بازاریابی دیجیتالمقالات وب

چگونه از گوگل آنالیتیکس برای درک بهتر ترافیک سایت استفاده کنیم؟

حتما شما نیز بارها و بارها نام گوگل آنالیتیکس را شنیده اید. این  گزینه یکی از ابزارهای سایت است که صاحبان سایت ها می توانند از آن برای پییگیری و تجزیه و تحلیل ترافیک سایت خود استفاده کنند. گوگل آنالیتیکس در نوامبر سال ۲۰۰۵ توسط گوگل منتشر شد و اخیرا یکی از  ابزارهای تجزیه و تحلیل محب یا کاربرد گسترده در سرتاسر جهان است. استفاده از این ابزار برای تقویت استراتژی های بازاریابی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین خاطر امروز قصد داریم نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس را درک بهتر بازدیدکنندگان سایت و ترافیک آن را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

اعداد:

به کمک این ابزار می تواند تعداد واقعی و دقیق بازدیدکنندگانی که به سایت شما بازمی گردند و بازدیدکنندگانی که برای بار اول از سایت شما بازدید می کنند را شناسایی کنید.  اگر محتوایی که در سایت خود منتشر می کنید به اندازه کافی جذاب باشد، بازدیدکننده دوباره به سایت باز می گردد. کافیست به بخش Frequency and Recency در گوگل آنالیتیکس بروید تا بازدیدکنندگانی که در یک دوره زمانی خاص به طور تکراری از سایت بازدید داشته اند را تشخیص دهید. همچنین می توانید ببینید چه صفحه ای از سایت بیشترین بازدید را داشته است. اینکار به شما اجازه می دهد محتوایی را در سایت خود قرار دهید که  مخاطبان بیشتر ترجیح می دهند.

بررسی نرخ تعامل:

نرخ تعامل
نرخ تعامل

به کمک گوگل آنالیتیکس، می توانید مقدار زمانی که بازدیدکننده در سایت صرف کرده و محتوایی که بیشتر از همه توجه او را به خود جلب کرده است شناسایی کنید. فقط به خاطر داشته باشید که گوگل تنها زمانی تعامل را اندازه گیری می کند که بازدیدکننده از یک صفحه به صفحه دیگر برود. بررسی سطح تعامل بسیار ضروری است زیرا شما را قادر می سازد را شناسایی کنید و انرژی خود را صرف توسعه محتوای بهتر نمایید.

میانگین صفحات به ازای هر بازدید:

باید بدانید کاربر قبل از اینکه سایت شما را ترک کند از چند صفحه بازدید کرده است. اگر این عدد پایین باشد می توانید یک دکمه call to action در سایت قرار دهید یا در محتوای صفحه به صفحات دیگری که مرتبط است بدهید. همچنین می توانید پست هایی که اخیرا منتشر شده است را در انتهای صفحه قرار دهید تا کاربر را به بازدید از سایر صفحات ترغیب نمایید. اگر تعداد صفحاتی که  کاربر به طور میانگین بر روی آن کلیک می کند به طور قابل توجهی افزایش یابد این موضوع نشان می دهد مقدار تعامل سایت بیشتر شده است.  همچنین می توانید زمان هایی که کاربر در سایت و هر صفحه سپری کرده است را به کمک این ابزار شناسایی نمایید.  صفحاتی که بازدیدکننده را برای مدت زمان طولانی در خود نگه داشته بهتر از سایر صفحات عمل خواهد کرد. مقایسه پست های موفق با پست های ناموفق به شما کمک می کند فاکتورهایی که برای افراد جذاب است را شناسایی کنید.

 آگاهی از بونس ریت:

بونس ریت
بونس ریت

همانطور که می دانید بونی ریت به تعداد دفعاتی که کاربر وارد سایت می شود و بدون ماندن در سایت آن را ترک می کند اطلاق می شود. این موضوع می تواند به خاطر فاکتورهایی همچون صفحه اصلی غیر جذاب، طرح صفحات سردرگم کننده، به روز نبودن محتوا یا طراحی ضعیف سایت باشد.برای کاهش بونس ریت باید صفحه اصلی خود را از لحاظ بصری جذاب تر سازید یا محتوای موضوعی بیشتری با عناوین جذاب به سایت بیفزایید.

 شمارش تعداد های ایمیلی:

گوگل آنالیتیکس به شما اجازه می دهد تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق ایمیل در سایت مشترک شده اند را شناسایی کنید. اینکار نه تنها می تواند تعداد افراد را مشخص کند بلکه تعامل را نیز نشان می دهد. استفاده از این اطلاعات شما را قادر می سازد موثر بودن استراتژی بازاریابی ایمیلی برای سایت را تعیین کنید و اگر نیازی به بهبود شرایط بود آن را به موقع انجام دهید. همچنین می توانید ببینید چه ، ارائه دهندگان اینترنتی و سیستم عامل هایی بیشترین سهم را در بازدید از سایت شما داشته اند. برای اینکار کافیست بر روی قسمت Technology Reports کلیک کنید. طبقه بندی Mobile Overview به شما می گوید بازدیدکنندگان از موبایل برای بازدید سایت استفاده کرده اند یا کامپیوتر.

 بررسی موقعیت و زبان بازدیدکنندگان:

در بخش GEO گوگل آنالیتیکس، داده های مرتبط با زبان و موقعیت بازدیدکنندگان سایت را مشاهده خواهید کرد.  اگر محتوای سایت شما برای هدف قرار دادن افراد موجود در یک کشور یا منطقه خاص طراحی شده است این گزینه اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.  اگر استراتژی هدف گیری شما موفقیت آمیز باشد، گوگل آنالیتیکس این موضوع را اطلاع می دهد.  در مواردی که ناحیه خاصی از افراد هدف قرار داده نمی شود باز هم می توان از این اطلاعات برای فهمیدن موقعیت بازدیدکننده استفاده کرد. به عنوان مثال اگر بیشترین بازدیدکنندگان سایت شما از ایران است، می توانید اخبار مرتبط یا پژوهش های حوزه های مختلف را برای این افراد قرار دهید. طبقه بندی Language and Location در گوگل آنالیتیکس از نمودارهای استاندارد برای نمایش رفتار بازدیدکنندگان سایت و نرخ تبدیل استفاده می کند. بخش Location نیز از نقشه برای نمایش موقعیت بازدیدکنندگان بهره می برد.  این اطلاعات برای هدف قرار دادن رسانه های اجتماعی و تبلیغات جستجو بسیار ارزشمند است.

نتیجه گیری:

گوگل آنالیتیکس به شیوه های بسیاری می تواند محتوای بهتر و ارزشمندتری برایتان فراهم آورد. استفاده از به شما کمک می کند خود را بسنجید و در صورت نیاز آن را بهبود ببخشید.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن