اوبونتوسیستم عامل لینوکسمقالات وب

چگونه سرعت سیستم عامل ابونتو را افزایش دهیم؟

همانطور که می دانید اوبونتو یکی از قدرتمندترین نسخه های لینوکسی مبتنی بر دبیان است و برای راه اندازی سرور مجازی هم از آن استفاده می شود. عملکرد اوبونتو بر روی لپ تاپ ها و رایانه های دسکتاپی مدرن بسیار خوب و قابل ملاحظه است. با اینحال من است بعد از اوبونتو و پس از چند روز متوجه شوید که سیستم شما عملکرد روزهای قبل را ندارد. دلایل بسیار زیادی برای این اتفاق وجود دارد. ممکن است روی سیستم اپلیکیشن های نصب شده ای وجود داشته باشد که در startup راه اندازی می شود و باعث کاهش عملکرد سیستم می شود. دلیل این امر هرچه که باشد باید به دنبال برطرف کردن مشکل باشید. در این مقاله سعی می کنیم برخی از ترفندها و نکات مهم برای افزایش سیستم های اوبونتو را با هم کنیم. پس همراه وب ایده باشید.


اپلیکیشن های startup را مدیریت کنید:
بعد از اینکه سیستم عامل اوبونتو را نصب کردید، سیستم شما به ظاهر سریع و نرم خواهد بود اما بعد از گذشت چند روز اپلیکیشن های زیادی روی آن نصب می شود. اپلیکیشن های startup منابع بسیار زیادی را در بوت سیستم به خود اختصاص می دهند و همین امر باعث عملکرد ضعیف و کاهش سرعت سیستم می شود. در سرورهای مجازی اوبونتو یا سایر سیستم هایی که اوبونتو بر روی آن نصب شده است بهترین ترفند و اولین کاری که باید انجام شود مدیریت این اپلیکیشن هاست.
اپلیکیشن های زیادی وجود دارد که ممکن است در startup به آن ها نداشته باشید. پس این اپلیکیشن ها را از startup پاک کنید. برای اینکار می توانید مسیرهای زیر را در نظر داشته باشید:
• Gnome Application Drawer> واژه Startup را کنید> Add/Remove> مواردی را که دوست دارید ویرایش نمایید
• Unity Dash> به دنبال واژه Startup باشید> Add/Remove> مواردی که دوست دارید را ویرایش کنید

 

Preload را نصب کنید:
Preload ابزاری است که در بک گراند سیستم اجرا می شود و دارای هوش مصنوعی برای درک رفتار کاربر است. برای نصب این گزینه بر روی اوبونتو از زیر استفاده کنید:

 

افکت Compiz را کمتر کنید( برای نسخه های Unity):

برای اینکه بتوانید سرعت سیستم اوبونتو را به طور قابل توجهی افزایش دهید باید افکت Compiz را کمتر نمایید. این افکت سرعت سیستم شما را کاهش می دهد. پس سعی کنید برخی از این اثرات برای افزایش سرعت اوبونتو غیر فعال نمایید:

 

پارتیشن Swap ایجاد کنید:
اگر رم کمتری روی دستگاه خود دارید باید به هنگام نصب اولیه اوبونتو روی آن پارتیشن Swap ایجاد نمایید. به طور معمول این پارتیشن نسبت به رم واقعی فضای دو برابری خواهد داشت. مثلا اگر رم ۲ گیگ دارید پارتیشن Swap فضای ۴ گیگ خواهد داشت. این پارتیشن از HDD شما به رم استفاده می کند تا اجرای اپلیکیشن ها و فرآیندهای سیستم را سریع تر نماید. اگر رم بیش از ۴ گیگ دارید می توانید از این پارتیشن استفاده نکنید.

نتایج جستجویی که نمی خواهید را پاک کنید:
به طور پیش فرض اوبونتو در برگیرنده Lens، Scope یا جستجوی آنلاین نیست اما در نسخه های قدیمی تر این موضوع به چشم می خورد. پس سعی کنید آن را از Unity dash پاک کنید.
System Setting >> Security & Privacy
در این مکان می توانید اطلاعات مورد نیاز در مورد فایل ها، اپلیکیشن ها و را بیابید. بر اساس نیاز خود می توانید تغییرات مدنظر را اعمال نمایید.

زمان بارگذاری گراب پیش فرض را تغییر دهید:
زمانی که لپ تاپ را بوت می کنید، گراب گزینه های بوت دوگانه یا حالت ریکاوری را نشان می دهد. معمولا کاربر در این شرایط ۱۰ ثانیه زمان خواهد داشت تا از بین گزینه های موجود یکی را به دلخواه انتخاب نماید. این موضوع بدین معنی است که کاربر برای ورود به اوبونتو باید ۱۰ ثانیه منتظر بماند. بهتر است این زمان را کاهش دهد اما آن را روی ۰ تنظیم نکنید زیرا نمی توانید از بین گزینه ها یکی را انتخاب کنید:
دستور زیر را اجرا کنید:

 

GRUB_TIMEOUT=10 را به GRUB_TIMEOUT=2 تغییر دهید. بعد از انجام اینکار به کمک دستور زیر مطمئن شوید که تغییر اعمال شده است:

 

برای به روزرسانی های بهترین Mirror را انتخاب کنید:
اگر کانکشن کندی برای اینترنت خود دارید این فرآیند شما را مطمئن می سازد که برای به روزرسانی سیستم بهترین سرور را انتخاب می کنید.

Application Drawer >> Search for Software & Update >>Ubuntu Software Tab >>Select Best Server ( Download From Tab )

از داغ شدن بیش از حد سیستم جلوگیری کنید:
داغ شدن بیش از حد یکی از مشکلات رایجی است که بر روی لپ تاپ ها رخ می دهد. اینکار باعث عملکرد ضعیف سیستم می گردد. ابزار بسیار موثری در مخزن اوبونتو وجود دارد که به خنک شدن سیستم کمک می کند و همین امر باعث اجرای سریع تر اوبونتو می گردد. بعد از نصب TLP نیازی به پیکربندی نخواهید داشت فقط دستور زیر را اجرا کنید:

 

شما همچنین می توانید Laptop Mode Tools را نصب کنید که به کاهش مصرف برق کمک می کند.برای نصب دستور زیر را اجرا کنید:

 

بعد از نصب می توانید رابط گرافیکی را برای سفارشی سازی بیشتر دریافت نمایید:

 

به جای Apt-get از Apt-fast استفاده کنید:
Apt-get دستور واضحی است که برای بیشتر موارد به کار می رود و می توان از آن برای نصب نرم افزار یا به روزرسانی های مدنظر استفاده کرد. به جای این دستور می توانید از Apt-fast استفاده کنید که دانلود را سریع تر می کند. به کمک دستور زیر می توانید Apt-fast را نصب نمایید:

 

از محیط دسکتاپی سبکی استفاده کنید:
همانطور که می دانید اوبونتو دارای محیط دسکتاپی گنوم از پیش نصب شده است که بارگذاری سنگینی دارد . اما شما می توانید محیط دسکتاپی سبک تری همچون XFCE یا LXDE را نصب نمایید.

اوبونتو را پاکسازی کنید:
قبل از هر چیزی اجازه دهید روی دستور apt-get تمرکز کنیم. این دستور یکی از دستورهای قدرتمند در سیستم های لینوکسی است و به شما اجازه می دهد کارهای مختلفی همچون نصب و دانلود را انجام دهید. قبل از هر کاری این دستور در HDD شما کشی را که شامل همه داده های مرتبط با موارد دانلود شده است را ایجاد می کند. هر چقدر این فضا بزرگ تر و بزرگ تر می شود بارگذاری سیستم و سرعت لود آن نیز کاهش می یابد. برای حذف کردن کش ها از سیستم، دستور زیر را اجرا کنید:

 

نگران نباشید این کار هیچ اپلیکیشن نصب شده ای را پاک نمی کند. حالا به سراغ Dependency های سیستم می رویم. زمانی که اپلیکیشن نصب شد، سایر اپلیکیشن های کوچک همراه آن نیز نصب می شود تا کارکرد بهتری را در اختیار کاربر بگذارد. اما اگر اپلیکیشنی را پاک کنید، این Dependency ها پاک نمی شود. همین امر باعث ایجاد فایل های اضافی روی HDD می شود و سرعت بارگذاری سیستم را کمتر می کند. برای خذف این موارد ناخواسته، دستور زیر را اجرا کنید:

 

خوب به کمک همین ترفندها و نکات ساده می توانید سرعت سرور مجازی اوبونتو یا سیستم دیگری که اوبونتو روی آن نصب شده است را افزایش دهید.

1/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن