اوبونتوسیستم عاملسیستم عامل لینوکسمدیریت سرورمقالات وب

چگونه ابونتو ۱۶٫۱۰/۱۶٫۰۴ را در کنار ویندوز ۱۰ یا ۸ نصب کنیم؟

در این مقاله قصد داریم نصب اوبونتو ۱۶٫۱۰ و ابونتو ۱۶٫۰۴ را در کنار ویندوز ۱۰ یا ۸ با هم مرور کنیم. در این راهنما فرض می کنیم که دستگاه شما از قبل ویندوز ۱۰ یا ۸ را در خود نصب شده دارد.  در مواردی که سخت افزار از UEFI استفاده می کند باید تنظیمات EFI اصلاح شود و قابلیت Secure Boot  غیر فعال گردد. در ادامه همراه وب ایده باشید تا این نصب را با هم مرور کنیم.

اگر رایانه شما در حال حاضر هیچ سیستم عامل نصب شده ای ندارد و می خواهید از نسخه ویندوز در کنار ابونتو استفاده کنید باید در ابتدا ویندوز و سپس اوبونتو را نصب نمایید.  در این مورد خاص زمانی که در حال نصب ویندوز هستید و هارد دیسک خود را فرمت می کنید باید فضای خالی بر روی دیسک به اندازه حداقل ۲۰ گیگابایت را برای نصب ابونتو کنار بگذارید.

 

 نیازمندی ها:

بر اساس معماری که سیستم شما از آن استفاده می کند ISO Image اوبونتو ۱۶٫۰۴ و ۱۶٫۱۰ را دانلود کنید. برای اینکار کافیست به سایت اوبونتو بروید.

 گام اول: دستگاه ویندوز خود را برای Dual-Boot آماده کنید

اولین کاری که شما باید انجام دهید ایجاد فضایی در هارد دیسک رایانه تان در مواردی است که سیستم بر روی یک پارتیشن واحد نصب شده است. بر روی ویندوز خود لاگین کنید و با وارد آن شوید.  بر روی منوی Start راست کلیک کنید و گزینه Command Prompt  را انتخاب نمایید تا  بتوانید وارد  ویندوز شوید.

حالا در CLI، عبارت diskmgmt.msc را تایپ کنید.  در این شرایط باید Disk Management utility باید برایتان باز شود. در این بخش، بر روی پارتیشن C:  راست کلیک کنید و گزینه Shrink Volume  را انتخاب نمایید.

 

C:\Windows\system32\>diskmgmt.msc

 

در این قسمت، مقدار فضایی که می خواهید Shrink کنید را بر حسب مگابایت وارد نمایید و بر روی Shrink کلیک کنید تا کار تغییر اندازه آغاز شود. بعد از اینکه فضای موجود تغییر پیدا کرد شما یک فضای اختصاص نیافته بر روی هارد دیسک خود خواهید داشت. آن را به صورت پیش فرض رها کنید و رایانه را ریبوت نمایید تا بتوانید وارد نصب ابونتو شوید.

گام دوم: نصب اوبونتو ۱۶٫۰۴ به همراه ویندوز

خوب حالا زمان آن فرا رسیده است که اوبونتو را نصب کنید.  به دانلود اوبونتو بروید و Ubuntu Desktop 16.04 ISO image به دست آورید. تصویر را بر روی DVD بنویسید یا اینکه از USB قابل بوت استفاده نمایید. حالا می توانید USB یا DVD  آماده شده را در رایانه بگذارید و دستگاه را دوباره ریبوت کنید و با فشار دادن بر روی کلیدهای موجود و نشان داده شده( معمولا بر اساس  مشخصات فروشنده F2، F10 یا F12 است ) از DVD یا USB بوت کنید. بعد از اینکه رسانه شما بوت شد، باید صفحه جدیدی بر روی مانیتور دیده شود. از منوی موجود، گزینه نصب اوبونتو را انتخاب کنید و اینتر را بزنید.

بعد از اینکه رسانه بوت، فرآیند بارگذاری در رم را تکمیل کرد باید یک سیستم اوبونتوی کامل داشته باشید.  در بخش آغازکننده بر روی ایکون از بالا کلیک کنید ، اوبونتو ۱۶٫۰۴  را نصب نمایید و نصب کننده را آغاز نمایید.زبانی که می خواهید بر اساس آن نصب را ادامه دهید انتخاب کنید و بر روی دکمه Continue کلیک نمایید.

سپس  گزینه های موجود در بخش Preparing to Install Ubuntu  را تیک نخورده باقی بگذارید و بر روی دکمه Continue کلیک کنید.

خوب حالا زمان آن فرا رسیده است که نوع نصب را انتخاب کنید. شما می توانید نصب در کنار ویندوز با بوت منیجر را انتخاب کنید. اگر نیازمند پارتیشن شده ای نیستید می توانید این گزینه را انتخاب کنید. در مواردی که می خواهید طرح پارتیشن ارشی داشته باشید همه گزینه هایی که لازم دارید را تیک بزنید و دکمه ادامه را بفشارید.  در فرایند Dual boot باید از گزینه Erase disk and install Ubuntu خودداری کنید.

در این مرحله، ما طرح سفارشی خود را برای پارتیشن اوبونتو ۱۶٫۰۴  ایجاد می کنیم. در این راهنما توصیه می کنیم دو پارتیشن ایجاد کنید. یک پارتیشن برای روت و دیگری برای اکانت home. برای ایجاد پارتیشن اول یعنی پارتیشن روت، فضای خالی را انتخاب کنید و بر روی + کلیک کنید . بر روی تنظیمات پارتیشن می توانید از پیکربندی های زیر استفاده کنید و OK را بزنید.

 

  • Size = at least ۲۰۰۰۰ MB
  • Type for the new partition = Primary
  • Location for the new partition = Beginning
  • Use as = EXT4 journaling file system
  • Mount point = /

 

پارتیشن home را نیز همانند بالا ایجاد کنید. از تمامی فضای خالی موجود برای این پارتیشن استفاده نمایید.

  • Size = all remaining free space
  • Type for the new partition = Primary
  • Location for the new partition = Beginning
  • Use as = EXT4 journaling file system
  • Mount point = /home

 

بعد  از اینکه کار شما تمام شود، دکمه install now را بزنید.

ی باید ظاهر شود تا  در مورد فضای Swap نیز شما را آگاه سازد. این هشدار را یا زدن دکمه ادامه، نادیده بگیرید. پنجره پاپ آپ جدید از شما در مورد تغییرات ایجاد شده در دیسک سوال می کند. دکمه ادامه را بزنید. در این شرایط فرایند نصب آغاز خواهد شد.

در صفحه بعدی،موقیعت فیزیکی دستگاه خود را با انتخاب شهر از روی ه تنظیم کنید. بر روی ادامه کلیک کنید.

طرح کیبورد خود را انتخاب کنید و بر روی دکمه ادامه کلیک نمایید.

برای اکانت Sudo خود یک نام ی و پسورد انتخاب کنید. بر روی ادامه کلیک کنید.

از این قسمت به بعد اوبونتو نصب خود را به طور خودکار تکمیل می کند.

بعد از اینکه فرایند نصب تمام شد بر روی ریستارت کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود. بعد از ده ثانیه  رایانه دوباره بوت می شود و به شما اجازه می دهد از بین ابونتو و ویندوز یکی را به دلخواه انتخاب کنید.  اوبونتو به گونه ای طراحی شده است که به هنگام بوت به عنوان سیستم عامل پیش فرض باشد. بنابراین فشار دادن کلید اینتر یا منتظر ماندن به مدت ۱۰ ثانیه شما را به این سیستم عامل هدایت می کند.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن