خانه / مقالات وب / مراحلی برای ساخت یک وبسایت تجاری کوچک با وردپرس
مراحلی برای ساخت یک وبسایت تجاری کوچک با وردپرس

مراحلی برای ساخت یک وبسایت تجاری کوچک با وردپرس

اگر بخواهید از طراحان و توسعه دهندگان حرفه ای برای ساخت سایت خود استفاده کنید، انجام اینکار برای شما بسیار پر هزینه خواهد بود. اگر پیش بینی می کنید که سایت شما با وجود صفحات و قابلیت های بسیار زیاد، پیچیده نخواهد شد می توانید طراحی سایت را خودتان به عهده بگیرید و سایتی مقرون به صرفه ایجاد نمایید.

دوست دارید سایت شما چه کاری برایتان انجام دهد؟

قبل از انجام هر کاری باید زمانی را در مورد خواست و انتظار بازدید کنندگان از سایت اختصاص دهید و ببینید این افراد به دنبال چه چیزی هستند. این موضوع از کسب وکاری به کسب وکار دیگر متفاوت خواهد بود اما برخی از کارهایی که بازدید کننده باید در سایت انجام دهد شامل موارد زیر است:

  • پر کردن فرم تماس یا هر فرم دیگر
  • تکمیل فرایند خرید محصول
  • برقراری تماس با کسب وکار موجود
  • فروشگاه های افلاین ممکن است به مشتریانی نیاز داشته باشند که از طریق سایت به موقعیت فیزیکی دست یابند.

همانطور که مشاهده کردید برخی از این وظایف اسان هستند و می توان آن ها را به سادگی پیگیری کرد.  تبدیل هایی که به کسب وکار شما مرتبط است نه تنها بر روی صفحاتی که باید در سایت داشته باشید تاثیر می گذارد بلکه از لحاظ عملکردی نیز لازم و ضروری است.  یافتن مواردی که برای سایت ضروری است می تواند زمان و هزینه شما برای تغییر در طراحی و فرایند توسعه را کمتر کند.

 نام دامنه و میزبانی وب:

بعد از اینکه پایه و اساس سایت خود را انتخاب کردید باید در مورد نام دامنه تصمیم بگیرید و آن را به ثبت برسانید. در مرحله بعدی باید به فکر میزبانی یا هاست سایت خود باشید. از آنجایی که نام های محبوب توسط افراد دیگر به ثبت رسیده اند انتخاب نام دامنه مناسب کمی دشوار خواهد بود.  ابتدا نام تجاری دلخواه یا  نام دامنه دلخواه را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید این نام قبلا ثبت شده است یا خیر. می توانید اینکار را از طریق سایتی که به دنبال ثبت نام دامنه خود در آن هستید انجام دهید. اگر نام دامنه مورد نظر شما قبلا به ثبت رسیده است باید خلاق باشید و تغییراتی در آن ایجاد نمایید. بعد از اینکه نام دامنه را ثبت کردید باید هاستی را برای سایت خود خریداری نمایید. داشتن هاست به کاربران اینترنتی کمک می کند به سایت شما دسترسی داشته باشند. هاست های اشتراکی را می توان با قیمت های پایین پیدا کرد. اگر ترافیک پایینی در سایت خود دارید این نوع هاست می تواند مفید باشد. اگر سایت شما بازدید کننده های زیادی دارد باید هاست خود را در اینده ارتقا دهید. اگر در مورد این موضوع زیاد مطمئن نیستید با متخصصان شرکت ما تماس بگیرید.

سئو و پژوهش کلیدواژه ها:

حالا نوبت به پژوهش کلیدواژه ها رسیده است. باید بدانید مشتریان احتمالی شما به دنبال چه چیزهایی هستند. این موضوع مرتبط با حوزه سئوست اما با تشخیص اطلاعاتی که بازدید کننده به دنبال یافتن آن است می توانید تجربه کاربری را نیز بهبود ببخشید.  به ابزار کیورد پلنر گوگل سری بزنید.  شما می توانید از این ابزار برای تولید  لیستی از کلمات کلیدی استفاده کنید و حجم جستجوی ماهانه آن را تشخیص دهید.  به کمک این ابزار قادر خواهید بود نتایج را بر اساس موقعیت فیلتر کنید.  به طور کلی، هر چقدر حجم جستجوها بالاتر باشد، فرصت به دست آوردن مشتری نیز بیشتر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که رقابت بر روی چنین کلماتی بسیار دشوار است. باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که تا حد امکان به محصولات و خدمات شما مرتبط است. به عنوان مثال اگر در حوزه تعمیر رایانه فعالیت دارید، نباید تنها رایانه را به عنوان کلمه کلیدی در نظر بگیرید. از آنجایی که این واژه عمومی است و رقابت زیادی بر روی آن وجود دارد احتمال موفقیت شما بسیار اندک خواهد بود. در عوض می توانید کلیدواژه های دم درازی را هدف قرار دهید. مثلا می توانید از عبارت تعمیر رایانه در تهران استفاده کنید.

در این مرحله موارد زیر را باید مدنظر داشته باشید:

  • همه کلمات کلیدی که به استارت آپ شما مرتبط هستند را شناسایی نمایید و حجم جستجوی آن را بررسی کنید.
  • این کلمات کلیدی را به گروه های منطقی که می توانید به صفحات سایت مرتبط سازید طبقه بندی کنید.

برای استفاده بعدی می توانید این داده ها را در یک فایل صفحه گسترده ذخیره نمایید.

محتوای سایت:

خوب حالا که می دانید مخاطبان شما به دنبال چه کلمات کلیدی هستند می توانید در مورد نوع محتوایی که قرار است در سایت منتشر شود تصمیم بگیرید.  سعی کنید محتوای کافی و مرتبط با تمامی کلیدواژه ها تهیه کنید. اگر فکر می کنید این کار در بازه زمانی که می خواهید سایت خود را راه اندازی کنید دشوار است بهتر است کلیدواژه های خود را اولویت بندی کنید و  محتوایی را  برای هرکدام ایجاد نمایید. لازم نیست کل محتوای شما متنی باشد. در حقیقت بهتر است از انواع مختلف رسانه ها برای تعامل بهتر بازدید کننده استفاده کنید. نمونه های زیر تنها چند مورد از محتوایی است که می توانید در سایت خود به کار ببندید:

  • ویدئو
  • تصویر
  • مقاله
  • پادکست
  • نظرات مشتریان
  • ابزارهای تعاملی
  • اینفوگرافیک ها

در ادامه چک لیستی که باید برای سئوی سایت تازه تاسیس خود مدنظر داشته باشید را مشاهده می کنید:

  • از کلمات کلیدی اصلی در عنصر عنوان استفاده کنید.
  • از کلمه کلیدی اصلی در توضیحات متا استفاده کنید.
  • از کلمه کلیدی اصلی در آدرس صفحه بهره ببرید.
  • از کلمه کلیدی اصلی در داخل تگ H1 استفاده کنید.
  • از کلمه کلیدی اصلی و انواع مختلفی از این کلیدواژه در متن اصلی استفاده کنید.
  • از کلمه کلیدی اصلی و انواع مختلفی از آن در انکرتکست ها استفاده کنید.
  • محتوای خود را در سایت تکرار نکنید. از به کار بردن محتوای تکراری خودداری نمایید.

اگر فکر می کنید به تنهایی نمی توانید محتوای مناسبی برای سایت خود بنویسید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. البته این موضوع می تواند کمی هزینه بر باشد.

ساختار سایت:

پژوهش کلیدواژه ها که قبلا انجام دادید می تواند به شما  کمک کند ساختار خوبی برای سایت خود ایجاد کنید. کلمات کلیدی با  حجم جستجوی بالا بسیار مفید خواهد بود. اگر به سلسله مراتب سایت خود فکر کنید به این نتیجه خواهید رسید که بهتر است مهم ترین صفحات در قسمت های بالا قرار گیرد.  البته در برخی از موارد دسترسی به این هدف امکان پذیر نیست. به عنوان مثال یک سایت تجارت الکترونیکی را فرض کنید که در آن محصولی به فروش می رسد و این محصول درآمد زیادی برای سایت دارد. در سلسله مراتب سایت، این موضوع ممکن است به صورت صفحه اصلی> طبقه بندی>زیر طبقه بندی>محصولات مهم نشان داده شود. در این سناریو، صفحه ای که اهمیت بسیار زیادی دارد در قسمت های پایین تر ساختار سایت قرار می گیرد. با اینحال شما  مجبور نیستید از ساختار سایت برای تعریف لینک دهی داخلی سایت استفاده کنید. در مثال بالا؛  ما می توانیم صفحه مهم را به گونه دیگری نشان دهیم.  مرور کلمات کلیدی،درک مخاطبان هدف،درک نیاز مشتریان  و چندین پژوهش متفاوت بر روی رقبای سایت می تواند به شما کمک کند صفحات سایت خود را تعریف کنید و ارتباط هر کدام از این صفحات به یکدیگر را مشخص نمایید. برخی از صفحات رایجی که سایت شما ممکن است داشته باشد در برگیرنده موارد زیر است:

  • صفحه اصلی
  • صفحه درباره ما
  • صفحه تماس با ما
  • قابلیت های محصول
  • محصولات/ خدمات
  • شرایط و قوانین
  • حریم خصوصی
  • نمونه کارها
  • نظرات مشتریان

همچنین شما می توانید سایتی با یک صفحه فعال داشته باشید. این موضوع در سال های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است و می تواند برای برخی از کسب وکارها مفید باشد. اگر محتوای بسیار مرتبط و هدفمندی داشته باشید به دست اوردن رتبه های برتر در نتایج موتورهای جستجو بسیار ساده تر خواهد بود.  اگر کسب وکار شما محصولات یا خدمات متعدد و متمایزی دارد، باید برای هر کدام از آن ها صفحه ای داشته باشید. اگر به فکر جستجوی پولی، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و نمایش هستید باید به  مرتبط بودن پیام صفحه موردنظر با تبلیغات انجام شده توجه داشته باشید.

طراحی سایت با وایرفریم:

خوب حالا زمان آن فرا رسیده است که ظاهر سایت خود را طراحی کنید.  مرحله وایرفریم دقیقا همان جایی است که می توانید در مورد نحوه قرار گرفتن محتوا و سایر عناصر در سایت تصمیم گیری کنید. ابزارهای متعددی همچون wireframe.cc وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. اگر به هیچ کدام از ابزارهای موجود دسترسی ندارید می توانید از خودکار و کاغذ بهره مند شوید و طرح سایت خود را بکشید. برای ایجاد وایرفریم؛ جایی که عناصر باید قرار گیرد و اندازه تقریبی هر کدام را مشخص کنید. اگر در مورد این مرحله زیاد مطمئن نیستید، می توانید به سایر سایت ها سری بزنید و از آن ها الهام بگیرید. در این مرحله لازم نیست در مورد رنگ ها، فونت ها، نوع تصاویر و سایر عناصر بصری تصمیم گیری کنید. زمانی که می خواهید طرح محتوای خود را در سایت مشخص کنید باید فاکتورهای زیر را مدنظر داشته باشید:

  • بازدید کنندگان چگونه سایت را اسکن می کنند؟ چشم آن ها به دنبال چه چیزی خواهد بود؟
  • اهداف بازدیدکننده سایت شما چیست؟ به دنبال خرید محصول است؟ فرم تماس را پر کرده است؟
  • طرح صفحات را ساده نگه دارید و کاری کنید که ناوبری در سایت ساده تر باشد.

الگوهای متعددی برای رابط کاربری وجود دارد. این الگوها راهنماهایی را برای ساختار و طرح صفحات شما فراهم می کنند. برخی از الگوهای رابط کاربری در برگیرنده موارد زیر است:

  • الگوی F
  • الگوی Z
  • کارت ها
  • گریدها

راهنمای برندینگ و سبک ها:

بعد از ایجاد وایرفریم برای سایت جدید؛ باید بتوانید عناصری که در این وایرفریم قرار خواهد گرفت را تعریف کنید و سبک آن را مشخص نمایید. نیازی نیست زیاد به جزییات فکر کنید اما بهتر است عناصر کلیدی طراحی سایت را مستند سازید. این عناصر کلیدی همان عناصری هستند که در بخش های مختلف سایت و کل سایت ثابت باقی خواهند ماند. برخی از نواحی کلیدی که باید در راهنمای سبک خود بگنجانید عبارت است:

  • تایپوگرافی
  • خانواده فونت
  • اندازه فونت برای عناصر مختلف
  • وزن فونت
  • ارتفاع خطوط
  • رنگ ها
  • پالت رنگ
  • رنگ های اولیه، ثانویه و ثالث
  • سایه خاکستری برای متون یا رنگ پس زمینه
  • منابع رایگان
  • شبیه سازی و تصورات
  • انواع تصاویر، وکتورها
  • موضوع تصاویر ( به عنوان مثال افراد یا اشیا)
  • استایل ها یا افکت ها به عنوان مثال فیلتر عکس
  • آیکانوگرافی
  • چه ایکون هایی باید در سایت مورد استفاده قرار گیرد
  • سبک ایکون ها
  • فاصله گذاری ها
  • حاشیه ها
  • Padding

نصب وردپرس:

بعد از اینکه تمامی مراحل بالا را به دقت انجام دادید باید سایت خود را راه اندازی کنید. ممکن است در حال حاضر یک هاست خریداری کرده باشید اما برای اینکه سایت را قبل از انتشار تست کنید بهتر است آن را به صورت لوکال در رایانه خود اجرا نمایید.  برای اینکار باید یک محیط لوکال در رایانه خود داشته باشید. گزینه های متعددی برای انجام اینکار وجود دارد . به عنوان مثال می توانید از XAMP استفاده کنید. بعد از اینکه محیط توسعه خود را راه اندازی و تنظیم کردید، می توانید وردپرس را نصب کنید. این فرایند بسیار ساده است. کافیست آخرین نسخه از وردپرس را دانلود کنید. آن را از حالت فشرده خارج کنید و در دایرکتوری روت خود قرار دهید.  ابزار مدیریت پایگاه داده به عنوان مثال phpmyadmin را باز کنید و یک پایگاه داده جدید برای نصب وردپرس ایجاد نمایید. بعد از اینکه همه  اینکارها را به خوبی انجام دادید، از نام دامنه مجازی خود بازدید کنید و  فرایند نصب را طبق دستورالعمل های موجود دنبال نمایید. بعد از تکمیل این مرحله سایت وردپرسی برای تنظیم قالب و سایر موارد آماده است.

 نصب افزونه های وردپرس:

افزونه های  متعددی وجود دارد که باید بر روی سایت مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از افزونه های مناسب به شما کمک می کند وظایف خود را به راحتی انجام دهید و سایت خود را برای جستجو بهینه سازید.این موضوع باعث بهبود عملکرد و افزایش امنیت سایت نیز می شود. بعد از اینکه افزونه مورد نظر خود را دانلود کردید به قسمت افزونه ها بروید و آن را فعال سازید. در صورت نیاز می توانید تنظیمات افزونه را بر اساس نیاز خود تغییر دهید.

 پیگیری کاربران با ابزارهای آنالیتیکی:

قبل از اینکه بخواهید سایت خود را به صورت نهایی راه اندازی کنید، باید جایی که بازدیدکنندگان از طریق آن وارد سایت شده اند و نحوه تعامل آن ها را پیگیری کنید. این موضوع به شما کمک می کند با شناسایی صفحاتی که عملکرد خوبی داشته اند سایت خود را به مرور زمان بهینه سازی کنید. اگرچه پلتفرم های پولی آنالیتیکی در بازار وجود دارد اما می توانید تمامی مواردی که نیاز دارید را از طریق گوگل آنالیتیکس برطرف کنید. این پلتفرم رایگان است و داده های گسترده ای برای شما فراهم می کند. این پلتفرم نیز نسخه پولی دارد اما اگر در اینکار حرفه ای نیستید بهتر است آن را مورد استفاده قرار ندهید. نصب گوگل آنالیتیکس بسیار ساده و اسان است. شما باید کد پیگیری را بردارید و آن را در افزونه گوگل آنالیتیکس اضافه نمایید.

نکته: فیلتری برای صفحه اصلی و آی پی ادرس کاری خود ایجاد کنید. در چنین  شرایطی گوگل آنالیتیکس  بازدیدهای خودِ شما را گزارش نمی کند. اگر از مرورگر کروم استفاده می کنید می توانید خود را با افزونه Block Yourself from Analytics کروم مسدود نمایید.

آغاز و راه اندازی سایت وردپرسی:

اگر در حال حاضر سایتی دارید و می خواهید آن را به روزرسانی کنید باید از تمامی فایل ها و پایگاه داده فعلی خود بکاپ بگیرید. حالا سایت شما آماده راه اندازی است. اگر سایت خود را به صورت لوکال توسعه داده اید می توانید فایل های نهایی و پایگاه داده خود را به هاست آنلاینتان انتقال دهید.  شما می توانید اینکار را به شیوه های متعدد  و از طریق افزونه یا به صورت دستی انجام دهید. اگر می خواهید از افزونه برای مهاجرت محیط لوکال به محیط آنلاین استفاده کنید می توانید از افزونه Duplicator یا Snapshot Pro استفاده کنید. اگر ترجیح می دهید از رویکرد دستی استفاده کنید باید اینکار را با اکسپورت کردن پایگاه داده محلی و ایمپورت آن در پایگاه داده هاست  آنلاین انجام دهید. اینکار به کمک phpMyAdmin بسیار ساده خواهد بود. کافیست به phpMyAdmin بروید و سری به پایگاه داده خود بزنید بر روی قسمت Export کلیک کنید و سپس Go را بزنید. خوب حالا که پایگاه داده اکسپورت شده خود را دارید، ویرایشگر متن را باز کنید و تمامی تغییرات مورد نیاز را در آن اعمال نمایید. اطمینان حاصل کنید که پایگاه داده را در داخل هاست خود ایجاد می کنید و سپس فایل را در آن ایمپورت می نمایید. حالا باید فایل های سایت را از محیط توسعه لوکال به هاست انتقال دهید. برای اینکار یک ابزار مدیریت فایل FTP را دانلود کنید.  به عنوان مثال می توانید از FileZila استفاده کنید.  باید دسترسی FTP را از طریق هاست تنظیم کنید. به کمک اطلاعات لاگین FTP می توانید به هاست خود متصل شوید و تمامی فایل های وردپرسی خود را آپلود نمایید. اطمینان حاصل کنید که فایل wp-config.php را اصلاح می کنید. حالا می توانید سایت خود را به صورت آنلاین مورد بررسی قرار دهید. آخرین مرحله ثبت نام در کنسول جستجوی گوگل و وبمستر تولز بینگ است. در نهایت باید  نقشه XML سایت را  ثبت نمایید. این موضوع شما را مطمئن می سازد که موتورهی جستجو قادرند در سایت خزش کنند و آن را ایندکس نمایند.

 نتیجه گیری:

ساخت و راه اندازی سایت وردپرسی فرایند بسیار ساده ای است اما باید مراحل متعددی را مدنظر داشته باشید. اگر فکر می کنید نمی توانید به تنهایی از عهده مراحلی که در  این مقاله به آن اشاره کردیم بر بیایید بهتر است از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید.

منبع: wpmudev

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*