سئومقالات وب

ابزارهایی برای توسعه فرآیند سئوی موبایل

چند سال قبل بود که گوگل اعلام کرد بیشتر هایی که در این موتور جستجو انجام می شود اغلب بر روی دستگاه های موبایلی سرتاسر جهان است.  سال گذشته نیز سایت Hitwise گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد ۶۰ درصد از جستجوهای انجام شده تنها از طریق موبایل بوده است.  به همین خاطر گوگل نیز به سمت یا mobile-first index رفته است. با اینحال تمامی هایی که برای سئو به کار می رود عملکرد یا گزینه هایی برای گزارش ها و نتایج متمرکز بر روی موبایل و دستگاه های موبایلی را ندارند. واقعیت این است که به خاطر استفاده زیاد از موبایل ها در صنایع خاص، درک رفتارهای جستجوی موبایلی و بهینه سازی سایت بر اساس آن بسیار مهم است. به عنوان مثال، داده های به دست آمده از SimilarWeb نشان می دهد که این موضوع در حوزه هایی همچون رستوران ها و تحویل، سلامت، حیوانات خانگی و بخش زیبایی از اهمیت خاصی برخوردار است. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم ابزارهای مرتبط با سئوی موبایل را با هم بررسی کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

۱٫رفتار شما به هنگام جستجو در موبایل چگونه است؟

شما باید بتوانید کوئری هایی را به دست آورید که در حال حاضر  از طریق موبایل ترافیکی را به سمت رقبایتان ارسال می کنند.  باید بدانید چه صفحاتی  در حال حاضر بر روی موبایل و دستگاه های موبایلی دیده می شوند و ترافیکی را به خود جذب می کنند. همچنین دانستن اینکه سهم جستجوهای موبایلی  کلماتی که می خواهید ارزیابی کنید و به کمک آن مخاطبان خود را هدف قرار دهید چقدر است بسیار مفید خواهد بود. برای پاسخ دادن به این سوالات می توانید از ابزارهای زیر بهره مند شوید.

  • SimilarWeb
  • Sistrix
  • SearchMetrics
  • SEMrush
  • کنسول جستجوی گوگل
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل کیورد پلنر
  1. دیده شدن و عملکرد ترافیکی سایت شما در جستجوهای موبایلی چگونه است؟

از منابع رتبه بندی موبایل که بسیار مفید هستند  تا پیگیری رتبه بندی ها که از نتایج جستجوی موبایلی پشتیبانی می کنند، درک عملکرد سایت در جستجوهای موبایلی برای رتبه بندی و افزایش فرصت های موجود بسیار مهم است. ایا واژه های مناسبی را هدف قرار می دهید  و برای صفحات مناسبی رتبه به دست می اورید؟ برای پاسخ به این سوالات می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید.

  • SimilarWeb
  • Sistrix
  • SearchMetrics
  • SEMrush
  • کنسول جستجوی گوگل
  • گوگل آنالیتیکس
  • org
  • Moz
  • SEOmonitor
  • SERPWoo
  • AccuRanker
  • Stat
  1. دیده شدن رقبا در نتایج موبایلی چگونه است؟

مهم است که بدانید دیده شدن شما در نتایج موبایلی چگونه است. به خاطر داشته باشید که اگر سهم زیادی در نتایج موبایلی، ترافیک و نرخ تبدیل از آن نداشتید بدین معنا نیست که هیچ فرصتی در اختیار ندارید. در این شرایط سایت رقبا را بررسی کنید و ببینید رفتار جستجوی مخاطبان آن ها در موبایل چگونه است. به کمک این تجزیه و تحلیل ها قادر خواهید بود استراتژی سئوی خود را برای موبایل و دستگاه های موبایلی توسعه دهید.

 

  • SimilarWeb
  • Sistrix
  • SearchMetrics
  • SEMrush
  1. آیا سایت شما دارد؟

از تاییدکننده و شبیه سازهای موبایلی سطح صفحه تا مواردی که این فرایندها را تسهیل می کنند، تایید اینکه تمامی صفحات سایت واکنشگرا هستند و رتبه خوبی در نتایج به دست می آورند بسیار مهم است. شما باید اطمینان حاصل کنید که نسخه موبایلی از سایت خود دارید. برای اینکار از ابزارهای زیر استفاده کنید.

  • کنسول جستجوی گوگل
  • Chrome DevTools
  • Google Mobile-Friendly Validator
  • URLProfiler
  • com
  • MobileMoxie Device Emulator
  1. جستجوی موبایلی چگونه به سایت شما دسترسی پیدا می کنند؟

با استفاده از داده های خزش قبلی، برخی از خزندگان سئو می توانند گزینه هایی را برای شبیه سازی نسخه ربات های گوگل بر روی های هوشمند ارائه نمایند.  همچنین تجزیه و تحلیل فایل Log نیز در این موارد وجود دارد که به شما اجازه می دهد رفتار واقعی خزندگان جستجوی موبایلی را ارزیابی کنید. ایا خزندگان به جایی که شما می خواهید ارسال می شوند؟ آیا مواردی که باید مشاهده کنند را می بینند؟ از ابزارهای زیر استفاده کنید.

 

  • Sistrix
  • SEMrush
  • کنسول جستجوی گوگل
  • ScreamingFrog
  • org
  • Botify
  • OnCrawl
  • DeepCrawl
  • Sitebulb
  1. سرعت سایت موبایلی شما چگونه است؟

باید بتوانید اطلاعات مرتبط با سرعت صفحات را در سطح سایت و صفحه به دست آورید و توصیه هایی برای بهبود شرایط داشته باشید. ابزارهای زیر در این شرایط به شما کمک می کند.

  • Google Analytics
  • Chrome DevTools
  • PageSpeed Insights
  • URLProfiler
  • ScreamingFrog
  • org
  • Botify
  • OnCrawl
  • DeepCrawl
  • Sitebulb
  1. آیا محتوای شما در موبایل به درستی رندر می شود؟

شما می توانید به کمک ابزارهای زیر رندر شدن سایت در سطح صفحه را تایید کنید یا آن را در سطح سایت شبیه سازی نمایید.

  • Google Search Console
  • Chrome DevTools
  • ScreamingFrog
  • Sitebulb
  • com
  1. ایا نواحی مختلف محتوای موبایلی شما بهینه سازی شده است؟

برخی از اوقات بنیان ها و اساس سئو زمانی که  مستقل را به کار می برید فراموش می شوند.  باید ببینید عناوین، توضیحات متا و سرتیترها به درستی بر روی سایت های موبایلی تنظیم شده است؟ ایا کوئری های مرتبط هدف قرار داده می شود؟

  • Sistrix
  • SEMrush
  • Chrome DevTools
  • ScreamingFrog
  • org
  • Botify
  • OnCrawl
  • DeepCrawl
  • Sitebulb
  1. ایا AMP به درستی به کار رفته است؟

باید مطمئن شوید که به درستی صفحات سایتی که به نسخه های AMP ارجاع داده می شود را پیکربندی کرده اید.

  • SEMrush
  • Google Search Console
  • Chrome DevTools
  • AMP Validator
  • AMP Test
  • AMP by Example Playground
  • ScreamingFrog
  • org
  • Botify
  • OnCrawl
  • DeepCrawl
  • Sitebulb
  • com
  1. صفحات رتبه بندی شده شما در نتایج جستجوی موبایلی چگونه دیده می شوند؟

خوب در این مرحله باید ببینید صفحاتی که در گوگل رتبه ای دارند بر روی دستگاه های موبایلی چگونه ظاهر می شوند. ایا عنوان به درستی نشان داده می شود؟ ایا به خاطر اسنپیت های برجسته رقبای خود، دیده شدن سایت در  نتایج موبایلی را از دست داده اید؟ از این ابزارها استفاده کنید تا ببینید چرا بر روی دستگاه های موبایلی پایین تری کسب می کنید.

  • Chrome DevTools
  • SEOmonitor
  • AccuRanker
  • Stat
  • SERPChecker
  • MobileMoxie Search Simulator
  1. تاثیر AMP بر روی ترافیک و دیده شدن سایت در موبایل چگونه بوده است؟

باید ببینید برای چه کوئری هایی صفحات AMP شما نمایش داده است. عملکرد این صفحات برای کوئری های مرتبط چگونه بوده است؟ سهم ترافیک طبیعی که این صفحات به سایت شما وارد کرده اند چه بوده است؟

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • SEOmonitor
  • Stat
  1. تاثیر دیده شدن سایت در نتایج موبایلی بر روی نرخ تبدیل چگونه بوده است؟

ایا تلاش های سئوی شما بر روی دستگاه های موبایلی باعث بازگشت سرمایه گذاری شده است؟ رتبه بندی سایت در نتایج موبایلی را بررسی کنید تا بتوانید از این موارد برای پیگیری نرخ تبدیل بهره مند شوید.

 

  • Google Analytics
  • SEOmonitor

ابزارهایی که در این مقاله بیان کردیم تنها لیست کوچکی از ابزارهای موجود در بازار بود. اگر شما نیز ابزارهایی را برای بررسی نتایج موبایلی و عملکرد سایت در این نتایج می شناسید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن