سئومقالات وب

چگونه سایت هایی که از ایندکس گوگل خارج شده اند را به وضعیت قبلی بازگردانیم؟

یکی از مشکلاتی است که بیشتر صاحبان سایت ها با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این شرایط یک روز سایت خوب است و  چند وقت بعد، ترافیک طبیعی به سرعت ناپدید می شود.   اگر شما نیز با چنین شرایطی روبرو شده باشید حتما از خود می پرسید چه اتفاقی روی داده است؟ چه کاری می توان برای برطرف کردن مشکل انجام داد؟  اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که یک نفس عمیق بکشید و آرامش خود را حفظ کنید. اگرچه دست یافتن به وضعیت قبلی کمی زمانبر و البته دشوار است اما با کمی تلاش می توانید سایت خود را دوباره در گوگل ایندکس کنید. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب باشید.

چرا گوگل سایت شما را از فهرست ایندکس خود خارج می کند؟

معمولا یک سایت به خاطر یکی از دو دلیل زیر از ایندکس گوگل خارج می شود:

  • گوگل جریمه دستی را در مورد سایت شما اتخاذ کرده است.
  • فردی به طور تصادفی و از روی اشتباه، یی را در کدهای سایت شما ایجاد کرده و همین امر باعث خارج شدن سایت از ایندکس گوگل شده است.

اگر سایت دچار جریمه دستی شده باشد، معمولا در کنسول جستجوی گوگل اعلانی برایتان ارسال می گردد و در برخی از موارد علت این جریمه مشخص می شود.

در بیشتر موارد دلیل این پنالتی، انجام کارهایی است که بر خلاف گفته ها و دستورالعمل های گوگل می باشد. اگر با این دستورالعمل ها اشنا نیستید باید به سراغ یادگیری آن بروید و دستورات بیان شده را مرور نمایید.  اگر می خواهید رابطه خوبی با گوگل داشته باشید باید از این دستورالعمل ها تبعیت کنید.

 

 حتما بخوانید: راهنمای شناسایی و بازیابی پنالتی گوگل برای افراد مبتدی

 

 لینک های غیرطبیعی به سایت یا از سایت شما به سایت های دیگر:

این موضوع نیز می تواند بیان کننده موارد زیر باشد:

  • پست مهمان بی کیفیت
  • کسب لینک های داخلی زیاد در سایت در بازه زمانی بسیار کوتاه. برای  گوگل اینکار به معنای خرید لینک است.
  • کامنت گذاری اسپم در وبلاگ ها
  • شرکت در تعویض لینک ها

راه حل:

اگر به خاطر کسب لینک های غیر طبیعی دچار جریمه دستی گوگل شده است اولین کاری که باید انجام دهید بررسی پروفایل بک لینک های سایت است. در طول این فرایند، باید ببینید چه لینک های مرتبط و طبیعی هستند  و کدام یک ظاهر اسپم دارند. با انجام این آنالیز می توانید به فهرستی از بک لینک ها دست پیدا کنید و آن ها را در کنسول جستجوی گوگل نمایید. خوب بعد از اینکه فایل Disavow خود را صبت کردید می توانید فایل تجدید نظر را برای گوگل ارسال کنید و به آن ها بگویید اقداماتی را برای برطرف کردن مشکل انجام داده اید.

مشکلات مرتبط با محتوا: محتوای تکراری، Thin،  محتوای تولید شده خودکار و غیر اصیل

همه این موارد بر خلاف قوانین گوگل هستند. محتوای اسپم، محتوای بی ارزش و بی کیفیت نمی توانند ارزشی برای سایت شما به همراه داشته باشند.  املا و گرامر نادرست محتوا نیز می تواند تاثیر منفی بر روی رتبه سایت شما داشته باشد.

راه حل:

اگر محتوای غیر اصیل و خودکار دارید، باید بدانید که این موارد بر روی سایت و صفحات آن اثر می گذارد. در این شرایط شناسایی چنین صفحاتی اسانتر خواهد بود. با اینحال شناسایی محتوای تکراری یا Thin برای برخی از وبمسترها دشوار است.  از یکی از ابزارهای خزنده سئو همچون Screaming Frog یا Deep Crawl استفاده کنید تا بتوانید چنین صفحاتی را به سرعت بیابید. بعد از اینکه چنین صفحاتی را شناسایی کردید باید زمانی را برای توسعه محتوای ارزشمند و واقعی اختصاص دهید یا این صفحات بی کیفیت را حذف نمایید.  بعد از انجام این مراحل، می توانید فایل تجدید نظر را برای گوگل ارسال کنید.

کلاکینگ(Cloaking):

اگر دو مجموعه محتوا یا  متفاوت برای موتورهای جستجو و کاربران فراهم آورده اید با شرایطی مواجه خواهید شد که به آن کلاکینگ می گویند.  این موضوع باعث جریمه دستی سایت می شود.

راه حل:

برخی از اوقات بروز چنین مشکلاتی اصلا تقصیر شما نیست.  به عنوان مثال اگر سایت شما  هک شده باشد ممکن است چنین مشکلاتی برایتان ایجاد گردد. هکرها معمولا از کلاکینگ به عنوان روشی برای انتقال کاربران به سایت های اسپم استفاده می کنند.  این مشکلات را می توان با اسکن سایت و شناسایی موارد موجود برطرف کرد. گزینه دیگری که پیش رو دارید استفاده از خدمات سایت هایی همچون Sucuri است. این سایت ها به شما اجازه می دهند بدافزارهای موجود را پاک کنید.  بعد از اینکه سایت را از شر این موارد خلاص کردید باز هم باید فایل تجدید نظر را برای گوگل ارسال کنید.

 Structured Markup اسپم:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم دستورالعمل هایی برای اداره کردن سایت وجود دارد. Structured Markup نیز از این قاعده مستثنی نیست.  دنبال نکردن این دستورالعمل ها می تواند  مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند. از جمله این مشکلات می توان به اعمال جریمه دستی و  خارج شدن از ایندکس گوگل اشاره کرد.

راه حل: اگر دچار جریمه دستی گوگل شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که باید به دنبال علل اصلی جریمه شدن داده های ساخت یافته خود باشید و بر اساس پیامی که دریافت می کنید مشکل را حل نمایید. روش دیگر برای شناسایی این مشکلات استفاده از ابزار تست داده های ساخت یافته  است.

 سایر علت هایی که باعث خارج شدن سایت از ایندکس گوگل می شود:

اگر هیچ کدام از موارد ذکر شده باعث خارج شدن سایت از ایندکس گوگل نشده بود سوالات زیر را از خود بپرسید:

خودتان به گوگل گفته اید سایت را از ایندکس درآورد؟

meta name= robots content= noindex

 

نکات اضافی برای سایت های وردپرسی:

تنظیمات سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید گوگل حق سایت را دارد. بر روی قسمت تنظیمات در  سایدبار کلیک کنید و قسمت خواندن را انتخاب نمایید. در  وسط صفحه می توانید گزینه نمایش به موتورهای جستجو را مشاهده کنید. مطمئن شوید که این جعبه را تیک نزده رها کرده اید.  اگر جعبه را تیک زده اید آن را از حالت تیک در بیاورید.

   سایت تان منقضی شده است؟

اگر نام دامنه تان منقضی شده باشد و آن را  مجددا ثبت نکرده باشید، سایت از نتایج گوگل حذف می شود.

راه حل:

بر روی تقویم  یادآوری را برای خود تنظیم کنید تا چند هفته قبل از تاریخ انقضای دامنه بتوانید ان را ثبت کنید.

  شما دچار مشکل شده است؟

اگر سایت برای یک بازه زمانی خاص داون شده باشد، ممکن است از نتایج گوگل حذف شود.

راه حل:

از سرویس های مانیتورینگ سایت استفاده کنید تا در صورت داون بودن سرور به شما اطلاع دهد.

گوگل اخیرا الگوریتم های خود را تغییر داده است؟

انتشار الگوریتم جدید از طرف گوگل ممکن است تغییرات زیادی روی سایت شما ایجاد کند. ببینید ایا گوگل اخیرا الگوریتمی منتشر کرده است یا خیر.بهترین کار این است که تغییرات ایجاد شده را با به روزرسانی اخیر گوگل مقایسه کنید. ابزار Panguin یک منبع رایگان عالی برای اینکار است.

بعد از بررسی مشکلات بالا، مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

  • فایل تجدید نظر را برای جریمه دستی ثبت کنید: اگر سایت شما به خاطر رعایت نکردن دستورات بیان شده از طرف گوگل از حالت ایندکس خارج شده است بهتر است فایل تجدید نظر را ثبت کنید. مطمئن شوید که همه مشکلات موجود را برطرف کرده اید.
  • نقشه سایت را در گوگل ثبت کنید: اگر سایت شما به خاطر دلایل دیگری از ایندکس خارج شده، می توانید نقشه سایت را دوباره ثبت کنید تا فرایند ایندکس مجدد آغاز شود
  • به دنبال روش های جایگزین برای کسب ترافیک سایت باشید: استفاده از رسانه های اجتماعی یک روش عالی برای هستند.

 خلاصه:

خارج شدن از ایندکس گوگل  خبر بسیار بدی برای صاحبان سایت هاست اما این پایان راه نیست.  اگر به سرعت اقدام کنید و مشکلات را برطرف نمایید می توانید سایت را  دوباره به حالت قبلی خود باز گردانید.  سپس از گوگل بخواهید سایت را مجددا ایندکس کند و تلاش های سئوی خود را دو چندان کنید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. ممنون از مطالب خوبتون من برای ایندکس کردن محتوای صفحه ام از مطالب شما استفاده کردم چون در زمینه مشاوره انجام پایان نامه فعالیت میکنم و بسیار مهم هست که مطالب با سرعت ایندکس بشن از اونجایی که مطالب اموزشی در سایت ما برای دانشجویان بسیار مفید هست تمایل داریم زودتر این عزیزان بتوانند از سایت ما دیدن کنید

    1. سارا عزیز
      سلام،
      خیلی خوشحالیم که مطلب مفید بوده براتون، امیدواریم از سایر مقالات ما هم بتونید بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن