سئومقالات وب

راهنمای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو-قسمت اول

بهینه سازی برای موتورهای جستجو(سئو) اغلب اصلاحات کمی را در بخش های مختلف سایت ایجاد می کند. زمانی که این موضوع به تنهایی بررسی شود، این گونه تغییرات بهبودهای بسیار بزرگی محسوب نمی شود اما زمانی که با سایر گزینه های بهینه سازی ترکیب گردد، می تواند تاثیر زیادی بر روی تجربه کاربری و سایت در نتایج جستجوی داشته باشد. ممکن است در حال حاضر اشنایی نسبی با بیشتر موضوعاتی که در این راهنما ارائه می شود داشته باشید. اگرچه در عنوان این سری مقالات با واژه موتورهای جستجو بیشتر روبرو خواهید شد اما باید بدانید که تصمیمات بهینه سازی باید برای کاربران و نیازهای آنان باشد. آنها اصلی ترین مشتریان محتوای شما هستند و از موتورهای جستجو برای یافتن محتوای سایت شما استفاده می کنند. در این سری مقالات به نحوه برای موتورهای جستجو می پردازیم .

عناوین صفحات خود را دقیق و منحصر به فرد انتخاب کنید

عناوین صفحات را با استفاده از مشخص کنید:

 

1

محتوای عنوان صفحه در نتایج موتورهای جستجو نشان داده می شود:

اگر صفحه شما در نتایج موتورهای جستجو نشان داده شود، محتوای تگ عنوان معمولا در خط اول نتایج نشان داده خواهد شد. کلماتی که در عنوان مورد استفاده قرار گرفته است به صورت بولد و برجسته نشان داده می شود. تمامی این کلمات و عناوین می تواند به کاربر در مرتبط بودن یا نبودن محتوای شما با جستجوی مربوطه کمک کند.

2

عنوان صفحه اصلی سایت شما می تواند حاوی نام سایت، کسب و کار یا سایر اطلاعات مهم همچون موقعیت فیزیکی شرکت باشد.

تمرینات عملی در این بخش:

۱) محتوای صفحه خود را به صورت دقیق توضیح دهید.

عنوانی را انتخاب کنید که بتواند به طور موثر موضوع سایت را برای کاربران نشان دهد.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • انتخاب عنوانی که ربطی به محتوای سایت ندارد.
  • استفاده از عناوین پیش فرض یا مبهم همچون “Untitled” یا “New Page 1”

۲) تگ عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه ایجاد کنید:

هر کدام از صفحات سایت شما باید یک تگ عنوان منحصر به فرد داشته باشند. اینکار به گوگل کمک می کند صفحات مختلف را در سایت متمایز کند.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • استفاده از یک تگ عنوان واحد برای تمامی صفحات در سایت

۳ ) از عناوین مختصر و توصیفی استفاده کنید:

عناوین را می توان کوتاه و آموزنده انتخاب کرد. اگر عنوانی که برای صفحه در نظر می گیرید بسیار طولانی باشد، گوگل تنها بخشی از آن را در نتایج جستجوی خود نشان می دهد.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • استفاده از عناوین طولانی که کمکی به کاربران نمی کند.
  • قرار دادن کلمات کلیدی غیر ضروری در تگ عنوان

 

استفاده از متا تگ توضیحات

می توان خلاصه ای برای هر صفحه تعریف کرد:

محاسن استفاده از متا تگ توضیحات چیست؟

متا تگ توضیحات بسیار مهم است زیرا گوگل ممکن است از آن به عنوان اسنیپت برای صفحات شما استفاده کند. توجه کنید که در جمله خود از کلمه” ممکن است” استفاده کردیم زیرا گوگل ممکن است از یک بخش مرتبط با صفحه شما استفاده کند. اضافه کردن متا تگ توضیحات به هر کدام از صفحات سایت همیشه ایده خوبی است زیرا ممکن است گوگل نتواند بخش مرتبط را در نوشته های شما پیدا کند و از آن در اسنیپت استفاده نماید. کلماتی که در اسنیپت قرار دارند به هنگام ظاهر شدن در کوئری های کاربران به صورت بولد و برجسته نمایش داده می شوند. اینکار به کاربر کمک می کند تا بفهمد محتوای سایت مورد نظر با چیزی که به دنبالش هست مطابقت دارد یا خیر.

تمرینات این بخش:

۱)محتوای صفحه را به طور دقیق خلاصه کنید:

توضیحاتی را بنویسید که بتواند آموزنده و در عین حال جذاب باشد. اگر کاربری این توضیحات را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کند باید نسبت به کلیک کردن بر روی سایت شما ، مشتاق باشد.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • نوشتن متا تگ توضیحاتی که ربطی به محتوای صفحه ندارد.
  • استفاده از توضیحات عمومی
  • پر کردن توضیحات با کلمات کلیدی بسیار
  • کپی و چسباندن کل محتوای صفحه در متا تگ توضیحات

۲) استفاده از توضیحات منحصر به فرد برای هر صفحه:

داشتن متا تگ توضیحات متفاوت برای هر صفحه به کاربر و گوگل کمک می کند اطلاعات زیادی در مورد صفحه به دست بیاورند. اگر سایت شما دارای هزاران یا میلیون ها صفحه است، تولید دستی متا تگ توضیحات ممکن نخواهد بود. در اینگونه موارد، شما می توانید به طور خودکار، متا تگ توضیحات را بر اساس محتوای هر صفحه ایجاد کنید.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • استفاده از یک متا تگ توضیحات واحد برای همه صفحات سایت

 

بهبود ساختار URL های سایت

استفاده از آدرس های ساده می‌تواند اطلاعات محتوا را به آسانی منتقل کند:

ایجاد طبقه بندی های توصیفی و نام فایل برای اسنادی که در سایت شما قرار دارد نه تنها به نگهداری و سازمان دهی بهتر آن کمک می کند بلکه توسط موتورهای جستجو خزش بهتر و موثرتری خواهد داشت. همچنین می تواند برای افرادی که می خواهند به سایت شما لینک دهند، آدرس های ساده تر و دوستانه تری ایجاد نماید. معمولا کاربران با دیدن آدرس های طولانی و نامفهومی که در آن کلمات قابل فهم اندکی وجود دارد ، وحشت زده می شوند.آدرس هایی که شبیه شکل زیر هستند معمولا کاربر را سردرگم خواهد کرد. کاربران در اینگونه شرایط نمی توانند آدرس را به خوبی به ذهن بسپارند یا برای آن لینکی ایجاد نمایند.

4

همچنین اگر بخشی از و صفحات شما حاوی پارامترهای غیر قابل فهم باشد، کاربر ممکن است آن بخش را غیر ضروری بداند و حذف کند. برخی از کاربران با استفاده از آدرس صفحه به عنوان به سایت شما لینک می دهند. اگر آدرس URL شما حاوی کلمات کلیدی مرتبط باشد، کاربر و موتورهای جستجو اطلاعات مورد نیاز در مورد آن صفحه را به خوبی درک خواهند کرد.

آدرس URL در نتایج موتورهای جستجو نشان داده می شود:

به خاطر داشته باشید که آدرس صفحات در بخشی از نتایج موجود در گوگل، در زیر عنوان و اسنیپت نشان داده می شود. درست همانند عنوان و اسنیپت، کلماتی که در URL ها بر روی موتور جستجو ظاهر می شوند برجسته و بولد خواهند بود. گوگل در خزیدن تمامی ساختارهای URL تجربه و تخصص خوبی دارد حتی اگر این ساختارها پیچیده و سخت باشند اما اسانتر کردن این آدرس می تواند باعث بهبود تجربه کاربری و نیز کمک به موتورهای جستجو شود.

تمرینات این بخش:

۱)از کلمات در آدرس های خود استفاده کنید:

آدرس هایی که حاوی کلمات مرتبط با محتوای سایت هستند و ساختار آنها کاربر پسندتر است، می تواند ناوبری را بهبود ببخشد. بازدید کنندگان این آدرس ها را بهتر به خاطر می سپارند و ممکن است به سایت شما لینک دهند.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • استفاده از آدرس های طولانی با پارامترهای غیر ضروری
  • انتخاب نام عمومی همچون “page1.html”
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

۲) یک ساختار ساده ایجاد کنید:

از یک ساختار وری استفاده کنید که محتوای شما را به خوبی سازماندهی کند و استفاده از آن را برای کاربران ساده تر نماید.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • داشتن ساب دایرکتوری های عمیق و پیچیده همچون “…/dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html”
  • استفاده از نام هایی که ارتباطی با محتوای شما ندارد.

 

۳) فراهم آوردن یک نسخه از URL برای دسترسی به اسناد:

برای اینکه کاربران به یک URL واحد لینک دهند باید از یک نسخه آدرس استفاده کنید. اگر افراد برای دسترسی به یک محتوای یکسان از آدرس های متعددی استفاده می کنند، تنظیم ریدایرکت ۳۰۱ از آدرس URL غیر ارجح به URL اصلی می تواند راه حل خوبی باشد.اگر نمی توانید از گزینه تغییر مسیر یا همان ریدایرکت استفاده کنید، می توانید از URL متعارف یا rel=”canonical” بهره مند شوید.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • داشتن صفحاتی که از طریق ساب دامین و دایرکتوری ریشه به یک محتوا دسترسی دارند.
  • استفاده از حروف بزرگ غیر متعارف

ناوبری سایت خود را آسان تر کنید

ناوبری برای موتورهای جستجو بسیار مهم است:

ناوبری یک سایت برای کمک به کاربر در یافتن سریع محتوای مورد نیاز بسیار مهم است. این موضوع همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند محتوایی که از نظر وب مسترها مهم است را پیدا کنند. اگرچه نتایج حاصل از موتورهای جستجو در سطح صفحات فراهم می شود اما گوگل دوست دارد نقش صفحه را در سایت مورد نظر بفهمد.

ناوبری خود را بر اساس صفحه اصلی تنظیم کنید:

همه سایت ها، صفحه اصلی دارند که معمولا بیشتر از سایر صفحات توسط کاربران مورد بازدید قرار میگیرد. باید در مورد نحوه استفاده از سایر صفحات فکر کنید مگر اینکه تعداد صفحات بسیار کمی در سایت خود داشته باشید. ایا صفحات کافی در مورد موضوع خاصی که می خواهید پوشش دهید دارید؟ ایا هزاران محصول متفاوت دارید که باید در طبقه بندی های مختلف دسته بندی شوند؟

این احتمال را بدهید که بخشی از آدرس صفحه به صورت تصادفی حذف شود:

تصور کنید که یک کاربر به هنگام گشت و گذار در سایت شما به صورت تصادفی بخشی از آدرس را حذف کند. این موضوع را به هنگام طراحی ساختار ناوبری سایت مد نظر داشته باشید.

دو نقشه برای سایت خود آماده کنید:

یک نقشه سایت معمولا صفحه ساده ای در سایت شماست که ساختار سایت را نشان می دهد.این نقشه معمولا حاوی لیست درختی از صفحاتی است که در سایت وجود دارد.کاربران اگر مشکلی با ناوبری شما داشته باشند و نتوانند محتوای مورد نیاز را پیدا کنند به احتمال زیاد از نقشه سایت استفاده خواهند کرد. پس باید یک نقشه برای کاربر و یک نقشه برای موتور جستجو فراهم کنید. از آنجایی که موتورهای جستجو نیز از این صفحه بازدید می کنند، داشتن یک نقشه خوب به افزایش ترافیک و بازدیدهای انسانی کمک می کند. یک نقشه XML که می توانید از طریق ابزار وبمستر گوگل نیز به آن دسترسی داشته باشید، کار را برای پوشش دهی صفحات در گوگل راحتتر می کند. استفاده از فایل نقشه سایت یک روش خوب برای بیان این نکته به موتورهای جستجوست که دوست دارید از کدام نسخه URL به عنوان آدرس متعارف استفاده شود. گوگل به وب مسترها کمک می کند نقشه سایت خود را با یک اسکریپت تولید کننده نقشه سایت ایجاد نمایند.

تمرینات عملی این بخش:

۱) یک لیست درختی طبیعی ایجاد کنید:

به هنگام طراحی این قسمت ، سعی کنید کار را برای کاربر خود ساده تر کنید.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • ایجاد لینک های ناوبری پیچیده
  • چند بخش کردن بیش از حد محتوای سایت

۲) بیشتر از متن برای ناوبری استفاده کنید:

کنترل بیشتر بخش های ناوبری از صفحه ای به صفحه دیگر از طریق لینک های متنی، می تواند خزش موتورهای جستجو را ساده تر و راحت تر کند. کاربران نیز این نوع رویکرد را بیشتر از سایر موارد دوست دارند.

از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • داشتن ناوبری که به طور کلی بر اساس منوهای آبشاری ، تصاویر یا انیمیشن هاست.
  • بیشتر موتورهای جستجو می‌توانند چنین لینک هایی را در سایت تشخیص دهند اما اگر کاربری بتواند به تمامی صفحات سایت از طریق لینک های متنی طبیعی دسترسی پیدا کند؛ تجربه کاربری بهبود می یابد، دسترسی به سایت بهتر می شود و نتایج حاصل بهبود خواهد یافت.
Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن