فناوریمقالات وب

چشم انداز رایانش ابری در سال ۲۰۱۷

 در سال ۲۰۱۷، فناوری های محاسباتی بدون ، تجزیه و تحلیل داده ها و کانتینرهای به ایجاد نوآوری در ابر کمک خواهد کرد.  در چنین شرایطی کاربران قادر خواهند بود به ازای ی که از ابر دریافت کرده اند هزینه پرداخت کنند. همانطور که می دانید رایانش ابری کاملا جدیدی نیست اما روز به روز در حال رشد و تکامل است. در این مقاله به گرایش های موجود در  حوزه رایانش ابری در سال ۲۰۱۷ خواهیم پرداخت. پس همراه وب ایده باشید.

توابع لامبدای وب سرویس های آمازون در میان  توسعه دهندگان از محبوبیت زیادی برخوردار شده اند زیرا این توابع به شما اجازه می دهد کدهای موجود را بدون  تامین کل سرور اجرا کنید. نتیجه این کار، رایانش و محاسبات بدون سرور است . این موضوع بدین معنی است که توسعه دهندگان دیگر نباید نگران تنظیم و مدیریت سرورهای موجود باشند.  در عوض، آن‌ها می توانند کدهای خود را در ابر آپلود کنند و به اجرای آن بپردازند. زمانی که صحبت از رایانش بدون سرور به میان می آید، سایر فروشندگان ابری به زمان نیاز خواهند داشت تا بتوانند وب سرویس های آمازون را به خوبی دنبال کنند اما این فروشندگان در حال حاضر فعالیت های خود را اغاز کرده اند.  این گرایش با وجود فروشندگان ابری زیادی که  از چنین شرایطی استفاده می کنند در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه خواهد داشت.

هزینه های کمتر خدمات ابری:

یکی دیگر از موارد شگفت انگیز دیگری که توابع لامبدا به شما اجازه انجام آن را می دهد، پرداخت به ازای منابعی است که مصرف کرده اید. همچنین نیازی نخواهد بود   ۲۴ ساعت روز و هفت روز هفته به ازای سرور هزینه ای پرداخت کنید زیرا تنها بخشی از این خدمات را مورد استفاده قرار داده اید. همین امر موجب می شود هزینه خدمات ابری بسیار کمتر و پایین تر باشد. این گزینه تنها یکی از چند نیروی محرکه ای است که به افراد کمک می کند در هزینه های خود صرفه جویی کنند. هزینه در حال کاهش سخت افزارهای عادی(commodity hardware) و محصولات پلتفرم به عنوان سرویس که سازمان ها می توانند آن را اجرا کنند؛ باعث شده است فراهم کنندگان خدمات ابری های خود را پایین تر بیاورند. به همین خاطر، نسل بعدی ابزارهای مانیتورینگ از فروشندگانی همچون Netuitive به کاربران کمک خواهد کرد هزینه های خود را تجزیه و تحلیل نمایند و اطمینان حاصل کنند که بهترین خدمات ابری را به ازای بودجه خود دریافت کرده اند. تمامی این تغییرات به خوبی نشان می دهد که چرا وب سرویس های آمازون(AWS) هزینه های برخی از سرویس های خود را در اواخر سال ۲۰۱۶ کاهش داده است. انتظار داریم این گرایش در حوزه رایانش ابری در سال جاری نیز ادامه داشته باشد و فراهم کنندگان، خدمات ابری مقرون به صرفه ای برای ان خود ارائه نمایند.

کانتینرهای بیشتری  در ابر قرار می گیرند:

 در چند سال اخیر بعد از بنیانگذاری داکر در سال ۲۰۱۳، تنظیم و مدیریت زیرساخت های مرتبط با کانتینرها نیازمند کارهای دستی زیادی بوده است. با اینحال امروزه،  پلتفرم های کانتینر به عنوان سرویس(CaaS) آماده شده در ابر، اجرا و راه اندازی داکر را بسیار ساده تر کرده است.  برخی از گزینه های CaaS خدمات ابری عمومی همچون Azure Container Service و AWS' EC2 Container Service هستند.  برخی دیگر نیز همانند Rancher و Kontena قابل توسعه بر روی ابرهای خصوصی و نیز سرورهای مجازی در ابرهای عمومی می باشند. ظهور پیشنهادات بسیار در حوزه CaaS های ابر دوست، باعث شده است ابر یکی از مکان های محبوب برای کانتینرهای داکر باشد. این موضوع بدین معنی است که  در سال ۲۰۱۷  شاهد افزایش تعداد کانتینرهایی خواهیم بود که در ابر اجرا می شوند.

تجزیه و تحلیل ابر همانند ذخیره سازی در ابر مسئله مهمی است:

 خدمات ذخیره سازی کم هزینه در ابر باعث شده است سرورهای ابری مکان بسیار خوبی برای ذخیره و نگهداری داده ها باشد. با اینحال اگر نگاهی به رایانش ابری در سال ۲۰۱۷ بیندازیم متوجه خواهیم شد که سازمان ها به دنبال انجام کارهای بیشتری بر روی داده های خود هستند و تنها به ذخیره سازی آن نیاز ندارند.  آن ها نیاز دارند داده های ذخیره شده را بیشتر از قبل عملی سازند. به همین خاطر، تجزیه و تحلیل زمان واقعی داده ها بر اساس داده های ابری  از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. فراهم کنندگان خدمات ابری قادرند چنین تقاضاهایی را با ایجاد پلنفرم های آنالیتیکی داده ها همچون و هادوپ(Spark and Hadoop) در ابرهای خود به عنوان پیشنهادات خدمات به عنوان نرم افزار (software-as-a-service) براورده سازند. فروشندگانی که بتوانند با هزینه های اندک ذخیره سازی داده و نیز تجزیه و تحلیل داده در ابر را فراهم کنند، قادر خواهند بود در سال جاری موفقیت بیشتری به دست آورند و در میان رقبا متمایز گردند.

 امنیت مسئله مهمی در حوزه خدمات ابری است:

از لحاظ سنتی، نگرانی های امنیتی باعث شده است کاربرد خدمات ابری در میان کاربران بسیار محدود شود. اما باید به خاطر داشته باشید که نسل بعدی خطرات امنیتی  چنین شرایطی را تغییر  خواهد داد و باعث می شود سازمان ها و شرکت ها بیشتر از قبل حجم کاری خود را به سمت ابر ببرند.  به عنوان حملات DDOS را در نظر بگیرید. یکی از روش های موجود برای کاهش اثرات چنین حملاتی این است که شرکت ها اپلیکیشن های بیشتری را به سمت ببرند. به طور ایده ال زمانی که اپلیکیشن ها و سایر موارد در ابرهای متعددی توزیع شده باشد، حملاتی همچون DDOS نمی تواند همه آن ها را هدف قرار دهد. از آنجایی که حملات DDOS همانند موردی که Dyn را تحت تاثیر قرار داده است بسیار رایج شده  است، خدمات ابری در میان سازمان ها و شرکت هایی که به دنبال بهبود موارد امنیتی و در امان ماندن از خطرات موجود هستند محبوبتر خواهد شد.

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن