مقالات وب

پرستاشاپ یا ووکامرس: کدام یک برای راه اندازی سایت تجارت الکترونیک پلتفرم بهتری است؟

اگر در حوزه راه اندازی سایت های تجارت الکترونیک تازه کار و مبتدی هستید، راه اندازی یک سایت و فروشگاه آنلاین ممکن است برایتان خسته کننده باشد. با اینحال انتخاب یک پلتفرم مناسب می تواند از نگرانی های شما بکاهد.  اگر بتوانید قابلیت های مناسبی برای خود انتخاب کنید، قادر خواهید بود فروشگاه آنلاین تان را راحت تر راه اندازی نمایید. به عنوان مثال ووکامرس و پرستاشاپ دو گزینه از پلتفرم های محبوبی هستند که بیشتر افراد برای راه اندازی سایت های فروشگاهی خود از این ها استفاده می کنند. در این مقاله سعی می کنیم ووکامرس و پرستاشاپ را با هم مقایسه کنیم و بر روی معیارهایی همچون  راحتی کاربرد، مدیریت فروشگاه، سفارشی سازی، عملکرد، امنیت تمرکز نماییم. پس همراه وب ایده باشید.

 مقدمه ای برای پرستاشاپ و ووکامرس:

همانطور که می دانید هم پرستاشاپ و هم ووکامرس دسترسی به قابلیت های اصلی و بنیادی یک فروشگاه آنلاین را در اختیار کاربران قرار می دهند. این دو پلتفرم در برگیرنده قابلیت هایی همچون  انتشار و فروش محصولات، جمع آوری اطلاعات پرداخت، پیگیری سفارش ها هستند. با اینحال هر پلتفرمی قابلیت های خاص خود را دارد و می تواند ویژگی های بیشتری در اختیارتان قرار دهد. در طول این مقاله سعی می کنیم نگاه عمیق تری به قابلیت های منحصر به فرد پرستاشاپ و ووکامرس بیندازیم.

قبل از اینکه به سراغ این قابلیت ها برویم اجازه دهید توضیح مختصری در مورد این پلتفرم ها داشته باشیم. پرستاشاپ یکی از پلتفرم های ایجاد سایت های است که شما را قادر می سازد فروشگاه های آنلاین مدرنی را بسازید و راه اندازی کنید.  این نرم افزار متن باز است و بیش از ۱۰۰۰ داوطلب بر روی بهبود قابلیت های آن به طور مداوم کار می کنند. در سوی دیگر ماجرا ووکامرس قرار دارد. ووکامرس افزونه ای است که برای ی وردپرس طراحی شده است. با اینحال ووکامرس چیزی بیشتر از یک افزونه ساده است. به کمک آن شما می توانید سایت وردپرسی خود را به یک پلتفرم تجارت الکترونیک تبدیل کنید و در عین حال هر چیز دیگری که در وردپرس وجود دارد را حفظ نمایید. هم ووکامرس و هم پرستاشاپ در دنیای تجارت الکترونیک محبوبیت زیادی دارند و استفاده از آن ها برای افراد بسیار ساده و البته لذت بخش است.

پرستاشاپ در برابر ووکامرس: راحتی کاربرد

ایجاد اولین فروشگاه آنلاین به انرژی و زمان زیادی نیاز دارد. پس بهتر است پلتفرمی را انتخاب کنید که این شرایط را برایتان راحت تر می سازد. در  چنین شرایطی می توانید محصولات جدید خود را به راحتی اضافه کنید و خریداران خود را بیابید. در پرستاشاپ شما باید نرم افزار را به طور جداگانه دانلود کنید و آن را بر روی سرور خود نصب نمایید. با اینحال از آنجایی که این پلتفرم بسیار محبوب است برخی از  شرکت های ارائه دهنده هاست  در تنظیمات اولیه خود آن را به خریدار ارائه می کنند.

در هر دو صورت، بعد از اینکه پرستاشاپ را نصب کردید به داشبورد آن دسترسی خواهید داشت.  اگرچه در نگاه اول پرستاشاپ ممکن است کمی برایتان پیچیده باشد اما به راحتی می توانید کار با آن را یاد بگیرید. در صفحه اصلی داشبورد می توانید نگاه مختصری به عملکرد فروشگاه داشته باشید. برای راه اندازی اولین محصول کافیست سری به بخش کاتالوگ، محصولات و محصولات جدید بزنید. بعد از اینکه وارد مسیر مدنظر شدید می توانید به راحتی محصول خود را به کمک ویرایشگر اضافه نمایید. ویرایشگر محصولات در برگیرنده گزینه های مختلفی برای اضافه کردن نام محصول، توضیحات و تصویر آن است. اگر نگاهی به تب ها بیندازید، می توانید تنظیمات سئو، گزینه های حمل و نقل  و سایر موارد را بیابید.  راه اندازی  محصول جدید در پرستاشاپ زیاد سخت نیست.  در ووکامرس شما باید سایت وردپرسی تان را از قبل راه اندازی کرده باشید. بعد از اینکه وردپرس را راه اندازی کردید می توانید افزونه را نصب نمایید. همانطور که می دانید نصب و راه اندازی در وردپرس بسیار ساده و اسان است. بعد از فعالسازی ووکامری، می توانید تب جدیدی را در ناحیه ادمین وردپرس مشاهده کنید. همه تنظیمات ووکامرس در این تب جدید قابل مشاهده خواهد بود. برای اضافه کردن محصول جدید به بخش محصولات و تب اضافه کردن محصول جدید بروید.

اگر پست یا صفحه ای برای سایت وردپرسی تان ایجاد کرده اید، می توانید محصول جدید را در آن به نمایش بگذارید. به طور کلی ووکامرس و پرستاشاپ هردویشان کاربرد ساده و اسانی دارند.

 پرستاشاپ در برابر ووکامرس: مدیریت فروشگاه

هر پلتفرمی که برای راه اندازی فروشگاه و سایت تجارت الکترونیکی تان انتخاب می کنید قابلیت های مهم و ارزشمندی را برای مدیریت فروشگاه در اختیارتان می گذارد. این موضوع بدین معنی است که شما باید به گزینه های پرداخت متعدد، تنظیمات مدیریت سفارشات و موارد دیگر دسترسی داشته باشید. در این شرایط باید بتوانید  کنترل کاملی بر روی عملکرد فروشگاه داشته باشید.  در این شرایط پرستاشاپ زیاد نا امیدتان نخواهد کرد. این پلتفرم دارای تنظیمات زیادی است که به هنگام بررسی تب Shop Parameters می توانید آن ها را بررسی کنید. در این قسمت می توانید هر چیزی که برای سفارشی سازی فروشگاه نیاز دارید را بیابید.  برای گزینه های پرداخت پرستاشاپ از انتقال بانکی و پرداخت در محل پشتیبانی می کند. با اینحال شما می توانید از گزینه های مدرن تر هم استفاده کنید. ادغام درگاه های پرداخت با پرستاشاپ زیاد سخت نیست. کافیست از ماژول های موجود استفاده کنید.

خوب حالا باید ووکامرس را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که اولین فروشگاه خود را راه اندازی می کنید افزونه شما را قادر می سازد تنظیمات اصلی را به راحتی انجام دهید. با اینحال بعدا می توانید از تب تنظیمات همه چیز را تغییر دهید. در این بخش همه گزینه هایی که برای کار با فروشگاه نیاز دارید را پیدا خواهید کرد.

 

شما گزینه های متعددی برای ادغام شرایط پرداخت با ووکامرس دارید . می توانید در بخش تنظیمات  و سپس تب تنظیمات پرداخت همه این ها را مورد بررسی قرار دهید.

ایجاد فروشگاه با پرستاشاپ و ووکامرس بسیار ساده و اسان است. هر دو پلتفرم کارکرد اسانی دارند.

 پرستاشاپ در برابر ووکامرس: قابلیت سفارشی سازی

قابلیت سفارشی سازی یکی از جنبه های مهم هر پلتفرم تجارت الکترونیکی است. به عبارت دیگر هر های که انتخاب می کنید باید به شما اجازه دهید آن را بر اساس نیازهایی که دارید سفارشی سازی نمایید. خوشبختانه در این مورد نه پرستاشاپ و نه ووکامرس نا امیدتان نخواهد کرد. به کمک پرستاشاپ می توانید به بیش از ۳۰۰۰ ماژول دسترسی داشته باشید و همین امر به شما کمک می کند هر قابلیتی که در ذهن دارید را بر روی پلتفرم خود پیاده نمایید.

این پلتفرم دارای مجموعه زیادی از قالب هاست و به کمک آن می توانید ظاهر فروشگاه خود را تنها با چند کلیک تغییر دهید. یافتن قالب مناسب برای فروشگاه می تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد. پس در این پلتفرم انتخاب های متعددی دارید. با اینحال زمانی که صحبت از گزینه ها و فرصت های موجود به میان می آید، ووکامرس از پرستاشاپ پیشی خواهد گرفت. ووکامرس هزاران افزونه دارد و به کمک این افزونه ها می توانید کارکرد فروشگاه خود را سفارشی سازی کنید. در خود وردپرس هم هزاران قالب وجود دارد که از میان آن ها می توانید یکی را به دلخواه انتخاب کنید. یعنی برای هر چیزی که در ذهن دارید می توانید سبک و استایلی را بیابید. در این شرایط هرگز بدون ایده نخواهید ماند.

با اینحال باید به خاطر داشته باشید که همه قالب ها و افزونه های وردپرسی به درستی با ووکامرس کار نمی کنند. از آنجایی که ووکامرس عملکرد اصلی پلتفرم را تغییر می دهد ممکن است در برخی از شرایط مشکلاتی در سازگاری وجود داشته باشد. اگرچه هردوی این پلتفرن ها سفارشی سازی خوبی برای شما فراهم می کنند اما ووکامرس به خاطر ادغام با وردپرس قابلیت های بیشتری برایتان خواهد داشت. پس در این حوزه، ووکامرس برنده ماجرا خواهد بود.

پرستاشاپ در برابر ووکامرس: عملکرد

در بیشتر موارد زمانی که پلتفرم های تجارت الکترونیک را با هم مقایسه می کنید متوجه می شوید که یکی از آن ها عملکرد بهتری نسبت به دیگری دارد. با اینحال زمانی که در مورد پلتفرم های مستقل صحبت می کنیم همیشه این موضوع صادق نخواهد بود. در پلتفرم های مستقل به جایی بستگی دارد که سایت بر روی آن میزبانی شده است. برخی از هاست ها به طور پیش فرض گزینه های بهینه سازی بهتری در اختیار شما قرار می دهند. باید به خاطر داشته باشید که فاکتورهای زیادی بر روی عملکرد سایت تاثیر می گذارد و همه چیز تنها به هاست و پلتفرم انتخابی ختم نخواهد شد. به عنوان مثال تصاویر زیاد یا استفاده از اسکریپت های زیاد بر روی یک صفحه می تواند سرعت بارگذاری آن را کندتر نماید.

اگر احساس کردید فروشگاه تان بارگذاری کندی دارد، باید به دنبال روش هایی برای بهینه سازی آن باشید.

اگر هیچ ام از تلاش هایتان نتیجه بخش نبود بهتر است هاست خود را عوض کنید. تجربه نشان می دهد عملکرد ذاتی پرستاشاپ و ووکامرس تفاوت چندانی با هم ندارد.

پرستاشاپ در برابر ووکامرس: امنیت

زمانی که صحبت از امنیت به میان می آید، ملاحظاتی که در بخش سفارشی سازی بیان شد باید در این مورد نیز اعمال شود. برخی از پلتفرم های سایت های تجارت الکترونیک قابلیت های امنیتی پیشرفته تر و با استانداردهای بالاتری را پیشنهاد می کنند. با اینحال هم ووکامرس و هم پرستاشاپ در این زمینه عملکرد خوبی خواهند داشت.

اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که فروشگاه های راه اندازی شده با ووکامرس معمولا بیشتر در معرض خطرات امنیتی قرار دارند زیرا این پلتفرم بر روی وردپرس اجرا می شود. اگرچه سیستم های مدیریت محتوا ممکن است بسیار امن باشند اما بیشتر کاربران فراموش می کنند سایت، افزونه ها و قالب ها را به روزرسانی کنند.

همین امر به مشکلات امنیتی متعددی منجر شود و می تواند ووکامرس را نسبت به سایر پلتفرم ها ناامن تر سازد. در مقابل پرستاشاپ نیز های خاص خود را خواهد داشت. نمی توان گفت پرستاشاپ امنیت ضعیفی دارد اما به هنگام راه اندازی فروشگاه باید نکات امنیتی آن را رعایت کنید. در امنیت یک فروشگاه فاکتورهای زیادی دخیل هستند:

  • هاست شما چقدر مسائل امنیتی را جدی می گیرد؟
  • برای محافظت از سایت خود چه گام های مهمی برداشته اید؟

هم پرستاشاپ و هم ووکامرس شما را قادر می سازند به کمک افزونه ها امنیت فروشگاه خود را بیشتر کنید. با کمی تلاش می توانید سایت امنی را راه اندازی کنید.

مزایای استفاده از پرستاشاپ:

پرستاشاپ یکی از گزینه های محبوبی است که می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. این پلتفرم دارای داشبورد کاربرپسندی است و گزینه های دیگری هم در اختیار شما قرار می دهد. اینکه چرا باید پرستاشاپ را برای راه اندازی فروشگاه انتخاب کنید دلایل زیادی دارد.

  • مدیریت و راه اندازی آن است
  • می توانید با انرژی کم شروع به ایجاد محصولات جدید کنید
  • گزینه های سفارشی سازی زیادی در آن وجود دارد/

تجربه نشان که پرستاشاپ معایب بسیار اندکی دارد. کار کردن با پرستاشاپ به تلاش بیشتری نیاز دارد اما قابلیت هایی که در آن گنجانده شده است می تواند برایتان بسیار مفید واقع گردد.

مزایای استفاده از ووکامرس:

هم پرستاشاپ و هم ووکامرس جزو برترین پلتفرم های راه اندازی سایت های تجارت الکترونیک هستند. این ها ظاهر کاربرپسندی دارد و استفاده شان راحت است. با اینحال ووکامرس جنبه هایی دارد که می تواند آن را در میان متمایز سازد:

  • شما می توانید به طیف وسیعی از قالب ها و افزونه های وردپرسی دسترسی داشته باشید
  • جامعه وردپرس و ووکامرس بسیار بزرگ است و همین امر به کاربران جدید و مبتدی کمک می کند
  • یافتن پلن های هاست وردپرس بسیار اسان است.

در نهایت  نکته مهمی که در ووکامرس وجود دارد قابلیت ادغام آن با وردپرس است. در این شرایط می توانید ابزارهای متعددی را برای راه اندازی و مدیریت یک سایت فروشگاهی موفق در اختیار داشته باشید.

نتیجه گیری:

هم پرستاشاپ و هم ووکامرس پلتفرم های عالی برای افراد مبتدی هستند. با اینحال این موضوع بدین معنی نیست  که شما نمی توانید به کمک این دو پلتفرم سایت های بزرگی راه اندازی کنید.زمانی که صحبت از راحتی کاربرد می شود ووکامرس موفق تر از پرستاشاپ خواهد بود. با اینحال پرستاشاپ نیز قابلیت های اضافی زیادی در اختیار کاربران می گذارد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن