دسته‌بندی نشدهسیستم عاملفناوریمقالات وب

چرا مایکروسافت بر روی اینده هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کند؟

ساتیا نادلا وارد اتاق کنفرانس می شود و تصمیم دارد در مورد هوش مصنوعی صحبت کند. او هر روز صبح هولولنز را می پوشد. این ابزار او را قادر می سازد تقویم تعاملی و مجازی را بر روی دیوار اتاقش مشاهده کند. این سیستم، هوشمند، تولیدی و مربوط به آینده بود. نادلا می گوید اصلا مهم نیست در آینده در چه شرکتی کار می کنیم، مایکروسافت در آنجا نیز حضور خواهد داشت. مکالمه ای این شرکت که در ماه مارس رونمایی شد ، نشان می دهد که روابط مبتنی بر چت و گفتگو، نحوه استفاده از اینترنت و برنامه های موجود را تغییر خواهد داد. برای یافتن اطلاعات، برای خرید و دسترسی به محدوده وسیعی از خدمات می توان از اینترنت استفاده کرد. یکیشن هایی که ساخته می شود نیز به لطف API های شناختی که توسط مایکروسافت ایجاد شده اند، هوشمندتر می شوند. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد چهره ها، احساسات و سایر اطلاعات موجود در تصاویر و ویدئوها را درک کنند. مایکروسافت معتقد است که بهترین مغز را در آموزش ماشینی و پردازش زبان طبیعی برای ارائه آینده طراحی شده توسط هوش مصنوعی دارد. این شرکت شروع به ساخت ربات هایی کرده است که با احساسات کاربران تعامل می کند. در میان تمامی شرکت های غول پیکر در حوزه فناوری، مایکروسافت یکی از اولین شرکت هایی بود که پلتفرم واقعی را برای روابط چت مبتنی بر متن منتشر کرد. همانطور که می دانید مایکروسافت در حوزه تولید موبایل موفق نبوده است. آیا با این شکست ، مایکروسافت می تواند در مبارزه بعدی پیروز شود؟

شرکت ها در حال حاضر به دنبال ربات هایی هستند که بتواند در حوزه فناوری به آنها کمک کند. در ماهی که گذشت، شرکت های بزرگ و کوچک تلاش خود را بیشتر کردند. فیس بوک یک پلتفرم توسعه ربات خود را ایجاد کرد که بر روی اپلیکیشن پیام رسان محبوب اجرا می شود. گوگل نیز دستیار مجازی هوشمند جدیدی را معرفی کرد که در Allo کار می کند. همانطور که می دانید Allo یک اپلیکیشن پیام رسانی است . در این میان، اکو(Echo) که ورودی های مبتنی بر صوت آن توسعه دهندگان را به خود جذب کرده است، هم اکنون در بیش از ۳ میلیون خانه وجود دارد و مهارت های بیشتری را از طریق API خود به افراد ارائه کرده است. مایکروسافت یکی از شرکت هایی است که در مورد کار بر روی هوش مصنوعی به خود می بالد و برای انتقال احساس های موجود تلاش می کند. در طول چند روز اخیر، مایکروسافت محدوده وسیعی از برنامه ها را برای فرآیند آموزش ماشینی و پردازش زبان طبیعی نشان داده است. شرکت مایکروسافت همانند روزهای گذشته بازی بسیار بزرگی را آغاز کرده است. همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، شرکت مایکروسافت تلاش کرد در حوزه تولید گوشی هوشمند و تبلت نیز موفقیت هایی به دست آورد اما شرکت های بزرگی همچون گوگل و اپل در این راه بر مایکروسافت غلبه کردند. حالا تلاش هایی که مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی انجام می دهد یک سوال مهم را در ذهن ایجاد می کند. چرا باید این فرایند متفاوت باشد؟

مایکروسافت هم اکنون موفقیت خوبی در حوزه ساخت ربات ها داشته است اما بیشتر افراد ممکن است در مورد آن آگاهی نداشته باشند زیرا بیشتر این موفقیت ها در چین آغاز شده است. در ژانویه سال ۲۰۱۶، یکی از محصولات هوش مصنوعی مایکروسافت در اخبار صبحگاهی کشور چین ظاهر شد . این یک رباتی است که نام خود را از زبان چینی گرفته است و معنای فارسی آن بینگ کوچک می باشد. این نسخه نسبت به نسخه قبلی حراف تر است. در این شرایط دوربین در جلوی تریبون مجازی به صورت معلق قرار می گیرد. چهره به تصویر یک میکروفون انتقال می یابد وسپس پیش بینی آب و هوا با سایر افراد به اشتراک گذاشته می شود. این ربات می تواند حتی به سوالات کاربران نیز پاسخ دهد. متخصصان مایکروسافت در این باره می گویند: ما به رباتی دست یافتیم که می تواند به روش جدید کار کند و مکالمات بسیاری را انجام دهد. نام این ربات Xiaoice است . اگر دوست دارید بدانید که چرا مایکروسافت به ساخت و تولید ربات ها روی آورده است، Xiaoice پاسخ خوبی برای شما خواهد داشت. دریک کونل سرپرست مهندسی جستجو در بینگ می گوید: ما رباتی را پیدا کردیم که به خوبی و از طریق روش های مختلف کار می کند. این دقیقا همان چیزی بود که ما می خواستیم. ربات Xiaoice که مایکروسافت در نمایشگاه اپلیکیشن های پیام رسانی چین در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد، می تواند   پاسخگوی سوالات ساده ای باشد. این ربات در مکالمات عالی عمل می کند و به گونه ای طراحی شده است که می تواند در مقابل احساسات حساس باشد و چت های قبلی را به خاطر بسپاد. این ربات همچین می تواند نحوه انجام کارها را بررسی کند. ربات Xiaoice به ۱٫۵ میلیون مکالمه در اپلیکیشن پیام رسانی چینی WeChat اضافه شد. سپس در سرویس خدمات رسانی Weibo در دسترس شد و در میان افراد زیادی محبوب گردید. امروزه این ربات توسط بیش از ۴۰ میلیون نفر مورد استفاده قرار می گیرد. برای کونل، این ربات نسل جدید جستجوهاست. کوئری های وب به طور سنتی تنها یک صفحه حاوی ۱۰ نتیجه هایپرلینک را نشان می داد اما ی عالی می تواند به سادگی نتایج درستی را در اختیار کاربران قرار دهد. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که موفقیت در چین به معنی موفقیت در سایر کشورها نیست. حالا دو سال از رونمایی ربات Xiaoice می گذرد اما هنوز هیچ معادل انگلیسی زبانی برای آن ایجاد نشده است و احتمال تولید آن نیز زیاد نیست. مدیران مایکروسافت بر این باورند که زیر ساخت های موجود در این ربات، نشان دهنده فرصت قابل توجهی برای شرکت است. کونل می گوید: ما می خواهیم این زیر ساخت ها را به اکوسیستم تبدیل کنیم. این یک دوره جدید و مدرن است. برای اینکه بتوانید از این ربات ها استفاده کنید نیازی نیست در گفتگوی خود متخصص باشید و درک خوبی از زبان داشته باشید.   کافیست از ابزارهای ما استفاده کنید. با استفاده از ابزارهای موجود ربات مورد نظر خود را بسازید. این تنها شما هستید که انتخاب می کنید و انتخاب شما برای ما بسیار محترم است.

Verge_Chips.0

از ترس اینکه توسعه دهندگان قبل از ظهور ربات ها با آن مواجه شوند، مایکروسافت بسیار دیپلماتیک رفتار کرده است. این شرکت کنفرانسی را در سان فرانسیسکو ترتیب داده است تا ربات جدید خود را در میان سازندگان ربات ها ترویج و تبلیغ کند. لیلی چنگ، یک مهندس ارشد در مایکروسافت که به سازماندهی رویداد دو روزه کمک کرده است می گوید: ما دوست داشتیم سیستمی که طراحی می کنیم سازگار باشد و به یک اکوسیستم تبدیل شود. با وجود چنین کنفرانس ها و رویدادهایی شرکت مایکروسافت امیدوار است بتواند خود را در مرکز تغییرات مرتبط با ربات ها قرار دهد. اگر شرکت بتواند در این زمینه موفق باشد، آغاز و شروع تازه ای در حوزه موبایل خواهد داشت. ربات هایی که از فناوریهای شرکت مایکروسافت قدرت می گیرند را می توان در داخل اپلیکیشن های پیام رسانی محبوب نشان داد . همین امر به مایکروسافت اجازه می دهد در دنیای جدیدی پا بگذارد.

استراتژی :

البته شرکت مایکروسافت در ساخت و تعریف پلتفرم هایی برای نسل بعدی محاسبات تنها نبوده است. هر شرکت بزرگ فناوری و استارت آپ های موجود در حال تولید و ساخت بخش هوش مصنوعی در شرکت خود هستند که نتایج قابل توجهی نیز ایجاد شده است. مقایسه این موارد در میان شرکت های مختلف بسیار دشوار است. بیشتر کارهایی که شرکت هایی همچون گوگل، فیس بوک و آمازون در حال انجام آن هستند، به صورت مخفی باقی می ماند. بیشترمدیران شرکت ها نیز در مورد تمایزشان با سایر شرکت ها صحبت نمی کنند و تنها بیان می کنند که به مدت طولانی در حال کار بر روی این سیستم هستند. بندیکت اوانس، آینده نگر شرکت سرمایه گذاری Andreessen Horowitz در یکی از پست های وبلاگی خود در مورد اینده هوش مصنوعی نوشته است. او معتقد است که آینده هوش مصنوعی مبهم است. او می گوید: این حوزه به سرعت در حال حرکت است و نمی توان گفت در چه مکانی بهترین و قوی ترین سیستم ها ایجاد می شود. همچنین تمایز قائل شدن بین این سیستم ها نیز بسیار دشوار است. اگرچه بیشتر علوم کامپیوتری مرتبط با این تکنیک ها منتشر شده است اما اجرا و به کارگیری این علوم ساده نیست. این تکنیک ها نیز لزوما مناسب و درست نیستند.

تقریبا هر شرکت بزرگی خود را برای این مبارزه آماده می کند:

چی لو یکی از افرادی است که دوست دارد از مزیت رقابتی مایکروسافت به نفع خود استفاده کند. لو یکی از هزاران افرادی است که در تیم رهبری نادلا حضور دارد و بر روی برنامه کاربردی و خدمات گروهی نظارت دارد. او همچنین دکترای علوم کامپیوتری دارد و بیش از ۲۰ پتنت ثبت کرده است. لو کار خود را با نشان دادن معایب حاصل از اولین موج حاصل از اینترنت موبایلی آغاز کرد. او می گوید: درصد حاصل از هرگز بیشتر از ترافیک حاصل از دسکتاپ ها نبوده است. این امر نشان دهنده نا امیدی کاربران از تجربه حاصل بوده است. ما به خوبی می دانیم که فضای مجازی و وب به خوبی بر روی تلفن های همراه کار نمی کند. با وجود طبقه بندی های مختلف، کاربران نیز به دانلود اپلیکیشن های مختلف اصرار دارند. صنعت ما نیز نتوانسته است پلتفرم تجربه ای را پیدا کند که ارزش کلی موبایل و را درک نماید. برای اپلیکیشن ها نیز موارد موجود مدل های درستی نیستند. اپلیکیشن ها نیز به عنوان یک رابطه به جای وب مبتنی بر HTML ظهور پیدا کردند زیرا بهترین روش برای انجام کارها بودند. شما نمی توانستید از طریق اینترنت به تمامی موارد دلخواه خود دست پیدا کنید به همین خاطر توسعه دهندگان به فکر توسعه و ایجاد تعامل بهتر از طریق دکمه های گرافیکی افتادند. دکمه های گرافیکی هنوز هم موثرترین روش برای انجام کارهاست.به لطف پیشرفت هایی که در فرآیند پردازش زبان طبیعی ایجاد شده است، می توانید دقیقا همان چیزهایی را از اینترنت گوشی خود به دست آورید که به دنبالش هستید. لو معتقد است نسل بعدی پلتفرم تجربه ای، از مکالمات آغاز می شود. این پلتفرم ها می تواند با رفتارهای انسان سازگار شود. اگر بتوانید از این پلتفرم ها به درستی استفاده کنید قادر خواهید بود دکمه های گرافیکی که قبلا ایجاد شده بودند را به نفع خود مورد استفاده قرار دهید. او می گوید: ما امروزه شاهد این موضوع هستیم که طیف وسیعی از زبان ها به عنوان پایه مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده از تعاملات گرافیکی در یک روش معنادار و متفکر تجربه را بهبود می بخشد.

اگر تمامی این تکه ها را کنار یکدیگر قرار دهید متوجه خواهید شد که چرا مایکروسافت در مورد این حوزه خوش بین است. به اعتقاد لو برای اینکه شرکتی بتواند در این حوزه پیروز شود به پنج دارایی کلیدی نیاز دارد. اولین مورد بوم گفتگوست که در آن افراد صحبت های زیادی انجام می دهند و متن های زیادی را برای یکدیگر ارسال می کنند. مایکروسافت اپلیکیشن هایی همچون آفیس، Outlook، اسکایپ و کورتانا را در اختیار دارد. دومین بخش کلیدی مغز هوش مصنوعی است. مغز هوش مصنوعی یک مدل ذهنی پیچیده از جهان است. تلاش های مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی به ۲۰ سال گذشته بر می گردد. سومین دارایی نمودار اجتماعی است. نمودار اجتماعی فعالیت کاربران در اینترنت است که اغلب دوستان و همکارانشان را در برمی گیرد. چهارمین بخش پلتفرمی برای هوش مصنوعی است که بر روی آن اجرا می شود. مایکروسافت ویندوز و سایر موارد همچون ایکس باکس را در اختیار دارد. بخش نهایی ،شبکه ای از توسعه دهندگان است که مشتاق ساخت برنامه های خود بر روی پلتفرم شما هستند. تحریک این علاقه مندی، اولین و اصلی ترین هدف کنفرانس توسعه دهندگان مایکروسافت در ماه مارس بود. دارایی های مایکروسافت رقبای قوی تر و قدرتمندتری داشته است. همانطور که می دانید فیس بوک بوم گفتگوی رقابتی و قدرتمندی دارد. این شرکت همچنین یکی از نمودارهای اجتماعی و بزرگ را در اختیار دارد. مغز گوگل به نظر هوشمندتر از سایر شرکت هاست و از طریق دستگاه های اندرویدی میلیون ها نفر به آن دسترسی دارند. اما اگر تمامی قسمت ها را همانند یک پازل کنار یکدیگر قرار دهید متوجه خواهید شد که چرا مایکروسافت به آینده این حوزه خوش بین است. لو می گوید: با وجود تمامی این دارایی ها من معتقدم که ما رهبری آینده را به دست خواهیم گرفت.

مغز:

تمایل شدید مایکروسافت به حوزه هوش مصنوعی دو سال قبل درافتتاحیه کنفرانس کد اشکار شد. نادلا بر روی صحنه ظاهر شد و در مورد اینده مایکروسافت صحبت کرد. در انتهای صحبت هایش، او به قابلیت جدیدی در اسکایپ اشاره نمود. دو نفر از کارمندان مایکروسافت نیز بر روی صحنه صحبت کردند ( که یکی از آنها به زبان انگلیسی و دیگری به زبان آلمانی صحبت می کرد) و اسکایپ نیز صحبت های آنان را به صورت زمان واقعی ترجمه می کرد. اینکار به آنها اجازه می داد با وجود موانع زبانی به راحتی با سایر افراد ارتباط برقرار کنند. این یک دموی عالی و شگفت انگیز بود و نادلا اعلام کرد که تا آخر سال این محصول به بازار عرضه خواهد شد. پیتر لی، معاون ارشد در تحقیقات مایکروسافت می گوید: این یک شگفتی کامل برای من بود. ساتیا با این مترجمی که در اسکایپ قرار دارد کاملا ما را شگفت زده کرد. در آغاز کار تیم کاری مایکروسافت دو نگرانی بزرگ پیش روی خود داشت. یکی از این نگرانی ها بود که تیم تحقیقاتی مایکروسافت محصولی را وارد بازار نکرده است و محققان نیز در مورد رفع موانع موجود شک داشتند. نگرانی دیگر این بود که در زمان نمایش دموی مترجم اسکایپ، همه چیز به خوبی پیش نرود. مدل های زبانی این شرکت با استفاده از یک بدنه بزرگ از صحبت های رسمی ایجاد شده بود. اما ارتباط دو طرفه ای که در اسکایپ وجود دارد نیازمند ترجمه ای متفاوت است. همیشه وقفه هایی در میان صحبت های افراد وجود دارد که در آن بارها و بارها یک جمله تکرار می شود. این موارد نیز باید اصلاح می شد. همچنین ترکیبی از کدها نیز در این برنامه وجود دارد که به هنگام کاربرد زبان های متعدد در یک جمله واحد می تواند آن را تشخیص دهد.   مواقعی نیز وجود دارد که افراد تنها از طریق علامت و نشانه با هم صحبت می کنند. در این گونه شرایط تبدیل علامت به یک زبان بسیار دشوار خواهد بود. لی در این باره می گوید: تنها کاری که ما باید انجام می دادیم این بود که تمامی مدل های خود را دوباره بازیابی کنیم. در نهایت تیم نادلا موفق شد نسخه ای از محصول را در ماه دسامبر منتشر کند. این محصول سال بعد به طور گسترده در دسترس همه افراد خواهد بود. این یک محصول اغراق آمیز نیست. شرکت مایکروسافت در حال حاضر می تواند مکالمات بین هشت زبان مختلف را ترجمه کند. فناوری که در این برنامه به کار رفته است چیزی فراتر از یک ترجمه معمولی است. مایکروسافت در حال آزمایش نسخه بتای آن است که جلسات تجاری را ضبط کرده و متن هایی را در زمان واقعی تولید می کند. همین نرم افزار می تواند صدای صوتی افراد را ضبط کند و متن را تولید نماید در حالیکه بین افراد تمایزی قائل می شود و می تواند آنها را تشخیص دهد. لی معتقد است:   حالا که به قله کوه رسیده ایم   تنها به این موضوع فکر می کنیم که مدل ترجمه ی جدیدی در دست داریم و این مدل به خوبی برای همه افراد کارساز و مفید خواهد بود. در این میان، مایکروسافت در حال استفاده از منابع هوش مصنوعی در بزرگترین خود بود. این دو حوزه ویندوز و آفیس است. یکی از وعده های هوش مصنوعی این است که می تواند نیازهای شما را به خوبی تامین کند. این همان ایده اساسی در مورد گوگل است که می تواند ترافیک، آب و هوا، نمرات ورزشی و نحوه آنلاک کردن گوشی را به شما نشان دهد. مایکروسافت نیز در حال کار بر روی نوعی هوش مصنوعی است که بتواند در دسکتاپ کار کند. مارکوس اش یکی از افرادی است که مراحل توسعه کورتانا را از نزدیک مشاهده کرده است. این فرد موکاپی از نسخه ویندوزی آن نشان می دهد که بر روی روابط مبتنی بر ابر قرار گرفته است. زمانی که اش به منوی استارت می رود، کورتانا به همراه مجموعه ای از فعالیت های پیشنهادی ظاهر می شود. همچنین ترجمه ای از کلمات فرانسوی نیز نمایش داده می شود. با وجود پیشرفت هایی که در فناوری های موجود ایجاد شده است، کورتانا می تواند داده های ، چه گشت و گذار در دنیای مجازی و کاربر اپلیکیشن ها را ادغام کند و در موارد ضروری بر اساس آن پیشنهادهایی ارائه دهد. هوش مصنوعی می تواند با تمامی نیازهای شما شریک شود. استفاده از هوش مصنوعی نیز با گذر زمان دچار تغییر و تحولاتی شده است. اش در این باره می گوید: این ایده استفاده از مکالمات، استفاده از اطلاعات متنی در مورد کاربران و با اجازه آنها باعث می شود همه چیز سریع تر انجام شود. بیشتر تجربه های کاربری با ساده سازی و حذف موارد مزاحم آغاز می شود و می تواند قدرت هوش مصنوعی را به خوبی نشان دهد.یکی از نمونه های مورد علاقه اش(Ash) موضوعی به نام تعهد است. نرم افزار Outlook با اجازه شما می تواند یادداشت هایی از مواردی که باید در آخر هفته برای رییستان ارسال کنید ذخیره نماید. در موعد مقرر، به طور خودکار اعلانی برای شما ارسال می شود   و شما را از این امر آگاه می سازد.

Delve-5.0

اش معتقد است: زندگی من بسیار پیچیده است به همین خاطر موارد بسیار زیادی را فراموش می کنم. استفاده از این قابلیت می تواند کمک زیادی به من بکند. این موضوع زمانی جالب شد که با کیرک اشنا شدم. او به من روش های متعددی را نشان داد که با هوش مصنوعی می توان کارهای اداری راحت تر و سریع تر انجام داد. در سپتامبر سال ۲۰۱۴ مایکروسافت (Delve) را معرفی کرد که حاوی Office 365 است. این اپلیکیشن مدت زمانی که شما بر روی ایمیل خود صرف می کنید را آنالیز می کند و زمان را در تقویم برجسته می نماید. این نرم افزار به شما می گوید که چه درصدی از افرادی که برایشان ایمیل ارسال کرده اید پیامتان را واقعا خوانده اند. همچنین به شما پیشنهاد می کند با دوستان و همکارانی که چند وقتی است ارتباطی نداشته اید صحبت کنید. اگر شرکت شما علاقه مند برنامه های ساخت گوگل است، استفاده از این برنامه همانند یک مکاشفه خواهد بود. اگر مدیر هستید این برنامه تنها در یک نگاه اجمالی به شما می گوید که چقدر زمان برای کارمندان خود صرف کرده اید. در حال حاضر بحث در مورد هوش مصنوعی و ربات ها با علاقه صنایع برای ایجاد پلتفرم های مفید احاطه شده است. همانند سایر پیشرفت های فناوری،بیشتر افراد معتقدند این دو مورد نیز در همه جا حضور دارد. اما هنوز هم کارهای زیادی برای توسعه و پیشرفت در این حوزه وجود دارد. این فناوری ها روز به روز پیشرفته تر خواهد شد.اگر مایکروسافت بتواند از هوش هایی همچون دلو به خوبی استفاده کند و آن را در خدمات مختلفی به کار گیرد می تواند ادعا کند که قدرتمندترین و خلاق ترین شرکت در جهان است. حتی اگر این پلتفرم ها به خوبی محقق نشود اما ارزش زیادی خواهد داشت.

New-Office-Delve-People-Experiences-in-Office-365-3.0

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن