بازاریابی دیجیتالسئومقالات وب

چگونه به کمک طراحی رفتاری، بونس ریت سایت را کاهش دهیم؟

همانطور که می دانید انسان ها دوره توجه بسیار کوتاهی دارند. یکی از مطالعات انجام شده توسط مایکروسافت نشان می دهد این دوره توجه حدود ۸ ثانیه است.  این اعداد و ارقام برای بازاریابی آنلاین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  دنیای رقابتی امروز افراد را وادار می کند از بیشترین  امکانات و فرصت های موجود برای جذب مخاطب استفاده کنند و مدت زمان بیشتری افراد را در سایت نگه دارند.  بونس ریت یکی از معیارهای مهمی است که نشان می دهد کاربران چگونه با سایت شما دارند. این گزینه درصد کاربرانی که سایت را بعد از بازدید یک صفحه  ترک کرده اند را نشان می دهد.  قطعا شما نیز به عنوان یک کاربر چنین شرایطی را تجربه کرده اید. مثلا سایتی را باز کرده اید و به دلیل مناسب نبودن محتوای آن بلافاصله دکمه بازگشت را زده اید. با اینکه تصمیم گیری برای خروج از صفحات ممکن است به صورت ناخودآگاه رخ دهد اما واقعیت این است که عناصر جذاب بر روی سایت  می تواند بر روی این تصمیم گیری اثر بگذارد. این موضوع اساس و اصل طراحی رفتاری است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

واقعیت این است که اگر عناصر خاصی بر روی سایت وجود داشته باشد که بتواند کاربر را از سایت دور کند پس باید عناصری هم باشد که بتواند آن ها را درگیر سایت نماید. محققان  راه حل های موجود  که بر روی رفتار کاربران و تصمیم گیری آن ها برای ماندن یا نماندن در سایت را مشخص می کند مورد بررسی قرار داده اند.  بعد از این مطالعات آن ها به یک روش سه مرحله ای رسیده اند که به کمک آن می توان از طراحی برای تغییر رفتار کاربر استفاده کرد. این  سه مرحله عبارت است از :

  • کسب  اطلاعات خاص در مورد رفتار مطلوب کاربر
  • اسان تر کردن کار برای رسیدن به این نتایج
  •  استفاده از محرک ها برای تحریک این رفتارها

اگر این روش را بر روی بونس ریت اعمال کنیم اولین گام برایمان واضح و روشن خواهد بود. هدف از انجام این مراحل نگه داشتن کاربر در سایت برای کلیک بر روی لینک دیگری است. اما چگونه می توان موانع موجود را از سر راه برداشت؟ چگونه می توان محیطی را ایجاد کرد که کاربر را به انجام یک عمل یا فعالیت ترغیب می کند؟  برای اینکار ما از سه زیر استفاده می کنیم.

 بهبود برندینگ:

محققان حدود ۲۵۰۰ کاربر وب را مورد مطالعه قرار داده اند تا بفهمند آن ها چگونه اعتبار و ارزش یک سایت را مور ارزیابی قرار می دهند. آن ها دریافته اند که بیشتر ان به طراحی بصری سایت اهمیت بیشتری نسبت به محتوا می دهند. تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در این مطالعه سایت و اعتبار آن را بر اساس ظاهر بصری اش قضاوت کرده اند. این ظاهر بصری در برگیرنده کل طراحی بصری ، طرح ها، گرافی و طرح های رنگی است.

خوب این موضوع چه ربطی به بونس ریت دارد و چگونه می تواند بر رو آن اثر بگذارد؟

اگر کاربر سایت شما را به عنوان یک سایت قابل اعتماد درک نکند، قطعا مدت زمان زیادی را در آن سپری نخواهد کرد و روی لینک های دیگر نیز کلیک نمی کند.  همین امر باعث افزایش بونس ریت یا خروج کاربر از سایت می شود. برندینگ یکپارچه و جذاب بصری  می تواند توجه کاربر را بلافاصله در سایت به خود جذب کند( به خصوص اگر برند تازه کار باشد). به همین خاطر داشتن یک هویت برند مناسب به همراه برندینگ یکپارچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چیزی که در وب متعلق به شماست باید طرح و تم یکپارچه ای داشته باشد.  پیشرفت های فناوری به کسب وکارها در هر ای که باشند اجازه می دهد هویت برند خود را بر اساس اطلاعات و داده های موجود ایجاد کنند.  به عنوان مثال Tailor Logo  یکی از ابزارهای موجود برای ایجاد کیت برندینگ و تولید لوگوست که از الگوریتم یادگیری ماشینی اختصاصی استفاده می کند.  برای اینکه بتوانید طراحی بصری سایت را بهبود ببخشید تایپوگرافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مطالعات موجود نشان می دهد اندازه کوچک فونت و کنتراست پایین  جزو شکایت های اصلی کاربران وب به هنگام خواندن محتواست.

 کاهش بار شناختی:

بار شناختی به تعداد کل  تلاش های ذهنی افراد که برای تکمیل یک وظیفه نیاز است اشاره می کند. این تلاش ها در برگیرنده پردازش اطلاعات هم خواهد بود.  از دیدگاه فنی، این گزینه تعداد منابع ذهنی است که کاربر برای درک یا پردازش اطلاعات موجود در سایت باید اختصاص دهد. در برخی از سایت ها کاربر بعد از به آن با گزینه های پاپ آپ  زیادی مواجه می شود. همین امر باعث می شود او انتخاب های متعددی پیش رو داشته باشد. حالا سوال اینجاست که کاربر  در ابتدا  چه کاری را انجام می دهد؟ سیاست های سایت را می پذیرد؟ محتوا را می خواند؟ در خبرنامه الکترونیکی شما ثبت نام می کند؟ یا به کتاب الکترونیکی رایگانتان توجه می کند؟  در این شرایط  معمولا کاربران راحت ترین روش را انتخاب می کنند که خروج از سایت است.  کاری که شما باید انجام دهید این است که بدانید هر صفحه ای یک هویت منحصر به فرد دارد. در این شرایط باید بدانید کاربر بعد از ورود به این صفحه دوست دارد چه کاری انجام دهد. اگر صفحه شما یک پست وبلاگی است دادن اطلاعات مورد نیاز به او یک هدف اصلی است.  پس در چنین موقعیت هایی از ارائه پاپ آپ های غیر کاربردی دوری کنید و تمرکز خود را روی ارائه تجربیات مفید قرار دهید. تعبیه لینک به ربا  در داخل محتوا در چنین شرایطی مفید خواهد بود.

بهبود محرک ها:

اگر روش سه مرحله ای که در ابتدا مورد بررسی قرار دادیم را دوباره مرور کنید متوجه خواهید شد که آخرین گام  فراهم آوردن محرک های مناسب برای رفتار مدنظر است. در این شرایط شما از کاربر می خواهید لینکی را که بر روی سایت قرار گرفته دنبال کند. این موضوع می تواند یک زیبا یا لینک تعبیه شده در داخل پست وبلاگی باشد.  اما چگونه می توان کار بازدیدکننده را در چنین شرایطی راحت تر و ساده تر کرد؟ به نکات زیر توجه کنید.

محرک های خود را مرتبط طراحی کنید:

فرض کنید کاربر پست وبلاگی جذابی را  در مورد نحوه نوشتن مقاله برای سایت مطالعه می کند و دوست دارد تکنیک های بیشتری بیاموزد اما  محتوای پیشنهادی و سرنخ ربای موجود در محتوا در مورد داده کاوی است.  گام بعدی منطقی برای این کاربر دقیقا چه چیزی است؟  اگر داخل محتوا، لینکی به مقالات مرتبط باشد قطعا پاسخ کاربر موثرتر خواهد بود.

 محرک ها را در مکان مناسبی قرار دهید:

درک اینکه کاربر چگونه با فضای موجود در سایت تعامل برقرار می کند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  اگر هنوز در مورد الگوی F چیزی نشنیده اید بهتر است کمی روی آن مطالعه کنید.  مطالعات انجام شده بر روی پیگیری چشم نشان می دهد افراد صفحات وب و صفحات نمایش موجود در های موبایل را به شکل حرف انگلیسی F دنبال می کنند.  این موضوع نشان می دهد برای هر بخش از محتوایی کاربر به اولین پاراگراف توجه بیشتری می کند و سپس به سمت میانه های متن می آید و در نهایت نگاه اجمالی به انتهای متن می اندازد. در حقیقت کاربر متن را اسکن می کند. اگر اطلاعات مهم و ضروری را میان بلوک بزرگی از متن پنهان کنید قطعا کاربر خود را از دست خواهید داد. در این شرایط بازدیدکننده اصلا اطلاعات مدنظر را نمی بیند.  اسکن محتوا باید اسان باشد و کاربر بتواند به سرعت به اطلاعاتی که نیاز دارد دست یابد.

 نتیجه گیری:

وجود بونس ریت خوب و مناسب برای موفقیت در دنیای آنلاین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با استفاده از بینش هایی که در مورد رفتار کاربر به دست می آورید می توانید طراحی سایت را بهبود ببخشید. همین امر تعامل را افزایش می دهد، بونس ریت سایت را کاهش می دهد و در نهایت باعث بهبود نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری می گردد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن