سیستم عاملفناوریمدیریت سرورمقالات وب

فرمت فایل در مجازی سازی و سازگاری ماشین مجازی

زمانی که صحبت از سازگاری ماشین های مجازی در محیط های متعدد به میان می آید، داشتن یک دانش قوی از های مجازی سازی و فرمت دیسک بسیار ضروری است.

اگر ادمینی هستید که با مجازی سازی در یک واحد کار می کنید، نیازی برای استفاده از فرمت های مختلف فایل در مجازی سازی نخواهید داشت. هایپروایزر شما از تمامی مواردی که قبلا ایجاد کرده اید پشتیبانی می کند و اگر هایپروایزر را ارتقا دهید باز هم فایل ها کار خواهند کرد.   حالا فرض کنید از ماشین های مجازی مختلفی استفاده می کنید که در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فرمت های فایل مجازی سازی در هایپروایزرهای مختلف با هم متفاوت هستند و ممکن است کاملا ناسازگار باشند. برای دسترسی به سازگاری ماشین های مجازی در هایپروایزرها، درک تفاوت و تمایز بین آنها ضروری است.

فرمت و نوع فایل متفاوت:

برای ذخیره سازی یک ماشین مجازی، باید حداقل دو نوع فایل متفاوت داشته باشید: یک فایل هارد دیسک که برای ذخیره سازی همه فایل هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در داخل ماشین مجازی وجود دارد و فایل هایی که خود ماشین مجازی را توصیف می کند. برای انتقال موثر یک ماشین مجازی از یک پلتفرم هایپروایزر به پلتفرم دیگر، باید مطمئن شوید که هر دو فایل اشاره شده در   هایپروایزر هدف تطبیق پذیر است. اینکار آنقدرها که فکر می کنید ساده و آسان نیست زیرا هایپروایزرهای مختلف از قابلیت های متفاوتی پشتیبانی می کنند. بنابراین اگر ادمینی هستید که می خواهید از بالاترین سازگاری ماشین مجازی استفاده کنید پس باید مطمئن شوید که تنها از قابلیت هایی استفاده می کنید که در هر دو پلتفرم وجود دارد.

دیسک و مشخصه های فرمت فایل:

همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم؛ برای ذخیره سازی یک ماشین مجازی شما باید حداقل دو نوع فایل متفاوت داشته باشید: یک فایل هارد دیسک که برای ذخیره سازی همه فایل هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در داخل ماشین مجازی وجود دارد و فایلی که خود ماشین مجازی را توصیف می کند. زمانی که در حال تعیین استراتژی سازگاری ماشین مجازی خود هستید، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که می خواهید چه کاری انجام دهید. قطعا، فرمت دیسک منبع باید بر روی پلتفرم هایپروایزر مقصد قابل استفاده باشد. انواع مختلفی از فرمت های دیسک وجود دارد که هر کدام قابلیت های مفیدی برای برنامه هایپروایزر دارند و همین امر سازگاری را بسیار دشوار می سازد. به عنوان مثال اگر بخواهید از قابلیت شات بر روی ماشین مجازی خود استفاده کنید؛ بهتر است این قابلیت به صورت بومی توسط ماشین مجازی پشتیبانی شود. فرمت های دیسک رایج شامل موارد زیر است:

  • فرمت فایل RAW: این گزینه در واقع فرمت دیسک نیست. در عوض، به تصاویر خامی اطلاق می شود که مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فرمت، متا داده ها را ذخیره نمی کند و همین امر استفاده از آن را برای سازگاری ماشین مجازی بسیار عالی می سازد. با اینحال از آنجایی که این نوع فرمت، متا داده ها را ذخیره نمی کند، نمی تواند از قابلیت های پیشرفته ای همچون یا فشرده سازی پشتیبانی کند.
  • فایل) Virtual Machine Disk (VMDK: این نوع فرمت فایل، فرمت پیش فرضی است که در محیط های VMware مورد استفاده قرار می گیرد. این فرمت استفاده از قابلیت های مختلفی همچون thin provisioning و thick provisioning و نیز مواردی همچون استفاده از محیط های کلاستری را ممکن می سازد.
  • هارد دیسک مجازی(VHD): این فرمت پیش فرضی است که توسط مایکروسافت معرفی شد. همانند فرمت VMDK ، این فرمت نیز قابلیت های مختلفی را پشتیبانی می کند و بیشتر در محیط های مرکز داده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • Qcow2: این فرمت فایل پیش فرضی است که توسط QEMU (هایپروایزر متن باز) مورد استفاده قرار گرفت. از آنجایی که Linux KVM از QEMU استفاده می کند فرمت فایل qcow2 به طور مکرر در محیط های KVM مورد استفاده قرار می گیرد. این فرمت استفاده موثر از را ممکن می سازد و به ادمین ها اجازه می دهد فضای دیسک مورد نیاز را اختصاص دهند.

علاوه بر فرمت های مختلف دیسک، فرمت های مختلف فایل برای ماشین مجازی وجود دارد. برخی از فرمت های رایج شامل فایل های XML مورد استفاده در محیط KVM و فایل های VMXای است که برای توصیف ماشین های مجازی موجود در یک محیط VMware مورد استفاده قرار می گیرد. برای مقاصد مرتبط با سازگاری، این نوع فرمت های فایلی همانند فرمت دیسک های مجازی مهم نیستند. اگر دیسک مجازی قابل خواندن باشد، ادمین به اصلی ترین هدف خود دست یافته است و ماشین مجازی قابل استفاده است. اگر فایل توضیحات ماشین مجازی قابل خواندن نباشد، ایجاد دوباره ماشین مجازی بر روی پلتفرم هدف، آسان است زیرا تنها حاوی اطلاعاتی در مورد هایی است که داخل ماشین مجازی مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف OVF و OVA:

در سال ۲۰۰۷، بیشتر ندگان بزرگ پلتفرم های مجازی سازی در مورد یک نوع فرمت برای ماشین های مجازی به توافق رسیدند. این فرمت با عنوان فرمت مجازی سازی باز یا همان OVF شناخته شده است. هدف فرمت OVF فراهم کردن مجموعه ای از استاندارد هاست تا اطمینان حاصل شود که فایل های ماشین مجازی در میان پلتفرم های مجازی سازی مختلف پرتابل و قابل حمل است. بسته OVF شامل یک فایلXML است که ی ماشین مجازی را توصیف می کند. همچنین این بسته حاوی فایل VMDK نیز هست. حتی اگر فرمت OVF به عنوان فرمت پیش فرض توسط هاپیوروایزرها مورد استفاده قرار نگیرد، باز هم توسط پلتفرم های بزرگی پشتیبانی می شود و همین امر پرتابل بودن ماشین مجازی در میان پلتفرم های مختلف را تامین می کند.

برای افزایش سازگاری ماشین های مجازی، باید از چه نوع فرمت فایلی استفاده شود؟

فرمت OVA، کارکرد را به فایل های OVF اضافه می کند. این فرمت آرشیوی است که ذخیره سازی فشرده ماشین های مجازی را ممکن می سازد. فایل های OVA توسط پلتفرم های مختلفی پشتیبانی می شود. مزایای استفاده از فایل های OVA برای انتقال ماشین های مجازی این است که الگوریتم فشرده سازی مورد استفاد توسط همه پلتفرم های مجازی سازی پشتیبانی می شود. باید به خاطر داشته باشید که قبل از کاربرد فایل های OVA ، باید وارد پلتفرم های مجازی سازی شود( گردد).

زمانی که صحبت از سازگاری ماشین های مجازی به میان می آید، فرمت های مختلف فایلی باید مد نظر قرار گیرد. در این مقاله سعی کردیم مرور اجمالی بر روی فرمت فایل ها داشته باشیم.

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن