پلسککنترل پنلمقالات وب

پایگاه داده در کنترل پنل پلسک( قسمت دوم)

در قسمت قبلی مقاله با عنوان ایجاد پایگاه داده در کنترل پنل پلسک در مورد ایجاد پایگاه داده و سایر موارد با هم صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم  ادامه مبحث پایگاه داده در را با هم پی بگیریم. پس همراه وب ایده باشید.

پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات پایگاه داده:

شما می توانید به کمک روش های زیر، از پایگاه داده خود بک آپ بگیرید:

  • پایگاه داده را در فرمت SQL کنید. اینکار به شما اجازه می دهد پایگاه داده را در یک فایل واحد ایجاد و دانلود نمایید. یک فایل واحد را می توان در همان پایگاه داده یا پایگاه داده دیگر بازیابی کرد.
  • شما می توانید کل اشتراک را بک آپ گیری کنید. اینکار به شما کمک می کند فایل بک آپ را در یک فضای انتخاب شده ذخیره سازی نمایید. زمانی که می خواهید فایل بک آپ را بازیابی کنید، می توانید پایگاه داده را برای بازیابی انتخاب نمایید.

 

برای اینکه بتوانید فایل را بازیابی کنید از روش های زیر کمک بگیرید:

  • پایگاه داده را ایمپورت کنید. اینکار به شما کمک می کند داده ها را از یک فایلی که فرمت SQL دارد بازیابی کنید.
  • پایگاه داده را از کل اشتراک بازیابی کنید.

اکسپورت و ایمپورت پایگاه داده:

dump در پایگاه داده فایلی است که در برگیرنده ساختار و محتوای پایگاه داده می باشد. شما می توانید از این گزینه برای مقاصد بازیابی اطلاعات استفاده کنید. در نسخه های قبلی پلسک، dump را باید به  کمک ابزار مدیریت پایگاه داده ایجاد می کردید. در حال حاضر Plesk روش سریع تری برای ایجاد این گزینه ارائه کرده است. در پلسک، اکسپورت dump پایگاه داده به معنای ذخیره سازی پایگاه داده سورس در یک فایل است که سپس می توان از آن برای ذخیره سازی یا توزیع استفاده کرد.  در پلسک، dump پایگاه داده به فرمت SQL ایجاد می شود و به شکل  Zip ذخیره می گردد.

 ذخیره سازی :

در کنترل پنل خود به قسمت Websites & Domains > Databases > Export Dump بروید.

برای ذخیره کردن Dump مراحل زیر را طی کنید:

  • برای ذخیره کردن Dump در خاص بر روی سرور، دایرکتوری مورد را انتخاب کنید. به طور پیش فرض از دایرکتوری اصلی برای اینکار استفاده می شود.
  • برای ذخیره کردن Dump بر روی کامپیوتر می توانید Automatically download dump after creation را انتخاب کنید.

توسعه کپی پایگاه داده در پلسک:

برای اینکار به قسمت Websites & Domains > Databases > Import Dump  بروید.

 

Dump موردنظر را انتخاب کنید:

  • برای توسعه Dump از کامپیوتر محلی، گزینه Upload را انتخاب کنید و بر روی Browse کلیک نمایید. حالا می توانید آرشیو ZIP که حاوی فایل Dump است را انتخاب کنید.
  • برای توسعه Dump از دایرکتوری موجود در سرور، گزینه import را انتخاب کنید.
  • برای توسعه Dump در پایگاه داده جدید، گزینه Recreate the database را انتخاب کنید. در این شرایط پایگاه داده قدیمی پاک می شود و پایگاه داده جدیدی با همان نام ایجاد می گردد.

ایجاد قوانین دسترسی سفارشی:

معمولا دسترسی به پایگاه داده پلسک به طور پیش فرض از هر رایانه ای امکان پذیر است. برای مسائل امنیتی، شما می توانید تنها دسترسی از  خاصی را امکان پذیر کنید. همچنین می توانید دسترسی ریموت به سرور را کلا ممنوع سازید. تنظیمات  کنترل دسترسی برای کاربران پایگاه داده مشخص شده است.

 تنظیم دسترسی به پایگاه داده :

برای کاربران این نوع پایگاه داده، دسترسی ریموت توسط مکانیسم امنیتی بومی MYSQL کنترل می شود. تنظیمات سفارشی شما به فهرست کنترل دسترسی MYSQL اضافه خواهد شد. برای تعیین و تنظیم دسترسی به این نوع پایگاه داده، مراحل زیر را طی کنید:

برای کاربر فعلی، به قسمت Databases > Users  بروید و کاربر مدنظر را انتخاب کنید. از این قسمت، گزینه Access Control  را انتخاب نمایید. برای کاربر جدید به Databases > Users > Add Database User > the Access Control  بروید.

 تنظیم دسترسی ریموت به پایگاه داده PostgreSQL :

برای کاربران این نوع پایگاه داده، دسترسی ریموت توسط قوانین فایروال کنترل می شود. قوانین سفارشی شما  بعد از بررسی،به قوانین فایروال اضافه خواهد شد.

برای تعیین و تنظیم دسترسی برای کاربر PostgreSQL مراحل زیر را طی کنید:

برای کاربران فعلی به قسمت Databases > Users بروید و کاربر مدنظر را انتخاب کنید. حالا گزینه Remote Access را انتخاب نمایید. برای کاربران جدید، Databases > User Management > Add Database User > the Remote Access را انتخاب کنید.

 تنظیم دسترسی ریموت به پایگاه داده Microsoft SQL Server:

برای کاربران پایگاه داده SQL Server، دسترسی ریموت توسط قوانین فایروال کنترل می شود. قوانین سفارشی شما  بعد از بررسی،به قوانین فایروال اضافه خواهد شد.

برای تنظیم  دسترسی برای کاربران SQL Server مراحل زیر را طی کنید:

برای کاربران فعلی به قسمت Databases > Users بروید. کاربر را انتخاب کنید و Remote access را بزنید. برای کاربران جدید به Databases > User Management > Add Database User > the Remote Access بروید.

بررسی و تعمیر پایگاه داده:

در برخی از موارد ممکن است مشکلاتی در پایگاه داده رخ دهد.  در کنترل پنل پلسک، کاربران می توانند راه حل های موجود را به کمک رابط کاربری که در دست دارند امتحان کنند.

برای اینکار کافیست به قسمت Websites & Domains > Databases > Check and Repair بروید. اگر مشکلی پیدا شد بر روی See Details and Resolve کلیک کنید. در این شرایط فهرستی از جداول و مشکلات مرتبط با آن باز خواهد شد. برای پایگاه داده MYSQL، می توانید جداولی که می خواهید تعمیر کنید را انتخاب نمایید. برای پایگاه داده SQL Server می توانید تنها کل پایگاه داده را تعمیر کنید.

 

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن