اوبونتوسیستم عامل لینوکسمقالات وب

چگونه OpenSSH را بر روی اوبونتو نصب و پیکربندی کنیم؟

همانطور که می دانید SSH پروتکلی است که به شما اجازه می دهد به طور امن و به صورت ریموت به سرور مجازی خود دسترسی داشته باشید. این در حالیست که  OpenSSH مجموعه ای از ابزارهای مبتنی بر پروتکل SSH می باشد. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد چگونه می توانید این گزینه را بر روی سرور مجازی خود کنید.پس همراه ایده باشید.

 نصب OpenSSH بر روی ۱۶٫۰۴:

قبل از هر کاری باید OpenSSH را نصب کنیم. پکیج های موجود بر روی سرور مجازی را به ک دستور زیر به روزرسانی کنید:

 

برای نصب OpenSSH و سایر پکیج های مربوطه، باید از دستور زیر استفاده کنید:

 

لطفا توجه داشته باشید که پکیج های OpenSSH  ممکن است در حال حاضر به عنوان بخشی از فرایند راه اندازی سرور بر روی آن نصب شده باشد. علاوه بر این، شما می توانید یکیشن OpenSSH client را به کمک دستور زیر نصب کنید:

 

پیکربندی OpenSSH بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴:

قبل از اینکه بخواهید تغییری در پیکربندی OpenSSH بدهید بهتر است نحوه مدیریت این گزینه بر روی سرور مجازی را خوب بشناسید. برای استارت کردن سرویس می توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

 

برای متوقف کردن سرویس می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

 

برای ارت کردن سرویس دستور زیر را به کار ببرید:

 

برای بررسی وضعیت سرویس:

 

برای فعالسازی سرویس بر روی بوت سرور:

 

برای غیر فعال کردن سرویس بر روی بوت :

 

بعد از اینکه تغییرات مورد را بر روی OpenSSH انجام دادید باید سرویس خود را ریستارت کنید تا تغییرات اعمال شود. پیکربندی اصلی برای OpenSSH فایل /etc/ssh/sshd_config  است.مطمئن شوید که قبل از اعمال هر نوع تغییر از این فایل بک آپ می گیرید:

 

شما می توانید این فایل را به کمک هر نوع ویرایشگری که دوست دارید ویرایش کنید. اولین کاری که باید انجام دهید پورت پیش فرض Listening برای SSH است. فایل را باز کنید و خط زیر را پیدا کنید:

 

حالا آن را به عدد دیگری همچون ۲۰۲۲ تغییر دهید:

 

فایل را ذخیره کنید و ببندید. سپس سرویس را ریستارت کنید تا تغییرات اعمال شود.

حالا می توانید از طریق SSH و به کمک پورتی که مشخص کرده اید به سرور خود متصل شوید. اگر با موفقیت وصل شدید به سراغ مرحله بعدی که امن کردن OpenSSH است بروید

 امن کردن OpenSSH بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴:

یکی از روش های توصیه شده برای امن کردن سروری که از OpenSSH استفاده می کند، غیر فعال کردن لاگین روت است. ابتدا کاربر sudo جدیدی بر روی اوبونتو ایجاد کنید و سپس فایل پیکربندی OpenSSH را ویرایش نمایید. خط زیر را در آن پیدا کنید:

 

حالا این خط را به شیوه زیر تغییر دهید:

 

تغییرات را ذخیره کنید و سرویس را ریستارت نمایید تا تغییرات اعمال شود.برای امن کردن بیشتر، می توانید تایید پسورد را غیر فعال کنید و لاگین از طریق SSH را به کمک SSH keys پیکربندی نمایید. برای اینکه گزینه های دیگر پیکربندی را مشاهده کنید می توانید صفحه man را به کمک دستور زیر بررسی نمایید:

 

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن