بازاریابی دیجیتالمقالات وب

چگونه کلیک بر روی call to action و لینک های موجود در پست های وبلاگی را بسنجیم؟

هر ی به دنبال ایجاد یک ( فراخوان اقدام به عمل) با نرخ تبدیل بالا برای سایت خود است تا بتواند از این طریق درآمدزایی داشته باشد.  اما واقعیت این است که اگرچه یک عنصر واحد از سایت می تواند نقطه کانونی آن باشد اما تنها بخشی نیست که کاربر را به خرید هدایت می کند.  اغلب اوقات بازدیدکننده قبل از اینکه وارد فرآیند خرید شود و بتواند تعامل معناداری با برند شما ایجاد نماید، چندین بار به سایت سر می زند و محتوای آن را مورد بررسی قرار می دهد. خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان این افراد را پیگیری کرد  و محتوای موجود را بهینه سازی نمود تا باز هم بتوان آن ها را در قیف نگه داشت؟ این سوال بدین معنی است که شما نباید تنها بر روی call to action بزرگ تمرکز کنید. باید بر روی عناصر دیگری مثل و call to action های کوچک تری که بر روی پست های وبلاگی می تواند عملکرد خوبی داشته باشد تمرکز نمایید.  حالا باید ببینیم که پیگیری لینک های واحد و کلیک بر روی call to action واقعا ارزشمند است؟ چگونه می توان به چنین هدفی دست پیدا کرد؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

آیا کلیک های واحد بر روی یک لینک واقعا ارزشمند هستند؟

قبل از هر چیزی اجازه دهید عنصرهای مختلفی که بر روی پست وبلاگی شما وجود دارد را با هم مورد بررسی قرار دهیم.  در یک پست وبلاگی شما لینک های داخلی، لینک های خارجی، ، call to action، دکمه های اشتراک در رسانه های اجتماعی و کامنت ها را دارید. زمانی که همه این عناصر را  کنار هم می گذاریم تا بتوانیم پست وبلاگی مسنجمی ایجاد کنیم، ممکن است نتوانیم ارزش و اهمیت همه آن ها را بسنجیم. در این شرایط باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم:  کدام یک از این عناصر می تواند از طرف کاربر کلیکی دریافت نماید و بتواند نرخ کلیک سایت را افزایش دهد؟ زمانی که صحبت از بهینه سازی سایت به میان می آید، نرخ کلیک یکی از معیارهایی است که بازاریابان برای ارزیابی و سودمند بودن یک صفحه مورد استفاده قرار می دهند. بسته به چیزی که به فروش می رسانید، نرخ کلیک بسیار متغیر خواهد بود.  اما دانستن نرخ کلیک برای یک صفحه به عنوان یک موضوع کلی می تواند معیار سردرگم کننده ای باشد. این نرخ نشان دهنده رفتار نهایی کاربر است اما  چیز مفیدی در مورد اینکه کدام یک از عناصر موجود به کلیک نهایی منجر شده است ارائه نمی کند. این موضوع بدین معنی است که شما تصویر بسیار محدودی از تجربه و رفتار مشتری بر روی وبلاگ خواهید داشت. بنابراین زمانی که می خواهید اطلاعات و داده های ارزشمندی در مورد نرخ کلیک به دست آورید باید قبل از هر چیز بدانید که  لینک ها و call to action نیز در تجربه کلی مشتری دخیل است.  تجربه مشتری بر روی نحوه تعامل کاربر با سایت تمرکز دارد. اگر این افراد تجربه خوبی داشته باشند به مشتریان خوشحال و راضی تبدیل خواهند شد.

نگه داشتن مشتریان خوشحال بسیار اسان تر است و می توان آن ها را به مشتریان تکراری تبدیل نمود.  اما اگر ندانید کدام یک از عناصر موجود در محتوا  باعث بهبود تجربه کاربری یا نابود کردن آن می شود قادر نخواهید بود پستی را ایجاد کنید که باعث افزایش نرخ تبدیل می شود.  محتوا بخش ضروری از هر فاز  بازگشت سایه گذاری است. به همین خاطر لینک های واحد و call to action های موجود بر روی پست وبلاگی برای  نگه داشتن کاربر بر روی سایت بسیار مهم هستند.  دانستن نرخی که در آن بر روی هر عنصر از وبلاگ کلیک می شود در موارد مختلف به شما کمک خواهد کرد. اگر call to action برای محصول یا خدماتی را در پست وبلاگی خود دارید که کلیکی دریافت نمی کند این موضوع ممکن است بدین خاطر باشد که کاربران  به خاطر سایر لینک ها یا سایر عناصر موجود در صفحه دچار سردرگمی می شوند.  اگر ندانید چه چیزی بر روی صفحه شما باعث کلیک می شود قطعا قادر نخواهید بود تجربه کاربران خود را بهبود ببخشید. اگر برند شما برای کمک به اشتراک گذاری محتوا و افزایش دیده شدن خود از لینک های همکاران استفاده می کند ندانستن تعداد کلیک هایی که هر عنصر دریافت می کند کل درآمد موجود را نابود خواهد کرد.  به همین خاطر باید هدف شما یافتن روشی برای پیگیری این کلیک ها و فعالیت ها بر روی پست وبلاگی باشد.  این موضوع به معنای آغاز کار با متنی است که بازدیدکننده را به مشتری تبدیل می کند. شما باید درک درستی از فعالیت هایی داشته باشید که تلاش های بازاریابی تان را بهبود می بخشد.  این موضوع به پیگیری بازگشت سرمایه گذاری و بهبود آن در آینده کمک خواهد کرد. اما همانند سایر مواردی که در کسب وکار وجود دارد، بودجه، زمان و تخصصی که در زمینه کاری خود دارید تاثیر بسیار زیادی بر روی این درامدزایی خواهد داشت.

در چنین شرایطی دانستن نقطه ای که برای آغاز کار است،بسیار دشوار و خسته کننده خواهد بود. برای اینکه چنین شرایطی را بهبود ببخشیم سعی می کنیم یک پاسخ مرحله به مرحله برای نحوه آغاز کار ارائه کنیم.

یافتن یک سیستم گزارش دهی:

زمانی که صحبت از یافتن یک سیستم گزارش دهی به میان می اید که به شما اجازه می دهد کلیک بر روی call to action و لینک ها را پیگیری کنید، باید دو گزینه زیر را مد قرار دهید:

  • یک سیستم گزارش دهی کامل
  • سیستم مستقیم پیگیری لینک

سیستم های گزارش دهی کلی معمولا قدرتمند هستند، داده های عمیق تری را جمع آوری می کنند و اطلاعات کاربردی تری را بر اساس رفتار کلی کاربر فراهم می آورند. سیستم های پیگیری لینک بسیار سبک وزن خواهند بود اما می توانند بینش بهتری در مورد لینک و call to action فراهم آورند. در ادامه سعی می کنیم نمونه ای از هر کدام از این سیستم ها را با هم مرور کنیم. اولین گزینه مربوط به سیستم کلی گزارش دهی است که می تواند برای کسب وکار شما بسیار ارزشمند باشد.

 گزینه اول: Crazy egg

سایت Crazy egg یک سرویس پولی دارد که به کسب وکارها اجازه می دهد گزارش های کاملی در مورد سایت خود ایجاد کنند.

این گزارش ها داده های ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهند و نشان می دهند کدام قسمت از وبلاگ کلیکی را از طرف کاربران دریافت نموده است.

 گزینه دوم: سایت Visual Website Optimizer

 

سایت Visual Website Optimizer ابزار دیگری برای ارائه گزارش کاملی از سایت است که به شما اجازه می دهد عملکرد هر کدام از لینک ها  و call to action ها را بررسی کنید.  این ابزار نیز به شما اجازه می دهد session های  واحدی را بر روی سایت خود ثبت کنید.  چنین قابلیتی به شما اجازه می دهد جایی که کاربران حضور دارند و بر روی عناصر مختلف کلیک می کنند را درک کنید و ببینید این رفتار در طول زمان چه پیشرفتی خواهد داشت. در این شرایط قادر خواهید بود رفتار کاربر را تشخیص دهید و بدانید او در حال خواندن پست وبلاگی است یا تنها مواردی که شما ارائه کرده اید را مرور می کند.  سایت Visual Website Optimizer دارای هیت مپ های پویایی است و به شما کمک می کند رفتار کاربر را به صورت عمیق تر مورد بررسی قرار دهید و هر کدام از کلیک ها را پیگیری نمایید.

 گزینه سوم: گوگل آنالیتیکس

اگر بدانید که گوگل آنالیتیکس به شما اجازه می دهد کلیک بر روی لینک های سایت را مورد پیگیری قرار دهید و به کمک آن نرخ کلیک  کلی را افزایش دهید قطعا شگفت زده خواهید شد.

شما می توانید  در تب Behavior در گوگل آنالیتیکس خود موارد متعددی همچون تعداد فایل های دانلود شده، تعامل با ویدئو، کلیک بر روی لینک های داخلی و خارجی و حتی کلیک بر روی لینک ایمیل را پیگیری کنید.  کافیست بر روی تب Behavior کلیک کنید و سپس events و گزینه overview را انتخاب نمایید. زیر بخش Event Category، می توانید تعداد لینک هایی که کلیکی دریافت کرده اند را مشاهده کنید. اگر خوب نگاه کنید می توانید جزییات دقیق تری از مواردی که  کلیک بیشتری دریافت نموده اند به دست آورید.  در مقایسه با گزارش های کلی که در بالا به آن اشاره کردیم، این اطلاعات پایه ای و  اصلی خواهند بود.  برای بازاریابانی که بودجه محدودی دارند این اطلاعات هنوز هم می تواند بسیار ارزشمند باشد.  حتی استفاده از تست A/B نیز با گذشت زمان می تواند داده های مفید و ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد. به خاطر داشته باشید که گوگل آنالیتیکس تنها ابزاری نیست که می تواند لینک ها را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد. شما می توانید از سایر ابزارهای موجود هم استفاده کنید.

 گزینه چهارم: کوتاه کننده لینک همچون Bitly

حتما برای به اشتراک گذاری لینک محتواهای خود در سایر رسانه های اجتماعی از کوتاه کننده های لینک استفاده کرده اید. Bitly و گوگل جزو این کوتاه کننده ها هستند و استفاده از بخش تجزیه و تحلیل در آن ها می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد تعداد کلیک ها بر روی لینک فراهم آورد. قبل از اینکه توییتر از ۱۴۰ کاراکتر به ۲۸۰ کاراکتر مهاجرت کند، بیشتر برندها برای کوتاه کردن لینک خود در این رسانه اجتماعی از Bitly استفاده می کردند. در حال حاضر Bitly قابلیت های پیگیری را نیز در اختیار شما قرار می دهد. این موضوع باعث می شود تعداد کلیک های انجام شده بر روی لینک را درک کنید و از آن برای بررسی رفتار مخاطبین خود استفاده کنید. از آنجایی که چنین گزینه ای بر روی مرورگر و دستگاه های موبایلی به خوبی کار می کند می تواند یک ابزار عالی برای پیگیری لینک و تعداد کلیک های انجام شده بر روی آن ها باشد.  استفاده از این سرویس بسیار ساده است. برای اینکار کافیست وارد سایت شوید و اکانت رایگان خود را ایجاد نمایید. بعد از اینکه وارد داشبورد خود شدید،  در گوشه راست و بالای صفحه متوجه منوی کشویی خواهید شد که گزینه create را در خود دارد.  اگر از سرویس رایگان استفاده می کنید تنها قادر خواهید بود گزینه Create Bitlink را انتخاب کنید.  خوب این دقیقا همان چیزی است که شما برای پیگیری آدرس های خود بدان نیاز دارید.  در منویی که ظاهر می شود، آدرس لینک یا Call to action خود را که می خواهید پیگیری نمایید وارد کنید. Bitly  می تواند یک لینک سفارشی سازی شده به شکل bit.ly در اختیارتان قرار دهد. حالا این لینک را کپی کنید و در پست های وبلاگی خود بگنجانید.  بعد از اینکه آدرس جدید را در پست وبلاگی خود قرار دادید، Bitly کلیک های انجام شده بر روی هر کدام از لینک ها را پیگیری می کند و تجزیه و تحلیل پایه ای را در اختیار شما قرار می دهد. برای اینکه عملکرد هر کدام از عناصر موجود در صفحه را بدانید می توانید برای هر کدام از آن ها یک لینک جداگانه در Bitly ایجاد کنید. سرویس کوتاه کننده لینک در گوگل نیز برایتان بسیار ارزشمند خواهد بود. شما می توانید از این سرویس برای پیگیری کلیک های انجام شده بر روی لینک ها استفاده کنید.  باز هم باید به خاطر داشته باشید که این سرویس ها اطلاعات و گزارش های عمیقی در اختیار شما قرار نمی دهند اما باز هم می توانید از آن به عنوان روشی برای پیگیری کلیک های انجام شده بر روی لینک ها و call to action ها استفاده کنید.

 نتیجه گیری:

کلیک هایی که بر روی لینک های موجود در وبلاگ می شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر نتوانید به درستی تعداد کلیک های انجام شده بر روی هر کدام از عناصر را بسنجید راهی برای بهبود محتوای خود نخواهید داشت و نمی توانید بفهمید کدام یک از عناصر موجود به تجربه کاربری بهتری منجر شده است. مهم تر از همه این است که روشی برای ایجاد تجارب ارزشمندی که واقعا به رشد منجر می شود وجود ندارد. به خاطر اهمیتی که  لینک های داخلی و call to action در تجربه کلی مشتری دارد، این موضوع می تواند به معنای تفاوت در موفقیت یا شکست یک سایت باشد.  برای اینکه بتوانید لینک های خود را پیگیری کنید، می توانید از سیستم های گزارش دهی کلی یا سیستم های پیگیری لینک استفاده کنید. هر دوی این گزینه ها مزایا و خاص خود را دارند  اما در نهایت می توانند اطلاعات کاربردی در مورد عملکرد هر کدام از عناصر موجود در سایت و تعامل کاربر با این عناصر فراهم آورند. گزارش های کلی همچون Crazy egg و Visual Website Optimizer به شما کمک خواهند کرد رفتار واقعی کاربر بر روی سایت را کشف و تجزیه و تحلیل کنید. سیستم های پیگیری لینک همچون Bitly، گوگل آنالیتیکس یا سرویس کوتاه کننده لینک گوگل اطلاعات کمتری را در اختیارتان قرار می دهد اما باز هم می تواند برای بهبود عملکرد پست های وبلاگی مفید باشد. هر گزینه ای که انتخاب می کنید به کمک آن می توانید عملکرد لینک های خود را بسنجید. اگر روش دیگری برای پیگیری رفتار کاربران در سایت می شناسید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن