سرور مجازیمدیریت سرورمقالات وب

خرید سرور مجازی

همانطور که می دانید به هنگام راه اندازی سایت گزینه های هاستینگ مختلفی پیش روی خود خواهید داشت. زمانی که تصمیم می گیرید سرور مجازی () را برای میزبانی سایت خود خریداری کنید باید فاکتورهای خاصی را مد داشته باشید. بر خلاف هاست اشتراکی،  خرید سرور مجازی نیازمند در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی است. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

یا مدیریت نشده:

در هاست اشتراکی، شما دسترسی روت به سرور ندارید. به همین خاطر موضوع سرور مدیریت شده نیز به میان نمی آید. اما زمانی که صحبت از VPS می شود، کل سرور مجازی و مدیریت آن بر عهده خودتان خواهد بود. به همین خاطر باید بعد از راه اندازی سرور، از عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید و همیشه ان را بررسی کنید.  اگر مدیریت سرور مجازی بر عهده فراهم کننده هاست باشد به این گزینه سرور مجازی مدیریت شده می گویند. این در حالیست که  در VPS مدیریت نشده  شما باید خودتان مل سرور موجود باشید.   در سرور مدیریت نشده شما خودتان مسئول بررسی عملکرد سایت و حفظ  کارکرد درست و صحیح آن هستید. اگر مشکلی در سرور رخ دهد یا مشکلات امنیتی بروز کند، خودتان مجبور به حل آن هستید. به همین خاطر اگر اطلاع کافی در مورد سرور مجازی و عملکرد آن ندارید بهتر است از گزینه مدیریت شده استفاده نمایید.

خرید سرور مجازی

البته باید به خاطر داشته باشید که گزینه های موجود در سرور مجازی مدیریت شده نیز از شرکتی به شرکت دیگر متغیر است . به همین خاطر قبل از خرید سرور مجازی بهتر است پلن های موجود را بررسی کنید.

سیستم عامل ویندوز یا لینوکس:

موضوع مهم دیگری که به هنگام خرید سرور مجازی باید مدنظر داشته باشید سیستم عامل موجود بر روی سرور است. سیستم عامل های لینوکس یا ویندوز دو مورد از محبوب ترین سیستم عامل های مرتبط با سرور است که توسط فروشندگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. لینوکس یک نرم افزار متن باز است و هزینه کمتری نسبت به ویندوز خواهد داشت. سرور مجازی لینوکس کاربرپسندتر است و از اپلیکیشن های مختلفی پشتیبانی می کند. همین امر باعث می شود بیشتر افراد چنین سیستم عاملی را انتخاب کنند. با اینحال هنوز هم اپلیکیشن هایی وجود دارد که بر روی لینوکس پشتیبانی نمی شود. در چنین شرایطی می توانید از سرور مجازی ویندوز استفاده کنید.

سرور مجازی ویندوز

 پیکربندی سرور:

پیکربندی سرور شما نقش مهمی در سرعت و عملکرد سایت بازی خواهد کرد. ظرفیت پردازنده، مقدار رمی که به شما اختصاص داده می شود و سایر موارد این چنینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، باید در مورد کیفیت دستگاه فیزیکی که VPS بر روی آن ایجاد شده است نیز اطلاعاتی به دست آورید.

و مقیاس پذیری:

افزونگی یا همان Redundancy در اصل به معنای داشتن منبع بک آپ  به خصوص در دیتاسنتر است. اگر منبع تامین قدرت از کار بیفتد، ژنراتور  و سیستم UPS باید وجود داشته باشد. اگر سرویس و خدمات ISP دچار اختلال گردد باید های جایگزین وجود داشته باشد. اگر سرور دچار overload شود باید سرور دیگری در اختیار قرار گیرد. مقیاس پذیری بدین معناست که می توان اضافه بار ناگهانی سرور را به خوبی مدیریت کرد. هر دوی این موارد به همراه همدیگر باعث افزایش زمان آپتایم و کاهش زمان داون تایم سرور می شوند.

 سهمیه پهنای باند ماهانه:

بیشتر شرکت های ارائه کننده سرور مجازی  مقدار خاصی از پهنای باند را به سرور شما اختصاص می دهند و اگر به پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشید در ازای پرداخت هزینه، این گزینه را برایتان فراهم می کنند. زمانی که می خواهید سرور مجازی خریداری کنید، مطمئن شوید که برای داشتن پهنای باند کافی مجبور به پرداخت هزینه گزاف نخواهید بود.

 پشتیبانی از مشتریان:

مهم نیست سرویس ارائه دهنده سرور مجازی چقدر  کارایی دارد و چه ویژگی هایی در اختیار شما قرار می دهد. اگر این شرکت پشتیبانی خوبی از مشتریان خود نداشته باشد دچار دردسر خواهید شد. شما همیشه به یک تیم پشتیبان برای سرور خود نیاز دارید. اگر شرکت ارائه دهنده سرور قادر به پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته نیست بهتر است گزینه دیگری را مدنظر قرار دهید.

مقرون به صرفه بودن:

قبل از اینکه بخواهید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید باید قیمت های موجود را بررسی کنید. هزینه یکی از فاکتورهایی است که نمی توان به راحتی آن را نادیده گرفت.

 پردازنده:

سرور مجازی ، پردازنده مجازی را در اختیار شما قرار خواهد داد که در بیشتر موارد در برگیرنده تعداد خاصی از هسته های پردازنده فیزیکی است. انتخاب پردازنده مناسب به کاری که می خواهید با سرور مجازی خود انجام دهید بستگی دارد.  به عنوان مثال وب سرورها نیازمند CPU زیادی نیستند. این در حالیست که سرورهای مرتبط با بازی، سرورهای چت و سرورهای این چنینی نیازمند پردازنده بیشتری هستند.

فضای دیسک:

فضای دیسک یکی از گزینه های مهمی است که به هنگام  خرید VPS باید مدنظر داشته باشید. باید اطمینان حاصل کنید که برای همه سرورها و داده هایی که می خواهید از آن استفاده کنید فضای کافی وجود دارد. فضایی که انتخاب می کنید به کاری که قرار است با سرور مجازی انجام دهید بستگی دارد. به عنوان مثال یک  سرور ساده که  میزبان یک سایت شخصی است نیازمند فضای دیسک زیادی نیست. با اینحال اگر قصد دارید جامعه بزرگی از گیمرها را میزبانی کنید به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت.

نوع فضای ذخیره سازی که برای VPS مورد استفاده قرار می گیرد نیز برای هر نوع نیازی متفاوت خواهد بود. هاست و میزبانی یک سایت شخصی با هارد دیسک Slow به خوبی کار خواهد کرد اما اگر بخواهید کاری انجام دهید که نیازمند نوشتن و خواندن اطلاعات زیاد روی دیسک است باید از سرور مجازی میزبانی شده بر روی SSD استفاده کنید.

 رم:

گزینه بعدی که باید مدنظر داشته باشید مقدار رمی است که به همراه سرور مجازی در اختیار شما قرار می گیرد. اگر می خواهید سرویس های مختلفی را بر روی VPS خود اجرا کنید، قطعا به رم بیشتری نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال اگر به دنبال راه اندازی سایت شخصی هستید رم ۵۱۲ مگابایت نیز برایتان کافی خواهد بود. با اینحال اگر می خواهید جامعه بزرگی از گیمرها را ایجاد نمایید به رم بیشتری نیاز دارید.  بدون رم کافی، سرویس های متعدد شما فضای کافی برای اجرا نخواهند داشت. همین امر باعث ایجاد مشکلات بزرگی در عملکرد می شود.

پهنای باند:

حالا باید به مقدار پهنای باندی که فراهم کننده سرور مجازی در اختیارتان قرار می دهد نگاه کنید. مهم نیست چه چیزی را بر روی VPS خود اجرا می کنید، مقدار پهنای باندی که نیاز خواهید داشت به مقدار ی که سایت دریافت می کند بستگی دارد.  یک سایت ساده به با ترافیک اندک به پهنای باند زیادی نیاز ندارد.

پیش بینی مقدار پهنای باند مورد نیاز بر اساس کاری که انجام می دهید بسیار اسان است. در سایت هایی همچون بازی ، پهنای باند زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در حالیکه در سایت های شخصی کاربران زیادی وارد سایت نمی شوند و ترافیک زیادی وجود ندارد.

 قیمت:

قیمت نیز مسئله بسیار مهمی است. داشتن سرور مجازی با CPU سریع، رم بیشتر، فضای ذخیره سازی بیشتر و امکانات وسیع تر نیازمند صرف هزینه های زیاد خواهد بود. یک فراهم کننده ایده آل به شما اجازه می دهد سرور مجازی با کمترین قیمت را انتخاب کنید و در صورت نیاز  پلن فعلی را به پلن های بالاتر دهید. با اینحال در بیشتر شرکت ها نمی توانید به راحتی پلن دیگری را انتخاب کنید. به همین خاطر  به هنگام خرید سرور مجازی همه جوانب را مدنظر قرار دهید تا انتخاب خوبی داشته باشید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن