخوردار باشد. سینتکس ساده پایتون باعث می شود یادگیری و آن ساده تر و راحت تر از سایر زبان های برنامه نویسی باشد. همین امر موجب می شود پایتون خوانایی خوبی داشته باشد. در چنین شرایطی هزینه از برنامه تولید شده به شدت کاهش می یابد. پایتون از ماژول ها و پکیج ها پشتیبانی می کند. تفسیرکننده پایتون و لایبرری استاندارد و توسعه یافته آن به شکل سورس و باینری در اختیار افراد قرار دارد و به طور رایگان توزیع می شود. در این مقاله سعی می کنیم نحوه نصب پایتون بر روی سیستم های مختلف را با هم مرور کنیم.پس همراه وب ایده باشید.

 نصب پایتون روی ویندوز:

قبل از هر کاری سری به سایت اصلی پایتون بزنید و به بخش دانلود آن بروید. در این بخش می توانید آخرین نسخه از پایتون را برای خود دانلود کنید.  نصب پایتون بر روی ویندوز همانند نصب سایر ن افزارهایی است که بر روی ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد.

فقط به خاطر داشته باشید که اگر نسخه ویندوز شما پایین تر از ویندوز ویستاست، باید  پایتون ۳٫۴ را دانلود کنید زیرا نسخه های بالاتر نیازمند نسخه های بالاتر ویندوز خواهند بود.

هشدار: مطمئن شوید که گزینه Add Python 3.5 to PATH را تیک می زنید.

بعد از اینکه نسخه مورد نظر خود را برای نصب بر روی ویندوز دانلود کردید به جایی که فایل در سیستم ذخیره شده بروید و روی آن دابل کلیک کنید.  برای تغییر موقعیت نصب بر روی Customize installation کلیک کنید و سپس next را بزنید. حالا می توانید موقعیت نصب را بر اساس نیاز خود تعیین کنید.

اگر قبلا گزینه Add Python 3.5 PATH  را تیک نزده اید،  گزینه Add Python to environment variables را تیک بزنید. اینکار همان کاری را می کند که گزینه قبلی انجام می داد.

می توانید Launcher را برای همه کاربران نصب کنید یا اینکار را انجام ندهید. این گزینه زیاد مهم نیست. Launcher برای تعویض بین نسخه های مختلف پایتون نصب شده مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر مسیری که انتخاب کرده اید مسیر درستی نباشد، می توانید از مراحل صفحه بعد برای اصلاح این مشکل استفاده کنید.

 DOS Prompt:

اگر می خواهید پایتون را از طریق دستورات خط فرمان ویندوز همچون DOS Prompt مورد استفاده قرار دهید باید  متغیرهای مسیر را به درستی تنظیم کنید.

برای ویندوز ۲۰۰۰، ایکس پی، ۲۰۰۳ بر روی کنترل پنل کلیک کنید و گزینه های System -> Advanced -> Environment Variables را انتخاب نمایید. بر روی  متغیری با نام Path  در بخش System Variables  کلیک کنید و سپس گزینه edit را انتخاب کنید و ;C:\Python35  را به انتهای آن بیفزایید. فقط مطمئن شوید که این فولدر وجود دارد. ممکن است برای نسخه های جدیدتر  این فولدر متفاوت باشد.  همچنین باید از نام دایرکتوری مناسبی استفاده کنید.  برای نسخه های قدیمی تر ویندوز، فایل C:\AUTOEXEC.BAT  را باز کنید و خط PATH=%PATH%;C:\Python35 را به آن بیفزایید و سیستم را ارت کنید.  برای ویندوز ویستا:

  • بر روی گزینه استارت کلیک کنید و کنترل پنل را انتخاب نمایید.
  • بر روی System کلیک کنید. در سمت راست می توانید گزینه ای با نام View basic information about your computer را پیدا کنید.
  • در سمت چپ فهرستی از وظایف وجود دارد که می توانید در این میان تنظیمات پیشرفته سیستم یا Advanced system settings. را بیابید. بر روی آن کلیک کنید.
  • تب  Advanced جعبه System Properties  نشان داده می شود.  در سمت راست و قسمت پایین بر روی دکمه Environment Variables کلیک کنید.
  • در جعبه ای با نام System Variables  به سمت پایین اسکرول کنید و بر روی دکمه edit کلیک نمایید.
  • در صورت نیاز مسیر خود را تغییر دهید
  • سیستم را ریستارت کنید.

برای ویندوز ۷ و ۸ از مراحل زیر استفاده کنید:

 

  • بر روی آیکون کامپیوتر در دسکتاپ راست کلیک کنید و Control Panel -> System and Security -> System را انتخاب کنید. در سمت چپ گزینه Advanced system settings  را انتخاب کنید و سپس بر روی تب Advanced کلیک نمایید. در پایین بر روی Environment Variables  کلیک کنید و زیر System variables به دنبال متغیر path بگردید و ان را انتخاب کنید و بر روی edit کلیک نمایید.
  • به انتهای خط زیر مقدار متغیر بروید و ;C:\Python35  را به انتهای چیزی که در حال حاضر دارید اضافه نمایید. نام فولدر مناسبی را استفاده کنید.
  • اگر این مقدار %SystemRoot%\system32 بود حالا باید %SystemRoot%\system32;C:\Python36 باشد.
  • بر روی اوکی کلیک کنید . دیگر نیازی به ریستارت نیست با اینحال شما باید خط فرمان را ببندید و دوباره باز کنید و از آن استفاده نمایید

 اجرای Python prompt بر روی ویندوز:

اگر متغیر path را به درستی تنظیم کرده باشید می توانید تفسیرکننده را بر روی ویندوز خود اجرا کنید.برای باز کردن ترمینال روی ویندوز بر روی دکمه استارت راست کلیک کنید و عبارت run را بیابید و بر روی آن کلیک کنید. در جعبه باز شده cmd را بنویسید و اینتر را بزنید. سپس عبارت python را تایپ کنید و مطمئن شوید خطایی در آن وجود ندارد.

 نصب پایتون روی سیستم عامل /GNU:

کاربران لینوکس می توانند از پکیج منیجر توزیع خود برای نصب پایتون استفاده کنند. به عنوان مثال بر روی و می توان از sudo apt-get update و sudo apt-get install python3 استفاده کرد. برای نصب پایتون روی اوبونتو می توانید از مراحل زیر کمک بگیرید:

 نصب پایتون ۳٫۶ بر روی اوبونتو ۱۴٫۰۴ و ۱۶٫۰۴:

به طور پیش فرض ، اوبونتو ۱۴٫۰۴ و ۱۶٫۰۴ دارای پایتون ۲٫۷ و پایتون ۳٫۵ هستند. برای نصب آخرین نسخه از پایتون می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

 

نصب  پایتون روی اوبونتو ۱۶٫۱۰ و ۱۷٫۰۴:

بر روی این دو نسخه از اوبونتو می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

 

برای دیدن باینری های پایتون نصب شده بر روی سیستم از دستور زیر استفاده کنید:

 

همچنین می توانید نسخه پایتون نصب شده روی سیستم را به کمک دستور زیر ببینید:

 

برای استفاده از پایتون ۳٫۶ از دستور زیر استفاده کنید:

 

برای خروج از تفسیرکننده پایتون دستور زیر را تایپ کنید و اینتر را بزنید:

 

اگر به دنبال نصب پایتون روی سیستم عامل سنت او اس هستید از مقاله زیر استفاده کنید:

حتما بخوانید: چگونه پایتون ۳٫۶٫۴ را بر روی سنت او اس ۷ نصب کنیم؟

خوب  کار شما تمام شد است. در مقالات بعدی سعی می کنیم آموزش های ساده ای در مورد زبان برنامه نویسی پایتون ارائه کنید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن