سئومقالات وب

سئوی سایت‌تان با مشکل مواجه شده است؟ این راهکارها را امتحان کنید

یکی از بدترین اتفاقاتی که در دنیای سئو رخ می دهد این است که مشکلی برای این فرآیند رخ دهد.  این موضوع ممکن است به خاطر استفاده نادرست از تاکتیک های سئو، انجام کارهایی که بر خلاف دستورالعمل گوگل است یا استفاده از تاکتیک های اسپم رخ دهد. اگر سئوی سایت تان با مشکل مواجه شده است این مقاله به شما کمک می کند مراحل مورد نیاز را طی کنید و بتوانید این فرایند را بهبود ببخشید. پس همراه وب ایده باشید.

مشکل:

دو روش اصلی وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید در سئوی سایت تان مشکل دارید. اولین روش این است که ببینید ایا افت قابل توجهی در ترافیک حاصل از جستجوی طبیعی داشته اید یا خیر. گاهی از اوقات این افتِ ترافیک می تواند بسیار وحشتناک باشد. روش دیگری که برای تشخیص مشکل، پیش رو دارید این است که ببینید پیامی به طور مستقیم از طرف گوگل دریافت کرده اید یا خیر. برای اینکار باید سری به کنسول جستجوی گوگل بزنید  و همه چیز را بررسی کنید. اگر هنوز در کنسول جستجوی گوگل سایت خود را ثبت نکرده اید هر چه زودتر دست به کار شوید.

مرور اجمالی بر جریمه های دستی(Manual Penalties):

زمانی که در کنسول جستجوی گوگل پیامی مبنی بر وجود مشکل را دریافت می کنید می توانید آن را به عنوان جریمه دستی بپذیرید.  این موضوع بدین معنی است که فردی در شرکت گوگل ، سایت شما را کرده و به خاطر مشکلات موجود آن را جریمه نموده است. زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد پیامی در کنسول جستجوی گوگل ارائه می شود. سه مورد از علل رایج جریمه های دستی که در کنسول جستجو به نمایش در می اید عبارت است از :

  • جریمه های مرتبط با لینک های Sitewide
  • جریمه های مرتبط با لینک های جزئی
  • جریمه های مرتبط با محتوای ضعیف یا Thin content

بعد از اینکه متوجه شدید سایت تان دچار جریمه دستی شده است باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از هر چیزی علت بروز چنین پنالتی را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر جریمه شما مرتبط با لینک هاست باید ببینید ام یک از لینک ها طبق خواسته گوگل نبوده است.
  • مشکل را برطرف کنید.
  • درخواست تجدید نظر را برای گوگل ثبت کنید و از آن ها بخواهید جریمه ای که برای سایت تان اعمال کرده اند را بردارند.

مرور اجمالی بر جریمه های الگوریتمی:

این نوع جریمه ها به خاطر الگوریتم هایی رخ می دهند که گوگل از آن ها برای شناسایی سایت هایی استفاده می کند که کیفیت ضعیفی دارند. بروز چنین جریمه هایی باعث افت در رتبه بندی شما می شود.  شاید بتوان گفت مشهورترین و شناخته شده ترین جریمه های این بخش در برگیرنده موارد زیر خواهد بود:

  • الگوریتم پاندا: حالا بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است و بر روی شناسایی محتوای بی کیفیت تمرکز می کند.
  • الگوریتم پنگوئن: این الگوریتم نیز در حال حاضر بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است و لینک های بی کیفیت را هدف قرار می دهد.
  • کیفیت جستجو: این گزینه یکی از الگوریتم هایی است که کیفیت سایت یا صفحه را مورد ارزیابی قرار می دهد:
  • الگوریتم Top Heavy Ads: این الگوریتم نیز بر روی سایت هایی تمرکز دارد که از زیادی استفاده می کنند.
  • الگوریتمPayday Loans: این الگوریتم تمرینات اسپم وار سئو را مورد بررسی و شناسایی قرار می دهد.

معمولا گوگل این ها را جزو الگوریتم ها می داند و آن ها را جزو جریمه ها محسوب نمی کند اما تاثیری که این ها روی سایت دارند با سایر جریمه ها یکسان است و آن هم چیزی جز افت رتبه بندی نخواهد بود.

اگر شما نیز دچار جریمه های الگوریتمی شدید که به ترافیک سایت تان اسیب وارد کرده است باید سعی کنید علت بروز این مشکل را پیدا کنید.  گوگل معمولا پیامی در مورد این نوع جریمه ها ارائه نمی کند. شرکت گوگل عادت داشت به روزرسانی های الگوریتمی همچون پاندا و پنگوئن را به اطلاع افراد برساند اما این موضوع دیگر رخ نمی دهد و همین امر موجب می شود سایت و بررسی آن با چالش مواجه شود. به همین خاطر باید درک قوی از کارکرد الگوریتم ها داشته باشید و بدانید چه کاری انجام می دهند.

 لینک هایی که گوگل دوست ندارد:

اگر جریمه دستی شما به خاطر لینک هاست این بخش به شما کمک می کند مشکلاتی که باعث بروز این جریمه ها می شود را شناسایی کنید. شما می توانید از  این بخش برای درک نوع لینک هایی که پنگوئن بر روی آن ها اثر دارد استفاده کنید . همانطور که می دانید گوگل استفاده از لینک ها را در رتبه بندی سایت ها بسیار مهم می داند. به همین خاطر شما باید به نوع لینک هایی که دریافت می کنید توجه داشته باشید. لینک های خاصی هستند که به سایت شما اسیب وارد می کنند. چیزی که گوگل می خواهد این است که سایر سایت ها به خاطر محتوای با کیفیتی که دارید به شما لینک دهند. در اصل این شرکت به دنبال لینک های طبیعی تحریریه خواهد بود.

این موضوع بدین معنی است که شما نمی توانید از لینک های پولی استفاده کنید زیرا گوگل از این لینک ها به عنوان یک رای برای محتوای شما استفاده می کند و هر رای نشانگر سطح مهم بودن سایت شماست. هر چقدر رای یا همان لینک طبیعی بیشتری به دست آورید به گوگل نشان می دهید که سایت مهمی دارید. با اینحال همه رای هایی که برای محتوای شما داده می شود به صورت یکسان ایجاد نخواهد شد. برخی از این رای ها بسیار مهم تر از سایر موارد هستند.  اینکه گوگل برخی از ها را دوست ندارد این است که ماهیت چنین لینک هایی به گوگل نشان می دهد که آن ها جزو لینک های تحریریه نیستند.  اگر تعداد این لینک ها افزایش یابد بر روی کیفیت نتایج جستجو اثر می گذارد و گوگل تلاش می کند چنین سایت هایی را جریمه کند. برخی از لینک هایی که ممکن است برای سایت تان مشکل ساز باشند را در ادامه مشاهده می کنید:

  • لینک های پولی: هر نوع لینک پرداختی به عنوان یک مشکل شناخته می شود. اگر شما تبلیغاتی را خریداری می کنید و به ازای آن لینکی به سایت دریافت می نمایید، بهتر است از صفت nofollow بر روی این لینک ها استفاده کنید تا گوگل فکر نکند در حال اسپم کردن هستید.
  • دایرکتوری های وب: این ها سایت هایی هستند که سایت های دیگر را به صورت سلسله مراتب خاصی دسته بندی می کنند و این روزها بسیار غیرکاربردی هستند.
  • دایرکتوری مقالات: این ها نیز به شما اجازه می دهند محتوای خود را ثبت کنید. معمولا شما به ازای ثبت مقاله ، لینکی به سایت دریافت خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که ماهیت این لینک ها جزو لینک های تحریریه نیست.
  • لینک های بین المللی از کشورهایی که با شما کار نمی کنند. این لینک ها نیز می توانند مشکلات زیادی برای سایت شما ایجاد کنند.
  • کدهای کوپن : اگر کد کوپنی را به سایر سایت ها ارائه می کنید و به ازای آن لینکی به سایت دریافت می نمایید باید بدانید که چنین لینک هایی هم به عنوان لینک های پولی در نظر گرفته می شوند. اگر چنین لینک هایی دارید باید مراقب سایت خود باشید.
  • هایی با کیفیت ضعیف: اگر ابزارکی را توسعه دادید و افراد می توانند ان را در سایت قرار دهند و به ازای آن لینکی به شما بدهند قطعا با مشکل مواجه خواهید شد.
  • اسپم های همکاری و مشارکت: اگر به ناشری پول می دهید تا بر روی سایت شما کلیک کند باز هم دچار مشکل خواهید شد.
  • اسپم در کامنت ها: اگر به سراغ وبلاگ ها و انجمن ها می روید و لینک های زیادی به سایت خود می دهید باید بدانید که گوگل این روش را دوست ندارد.پس از انجام اینکار پرهیز نمایید.
  • تبادل لینک : مشکلی در  تبادل لینک با کسب وکارهای مرتبط یا سایر رسانه های بزرگ وجود نداد اما اگر درصد زیادی از لینک های شما به تبادل اختصاص دارد باید مراقب باشید. در انجام این روش زیاده روی و افراط نکنید.
  • سایر لینک های غیر تحریریه: فهرستی که در بالا ارائه شد فهرست کاملی از لینک های مشکل ساز نبود. برای اینکه بتوانید مشکل مرتبط با لینک های سایت خود را بررسی کنید باید هر چیزی که برای گوگل مهم است را مورد بررسی قرار دهید.
  • ترکیب نادرست و بد انکرتکست ها: کلماتی که در انکرتکست های لینک های شما به کار می رود به گوگل کمک می کند درک بهتری از موضوع صفحات شما داشته باشد. در این شرایط ممکن است برخی از سئوکاران به دنبال انکرتکست هایی با انطباق دقیق بروند. استفاده زیاد از چنین انکرتکست هایی می تواند برای سئوی سایت مضر باشد.

پاکسازی مشکلات مرتبط با لینک ها:

اگر سایت تان دچار جریمه دستی شده یا اینکه در مورد خطرات این نوع جریمه ها نگران هستید، باید بر روی پاکسازی پروفایل لینک های خود کار کنید. ۹ مرحله ای که باید در این شرایط به خاطر داشته باشید در برگیرنده موارد زیر است:

  1. در ابتدا فهرست کاملی از سایت هایی که به شما لینک داده اند را پیدا کنید. کنسول جستجوی گوگل برخی از این لینک ها را در اختیار شما قرار می دهد اما متاسفانه فهرست کاملی نیست. به همین خاطر بهتر است داده های موجود را از سایت ها و ابزارهایی همچون ابزارهای سایت MOZ، Majestic و Ahref به دست آورید. هر کدام از این ابزارها لینک هایی را پیدا می کنند که ممکن است سایر ابزارها قادر به یافتن آن ها نباشند.
  2. از آنجایی که ممکن است برخی از لینک های پیدا شده توسط این ابزارها یکسان باشد بهتر است  ان ها را خوب بررسی کنید و لینک های مشابه و تکراری را حذف نمایید.
  3. شروع به تجزیه و تحلیل کل لینک ها کنید.
  4. لینک هایی که فکر می کنید برایتان مشکل ساز خواهند بود را تیک بزنید.
  5. مراحل سوم و چها را تکرار کنید تا همه لینک های اشاره کننده به سایت به اتمام برسد.
  6. حالا با سایت هایی که می خواهید لینکتان را از روی آن ها حذف کنید تماس بگیرید و درخواست کنید لینک اشاره شده به سایت را حذف کنند.
  7. فرآیند بالا را تکرار کنید. بیش از دو سه بار درخواست ارسال نکنید.
  8. برای لینک هایی که به روش بالا نمی توانید حذف کنید از ابزار disavow گوگل استفاده کنید.
  9. بعد از اینکه مراحل ۸ و ۹ به اتمام رسید، بخش سخت ماجرا تکمیل شده است.

به خاطر داشته باشید که ریکاوری بعد از مشکلات مرتبط با لینک ها به زمان و تلاش نیاز دارد. سعی کنید لینک های با کیفیتی کسب کنید. این کار را به فرایند منظم خود تبدیل کنید.

فرآیند ریکاوری از جریمه الگوریتم پنگوئن:

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، الگوریتم پنگوئن سایت هایی که از فرایند لینک بیلدینگ ضعیف استفاده می کنند را جریمه می کند.  زمانی که پنگوئن ۴٫۰ در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ منتشر شد،  این الگوریتم شروع به بررسی لینک هایی کرد که دوست نداشت. این موضوع بدین معنی است که هیچ رویکرد تنبیهی مستقیم برای الگوریتم پنگوئن وجود ندارد. با اینحال نباید تاثیر  چنین الگوریتمی را نادیده گرفت.

اگر همیشه برای خرید لینک می کنید، باید بدانید که دچار مشکل خواهید شد. یکی از موضوعات مهمی که در پنگوئن ۴٫۰ وجود دارد این است که به بخش اصلی الگوریتم گوگل تبدیل شده و دیگر به روزرسانی های آن اعلام نخواهد شد. ممکن است لینک هایی به سایت داشته باشید که در اصل ماهیت تحریریه ای ندارند اما باز هم برای شما کارساز و موثرند.  به خاطر داشته باشید که اگر الگوریتم پنگوئن به روزرسانی شود شما اطلاعی از آن نخواهید داشت و به سرعت ارزش و اهمیت چنین لینک هایی را از دست خواهید داد. به همین خاطر توصیه می کنیم همه تمرکز خود را روی لینک بیلدینگ طبیعی قرار دهید و از استراتژی های درستی استفاده نمایید. برخلاف جریمه های دستی، اگر الگوریتم پنگوئن شروع به بی ارزش کردن لینک های شما کند پر کردن درخواست تجدید نظر هیچ ارزشی نخواهد داشت. در چنین شرایطی باید روی کسب لینک های با کیفیت کار کنید که ۱۰۰ درصد جزو لینک های تحریریه هستند.

محتوایی که گوگل دوست ندارد:

همانطور که در مورد لینک ها گفتیم، محتواهایی هم وجود دارد که گوگل از آن ها خوشش نمی اید. برخی از این محتواها عبارتند از :

  • محتوای بی کیفیت و بی ارزش(Thin content): اگر صفحات زیادی در سایت دارید که تنها یک یا چند جمله در آن ها نوشته اید و این ها درصد زیادی از سایت را به خود اختصاص داده اند با چنین مشکلی مواجه خواهید شد.
  • محتوای گردآوری شده: سایت هایی که به سادگی محتوای خود را از سایت های دیگر جمع آوری می کنند و هیچ ارزشی به این محتوا نمی افزایند دچار این مشکل خواهند شد.
  • محتوای Syndicate شده: داشتن این نوع محتوا به صورت متعادل مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد اما اگر درصد زیادی از سایت به چنین محتواهایی اختصاص یابد ارزش سایت پایین می اید.
  • اگر شما محتوای سایت های دیگر را بدون اجازه بردارید و در سایت خود منتشر کنید با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد.
  • صفحات ورود(Doorway): این ها صفحاتی هستند که به منظور جذب ترافیک موتورهای جستجو ایجاد شده اند و به دنبال فروش مستقیم و فوری هستند. چنین صفحاتی به درستی با سایت ادغام نمی شوند و تنها به دنبال تبدیل سریع بازدیدکننده به هستند.
  • محتوای تولید شده توسط کاربر که به درستی تعدیل نشده است: این ها همیشه به محتوای کم ارزشی منجر می شوند. اگر به کاربران خود اجازه دهید همیشه کامنت ها یا review های خود را به سایت اضافه کنند این موضوع می تواند برایتان عالی باشد اما سعی کنید از کارمندان خود کمک بگیرید و محتوای بی کیفیتی که ممکن است تولید شود را اسکن نمایید.
  • محتوای تبلیغاتی: در این نوع محتوا تمرکز اصلی نویسنده بر روی تبلیغ کردن خواهد بود. به عبارت دیگر چنین صفحاتی تبلیغات متعددی بالای خط تا دارند و کاربر برای یافتن محتوایی که به دنبالش است باید مرتب اسکرول کند.
  • سایت های تجاری که توضیحات زیادی برای محصولات خود ندارند و تنها از توضیحات ارائه شده توسط شرکت سازنده استفاده می کنند.

گوگل به دنبال این است که سایت شما ارزش منحصر به فردی داشته باشد. اگر محتوای با کیفیت و با ارزشی بر روی سایت خود نداشته باشید و نتوانید رضایت کاربران را جلب کنید قادر نخواهید بود ترافیک زیادی به سمت سایت جذب نمایید. دلیل راه اندازی سایت ارائه ارزش به مشتریان و مخاطبان است. نمونه هایی از محتوای با کیفیت را در ادامه مشاهده می کنید:

  • مقالات منحصر به فردی که برای حل مشکلات کاربران تولید می شود.
  • قرار گرفته در سایت توسط کاربران. به خاطر داشته باشید که اگر این بررسی ها در سایت های دیگر هم منتشر شود ارزشی برایتان نخواهد داشت.
  • ویدئوی انجام کارها که موضوعی را به کاربر یاد می دهد و نحوه انجام کاری را به او نشان می دهد.
  • محتوای تعاملی که می تواند با کاربر تعامل ایجاد نماید و نظر او را به خود جلب کند.
  • مطالعاتی که بر محور داده های کسب شده هستند. این نوع مطالعات می توانند اطلاعات کلیدی در اختیار کاربران قرار دهند.
  • استفاده از توصیه های متخصصان

نکته مهمی که باید بدانید این است که گوگل به دنبال موارد خاص در سایت شما می گردد. محتوای با کیفیت و مرتبطی برای کاربران خود تولید کنید.

 بهبود کیفیت محتوا:

اگر تحت تاثیر الگوریتم پاندا یا جریمه thin content قرار گرفته اید باید به طور مداوم به فکر بهبود کیفیت محتوای خود باشید. بهتر است اینگونه بگوییم که حتی در صورت جریمه نشدن هم باید به فکر بهبود محتوای سایت خود باشید.  باید همیشه به این موضوع فکر کنید. اگر سایتی را راه اندازی کرده اید باید بهینه سازی کیفیت محتوای آن را جزو مباحث مهم قرار دهید. ما در دنیای رقابتی زندگی می کنیم و گوگل هم به فکر ارائه محتوای با کیفیت به کاربرانش است. نباید اجازه دهید رقبا از شما پیشی بگیرند. انرژی و زمان خود را برای ایجاد سایتی اختصاص دهید که ارزشی به کاربران ارائه می کند. به بازاری که در آن کار می کنید فکر کنید. اگر دچار جریمه دستی محتوای بی کیفیت یا همان thin content شدید و اعتقاد دارید مشکلات موجود را برطرف کرده اید در گام بعدی درخواست تجدید نظر را برای گوگل ارسال کنید.

فرایند ریکاوری از جریمه الگوریتم پاندا:

خوب همانطور که قبلا هم بیان کردیم الگوریتم پاندا  نیز بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است. با اینحال بر خلاف الگوریتم پنگوئن، این الگوریتم زمانی که مشکل مرتبط با کیفیت محتوا را در سایت شناسایی کند کل رتبه بندی سایت را کاهش می دهد. متاسفانه روش ساده ای وجود ندارد که به کمک آن بگوییم افت رتبه بندی به خاطر جریمه الگوریتم پاندا بوده است. اگر  احساس می کنید به چنین جریمه ای دچار شده اید،باید کل  محتوای موجود در سایت را بررسی کنید تا ببینید مشکلی در کیفیت آن ها وجود دارد یا خیر. در این شرایط ثبت درخواست تجدید نظر کمکی به شما نخواهد کرد. تنها کاری که می توانید انجام دهید برطرف کردن مشکل مربوط به کیفیت محتوا  و منتظر ماندن است. ممکن است خزش مجدد سایت شما به چندین ماه زمان نیاز داشته باشد.

درخواست تجدید نظر:

اگر دچار جریمه دستی گوگل شدید و معتقدید مشکلات مرتبط با آن را برطرف کرده اید باید درخواست تجدید نظر را ثبت کنید.  گوگل متوجه نخواهد شد که شما مشکل موجود را برطرف کرده اید و باید او را از این موضوع با خبر سازید. درخواست تجدید نظر باید در برگیرنده برخی از عناصر کلیدی باشد. مهم ترین مواردی که باید مدنظر داشته باشید عبارت است از :

  • در ابتدا مشکل موجود را برطرف کنید. مادانی که مشکل موجود را حل نکرده اید درخواست تجدید نظر را بری گوگل ارسال نکنید. اگر گوگل متوجه شود که شما این موضوع را جدی نگرفته اید درخواست تان را رد می کند و احتمال پذیرفته شدن درخواست بعدی کاهش می یابد. افرادی که در گوگل کار می کنند همانند شما انسان هستند. اگر شکایت شان را جدی نگیرید واقعا از دستتان ناراحت می شوند.
  • درخواست تجدید نظر را کوتاه و پرمحتوا انتخاب کنید: به آن ها توضیح دهید جریمه شان را دیده اید و تلاش کرده اید مشکل را برطرف نمایید. کارهایی که انجام داده اید را توصیح دهید و بگویید به دستورالعمل های گوگل پایبند خواهید بود.
  • در مورد جریمه شدن شکایت نکنید: در مورد تاثیراتی که جریمه شدن بر روی کسب وکارتان داشته است صحبت نکنید.
  • به خاطر داشته باشید که آن ها هم همانند شما انسان هستند: نمی توانید با این درخواست با کارمندان گوگل دوست شوید اما به گونه ای درخواست خود را بنویسید که بتواند آن ها را به برداشتن جریمه متقاعد کند.

سایر جریمه های موجود:

جریمه های بسیار زیادی وجود دارد که بیان همه آن ها خارج از بحث این مقاله است. بیشتر این جریمه ها ناشی از به کارگیری روش های پیشرفته فریب دادن گوگل هستند و ممکن است شما هرگز  تحت تاثیر این نوع جریمه ها قرار نگیرید. در ادامه سعی می کنیم فهرست کوتاهی از این نوع جریمه ها را بیان کنیم:

  • ریدایرکت های نادرست و کلاکینگ: این موضوع زمانی رخ می دهد که محتوای ارائه شده به کاربر و گوگل متفاوت است.
  • متن پنهان شده یا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی:  برخی از سئوکاران تلاش می کردند متن هایی را بر روی صفحات سایت قرار دهند  که کاربران قادر به مشاهده آن نباشند و تنها گوگل متوجه آن ها شود. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی هم روش بسیار نادرستی است.
  • اسپم های تولید شده توسط کاربر: اگر در سایت خود از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده می کنید و آن ها را تعدیل نمی نمایید با مشکل مواجه خواهید شد.
  • لینک های غیر طبیعی از سایت:  اگر گوگل متوجه شود به خاطر سئوی سایت دیگران به آن ها لینک می فروشید قطعا شما را جریمه خواهد کرد.
  • سایت های هک شده: در این شرایط افراد یا سایت های ثالث کدهای سایت شما را هک می کنند و گوگل به این خاطر شما را جریمه می کند. بهتر است همه نرم افزارهایی که دارید را به روز کنید و سایت را آپدیت نمایید.
  • Pure Spam: اگر چنین پیامی را در کنسول جستجوی گوگل دریافت کردید باید بدانید که سایت شما از تکنیک های اسپم تهاجمی استفاده می کند.
  • هاست های رایگان اسپم: ممکن است سایت شما بر روی هاست های رایگان اسپم میزبانی شده باشد. مطمئن شوید که هاست خود را از شرکت معتبری خریداری می کنید.

خلاصه:

ریکاوری از جریمه های گوگل باید اولین گام شما برای بهبود سئوی سایت باشد. بعد از اینکه سایت خود را از جریمه های گوگل بازیابی کردید باید به فکر بهبود محتوا، لینک ها و سایر مواردی باشید که برای این شرکت مهم است. تنها بدین خاطر که یکبار جریمه گوگل را پشت سر گذاشته اید نمی توانید مطمئن باشید که دیگر با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید شد. در آینده نیز باید از انجام رفتارهایی که به بروز چنین مشکلاتی منجر می شود خودداری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن