Microsoft Hyper-Vمجازی سازهامقالات وب

چگونه به کمک هایپر وی، ماشین مجازی ایجاد و اجرا کنیم؟

هایپر وی(Hyper-v)  قابلیت ایجاد ماشین مجازی برای سیستم های ویندوزی است. این گزینه در اصل بخشی از ویندوز سرور ۲۰۰۸ بود اما بعدها با آغاز به کار ویندوز ۸  با دسکتاپ ادغام گردید. هایپر وی به شما اجازه می دهد بدون نصب نرم افزارهای اضافی، ماشین مجازی ایجاد و نصب کنید. این قابلیت در حال حاضر در ویندوز ۱۰ پرو،  Enterprise  و نسخه Education وجود دارد اما در نسخه HOME قرار نگرفته است. در این مقاله قصد داریم به صورت مرحله به مرحله نحوه ایجاد ماشین مجازی در هایپر وی را با هم مرور کنیم. پس همراه وب باشید.

 گام اول: تنظیم و راه اندازی هایپر وی

هایپر وی به طور پیش فرض بر روی شما نصب نشده است. این گزینه  در حال حاضر در قابلیت های اضافی در ویندوز موجود است. ما هایپر وی را به کمک برخی از موارد فعال خواهیم کرد.

ابتدا دکمه ویندوز را به همراه دکمه S بزنید تا نوار ظاهر شود. عبارت Windows features را در جعبه جستجو تایپ کنید. اولین نتیجه ای که می بینید را باز کنید.

از میان فهرست  موجود، Hyper-V را پیدا کنید. آن را تیک بزنید و مطمئن شوید همه زیرمجموعه های آن نیز تیک خورده اند.برای اینکار می توانید از علامت + در کنار هایپر وی استفاده کنید.

بعد از اینکه نصب هایپر وی بر روی دستگاه به اتمام رسید از شما خواسته می شود سیستم را ارت کنید. بر روی Restart Now کلیک نمایید.

 

خوب حالا رایانه شما ریستارت شده است. دوباره دکمه ویندوز به همراه دکمه S را فشار دهید و این بار عبارت Hyper-V Manager را در جعبه جستجو تایپ کنید. اولین نتیجه ای که می بینید را باز کنید. اگر نتیجه مرتبطی پیدا نکردید به دنبال تب Recently added باشید و منیجر هایپر وی را باز کنید.

نکته: اگر خطایی با عنوان Hypervisor not running ظاهر شد، کامند پرامپت را با دسترسی ادمین باز کنید و دستور زیر را در آن تایپ نمایید. رایانه را بعد از اجرای دستور ریبوت کنید:

 

هایپر وی به صورت خودکار به هاست متصل می شود و منویی را در سمت راست به نمایش می گذارد. بر روی نام رایانه خود در سمت چپ صفحه کلیک کنید.

اگر می خواهید جایی که هایپر وی در آن قرار گرفته است را عوض کنید بر روی Hyper-V Settings کلیک کنید.

دو ورودی بالا در برگیرنده موقعیت اطلاعات شما خواهند بود. گزینه مدنظر را انتخاب کنید و بر روی Browse کلیک نمایید تا وارد دایرکتوری مدنظر شوید. باید حافظه کافی برای ماشین مجازی یا داده ها در موقعیت جدید داشته باشید.

 

 گام دوم: ایجاد سوییچ مجازی

اگر می خواهید ماشین مجازی تان به اینترنت دسترسی داشته باشد باید در ابتدا یک سوییچ مجازی ایجاد کنید. این گزینه به عنوان پلی بین آداپتور مجازی بر روی ماشین مجازی و آداپتور شبکه فیزیکی بر روی رایانه عمل می کند. ماشین مجازی هایپر وی روشی برای اتصال به اینترنت بدون این سوییچ مجازی ندارد.

در صفحه ناوبری سمت راست، گزینه Virtual Switch Manager را انتخاب کنید.

زمانی که منیجر بالا آمد، گزینه New virtual network switch را انتخاب کنید و بر روی  External و سپس بر روی Create Virtual Switch کلیک نمایید.

حالا هایپر وی از شما می خواهد نامی برای این سوییچ مجازی وارد کنید.  هر نامی دوست داشتید به آن بدهید.

 

شبکه External را انتخاب کنید و بر روی منوی کشویی زیر آن کلیک نمایید و آداپتور مدنظر را انتخاب کنید.

بر روی اوکی کلیک کنید.

ویندوز از شما می خواهد قبل از ایجاد سوییچ، تغییرات ایجاد شده را تایید کنید. بر روی yes کلیک نمایید.

نکته: برای اینکه ماشین مجازی بتواند به  اینترنت متصل شود، باید از سوییچ مجازی استفاده گردد که این گزینه هم باید به آداپتوری در شبکه هاست متصل گردد که به خوبی کار می کند. به عنوان مثال اگر  از آداپتور شبکه هاست برای سوییچ مجازی استفاده می کنیم اما این گزینه به اینترنت متصل نیست یا اینترنتش غیر فعال شده است، ماشین مجازی قادر نخواهد بود به اینترنت متصل شود.   علاوه بر این، زمانی که هایپر وی فعال می شود و یک یا چند سوییچ مجازی برای آن ایجاد می گردد، سیستم هاست از این سوییچ ها برای اتصال به اینترنت استفاده می کند.  پس این سوییچ ها را از تنظیمات اینترنت خود حذف نکنید.

 گام سوم: ایجاد ماشین مجازی

خوب حالا برای ایجاد ماشین مجازی آماده هستیم. اگرچه هایپر وی برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است اما برخی از اوقات سایر سیستم  عامل همچون لینوکس نیز بر روی آن به خوبی کار می کنند.

از صفحه ناوبری سمت راست بر روی هایپر وی عبارت New > Virtual Machine را انتخاب کنید.

 

در این شرایط یک ویزارد آغاز می شود و مراحل کار را نشان می دهد. زمانی که صفحه اول آغاز شد بر روی NEXT کلیک کنید.

 

در بخش Name، نامی به ماشین مجازی خود بدهید. اگر می خواهید ماشین مجازی خود را در موقعیت دیگری ذخیره کنید جعبه Store the virtual machine in a different location را تیک بزنید و سپس دایرکتوری مدنظر را انتخاب کنید. بر روی next کلیک کنید.

 

حالا از شما خواسته می شود نسل ماشین مجازی خود را انتخاب کنید. برای ویندوز ۶۴ بیتی و نسخه های بعدی باید از Generation 2 (UEFI/GPT) استفاده شود. برای سایر سیستم ها می توان از Generation 1 (BIOS/MBR) استفاده کرد.

 

رمی که به ماشین مجازی اختصاص داده می شود از رایانه هاست گرفته خواهد شد. اگر ۱گیگا بایت رم به ماشین مجازی اختصاص دهید، رایانه شما یک گیگابایت از حافظه خود را از دست می دهد. همچنین گزینه Use Dynamic Memory for this virtual machine را انتخاب کنید. این گزینه به هایپر وی اجازه می دهد  تنها از رم مورد استفاده کند. زمانی که ماشین مجازی شروع به کار کرد، از تمامی رم اختصاص یافته استفاده خواهد کرد.

حالا existing virtual switch که در مرحله قبلی ایجاد کردید را انتخاب کنید و بر روی next کلیک نمایید تا فرایند نصب و راه اندازی کامل شود.

حالا باید برای ماشین مجازی خود فضای هارد دیسک را اختصاص دهیم. اگر می خواهید از این سیستم برای تست سیستم عامل استفاده کنید و نمی خواهید یکیشنی روی آن نصب نمایید همان ۲۰ گیگابایت کافی خواهد بود.

 نکته: به طور پیش فرض، هایپر وی به طور پویا VHD را توسعه می دهد . اگر VHD با ۱۰۰ گیگابایت ایجاد کردید و تنها از ۲۰ گیگ آن استفاده نمودید، هایپر وی تنها از همان ۲۰ گیگ استفاده خواهد کرد.

برای ماشین مجازی خود install media  را انتخاب کنید. اگر می خواهید از طریق سی دی یا دی وی دی قابل بوت استفاده کنید جعبه مربوط به آن را تیک بزنید. شما می توانید سیستم عامل را به کمک تصویر iso ای که دارید نصب نمایید.

حالا هایپر وی خلاصه ای از تنظیمات روی ماشین مجازی را فراهم می کند. این ها را به دقت بررسی کنید و اگر راضی نبودید دکمه Previous را بزنید.

بعد از اینکه ماشین مجازی با موفقیت نصب شد، عبارت connect را انتخاب کنید و منتظر باز شدن پنجره ماشین مجازی بمانید. سپس استارت را بزنید. حالا ماشین مجازی شما آماده کار است و می توانید از آن برای مقاصد خود استفاده کنید. اگر سوالی داشتید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن