بازاریابی دیجیتالمقالات وب

چگونه بازگشت سرمایه گذاری بازاریابی رسانه اجتماعی را بسنجیم؟

ارسال پست در پروفایل رسانه های اجتماعی یکی از موارد جذاب و سرگ کننده است. اگر در روز سه الی  پنج بار اینکار را تکرار می کنید عالی خواهد بود. پاسخ دادن به تعاملات مشتریان و مخاطبان در رسانه های اجتماعی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  چیزی که برایتان جذاب خواهد بود این است که ببینید مکالمه ای بین شما و مشتریان در رسانه های اجتماعی رخ داده است.   معمولا کسب درآمد از رسانه های اجتماعی کار ساده و اسانی نیست. سنجش و ساخت استراتژی برای فعالیت های رسانه اجتماعی کمی دشوار است و به صرف زمان نیاز دارد.  معمولا مشاهده بازگشت سرمایه گذاری از تلاش های رسانه اجتماعی همانند بازگشت سرمایه گذاری از تبلیغات هزینه به ازای کلیک یا کمپین ی محلی اسان نخواهد بود. این موضوع به خاطر معیارهای مبهمی است که در مورد رسانه های اجتماعی وجود دارد. لایک روی پست ها می تواند یک ابزار مفید برای سنجش تعامل مشتریان باید اما  اگر هدف اصلی شما در این رسانه ها جذب ترافیک بیشتر به وبلاگ یا افزایش فروش باشد نمی تواند کمکی بهتان بکند. معیارهای مبهمی همچون لایک، به اشتراک گذاشتن و ارسال کامنت می تواند با معیارهای سنجش دیگر تداخل ایجاد نماید و بازگشت سرمایه گذاری واقعی را پنهان سازد.  خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان بازگشت سرمایه گذاری از رسانه های اجتماعی را سنجید؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

چگونه تلاش های خود در رسانه های اجتماعی را بسنجیم؟

سنجش رسانه های اجتماعی و بازگشت سرمایه گذاری در آن غیر ممکن نیست. فقط معیارهای مبهم اینکار را برایتان مشکل می کند.  نکته کلیدی برای کسب بازگشت سرمایه گذاری واقعی از رسانه های اجتماعی به کمک مراحل ساده زیر انجام خواهد شد.

 نیت یا هدف خود از حضور در رسانه های اجتماعی را تعریف کنید:

ها به کمک رسانه های اجتماعی می توانند به متعددی دست پیدا کنند. برخی از اهداف رایج و قابل سنجش عبارتنداز :

افزایش آگاهی از برند:

این گزینه به معنای پیگیری رشد فالورها ، رشد تعامل و منشن ها در طول زمان است. اگر چیزی در بازه زمانی مشخص شده افزایش یافته باشد شما می توانید این هدف را پیگیری کنید.  اگر رشد ثابت مانده باشد ممکن است هوشیاری و آگاهی از برند به مخاطب زیادی دست پیدا نکرده باشد. در این شرایط نمی توان بازگشت سرمایه گذاری خوبی را انتظار داشت.

جذب ترافیک سایت:

برای این گزینه صفحه یا بخش خاصی را مدنظر داشته باشید که می خواهید ترافیک ورودی به آن را افزایش دهید. سپس در طول زمان این ترافیک را بسنجید. ترافیک کلی سایت را هم می توانید پیگیری کنید اما شما باید اهداف خود را باریک تر کنید تا بفهمید رسانه های اجتماعی چه تاثیری بر روی جذب ترافیک سایت داشته است.

تولید سرنخ های جدید:

هدف شما در این مرحله از طریق رسانه های اجتماعی خواهد بود.  به عنوان مثال ممکن است :

  • فرمی را پر کرده باشد
  • در وبینار ثبت نام کرده باشد
  • کتاب الکترونیکی، وایت پیپر، سایر محتواها را دانلود کرده باشد
  • در عضو شده باشد.

این پست های رسانه اجتماعی می تواند لینکی به صفحه فرود بدهد که فرمی در آن وجود دارد و نحوه پر شدن این فرم پیگیری می شود. شما می توانید تعداد کلیک ها بر روی پست را هم پیگیری کنید و با کمی کار، نرخ تبدیل و نرخ کسب مشتری را به دست آورید.

یافتن اینفلوئنسرهای جدید :

هر کسب وکاری چه بزرگ و چه کوچک باید بر روی کسب اینفلوئنسرهای جدید بر روی رسانه های اجتماعی تمرکز کند.  به خاطر داشته باشید که این افراد می توانند بر روی برند شما تاثیر گذار باشند و ارزش زیادی برایتان داشته باشند. پس کسب اینفلوئنسرهای جدید بر روی رسانه های اجتماعی و ایجاد ارتباط با آن ها را به یک اولویت تبدیل کنید.

فروش X مقدار از محصول:

برخی از افراد هدف خود را از فعالیت در رسانه های اجتماعی، می دانند. پس تعداد فروش هایی که دقیقا می خواهید اتفاق بیفتد را مشخص کنید.

 برای رسیدن به هدف یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید:

شما نمی توانید برای رسیدن به اهداف خود در رسانه های اجتماعی تنها یک هفته زمان اختصاص دهید. در این مرحله باید منطقی باشید. سعی کنید یک کمپین سی روزه در رسانه های اجتماعی ایجاد کنید یا حتی این بازه زمانی را گسترده تر نمایید. اهداف خاص همچون فروش مستقیم محصول ممکن است به بازه زمانی بیشتری نیاز داشته باشد  به خصوص زمانی که قصد ندارید هزینه ای بر روی تبلیغات پولی در رسانه های اجتماعی داشته باشید.  علاوه بر این برای یادگیری اینکه کدام استراتژی برایتان بهتر کار کرده است به صرف زمان نیاز دارید.  اگر اولین کمپین تان بازگشت سرمایه گذاری که مدنظر دارید را برایتان تولید نکرد، می توانید معیارهایی که از اولین کمپین به دست آورده اید را تجزیه و تحلیل کنید و بر روی مشکلات آن کار کنید و آن ها را حل نمایید. ممکن است بازه زمانی نادرست که به این کمپین اختصاص داده اید باعث بروز چنین مشکلاتی شده باشد.  اجازه دهید اهداف بالا را مدنظر قرار دهیم و ببینیم برای هر کدام  چه بازه زمانی منطقی است:

افزایش آگاهی از برند:

هدف شما افزایش دسترسی به مشتریان در به ۴۰ درصد در انتهای ۳۱ روز است.

افزایش ترافیک سایت:

هدف: افزایش ترافیک به یک صفحه خاص از سایت از طریق پینترست تا ۵۰ درصد در بازه زمانی ۴ ماهه

کسب سرنخ جدید:

هدف: تولید ۵۰۰ سرنخ جدید از فیس بوک و ۱۵۰ سرنخ جدید از توییتر در بازه زمانی ۳۰ روزه

یافتن اینفلوئنسر جدید:

هدف:  یافتن دو اینفلوئنسر رایگان و یک فرد پولی در ۳ ماه

بر اساس اهداف خود ، استراتژی رسانه های اجتماعی را توسعه دهید:

اهداف خاص در رسانه های اجتماعی به استراتژی های خاص نیاز دارند. برای رسیدن به ۱۲ درصد افزایش در فروش از طریق رسانه های اجتماعی، شما باید تلاش متفاوتی نسبت به  هدف کسب اینفلوئنسر جدید اختصاص دهید.  همانند هر استراتژی بازاریابی دیجیتال دیگری، تلاش های شما باید بر اساس اهدافی باشد که در سر دارید.

برای رسیدن به  اهداف اصلی در رسانه های اجتماعی می توانید از استراتژی های منطقی زیر کمک بگیرید:

افزایش آگاهی از برند:

  • افزایش ارسال پست تا ۵۰ درصد
  • فالوو کردن ۵ فرد جدید در رسانه های اجتماعی به صورت روزانه
  • تعامل با افرادی که برند شما را در کامنت ها منشن کرده اند و ارتباط با آن ها
  • اجرای تبلیغ در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر برای افزایش دسترسی به پست ها و کسب فالورهای جدید

افزایش ترافیک سایت:

  • اجرای کمپین بازاریابی مجدد که بازدیدکنندگان سایت بر روی فیس بوک را هدف قرار می دهد
  • به روزرسانی لینک بیو در اینستاگرام برای افزایش ترافیک به صفحه خاص از سایت
  • قرار دادن لینک کوتاه شده در همه پست های رسانه های اجتماعی به صفحه هدف
  • اضافه کردن دکمه فراخوان به عمل واضح در هر پست رسانه اجتماعی
  • اجرای کمپین تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی برای ارسال کاربر به صفحه خاص از سایت

کسب سرنخ های جدید:

  • اجرای کمپین بازاریابی مجدد که بازدیدکنندگان سایت را بر روی فیس بوک هدف قرار می دهد.
  • اجرای تبلیغات رسانه های اجتماعی با هدف تولید سرنخ بیشتر
  • کار با شرکت های همکار برای تبلیغ محصولات شما
  • قرار دادن لینک کوتاه شده به صفحه فرود در پست های اجتماعی

یافتن اینفلوئنسرهای جدید:

  • ایجاد فهرستی از ۱۰۰ پروفایل رسانه اجتماعی جدید برای فالور کردن در توییتر، اینستاگرام و لینکداین. این افراد باید حداقل ۱۰۰۰۰ فالور داشته باشند و به صنعت تان مرتبط باشند
  • فالو کردن و تعامل با این افراد در شبکه های اجتماعی
  • استفاده از ابزارهای موجود برای تعیین اینکه چه کسی در مورد برند شما صحبت کرده است. با این افراد ارتباط برقرار کنید.

تولید فروش بیشتر از طریق پست های رسانه اجتماعی:

  • اجرای تبلیغات بازاریابی مجدد برای مشتریان و تشویق آن ها به خرید محصولات جدید
  • زمانبندی پست های اجتماعی که فالورها را در مورد خط جدید محصول و نحوه خرید آگاه می کند.
  • قرار دادن کوپن یا تخفیف در پست های شبکه اجتماعی
  • ارسال محتوا به اینفلوئنسرهای جدید و درخواست از آن ها برای تبلیغ محصولات شما

 معیارهای خود را پیگیری کنید تا ببینید به اهدافتان رسیده اید یا خیر:

با اینکه برخی از اهداف سنجش اسانی دارند برخی از اهداف  سنجش دشواری دارند و نمی توان موفقیت یا شکست آن ها را به درستی مورد بررسی قرار داد.  خوشبختانه ابزارها و معیارهای خاصی وجود دارد که به تعیین رسیدن به اهداف در رسانه های اجتماعی کمک می کند.  اجازه دهید ۵ هدفی که در بالا بیان کردیم را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چه ابزارها و معیارهایی را باید برای سنجش بازگشت سرمایه گذاری هر کدام مورد استفاده قرار دهیم.

افزایش آگاهی  از برند:

  • دسترسی و تعامل کلی را در آنالیتیکس رسانه اجتماعی بررسی کنید تا ببینید دسترسی به مشتریان افزایش یافته است یا خیر
  • از ابزارهای موجود برای پیگیری منشن های برند استفاده کنید و ببینید منشن مثبت افزایش یافته است یا خیر

افزایش ترافیک سایت:

  • گوگل آنالیتیکس را برای افزایش ترافیک سایت مورد بررسی قرار دهید
  • منابع ارجاعی را برای تعیین ارجاع دهنده های برتر مورد بررسی قرار دهید

کسب سرنخ جدید:

  • پایگاه داده CRMخود را بررسی کنید تا ببینید سرنخ و منبع سرنخ جدید داشته اید یا خیر
  • تعامل و کلیک بر روی پست ها را بررسی کنید تا ببینید چه تعداد کلیک از رسانه اجتماعی به صفحه فرود بوده است.

یافتن سرنخ های جدید:

  • ببینید قراردادی با اینفلوئنسرها بسته شده است یا خیر
  • اسناد اکسل خود را بررسی کنید تا ببینید ارتباط سازنده ای با اینفلوئنسرها برقرار شده است یا خیر.

افزایش فروش از طریق رسانه های اجتماعی:

  • بررسی بازگشت سرمایه گذاری کمپین ها و رسانه های اجتماعی
  • پیگیری بازدید کاربر
  • استفاده از گوگل آنالیتیکس برای بررسی اهداف فروش

 پیگیری معیارهای مرتبط با رسانه های اجتماعی را ادامه دهید:

چه اهداف شما در بازه زمانی دلخواه برآورده شده باشد و چه نشده باشد باید پیگیری معیارها را همچنان ادامه دهید.

تغییرات زیادی ممکن است در رسانه های اجتماعی رخ دهد پس باید با گذشت زمان این معیارها را دنبال کنید و ببینید چه تغییری در آن ها رخ داده است.  زمانی که از تغییرات بسیار صحبت می کنیم منظورمان مواردی همچون موارد زیر است:

  • مکالماتی که افراد در مورد برند شما داشته اند
  • وجود اینلفوئنسر جدیدی که باید با آن ارتباط برقرار کنید.
  • دانستن اینکه چه نوع محتوایی طرفداران را بیشتر به خود جذب می کند و استفاده از این محتواها
  • روزهایی که تعامل بیشتری دریافت کرده اید. بعد از تعیین چنین روزهایی می توانید بر روی آن ها بیشتر تمرکز کنید
  • نوع پیامی که قرار می دهید و تعاملی که مخاطبان با شما دارند. باید این پیام ها را مورد بررسی قرار دهید.
Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن