سئومقالات وب

چگونه به کمک تجزیه و تحلیلSWOT کلیدواژه ها، فرصت های محتوایی بیابیم؟

در این مقاله قصد داریم به موضوع تجزیه و تحلیل SWOT کلید واژه ها بپردازیم. در ادامه به شما نشان خواهیم داد چگونه ارزیابی منظم رتبه بندی کلیدواژه ها و ی مرتبط با آن می تواند یک شیوه عالی برای قرار گرفتن در صدر نتایج گوگل و به دست اوردن فرصت های محتوایی باشد. پس همراه ایده باشید.

اگر شما نیز همانند سایر  وبسمتران با سایت خود به صورت طولانی مدت کار کرده باشید، حتما به خوبی می دانید که  داشتن محتوای تازه از لحاظ ایده و جذابیت کار بسیار دشواری است.  با این همه، شکی نیست که یکی از دلایل رایج دوست داشتن این صنعت، تغییرات ثابتی است که در آن رخ می دهد. نتایج تغییر پیدا می کند و استراتژی های جدیدی ظهور می یابد اما در انتهای روز  چیزی که در نتایج جستجو مشاهده می کنید محتوای در دسترس، مفید و مهم برای مشتریان است. مقالات زیادی در مورد اهمیت کلیدواژه  نوشته شده است.  ما نیز در وبلاگ وب ایده بارها و بارها در مورد این موضوع مهم صحبت کرده ایم.  شاید از خودتان بپرسید دلیل اهمیت کلیدواژه ها در حوزه سئو چیست؟ خوب پاسخ به این سوال بسیار ساده است. کلیدواژه بنیان و اساس هر برنامه سئویی است. این کلیدواژه ها به  ما کمک می کنند بفهمیم مشتریان به دنبال چه چیزی هستند و ما را مطمئن می سازد که به مشتریان خود اطلاعاتی را ارائه می کنیم که واقعا به آن نیاز دارند. فرض کنید یک سایت جدید راه اندازی کرده اید. سایتی که طراحی ، محتوا و های جدیدی دارد. با اینکه طراحی سایت جدید کمی دشوار است و باعث می شود افراد خود را برای یک تغییر آماده سازند اما چنین موضوعی می تواند فرصت بسیار عالی در اختیار شما قرار دهد تا ببینید چه چیزی به درستی کار می کند،چه چیزهایی فعلا در سایت وجود دارد و فرصت های پیش رو چیست.  در چنین شرایطی می توان به یک مفهوم  جدید فکر کرد که به آن تجزیه و تحلیل SWOT کلیدواژه محور می گویند.  کلمه SWOT از چهار حرف تشکیل شده است که هر کدام یک کلمه مجزا هستند. S مخفف نقاط قوت ،W مخفف نقاط ضعف کلمات کلیدی، O مخفف فرصت های موجود در کلمات کلیدی و T نشان دهنده خطرات و تهدیداتی است که در این حوزه وجود دارد. این نوع تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند جایی که سایت به خوبی کار می کند، مواردی که نیاز به تطبیق دارد و جایی که باید در ماه های آینده بر روی آن تمرکز داشته باشید را  تشخیص دهید و بر اساس آن محتوای سایت را بهتر کنید. خوب حالا که با تجزیه و تحلیل SWOT اشنا شدید بهتر است آن را به چند مورد اصلی تقسیم کنیم.

 

  1. داده های مرتبط با عملکرد کلیدواژه ها:

خوب  همانطور که می دانید هر سایتی مجموعه ای از کلیدواژه ها را خواهد داشت. در این مجموعه، مجموعه ای از عبارات کلیدی وجود دارد که با ان ما بیشتر همتراز هستند. برای شروع کار بهتر است کلیدواژه های اصلی خود را در SEMrush وارد کنید.

این کار به شما اجازه می دهد موقعیت کلیدواژه و صفحاتی که فعلا در نتایج جستجو رتبه ای دارند را مشاهده کنید. بعد از اینکه موقعیت فعلی خود را درک کردید و نوع محتوایی که در نتایج موتورهای جستجو، رتبه ‌ای دارند را شناسایی نمودید می توانید ایده ای برای صفحات برتر، نوع محتوایی که ترافیک بیشتری به سمت سایت هدایت می کند و خلاء موجود در محتوا را تشخیص دهید. همین امر موجب می شود نقاط قوت و ضعف محتوای خود را بهتر درک کنید و به رفع مشکلات موجود بپردازید.

  1. عملکرد صفحات فرود:

با کمک داده های مرتبط با کلیدواژه که در مرحله قبل به دست آوردیم، می توانیم هر صفحه را بر اساس  شرایط مربوطه خود و موقعیت مرتبط با هر واژه تجزیه و تحلیل کنیم. با وجود چنین دیدگاهی، قادر خواهیم بود  صفحاتی که فعلا کار خود را برای واژه های اصلی به درستی انجام می دهند و در عین حال با نیت جستجوی کاربران منطبق هستند را شناسایی نماییم. البته بهتر است پا را فراتر از  بررسی ساده رتبه بندی کلیدواژه ها بگذاریم و نگاهی به داده های آنالیتیکی صفحات  بیندازیم:

  • ترافیک طبیعی برای هر صفحه چگونه است؟
  • ایا صفحات سایت می توانند بازدید کننده را به مشتری تبدیل کنند؟
  • ایا این کلیدواژه ها می توانند افراد را به جاهای مختلف سایت هدایت کنند؟
  • بونس ریت صفحات چگونه است؟

اگر صفحه ای از سایت شما برای برخی کلیدواژه های اصلی رتبه ای دارد اما نمی تواند بازدید کننده را به مشتری تبدیل کند و قادر نیست مخاطب را به انتهای قیف فروش هدایت نماید، بهتر است در مورد و رویکرد موجود تجدید نظر کنید.

  1. چشم انداز نتایج موتورهای جستجو:

یکی از کارهای جذابی که در این حوزه وجود دارد نگاه کردن به نتایج موتورهای جستو و درک نوع محتوایی است که گوگل به هر کلیدواژه اختصاص می دهد. با درک  نتایج موجود( نقشه ها، تصاویر، جعبه های پاسخ و غیره) و نیز محتوای قرار گرفته در نتایج جستجو( همچون صفحه محصولات، پست های وبلاگی، پژوهش ها و غیره) قادر خواهیم بود بهتری از نیت کاربران و نوع محتوایی که باید تولید شود داشته باشیم. به عنوان بخشی از این تجزیه و تحلیل، بهتر است زمانی را برای ارزیابی نتایج جستجوی مرتبط با هر کلیدواژه اختصاص دهید. فاکتورهایی که باید در این مورد مدنظر داشته باشید عبارتند از:

  • نوع نتایج( به عنوان مثال نمودار دانش، جعبه پاسخ، نتایج محلی، نتایج تصویری)
  • نوع سایت( به عنوان مثال سایت خبری، سایت تجاری، وبلاگ ها)
  • قدرت و قوت سایت ها( به عنوان مثال ارزش ویژه برند، قدرت دامنه، پروفایل بک لینک ها)
  • نوع محتوا( به عنوان مثال صفحه محصولات، پست های وبلاگی، مقالات خبری)

اگر بتوانیم نوع محتوایی که به کلیدواژه خاصی مرتبط است را درک کنیم، قادر خواهیم بود مناسب بودن محتوای فعلی سایت را نیز ارزیابی کنیم و ببینیم آیا محتوای درستی در سایت قرار گرفته است، به محتوای جدیدی در سایت نیاز داریم یا اینکه می توانیم محتوای موجود را بهبود ببخشیم. به عنوان مثال اگر نتایج به دست آمده برای کلیدواژه هدف نشان دهد تنها محتوای وبلاگی پرسش محور مدنظر کاربران است، تلاش  برای بهینه سازی صفحه محصولات برای چنین واژه ای بی معنی خواهد بود. با اینحال شاید ما در سایت خود پست وبلاگی داشته باشیم که در حال حاضر این کوئری ها را هدف قرار می دهد اما باید بهبود یابد. پس این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید.

  1. تجزیه و تحلیل SWOT:

همانند هر تجزیه و تحلیل دیگری، استفاده موثر از داده های به دست آمده منوط به قرار دادن آن ها در کنار یکدیگر و به دست اوردن استراتژی مناسب و کارساز است. به کمک تمامی داده ها و اطلاعاتی که در بخش  بالا به دست اوردیم، باید برخی از سوالات مهمی که مرتبط با تجزیه و تحلیل SWOT است را پاسخ دهیم:

چه کارهایی را بهتر از دیگران انجام می دهیم؟

در این مورد باید بدانید چه اهدافی را بهتر از دیگران انجام داده ایم؟ چه صفحاتی از سایت عملکرد خوبی داشته اند؟ نقاط قوت سایت ما چیست؟

چه مواردی را می توان بهبود بخشید؟

ممکن است واژه هایی را داشته باشید که سایت شما  رتبه ای برای آن ها ندارد.  در برخی از موارد نیز ممکن است صفحات شما رتبه ای داشته باشند اما این رتبه برای کلیدواژه های مناسب و درست به دست نیامده است. ممکن است سایت شما در نتایج موتورهای جستجو دیده شود اما وقتی مشتری وارد سایت می شود بلافاصله آن را ترک می کند. چنین مواردی نیاز به بهبود خواهد داشت.

چه فرصت های خوبی را می توان هدف قرار داد؟

وقتی می بینید یک پست قدیمی در وبلاگ برای  کلیدواژه مهمی رتبه دارد بهتر است به دنبال روش های مختلف به روزرسانی آن باشید. ایا این محتوا حاوی اطلاعات قدیمی است؟ ایا این محتوا  ساختار  مناسبی دارد؟ ایا Call to action دارید؟ بعد از بررسی این موارد می توانید به پیروزی های سریعی دست یابید.

ایا گرایشی برای شناسایی وجود دارد؟

ممکن است بعد از  تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده بتوانید گرایش های خوبی به دست اورید. واژه های گسترده ای که قبلا در اواسط قیف فروش قرار داشت در حال حاضر در جعبه های پاسخ نشان داده می شود. این موضوع نشان می دهد که ما برای رقابت کردن با سایر افراد به محتوای بالای قیف بیشتری نیاز داریم.

با چه خطرات و تهدیداتی روبرو خواهیم بود؟

در ، این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای صفحات برتر، باید اطمینان حاصل کنیم که ها در موقعیت مناسب به کار رفته اند و محتوای تولید شده هم جهت با  رویکرد موجود است.  باید خود را برای موتورهای جستجو آماده کنیم.

  1. همه این موارد را کنار یکدیگر قرار دهید!

خوب خبر خوبی برایتان داریم. در حال حاضر شما داده های ارزشمندی دارید که می توانید از طریق آن جایگاه خود را در نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشید. به کمک داده های به دست آمده دارایی های مورد نیاز، دارایی هایی که باید بهبود یابد، دارایی هایی که می توان دوباره از ان استفاده کرد و مواردی که باید دوباره بر روی آن تمرکز نمود را شناسایی کنید. بعد از اینکه چنین لیستی را آماده کردید، هر کدام از ایتم ها را اولویت بندی کنید و یک برنامه واقعی ایجاد نمایید.

سخن نهایی:

اینکه شما به مدت یک روز، یک ماه، یک سال یا چندین سال بر روی سایت خود کار کرده باشید زیاد مهم نیست. به خاطر داشته باشید که در این حوزه همیشه موارد تازه ای وجود دارد که می توانید یاد بگیرید. زمانی را برای ارزیابی سایت خود در مورد کلیدواژه ها و سطح صفحات اختصاص دهید.

منبع: searchengineland

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن