سئومقالات وب

چگونه تگ عنوان مناسبی برای موتورهای جستجو ایجاد کنیم؟

یکی از ناامید کننده ترین  موارد درباره سئو این است که همه چیز را آنگونه که باید در کنار همدیگر قرار دهیم تا بتوانند به درستی کار کنند.  اگر شما نیز فعالیتی  در حوزه سئو داشته اید به خوبی می دانید  که منظور ما از واژه نا امید کننده چیست.  عناصر بسیار کوچکی در سئو وجود دارد که  به نظر می رسد نمی توان به درستی بر روی آن کار کرد. به خوبی می دانید که امروزه های هوشمندتر شده اند. برای اینکه بتوانید سئوی موفقی داشته باشید عناصر مختلفی وجود دارد که باید به درستی کنار هم قرار گیرند. یکی از این عناصر است.  تگ عنوان اساس سئو را تشکیل می دهد. آن ها از قبل وجود داشته اند و تا به امروز نیز اهمیت خود را حفظ نموده اند. تگ های عنوان بعد از محتوا، دومین فاکتور مهم سئوی داخلی محسوب می شوند.

زمانی که صحبت از تلاش اندک و نتایج بزرگ و چشمگیر به میان می اید، تگ های عنوان نقش مهمی در این موضوع ایفا می کنند.  این عنصرِ کوچک نقش بسیار مهمی در سئو و نتایج آن خواهد داشت.  همه ما به خوبی می دانیم که ایجاد سرتیترهای چشم نواز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما بهینه سازی عناوین نیز برای مقاصد سئو مهم و ارزشمند است. دقیقا همین جاست که موضوع تگ عنوان به میان می آید. این تگ ها نحوه نمایش عناوین شما را در موتورهای جستجو تعریف می کنند و برای هر بخشی از استراتژی سئو مهم هستند. زمانی که می خواهید تگ عنوان را بنویسید باید بازدیدکننده و موتورهای جستجو را همزمان مدنظر داشته باشید. به طور خلاصه، شما باید سرتیترهای قابل کلیکی را ایجاد کنید که می توانند موتورهای جستجو را راضی و خشنود نگه دارند. خوب چالش از همین جا آغاز می شود. بازدیدکننده نیز باید آن را دوست داشته باشد. موتور جستجو هم باید از دیدن آن راضی گردد.  ایا این موضوع کار ما را دشوار نمی سازد؟ بلکه ممکن است برای افرادی که اشنایی کافی با این مبحث ندارند کار دشواری باشد.  به همین خاطر هم در این مقاله سعی می کنیم مراحل  نوشتن و بهینه سازی تگ عنوان را به صورت دقیق تر بیان کنیم. زمانی که به نوشتن تگ های عنوان عادت کردید،ایجاد تگ عنوانِ بهینه واقعا ساده و اسان خواهد بود. خوب اجازه دهید این فرایند را مورد بررسی قرار دهیم اما قبل از هر چیزی باید بدانیم که چرا تگ عنوان اینقدر برای سئو مهم است.

 

 تگ های عنوان چیست؟؟؟

اگر قبلا از موتورهای جستجو استفاده کرده باشید( در دنیای امروز، تقریبا همه افراد با موتورهای جستجو سروکار داشته اند) حتما تگ عنوان صفحه را مشاهده کرده اید.  تگ عنوان سرتیتری است که بر روی صفحه نتایج موتورهای جستجو به نمایش در می اید. این دقیقا همان چیزی است که بازدید کننده و موتور جستجو آن را عنوانِ صفحه شما می داند. اغلب تگ عنوان اولین چیزی است که آن ها می بینند و به همین خاطر داشتن یک تگ مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید به خاطر داشته باشید که افراد واقعی در حال مطالعه تگ های عنوان شما هستند. آن ها با دیدن این تگ ها به صفحات شما پاسخ خواهند داد، در مورد شما قضاوت خواهند کرد و آن را تفسیر می کنند. آن ها به کمک همین تگ هاست که اطلاعاتی را در مورد شما و سایتتان به دست می آورند. اساسا، تگ عنوان پیام صفحه شماست که به دنیا عرضه می شود. تگ عنوان به همراه توضیحات متا کار می کند. توضیحات متا همان متنی است که زیر تگ عنوان به نمایش در می اید. هم تگ عنوان و هم توضیحات متا  می توانند ایده  کوتاهی از محتوای شما را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند اما تگ عنوان از اهمیت بیشتری برخوردار است. دو دلیل برای اهمیت تگ عنوان یک صفحه وجود دارد. اولین دلیل برای این موضوع این است که اگر عنوان واضح و شفافی داشته باشید که به صفحه شما مرتبط است، انسان ها و موتورهای جستجو می توانند ان را به عنوان نشانه یک صفحه خوب شناسایی کنند .اما اگر تگ عنوان شما بهینه سازی نشده باشد افراد از محتوای موجود عبور می کنند و موتورهای جستجو نیز ممکن است به این فکر کند که صفحه شما کیفیت خوبی ندارد. دومین دلیل برای اهمیت تگ های عنوان این است که آن ها در تب مرورگر به نمایش در می ایند.

بنابراین زمانی که ی بخواهد صفحه شما را در میان تب های مختلف مرورگر پیدا کند به تگ عنوان نگاه خواهد کرد. این تگ ها اغلب مواردی هستند که افراد به هنگام در مشاهده می کنند. به عنوان مثال، شکل زیر نمونه ای از تگ عنوان در فیس بوک را نشان می دهد:

خوب  حالا اهمیت تگ عنوان را به طور کامل متوجه شدید؟ تگ عنوان خوب به معنای دیده شدن حداکثری در موتورهای جستجوست. این در حالیست که تگ عنوان نامناسب می تواند صفحه شما  را در میان هزاران صفحه دیگر در موتورهای جستجو غرق کند. برای بهینه سازی تگ عنوان سه مرحله مهم و اساسی وجود دارد که باید دنبال شود.این سه مرحله را در ادامه مشاهده می کنید:

  • اول از هر کاری باید اطمینان حاصل کنید که سرتیترهای شما برای تگ عنوان خوب ایجاد شده اند.
  • ثانیا، باید تگ عنوان مناسبی ایجاد کنید.
  • ثالثا، باید اطمینان حاصل کنید که تگ عنوان شما برای سئو بهینه سازی شده است.

خوب اجازه دهید هر کدام از این مراحل را با دقت و جزییات بیشتری مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مرحله اول: تگ عنوان خود را بنویسید

حتما شما نیز با شنیدن این جمله که نوشتن تگ عنوان با نوشتن سرتیتر کمی متفاوت است شگفت زده شدید. در برخی از موارد ممکن است سرتیتر  و تگ عنوان شما متن یکسانی داشته باشد. اما در برخی از موارد چنین رویکردی کارساز نخواهد بود. خوب نتایج را ازCopyblogger مورد بررسی قرار دهید:

به نظر می رسد عنوان برای صفحه موردنظر این باشد: بازاریابی محتوا چگونه می تواند کسب وکار شما را بسازد(How Content Marketing Builds Your Business). درست است؟ اما زمانی که به صفحه موردنظر سر می زنید، عنوان متفاوتی را مشاهده خواهید کرد:

عنوانی که بر روی صفحه نمایش می شود طولانی تر و توصیفی تر است.

حالا سوال اینجاست که این سایت چرا چنین کاری انجام داده است؟ شاید به این خاطر است که تگ عنوان کوتاه تر در نتایج صفحات موتورهای جستجو ظاهر زیباتر و بهتری دارد و خواندن آن زمان کمتری از خواننده می گیرد.  عنوان واقعی که شما بر روی صفحه این سایت مشاهده می کنید جزییات بیشتری دارد. آن ها از مزایای تگ عنوان ساده و عنوان توصیفی ساده به نفع خود استفاده کرده اند. این یک موثر و مفید است که می توان در حوزه سئو از آن استفاده کرد. اولین سوالی که در این شرایط به ذهن می رسد این است که چگونه می توان یک تگ عنوان عالی نوشت؟؟

عناصر اندکی در تگ عنوان وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. اولا تگ عنوانی که ایجاد می کنید باید کوتاه باشد. هر چقدر تگ عنوان شما کوتاه تر باشد خواندن آن برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان ساده تر و آسان تر خواهد بود. اما دلیل بهتری برای انتخاب تگ عنوان کوتاه تر وجود دارد. اگر تگ عنوان شما بیش از حد طولانی باشد، موتورهای جستجو سعی می کنند قسمتی از آن را برش دهند. به طور ایده آل، خوانندگان و موتورهای جستجو باید بتوانند کل تگ عنوان را  مشاهده نمایند. سایت MOZ گزارش کرده است که گوگل معمولا ۶۰ کاراکتر از تگ عنوان را به خوبی نشان می دهند. بنابراین اگر تگ عنوان شما ۶۰ کاراکتر یا کمتر باشد، کل عنوان به خوبی نشان داده خواهد شد.

تگ عنوان شما باید در برگیرنده کلیدواژه کانونی اصلی باشد. برای اینکه بتوانید نتیجه مدنظر و مطلوب خود را به دست آورید، سعی کنید کلیدواژه کانونی خود را در ابتدا یا نزدیکی ابتدای عنوان خود بگنجانید. در این شرایط موتورهای جستجو و افراد کلمه کلیدی شما را به درستی مشاهده خواهند کرد.  در تگ عنوان زیر کلیدواژه در موقعیت مناسبی قرار گرفته است:

حالا شکل بالا را با شکل زیر مقایسه کنید که در آن کلمه کلیدی در نزدیکی انتهای تگ عنوان قرار گرفته است:

نکته: اطمینان حاصل  کنید که محل قرار گیری کلیدواژه شما طبیعی است. بهتر است کلمه کلیدی در نزدیکی ابتدای تگ عنوان باشد اما لزوما این موضوع برای سئوی عالی، ضروری و حیاتی نیست.

تگ عنوان باید یک مزیت را توصیف کند. همانند سرتیترها، تگ عنوان نیز باید مزیتی را بیان نماید. به همین خاطر گوگل در مورد استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی  در عنوان هشدار می دهد. تگ عنوان شما نمایش دهنده صفحه ای است که در سایت خود دارید. شما نیز همانند سایر صاحبان سایت ها، می خواهید بازدیدکننده و موتور جستجو منحصر به فرد بودن و ارزشمند بودن محتوایتان را تحسین کنند. اطمینان حاصل کنید که تگ عنوانی که به کار می برید با محتوایتان مرتبط است. این نوع تگ باید به صورت طبیعی خوانده شود و توجه خواننده را به خود جلب نماید. به خاطر داشته باشید که نباید افراد را گول بزنید و فریب بدهید. تنها چیزی که شما نیاز دارید اثبات مزایایی است که کاربر بعد از کلیک بر روی صفحه شما به دست می اورد. اغلب، “مزیت” چیزی بیشتر از گفتن مواردی که صفحه شما ارائه می کند نیست. در این مرحله، نباید تلاش کنید چیزی را به فروش برسانید. آن ها فقط به دنبال به دست اوردن اطلاعات هستند. فعالیت بعدی که انتظار دارید کاربر انجام دهد این است که  بر روی صفحه تان کلیک کند و وارد سایت شود.

 مرحله دوم: ایجاد تگ عنوان

بعد از اینکه تگ عنوان خود را  نوشتید، باید آن را برای صفحه خود ایجاد کنید. روشی که برای ایجاد تگ عنوان اتخاذ می کنید به چیزی که استفاده می کنید بستگی خواهد داشت. بیشتر افراد سایت  مرسوم و معمولی دارند و در چنین شرایطی می توانند HTML خود را به طور مستقیم ویرایش نمایند. اگر از وردپرس استفاده می کنید اینکار بسیار ساده خواهد بود. اگر از سایر CMSها استفاده می کنید انجام اینکار کمی متفاوت خواهد بود. اجازه دهید هر کدام از موارد را با هم بررسی کنیم و ببینیم چگونه می توانیم برای هر سناریو تگ عنوان مناسبی ایجاد کنیم.

مورد اول: شما یک سایت معمولی و مرسوم دارید که با CMS ایجاد نشده است

مورد دوم: از وردپرس به عنوان CMS استفاده می کنید

اگر سایت وردپرسی دارید  می توانید از راه حل ساده تری استفاده کنید. شما می توانید از یک افزونه مشهور با نام Yoast seo استفاده کنید. این یک افزونه قدرتمند است که کارهای زیادی برایتان انجام می دهد. برای ایجاد و ویرایش تگ عنوان، این افزونه بسیار عالی خواهد بود. اگر هنوز بر روی سایت خود این افزونه را ندارید، دانلود کرده و سپس آن را فعال سازید. برای ویرایش تگ عنوان صفحه یا پست موردنظر خود، به آن محتوا بروید و ویرایشگر را باز کنید:

زیر فیلد متن، جعبه Yoast را مشاهده خواهید کرد. بر روی Edit Snippet کلیک کنید. حالا می توانید تگ عنوان خود را وارد نمایید.

مورد سوم: شما سایت معمولی یا سایت وردپرسی ندارید

در چنین شرایطی ممکن است از انواع  دیگری از CMS استفاده کنید. در این مورد، توصیه می کنیم با شرکت ارائه دهنده CMS یا هاست تماس بگیرید تا ببینید چگونه می توانید به HTML خود دسترسی داشته باشید و تگ عنوان را ویرایش نمایید.  این موضوع ممکن است برای شما متفاوت باشد.

 مرحله سوم: بهینه سازی عنوان برای سئو

در قسمت های قبلی مقاله درمورد این موضوع کمی صحبت کردیم اما مراحل دیگری نیز وجود دارد که شما را مطمئن می سازد تگ عنوانتان بهینه سازی شده است. بیشتر افراد چنین مراحلی را به کل نادیده می گیرند.  آن ها فراموش می کنند که اصلی ترین روش بازاریابی و تبلیغ از طریق اشتراک گذاری مطالب در رسانه های اجتماعی است. برای اینکه بتوانید تگ عنوان خود را برای رسانه های اجتماعی بهینه سازی کنید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

از برند خود به صورت هوشمندانه استفاده کنید: تگ عنوان می تواند بهترین مکان برای قرار دادن و نشان دادن برند شما باشد اما اگر در انجام اینکار افراط کنید، با عواقب ناگوار آن نیز روبرو خواهید شد. گوگل پیشنهاد می کند از تگ عنوان صفحه اصلی خود استفاده کنید.

جلوی موتورهای جستجو را در مورد  دوباره نویسی تگ عنوان بگیرید: بله درست شنیدید. گاهی از اوقات، گوگل تگ عنوان شما را دوباره می نویسد. به نظر احمقانه می رسد اما چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟ بر اساس مطالعات انجام شده، اگر الگوریتم های گوگل به این نتیجه برسند که تگ عنوان شما نشان دهنده محتوای موجود نیست به صورت خودکار نحوه نمایش تگ عنوان را تغییر می دهد. بنابراین اگر تگ عنوان شما برای گوگل خوب نباشد، سایر فاکتورها را در نظر می گیرند. این فاکتورها در برگیرنده موارد زیر است:

خبر خوب این است که اگر مراحل بیان شده در این مقاله را به دقت دنبال کنید، گوگل تگ عنوان را تغییر نمی دهد. اگر احساس کردید تگ عنوان شما ظاهر متفاوتی در موتورهای جستجو دارد، دوباره سری به سایت بزنید و تلاش کنید آن را بهینه سازی نمایید.

سعی کنید هدینگ H1 صفحه از تگ عنوان متفاوت باشد:  این دقیقا همان چیزی است که در مثال سایت Copyblogger در بالا بیان کردیم. شما می توانید از دو مجموعه مختلف کلیدواژه  در تگ عنوان و H1 استفاده کنید.همین امر باعث می شود سئوی شما به صورت طبیعی بهبود پیدا کند.

اطمینان حاصل کنید که تگ عنوان تکراری ندارید: گوگل به وضوح بیان کرده است که باید برای هر صفحه از سایت تگ عنوان توضیفی و متمایز داشته باشید. بنابراین تگ های خود را کپی نکنید. اگر همه مواردی که بیان کردیم را رعایت کنید کار شما در بهینه سازی تگ عنوان به پایان می رسد.

نتیجه گیری:

سئو فرایند دشواری است اما باید آن را به درستی و با صبر و حوصله انجام دهید. اگر تجربه کافی در این حوزه را به دست آورید می توانید کارهای خود را ساده تر کنید. به عنوان مثال ایجاد تگ عنوان می تواند فرایند ساده ای باشد. این فرایند در ابتدا پیچیده به نظر می رسد اما بعد از اینکه همه جوانب کار را در نظر گرفتید و با اصول آن اشنا شدید متوجه خواهید شد که اینکار چقدر ساده و اسان بوده است. اگر در حال حاضر از قدرت تگ عنوان بهینه سازی شده استفاده نمی کنید بهتر است این مقاله را به دقت مطالعه نمایید و همین امروز دست به کار شوید.

منبع: neilpatel

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن