سئو

تگ ها چقدر برای سئو اهمیت دارند؟

اگر به دنبال بهبود دیده شدن سایت ، رشد ترافیک و افزایش درآمد خود هستید باید یک استراتژی جامع و کامل برای فرآیند سئوی خود داشته باشید. با اینکه تاکتیک های خارجی همچون لینک بیلدینگ هنوز هم در صدر این روش ها قرار دارد اما سئوی داخلی سایت نیز چندان بی اهمیت نیست به خصوص این که در عصر جستجوی معنایی قرار داریم.  این روزها توجه موتورهای جستجو از اتوریتی به سمت کیفیت محتوایی که فراهم می کنید، ساختار و مرتبط بودن آن و به طور کلی بهبود تجربه کاربری تغییر کرده است. به همین خاطر بررسی این جوانب از سئو نیز مهمی در موفقیت سایت شما دارد. در گذشته تگ های سئو تاثیر بسیار مهمی بر روی رتبه بندی داشت اما در حال حاضر تگ ها یکی از بحث برانگیزترین  جوانب سئوی داخلی هستند و بحث های زیادی در مورد این موضوع مطرح می شود.  سوال اینجاست که آیا تگ ها به طور کامل مسنوخ شده اند؟ چه تگ هایی برای سایت اهمیت دارند؟ برای پاسخ دادن به این سوالات  باید نقش هر کدام از تگ ها را بشناسید و تاثیری که بر روی تجربه کاربری و موتورهای جستجو دارد را ارزیابی نمایید.  چه این ها متاتگ هایی با صفت عنوان و توضیح باشند یا سایر تگ هایی که برای سازماندهی و طبقه بندی محتوا به کار می روند، روشی که این تگ ها توسط وبمسترها به کار می رود و تاثیر مرتبط آن ها بر روی رتبه بندی در طول زمان تغییر کرده است.

با هوشمندتر شدن موتورهای جستجو در خواندن و تفسیر کردن داده ها، همه تگ ها نیز دچار تغییر شده اند.با اینحال تگ های جدید و روش های جدید سازماندهی اطلاعات وارد میدان شده اند و با کمی تغییر رویکرد، می توان از آن ها به نفع سایت استفاده کرد. در این مقاله سعی می کنیم انواع مختلفی از تگ ها و اهمیت آن ها برای سئو را مورد بررسی قرار دهیم. پس همراه وب ایده باشید.

تگ عنوان(Title Tags):

تگ عنوان به بخش هدری متعلق است که عنوان صفحه مورد نظر در سایت را مشخص می کند. این گزینه معمولا به عنوان سرتیتر قابل کلیک در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود و در شبکه های اجتماعی و مرورگرها نیز نشان داده می شود. تگ عنوان  می تواند ایده جامع و شفافی در مورد محتوای صفحه فراهم آورد. اما سوال اینجاست که آیا چنین تگی می تواند تاثیر زیادی بر روی رتبه بندی داشته باشد؟ از یک سو چنین تگی درمان همه شرایط و مشکلات موجود نیست زیرا  استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی به ذائقه گوگل خوش نمی اید. از سوی دیگر، عنوانی که به خوبی نوشته شده است و رتبه بندی بالایی دارد هنوز هم می تواند تاثیر خوبی بر روی دیده شدن سایت در موتورهای جستجو داشته باشد. در طول چند سال گذشته، فاکتور رفتار کاربران به عنوان  تایید و اثبات منطقی از مرتبط بودن مورد بحث قرار گرفته است.  حتی نمایندگان گوگل نیز بیان کرده اند که رفتار کاربر بر روی سایت یکی از شان است.

عنوان صفحه هنوز هم اولین چیزی است که جستجوکننده در نتایج جستجو می بیند و در مورد کلیک کردن یا نکردن بر روی آن تصمیم می گیرد.  اگر عنوانی به خوبی نوشته شده باشد می تواند تعداد کلیک ها و ترافیک ورودی به سایت را بیشتر کند و همین امر تاثیر خوبی بر روی رتبه بندی خواهد داشت. یک تجربه ساده نشان می دهد گوگل به تگ عنوانی که با کلمات کلیدی دقیق پر شده است نیازی ندارد.  این موضوع نشان می دهد موتورهای جستجویی همچون گوگل در خواندن و درک محتوا بسیار قدرتمند شده اند و بافت محتوا بیشتر از کلمات کلیدی برایشان اهمیت دارد.  همانطور که مشاهده کردید تگ عنوان درمان همه مشکلات نیست اما اگر هوشمندانه به کار رود می تواند بخش ضروری از پازلی باشد که نشان می دهد صفحه شما مرتبط به جستجوی کاربران است و باید رتبه بهتری کسب کند.  این روزها موتورهای جستجو  به دنبال تصویر کامل تر هستند و دوست دارند محتوای صفحه را به طور کلی مورد ارزیابی قرار دهند اما به خاطر داشته باشید که عنوان و تگ عنوان نیز اهمیت دارد زیرا اولین چیزی است که با جستجو کننده تعامل خواهد داشت.  برای اینکه بتوانید از بهترین تمرینات سئو تبعیت کنید باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • به هر صفحه عنوان منحصر به فردی بدهید که بتواند محتوای موجود را به دقت توصیف کند
  • طول عنوان را ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر در نظر بگیرید.  اگر عنوانی طولانی تر از این مقدار باشد در نتایج جستجو بریده خواهد شد.
  • کلمات کلیدی مهم را در ابتدا قرار دهید اما آن را به صورت طبیعی به کار ببرید.
  • در عناوین خود از نام برند استفاده کنید.

 تگ متادیسکرپشن:

متادیسکرپشن بخش دیگری از متن است که در بخش هدر صفحات سایت قرار می گیرد و معمولا در اسنیپت های صفحات جستجو به همراه عنوان و آدرس صفحه نمایش داده می شود. هدف از متادیسکرپشن نشان دادن حضور و ماهیت صفحات است اما جزییات بیشتری را در اختیار افراد قرار می دهد.  همانطور که می دانید متادیسکرپشن  رسمی نیست. با اینحال اهمیت این تگ همانند اهمیت تگ عنوان است و می تواند بر روی تعامل بین جستجوکننده و سایت اثر بگذارد.

  • توضیحات بخش زیادی از اسنیپت های صفحات جستجو را اشغال می کنند و فرصت خوبی را برای دعوت کاربران به سایت فراهم می آورند به شرطی که به طور واضح و جامع نوشته شده باشند
  • تگ دیسکرپشن می تواند بر روی تعداد کلیک هایی که دریافت می کنید اثر بگذارد و نرخ کلیک را افزایش دهد و بونس ریت را کمتر نماید.به همین خاطر است که تگ متادیسکرپشن باید منطقی نوشته شود و وعده بیهوده به کاربران ندهد.

متادیسکرپشن شما می تواند هر طولی داشته باشد اما گوگل  معمولا ۱۶۰ کاراکتر را در صفحه نتایج جستجو نشان می دهد. برای اینکه بتوانید بهترین تمرینات را در این مورد داشته باشید موارد زیر را مدنظر بگیرید:

  • برای هر صفحه یک متادیسکرپشن منحصر به فردی اختصاص دهید که بر روی ارزش صفحه اثر می گذارد
  • اسنیپت های گوگل در برگیرنده ۱۵۰ الی ۱۶۰ کاراکتر هستند.
  • کلمات کلیدی بسیار مهم خود را در این تگ قرار دهید اما بیش از حد از کلیدواژه استفاده نکنید.
  • سعی کنید از جذاب، گزاره ارزشی منحصر به فرد  یا سایر موارد در تگ متادیسکرپشن استفاده کنید.

تگ های هدینگ(H1-H6):

تگ های هدینگ، تگ های HTML ای هستند که برای شناسایی هدینگ ها و ساب هدینگ های داخل محتوا از سایر بخش های متن مورد استفاده قرار می گیرند.  همانطور که می دانید H1 هدینگ اصلی صفحه است و  می تواند محتوای صفحه را به کاربر نشان دهد.  تگ های H2 تا H6 تگ های اختیاری هستند که برای سازماندهی محتوا مورد استفاده قرار می گیرند و صفحات و محتوای موجود در آن را ساده تر می سازند. امروزه استفاده از تگ های هدینگ یکی از بحث های اصلی است که در میان سئوکاران به چشم می خورد

با اینکه تگ های H2 الی H6،  برای موتورهای جستجو زیاد مهم نیستند اما استفاده  درست از تگ H1  تاثیر بسیار زیادی دارد و در مطالعات مختلف این موضوع به وضوح بیان شده است. علاوه بر این، استفاده نادرست از این تگ باعث می شود سایت نتواند ترافیک زیادی کسب و ترافیک خود را بهبود ببخشد. استفاده از این تگ ها  باعث بهبود معماری محتوای شما می شود.

  • در این شرایط موتورهای جستجو می توانند محتوای سازماندهی شده شما را به خوبی بخوانند و درک نمایند
  • کاربران نیز می توانند از این هدینگ ها به عنوان لنگری در متن استفاده کنند و به کمک آن ها محتوای موجود را به راحتی بخوانند.

هر دوی این فاکتورها می تواند باعث بهینه سازی سایت شود و رتبه بندی را بهتر نماید. تمرینات زیر را در مورد تگ های هدینگ دنبال کنید:

  • برای هر صفحه تگ H1 منحصر به فردی اختصاص دهید که نشان دهنده موضوع کل صفحه است و کلمه کلیدی اصلی در آن گنجانده شده است
  • از تگ های H2 تا H6 به صورت مناسب استفاده کنید و از کلمات کلیدی ثانویه که به هر پاراگراف مرتبط است در آن ها استفاده نمایید اما زیاده روی نکنید.

تگ های بولد / ایتالیک:

همانطور که می دانید این تگ ها برای برجسته کردن بخش های مهم محتوا به کار می روند و تاکید معنایی بر روی کلمات خاص خواهند داشت. در حوزه سئو چنین گفته شده است که ربات ها ممکن است چنین مواردی را دوست داشته باشند اما زیاد نگران چنین تگ هایی نباشید. پس به خاطر داشته باشید که تگ های ایتالیک و بولد جزو تگ های مهم و ضروری نیستند اما باز هم می توانند خوانایی متن و تجربه کاربری را بهبود ببخشند.  موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تنها جایی از این تگ ها استفاده کنید که واقعا نیاز باشد. از کاربرد زیاد و بی رویه این تگ ها خودداری کنید
  • کل محتوا را اسکن کنید تا مطمئن شوید با تگ های بولد و ایتالیک زیاد پر نشده است.

متاتگ کلمات کلیدی:

در ابتدای مسابقه بهینه سازی، متاتگ کلمات کلیدی اسنیپت های کوچکی از متن بودند که تنها  در کدها نشان داده می شدند. این ها به موتورهای جستجو می گفتند که موضوع صفحه به چه چیزی ارتباط دارد.  در طول سال ها این تگ ها نیز توسط برخی از افراد مورد سوء استفاده قرار گرفتند و به اسپم تبدیل شدند.

حالا به خوبی می دانیم که گوگل متاتگ کلمات کلیدی را به طور کامل نادیده می گیرد و تاثیری بر روی رتبه بندی نخواهد داشت. این تگ ها به طور کامل منسوخ شده اند و نباید زمان خود را صرف این موارد بکنید.

تگ Alt تصاویر:

تگ Alt تصاویر به تصاویر اضافه می شود تا محتوا و موضوع آن را توصیف نماید. این صفت در حوزه بهینه سازی داخلی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا:

  • اگر تصویر نتواند به درستی بارگذاری شود یا اگر تصویر در مرورگر غیر فعال شده باشد، آن  به کاربر نشان داده خواهد شد.
  • این صفت می تواند بافت تصویر را به خوبی نشان دهد. موتورهای جستجو نمی توانند تصاویر را ببینند پس این موضوع برایشان بسیار مهم خواهد بود.

برای سایت های تجارت الکترونیک، تصاویر تاثیر مهمی بر روی تعامل کاربر با صفحه خواهد داشت.  گوگل نیز بیان کرده است که این تگ به موتورهای جستجو کمک  می کند موضوع تصویر را درک کنند.  علاوه بر این اگر تصویر توضیح مرتبطی داشته باشد می تواند شانس دیده شدن شما در نتایج Google Images را نیز افزایش دهد. برای بهبود این شرایط از تمرینات و نکات زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید تصاویر مهم و اصلی را به خوبی بهینه سازی نمایید. این تصاویر در برگیرنده تصویر محصولات، ها یا تصاویر آموزشی هستند.
  • متن ALT را واضح و توصیفی بنویسید. از کلمات کلیدی به درستی در آن استفاده کنید و مطمئن شوید این متن با کل محتوای موجود سازگار است.

صفت Nofollow:

لینک های خارجی لینک هایی بر روی سایت هستند که به سایت های دیگر اشاره می کنند. این لینک ها برای ارجاع به یک منبع، اشاره کردن به منابع مفید یا اشاره کردن به سایت های مرتبط مورد استفاده قرار می گیرند.  باید به خاطر داشته باشید که چنین لینک هایی برای سئو بسیار مهم هستند. گوگل مخالف سوء استفاده از تاکتیک های لینک دهی خارجی است و افرادی که به دنبال خرید لینک هستند را جریمه می کند.  به طور پیش فرض زمانی که لینک خود را dofollow می کنید به گوگل می گویید که به سایت مدنظر اعتماد دارید.  اما زمانی که از صفت Nofollow استفاده می کنید به ربات های گوگل دستور می دهید لینک را دنبال نکنند. اگر به دنبال بهینه سازی سئوی سایت خود هستید باید تعادلی را بین این دو صفت برقرار کنید اما  لینک هایی که ویژگی های زیر دارند را Nofollow کنید:

  • لینک به منابعی که محتوای آن به عنوان محتوای غیر قابل اعتماد شناخته می شود
  • هر گونه لینک اسپانسری یا پولی
  • لینک از کامنت ها یا سایر محتوای تولید شده توسط کاربر
  • لینک های ثبت نام یا اشتراک داخل سایت

متاتگ ربات ها:

متاتگ ربات سطح صفحه با صفت content=“noindex به موتورهای جستجو بیان می کند صفحه مدنظر را ایندکس نکند. با اینکه چنین تگ هایی به طور مستقیم به رتبه بندی سایت مرتبط نیستند اما در برخی از موارد ممکن است بر روی ظاهر سایت تاثیر داشته باشند. به عنوان مثال گوگل محتوای thin را دوست ندارد.  ممکن است این محتوا را به عمد تولید نکرده باشید اما اگر صفحه ای برای کاربر بی ارزش باشد،  این محتوا به عنوان thin در نظر گرفته می شود. در برخی از شرایط ممکن است بخواهید صفحات خاصی را دور از دسترس موتورهای جستجو نگه دارید. مثلا صفحه تخفیف در فروش دارید که تنها با لینک مستقیم در دسترس کاربران خواهد بود.  برای بهبود این نوع تگ تمرینات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • محتوای thin در صفحه را ببندید و کاری کنید که در صفحه نتایج جستجو دیده نشوند
  • صفحاتی که بودجه خزش شما را نابود می کنند ببندید
  • مطمئن شوید که به اشتباه صفحات مهم را از ایندکس شدن خارج نمی کنید.

:

تگ Rel=”canonical” به موتورهای جستجو می گوید نسخه ای که شما می خواهید را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کند و آن را در نتایجش ایندکس نماید. این تگ زمانی به کار می رود که صفحات یکسانی با آدرس مختلف یا صفحات متفاوتی که محتوای یکسانی دارند بر روی سایت منتشر می شود. محتوای تکراری داخلی  همانند محتوای کپی شده نخواهند بود و گوگل زیاد این موضوع را سخت نمی گیرد زیرا سوء استفاده ای از آن نشده است. با اینحال، چنین موضوعی می تواند باعث سردرگمی موتورهای جستجو شود مگر اینکه URL مدنظر از طرف شما انتخاب گردد.  URL انتخابی به طور مکرر مورد خزش قرار می گیرد و سایر آدرس ها خزیده نمی شوند.  یکی دیگر از مزایای به کار بردن این تگ این است که بررسی و پیگیری  وضعیت مرتبط با محتوا را راحت تر می کند. جان مولر بیان کرده است که استفاده  از این تگ برای محتوای تکراری به گوگل کمک می کند تلاش های شما را حفظ کند و کل سیگنال را به یک صفحه واحد منتقل نماید.  تمرینات زیر را در مورد تگ Rel=”canonical” مدنظر داشته باشید. شما می توانید در صفحات زیر از این تگ استفاده کنید:

  • صفحاتی که ی در مورد یک موضوع خاص دارند
  • صفحات تکراری که آدرس های متعددی دارند
  • نسخه هایی از یک صفحه با session Ids یا سایر پارامترهای URL که تاثیری بر روی محتوا ندارند.

Schema Markup:

Schema markup واژه های مشترکی است که توسط موتورهای جستجو شناسایی می شود و به آن ها اجازه می دهد داده ها را به شیوه منطقی سازماندهی کنند.  وب معنایی جایی است که تمرکز موتورهای جستجو و افراد از کلمات کلیدی به سمت  مفاهیم و ارتباطات بین  این مفاهیم تغییر کرده است.

داده های ساخت یافته دقیقا همان چیزی است که به موتورهای جستجو کمک می کند نه تنها محتوا را بخواند بلکه ارتباط کلمات خاص با هم را درک نماید. این روزها صفحه نتایج جستجو تغییر زیادی کرده است و در برخی از شرایط اصلا لازم نیست کاربر برای دریافت پاسخش بر روی لینکی کلیک کند. اما اگر فردی در نزدیکی کلیک کردن بر روی لینک باشد، یک اسنیپت غنی با تصویر زیبا، امتیاز ۵ ستاره ای ، محدوده قیمت مشخص شده وسایر موارد می تواند بسیار مفید باشد.  تخصیص تگ schema به صفحات خاص ، باعث می شود اسنیپت شما در موتورهای جستجو کاربردی و برای بازدیدکننده جذاب باشد.  شما می توانید از نکات زیر در این شرایط استفاده کنید:

  • schema های موجود را در سایت org مورد بررسی قرار دهید
  • نقشه ای برای صفحات مهم خود ایجاد کنید و ببینید چه مفاهیمی به این صفحات مرتبط هستند.
  • از markup ها به دقت استفاده کنید.
  • markup خود را به دقت بررسی و تست کنید تا مطمئن شوید گمراه کننده نیست و به شیوه نادرست به کار نرفته است.

 متاتگ رسانه های اجتماعی:

Open Graph در اصل توسط فیس بوک معرفی شد و به شما اجازه می دهد  نحوه دیده شدن صفحه مدنظر و ظاهر آن بر روی رسانه های اجتماعی را کنترل کنید.

حالا این موضوع در گوگل پلاس و لینکداین نیز به کار می رود. کارت های توییتر بهینه سازی های مشابهی را ارائه می کنند اما این ها مختص توییتر هستند. به کمک این متاتگ ها می توانید اطلاعات بیشتری در مورد صفحه خود فراهم آورید.  اگر بتوانید ظاهر صفحات خود را در رسانه های اجتماعی بهبود ببخشید باعث می شوید صفحه به اشتراک گذاشته شده حرفه ای تر به نظر برسد. همین امر احتمال کلیک بر روی محتوا را افزایش می دهد. اگرچه این تگ برای سئو ضروری نیست اما مزایای متعددی برایتان خواهد داشت. برای اینکه مطمئن شوید صفحه شما به هنگام اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی ظاهر خوبی دارد موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از متاداده های مرتبط و اصلی به کمک پروتکل Open Graph استفاده کنید و آدرس های خود را تست نمایید
  • کارت های توییتری را تنظیم و راه اندازی کنید و آن ها را تایید نمایید

 متاتگ Viewport:

متاتگ Viewport به شما اجازه می دهد مقیاس بندی صفحه بر روی صفحات نمایش مختلف را پیکربندی کنید.  معمولا این تگ و مقدار آن به صورت زیر خواهد بود:

 

استفاده از این تگ ضروری نیست اما بررسی گوگل نشان می دهد استفاده از آن می تواند تفاوت های زیادی ایجاد کند.

متاتگ Viewport رابطه مستقیمی با رتبه بندی ندارد اما می تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد.

 نتیجه گیری:

برای اینکه بیشترین استفاده را از ی داخلی ببرید،   تاکتیک های کوچک را نادیده نگیرید. این روزها برخی از تگ ها هنوز هم برای سئوی سایت اهمیت دارند و برخی ضروری نیستند اما به شما اجازه می دهند سایت را در میان رقبا متمایز کنید و ترافیک خوبی به دست آورید.  تغییرات کوچکی که تجربه کاربری را بهبود می بخشند و به موتورهای جستجو کمک می کنند درک بهتری از سایت داشته باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند پس آن ها را نادیده نگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن