مدیریت سرورمقالات وب

هاست HDD در برابر هاست SSD: تفاوت این دو در چیست؟

بیشتر بسته های هاستی که این روزها در اختیار مشتریان قرار می گیرد به آن ها اجازه می دهد از میان HDD و SSD یکی را به دلخواه و بر اساس نیازهای خود انتخاب کنند. بیشتر افراد بدین خاطر که HDD ارزان تر از گزینه دوم است به سراغ آن می روند. با اینحال، چیزی که بیشتر کاربران نمی دانند این است که SSD می تواند مزایای زیادی برای سایتشان داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت های بین این دو بپردازیم و ببینیم کدام یک گزینه بهتری برایتان خواهد بود. پس همراه وب باشید.

 تفاوت بین هارد درایو HDD و SSD در چیست؟

 

همانطور که می دانید هارد درایو مکانی است که همه اطلاعات سرور در آن ذخیره می شود. این اطلاعات در برگیرنده سیستم عامل، نرم افزار های سایت و تمامی اطلاعات و محتوای سایت خواهد بود.  هر گونه به روزرسانی در نرم افزار یا تغییر سایت در این درایو نوشته می شود و زمانی که فردی از سایت بازدید می کند اطلاعات موجود در آن باید خوانده و پردازش شود. در درایوهای HDD سنتی که اطلاعات در دیسک فلزی نازکی ذخیره سازی می شود،  با سرعت حدود ۷۲۰۰ RPM می چرخد.  استفاده از همین فناوری مشابه در سی دی ها یا دی وی دی ها نشان می دهد  اطلاعات  به کمک هدی که در نزدیکی سطح دیسک قرار می گیرد نوشته یا خوانده می شود.

شاید بتوان گفت نقطه ضعف اصلی این نوع هارد درایو این است که به کمک بخش های متحرک ایجاد شده است.  در سرعت ۷۲۰۰ RPM دیسک می تواند ۳٫۸ میلیارد با در سال بچرخد. با گذشت زمان این موضوع باعث از بین رفتن دیسک می شود و در برخی از موارد بخش های مکانیکی شروع به نابودی می کند. مشکل دیگری که در این گزینه وجود دارد این است که سرعت نوشتن و خواندن با سرعتی که می تواند بچرخد محدود شده است.  در مقابل SSD() به شیوه کاملا متفاوتی عمل می کند.  این گزینه داده ها را بر روی تراشه حافظه فلش به هم متصل ذخیره می شود. این نوع هارد درایو همه کارهایی که HDD می تواند انجام دهد را انجام خواهد داد اما  بر روی سرعت چرخش دیسک تکیه نمی کند و به همین خاطر سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آن در سریع تر است و خطر از کار افتادن مکانیکی نیز وجود ندارد.  سرعت و قابلیت اعتماد SSD است که باعث شده است برای هاست یک گزینه مناسب باشد.

 سایت های میزبانی شده بر روی SSD چگونه می توانند از سرعت بیشتر نفع ببرند؟

زمانی که از هارد درایو SSD استفاده می کنید سرعتی که داده ها بر روی سرور نوشته یا خوانده می شود نیز افزایش پیدا می کند.  این موضوع بدین معنی است که سایت شما می تواند بر روی مرورگر کاربران با سرعت بالاتری بارگذاری شود. اولین مزیت این موضوع رتبه بندی بالا در نتایج موتورهای ست.  از سال ۲۰۱۰ گوگل و سایر موتورهای جستجو، سرعت را به عنوان فاکتور رتبه بندی در های خود قرار دادند. به همین خاطر سایتی که بتواند به سرعت بارگذاری شود رتبه بهتری در موتورهای جستجو خواهد داشت.

به کمک ابزار PageSpeed Insights گوگل می توانید درک گوگل از سرعت سایت خود را به خوبی بسنجید و ببینید سایتتان چه عملکردی در موتورهای جستجو دارد.  علاوه بر رتبه بندی بالا، سرعت بارگذاری بیشتر به کاربران اجازه می دهد تجربه کاربری بهتری از سایت شما داشته باشند. کاربران امروزی اینترنت  به دنبال سایت هایی هستند که سرعت بارگذاری خوبی دارد و دوست ندارند منتظر بارگذاری بمانند. اگر سایت نتواند به سرعت بالا بیاید، کاربران دکمه بازگشت را بر روی مرورگر خود فشار می دهند و به جای دیگری سر می زنند. یک تاخیر یک ثانیه ای در بارگذاری می تواند ۷ درصد از کاربران را از سایت دور کند.  با اینکه سرعت هارد درایو ممکن است تنها علت بارگذاری  کند سایت نباشد اما به خاطر داشته باشید که ارتقا از HDD به SSD یک روش موثر برای بارگذاری سریع تر سایت است.

 SSD چگونه می تواند آپتایم را بهبود ببخشد؟

از آنجایی که HDD در برگیرنده بخش های مکانیکی است احتمال از کار افتادن آن بیشتر از SSD است. اگرچه HDD  توسط تولیدکنندگان بررسی می شود اما اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد سایت ممکن است تا  نصب درایو جدید با آفلاین مواجه شود.  در این شرایط اگر از سایت خود بک آپ نگرفته باشید ممکن است کل داده هایتان را از دست بدهید و کل به خطر بیفتد. از کار افتادن هارد درایو برایتان پر خواهد بود. اگر کسب وکار شما به دنبال فروش یا خدمات است  آفلاین بیشتر به معنای از دست دادن مشتریان بیشتری خواهد بود.

در این شرایط ممکن است شهرت و اعتبار سایت نیز آسیب ببیند.

نبود بخش های متحرک در SSD بدین معنی است که این گزینه کمتر در معرض از کار افتادن خواهد بود. همین امر باعث می شود SSD یک گزینه قابل اعتماد برای ذخیره سازی داده ها باشد.  البته اگر بخواهید از داون تایم سرور پیشگیری کنید باید هاستی را انتخاب نمایید که بتواند  اپتایم ۹۹٫۹۵ درصدی یا بالاتر از آن را برایتان فراهم آورد و از داده های سایت بک آپ بگیرد.

HDD در برابر SSD: هزینه در برابر مزایا

خوب همانطور که می دانید همیشه فناوری های بهتر هزینه بیشتری هم در پی خواهد داشت.  چیزی که مهم است این است که یک تغییر کوچک در قیمت می تواند مزایای زیادی برایتان در پی داشته باشد. سرعت و قابلیت اعتماد SSD برای کمک به سایت ها در رتبه بندی بالاتر و  بهبود مشتری دو قابلیت ضروری برای موفقیت هر سایتی است.

 نتیجه گیری:

در حال حاضر بیشتر  شرکت های ارائه دهنده هاست به شما اجازه می دهند از میان درایوهای SSD و HDD یکی را انتخاب کنید. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که SSD نسبت به HDD مزایای زیادی دارد زیرا فناوری سریع تر و قابل اعتمادتری است. به همین خاطر به روزرسانی و ارتقا به SSD می تواند رتبه شما را در موتورهای جستجو افزایش دهد، ترافیک سایت را بیشتر نماید، تعامل بهتری در کاربران ایجاد کند و فروش را بیشتر نماید.

 

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن