سئومقالات وب

چگونه صفحه ۴۰۴ عالی بسازیم؟

بهینه سازی صفحه ۴۰۴  یکی از موارد مهمی است که بیشتر سایت ها آن را نادیده می گیرند.  اگر سایت شما به طور مداوم آدرس های موجود را تغییر می دهد استفاده از صفحات ۴۰۴ بسیار موثر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

 صفحه ۴۰۴ چیست؟

 

صفحه ۴۰۴ ، کد پاسخی است که باید توسط وب سرور شما به هنگام تلاش کاربر برای دسترسی به آدرسی که وجود ندارد ایجاد شود.  در سطح HTTP، این کد توسط عبارت هایی همچون یافت نشد یا بیشتر تلاش کنید دنبال می شود. باید بدانید که خطاهای DNS  کاملا با این موضوع متفاوت هستند و زمانی رخ می دهند که دامنه ثبت نشده یا به درستی پیکربندی نشده باشد. در این شرایط اصلا وب سروری برای فراهم کردن پاسخ وجود ندارد.

 تاثیر صفحات ۴۰۴ بر روی :

همیشه نمی توان صفحاتی با ساختار ومعماری خوب توسعه داد. به همین خاطر بروز خطای ۴۰۴ معمولا در هر سایتی رخ می دهد. به خودی خود این خطا نمی تواند مشکل ساز باشد مگر اینکه  یا صفحه موردنظربدون ریدایرکت حذف گردد. به همین خاطر باید اطمینان حاصل کنید که اگر صفحه ای را حذف می کنید آن را به صفحه مناسبی ریدایرکت نمایید و کاربر را دچار سردرگمی نکنید.

خطای ۴۰۴ سافت چیست؟

خطای ۴۰۴ سافت زمانی رخ می دهد که صفحه حذف شده کد پاسخی را به غیر از ۴۰۴ در اختیار کاربر قرار دهد.  همچنین این موضوع زمانی ایجاد می شود که  ریدایرکت های ایجاد شده به صفحه موردنظر مرتبط نیستند. چنین ریدایرکت هایی هم برای کاربر و هم موتورهای جستجو سردرگم کننده هستند و در داخل کنسول جستجوی گوگل نشان داده می شوند.

 ک به کاربر:

سال هاست که صفحات ۴۰۴ ارشی  مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند لینک های مفیدی در اختیار کاربر قرار دهند یا برایشان سرگ کننده باشند. مهم تر از همه این است که ایجاد چنین صفحاتی برای اطمینان از اینکه صفحات ۴۰۴ انتهای مسیر کاربران شما نیست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه نکات و ترفندهایی را برای بهبود صفحات ۴۰۴ با هم مرور می کنیم:

 برندینگ پایدار:

صفحات ۴۰۴ را تنها بر مبنای اصول طراحی بنا نکنید. اطمینان حاصل نمایید که برندینگ شما در این صفحات حفظ می شود و کاربر با دیدن موارد نادرست شوکه نمی گردد.

 توضیح مناسب:

اطمینان حاصل کنید که برای کاربران خود دلایل احتمالی بروز چنین مشکلی را بیان می کنید.  مثلا به آن ها بگویید که دلیل ایجاد این صفحه چیست و چرا به این صفحه هدایت شده اند.  بیان اینکه صفحه موردنظر دیگر وجود ندارد به کاربر کمک می کند به دنبال موارد دیگری در سایت بگردد.

 استفاده از لینک های مفید:

خوب حالا باید بدانید محبوب ترین صفحات و دایرکتوری های موجود در سایت شما چیست. مطمئن شوید که صفحه ۴۰۴ شما در برگیرنده لینک واضحی به این صفحات محبوب است که بالای خط تا قرار می گیرد.  در این شرایط کاربران بدون ناراحتی می توانند به صفحات محبوب بروند.

 جستجو:

افرادی که وارد سایت شما می شوند ممکن است دلیل خاصی برای گشت و گذار در آن نداشته باشند. برخی از افراد اصلا با ساختار سایت شما آشنا نیستند. در این شرایط بهتر است جعبه جستجوی سریعی را برایشان فراهم کنید.  این جعبه جستجو زمانی مفید خواهد بود که شما طیف گسترده ای از محصولات را داشته باشید و نتوانید به کمک چند لینک همه آن ها را پوشش دهید.

گزارش دهی:

به کاربران خود این امکان را بدهید تا مواردی که باعث ناراحتی شان شده است را گزارش دهند. اینکار می تواند بسیار مفید باشد.  مثلا ای را طراحی کنید و در کنار آن بنویسید: این صفحه را گزارش دهید و به  فروشگاه برگردید. این موضوع به شما کمک می کند صفحاتی که دچار مشکل هستند را به درستی شناسایی کنید و آن ها را به لینک های معتبر ریدایرکت نمایید.

 این مشکل را به یک شانس مثبت تبدیل کنید:

شما می توانید یک  مقاله قابل دانلود رایگان برای عذرخواهی از کاربر خود فراهم کنید و آن را در اختیارشان بگذارید. اینکار می تواند کاربر ناراضی را به وفاداری تبدیل کند. با فراهم آوردن call to acton واضح و شفاف و کمی داده، می توانید به اهداف داخلی خود نیز دست یابید.

 گزارش صفحات ۴۰۴ در گوگل آنالیتیکس:

گزارش این صفحات در گوگل آنالیتیکس کار آسانی نخواهد بود. با اینکه در بیشتر موارد CMS مورد استفاده، افزونه ها و ماژول هایی را برای اینکار ارائه می کند اما گوگل آنالیتیکس می تواند  ان را بدون زحمت انجام دهد. تنها چیزی که نیاز دارید عنوان صفحه برای صفحات ۴۰۴ است. اسکرین شات زیر می تواند در انجام اینکار به شما کمک کند . کافیست به مسیر Customization > Custom Reports > Add New در گوگل آنالیتیکس خود بروید.

گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس

Title: نام گزارش سفارشی

Name: تب هایی در داخل گزارش

Type: بر روی Explorer تنظیم کنید

Metric Groups: در این بخش Site Usage را وارد کنید و Unique Page Views و Bounce Rate را اضافه نمایید.

Dimension Drilldowns: در این بخش page و Full Referrer را وارد نمایید تا بتوانید جایی که بازدید از آن وارد شده است را پیگیری کنید.

Filters: در این بخش می توانید Page title را وارد کنید.  برای قسمت Exact عنوان صفحه ۴۰۴ خود را بنویسید.

Views: این قسمت اختیاری است.

حالا گزارش خود را ذخیره کنید و به قسمت Customization > Custom Reports برگردید. سپس بر روی گزارشی که ایجاد کرده اید کلیک کنید.  در این صفحه، فهرستی از صفحاتی را مشاهده خواهید کرد که با معیارهای شما( همان معیارهایی که در بالا ایجاد کردید) همخوانی دارد.  می توانید طیف داده های موردنظر را تغییر دهید  و در صورت نیاز نتایج را اکسپورت کنید.

ممکن است بخواهید از کنسول جستجوی گوگل برای گزارش دهی صفحات ۴۰۴ هم استفاده کنید. برای اینکار به کنسول خود بروید، سایت را انتخاب کنید و به بخش Crawl > Crawl Errors سری بزنید.  خوب در این بخش می توانید خطاهای خزش را مشاهده نمایید.

کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل

 ایجاد  صفحات ۴۰۴ سرگرم کننده:

شما می توانید از این صفحه برای سرگرم کردن کاربر خود استفاده کنید و صفحات جذابی برایشان ایجاد کنید. این کار به شما کمک می کند تجربه منفی کاربر را به یک تجربه مثبت تبدیل کنید.

در ادامه سعی می کنیم برخی از نمونه های موجود در این زمینه را معرفی نماییم:

سایت Lego:

این سایت طراحی بسیار زیبایی برای صفحه ۴۰۴ خود انتخاب کرده است.

 سایت Kualo:

پشت این سایت جذاب، هاست بسیار خوبی قرار دارد. سایت Kualo تمرکز خوبی بر روی صنعت خود دارد و بازی ی را برای کاربرانی که به طور ناگهانی با صفحات ۴۰۴ روبرو می شوند فراهم می کند.

 سایت Bit.ly:

اگر تنها یک سایت وجود داشته باشد که آدرس های خود را بیشتر از هر سایت دیگری کپی و پیست کرده باشد آن سایت حتما Bit.ly است.  با این وجود این سایت توانسته است از صفحات ۴۰۴ خود به خوبی استفاده کند.

 سایت Blizzard:

این سایت نیز طراحی خلاقانه ای برای  صفحات ۴۰۴ خود در نظر گرفته است.

 نتیجه گیری:

به کمک اطلاعاتی که در این مقاله ذکر کردیم می توانید بیشترین استفاده را از صفحات ۴۰۴ خود ببرید و از آن  برای خود استفاده کنید. در چنین شرایطی قادر خواهید بود تجربه کاربری بازدیدکنندگان خود را بهبود ببخشید و صفحات خلاقانه ای برایشان فراهم آورید. همین امر باعث می شود تجربه منفی افراد به یک تجربه مثبت تبدیل شود.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۴ نظرها

  1. برای وبلاگ چطوری میشه یک صفحه اختصاصی ۴۰۴ ایجاد نمود. ممنون میشم اگه لطف کنید و راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام. اگر به حوزه برنامه نویسی و گرافیک تسلط کافی داشته باشید انجام اینکار بسیار ساده هست. در مقالات بعدی، نحوه ایجاد یک صفحه سفارشی ۴۰۴ رو به صورت پایه منتشر خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن