سرور مجازیمجازی سازیمدیریت سرورمقالات وب

هر آنچه که باید در مورد سرور مجازی و سرور فیزیکی بدانید

در این مقاله قصد داریم تفاوت های کلیدی بین سرور فیزیکی و مجازی را از دیدگاه یک مشتری مورد بررسی قرار دهیم.  در این مسیر سعی می کنیم برخی از تصوراتی که در مورد سرورها وجود دارد را هم  مرور نماییم. امیدواریم این آموزش بتواند به شرکت ها و افراد ک کند در خرید سرور، بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. پس همراه ایده باشید.

سرور فیزیکی:

سرور فیزیکی  همانطور که از نامش پیداست، یک رایانه فیزیکی است که بر روی آن ی همچون یا لینوکس نصب می شود.  این سرور فیزیکی تقریبا  در بیشتر جوانب شبیه رایانه های دسکتاپی است و در عین حال  بیشترِ بهبودهایی که سیستم های دسکتاپی ندارند را در خود دارد. سرورهای فیزیکی  اندازه بزرگ تری دارند و اجزای به کار رفته در آن ها بسیار قدرتمند است. همه آن ها نیازمند فضای جداگانه ای در رک سرور هستند. بیشتر سرورها همچنین دو یا چند پردازنده فیزیکی با هسته های متعدد دارند.

 سرور مجازی( یا  ماشین مجازی):

برای اینکه همه افراد با هر دانشی بتوانند مفهوم سرور مجازی را درک کنند باید در مورد  نحوه کار مجازی سازی کمی صحبت کنیم.

هایپروایزر(Hypervisor):

یک سیستم عامل یا نرم افزاری در داخل سیستم عامل است که محیط رایانه ای را شبیه سازی می کند که در آن ماشین مجازی ایجاد شده و سپس اجرا می گردد. این موضوع بدین معنی است که هایپروایزر می تواند یک نرم افزار جداگانه( هایپروایزر نوع ۲)  یا یک سیستم عامل کامل باشد که می تواند به عنوان هایپروایزر عمل کند( هایپروایزر نوع ۱). نمونه های هایپروایزر ۲ در برگیرنده ویرچوال باکس اوراکل، VMware Workstation و Microsoft VirtualPC است. نمونه های هایپروایزر نوع ۱ نیز شامل VMware ، مایکروسافت هایپر وی، KVM، XEN و سایر موارد است.  هایپروایزر نوع ۱  را می توان همانند یک سیستم عامل بر روی سرور نصب کرد. زمانی که هایپروایزر بر روی سرور نصب می شود، منابع آن به طور مساوی  در میان ماشین های مجازی تقسیم می شود و یک سرور می تواند میزبان ماشین های مجازی متعددی باشد.  زمانی که ماشین مجازی ایجاد شد همانند سایر رایانه ها عمل می کند و شما می توانید آن را روشن کنید و سیستم عاملش را همانند هر رایانه دیگری بارگذاری نمایید.  در این شرایط سیستم عامل فکر می کند که بر روی رایانه فیزیکی در حال اجراست. هر ماشین مجازی سخت افزار مجازی خود را خواهد داشت.  این ماشین مجازی پردازنده ها، هارد دیسک ها و رابط های شبکه خودش را دارد. این موضوع بدین معنی است که ماشین مجازی به طور پیش فرض نمی داند که ماشین مجازی است مگر اینکه نرم افزاری وجود داشته باشد که این موضوع را شناسایی نماید.

 

حتما بخوانید:  ۶ سوال رایج در مورد سرور مجازی

مزایا و معایب سرورهای فیزیکی در برابر سرورهای مجازی:

خوب حالا که مفهوم سرور مجازی را به خوبی می دانید می توانید  این دو مورد را با هم مقایسه کنید.

معایب  سرور فیزیکی:

  • سرورهای فیزیکی بسیار گران قیمت تر از سرورهای مجازی هستند. این موضوع بدین خاطر است که منابعی که برای اجرا و حفظ سرور فیزیکی نیاز هست بیشتری دارد
  • مدیریت آن دشوارتر است: مدیریت سرورهای فیزیکی به طور کلی سخت تر است. این موضوع زمانی که مشکل در  سرورها رخ می دهد بیشتر خود را نشان می دهد. همانند هر ماشین دیگری ، ممکن است زمانی وجود داشته که باشد سرور به درستی کار نکند. در این شرایط بازیابی و بک آپ گیری یکی از کابوس های مدیران خواهد بود زیرا سرور باید از  همان ابتدا به صورت مجدد ایجاد شود و سپس داده ها از بک آپ موجود بازیابی کردد. برای سیستم های تولیدی ضروری، این موضوع به معنای داون تایم حداقل هشت ساعتی است. برای پیشگیری از بروز چنین بحران هایی ، شرکت ها کلاسترهایی از دو یا چند سرور را ایجاد می کنند.
  • مقیاس پذیری کمتری دارد: بدون داون تایم اضافی تقریبا سرور ناممکن است.  زمانی که می خواهید سرور اختصاصی خریداری کنید بهتر است موارد مرتبط با ارتقا را از همان ابتدا مدنظر داشته باشید. در غیر اینصورت ممکن است ارتقا به سفارش یک سرور جدید منجر شود.

 مزایای سرور فیزیکی:

  • قدرتمندتر از سرور مجازی است:  همین یک دلیل کافیست که افراد و صاحبان سایت ها از برای میزبانی سایت خود استفاده کنند.  خوب اجازه دهید این موضوع با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم. اگر ما سرور فیزیکی با ۸ گیگابایت رم و پردازنده دو هسته ای داشته باشیم و همین ویژگی ها را در سرور مجازی هم رعایت کنیم، سرور فیزیکی نتایج بهتری برایمان خواهد داشت.  این موضوع بدین خاطر است که سرور فیزیکی از مشکلات عملکردی که در ماشین های مجازی وجود دارد رنج نمی برد.

 معایب سرور مجازی:

  • در مقایسه با سرور اختصاصی، عملکرد کمتری دارد: همانطور که قبلا نیز بیان کردیم ماشین های مجازی نسبت به سرورهای فیزیکی عملکرد پایین تری دارند. این موضوع دلایل متعددی دارد.  اصلی ترین دلیل برای این امر مشکلات عملکردی است که بین ماشین مجازی و خود هایپروایزر وجود دارد. در بیشتر موارد، این موضوع زیاد مرتبط نیست زیرا  چنین معایبی را می توان با ایجاد کلاستری از سه یا چند سرور مجازی حل کرد.  علاوه بر این به کمک فناوری SSD drive عملکرد سرور مجازی افزایش یافته است.

 مزایای سرور مجازی:

  • ارزان تر از سرور فیزیکی است: سرورهای فیزیکی که ماشین مجازی بر روی آن قرار می گیرد  می تواند میزبان ماشین های مجازی متعددی باشد. منابع در میان ماشین های مجازی تقسیم می شود و همین امر باعث می شود هر کدام از ماشین های مجازی منابع کمتری از هاست والد داشته باشند و همین امر هزینه ها را کاهش می دهد
  • مدیریت ساده تری دارد: این گزینه یکی از مزایای اصلی ماشین های مجازی نسبت به سرور اختصاصی است. ماشین مجازی مدیریت ساده تری دارد. به عنوان مثال نصب سرور فیزیکی به بررسی دقیق تر سخت افزار سرور و سایر موارد بستگی دارد. اگر چیزی به درستی کار نکند نصب و پیکربندی با مشکل مواجه خواهد شد. با اینحال زمانی که ماشین مجازی توسعه پیدا می کند، این ماشین درایورهای خود را از هاست والد به دست می آورد و بلافاصله برای کار آماده خواهد بود.
  • بک آپ گیری و بازیابی اطلاعات ساده تر است: زمانی که به هر دلیلی مشکلی رخ می دهد این بک آپ ها را می توان بلافاصله بازیابی کرد و کل ماشین مجازی را بازیابی نمود.  واضح است که در چنین شرایطی داون تایم به شدت کاهش پیدا می کند.
  • مقیاس پذیرو است: برای اجرای ارتقا منابع با رم، پردازنده و فضای دیسک بیشتر نیازی به داون تایم زیاد نخواهد بود.
  • بهترین انتخاب برای میزبانی هر خدمتی در وب است: اینکه بخواهید یک وبلاگ کوچک راه اندازی کنید یا یک شبکه اجتماعی بزرگ را مدیریت نمایید زیاد مهم نخواهد بود.  سرور مجازی را می توان در هر شرایطی به کار برد.  اگر نیاز بود می توانید از سرور مجازی مدیریت شده نیز استفاده کنید.

 سرور مجازی یا سرور اختصاصی؟ کدام یک برای کسب وکار شما مناسب تر است؟

شاید بتوان گفت در بیشتر موارد، سرور مجازی گزینه بهتری است. مجازی سازی به عنوان یک فناوری روز به روز بهتر می شود. تقریبا هر شرکتی در سرتاسر جهان می تواند از این مجازی سازی به خوبی استفاده کند.  مگر در مواردی که واقعا به قدرت سرور اختصاصی نیاز دارید و بودجه زیادی در اختیار دارید، هیچ دلیلی برای انتخاب نکردن سرور مجازی نخواهید داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام و درود و تشکر بابت مطالب مفیدتون ی سوال داشتم خدمتدن و متشکر میشم جواب دهید
    چطوری روی سرور مجازی ماکروسافت (ک اکانت ساختی) میشه مرورگر نصب کرد؟
    لطف میکنید راهنمای بفرماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن