سئومقالات وب

بردکرامب(Breadcrumb) چیست و چه تاثیری بر روی سئو دارد؟

بردکرامب (Breadcrumb ) ابزار مفیدی برای طراحان سایت و متخصصان حوزه سئو محسوب می شود. این گزینه به ربات های گوگل کمک می کند درک درستی از سلسله مراتب سایت داشته باشند و به کاربران کمک می کند به خوبی  موقعیت فعلی خود در سایت را درک نمایند. با اینحال همه سایت ها از این ابزار ناوبری استفاده نمی کنند. شاید  آن ها به خاطر اینکه فکر می کنند این ابزار تاثیر زیادی بر روی سئو ندارد آن را نادیده می گیرند.   در این مقاله قصد داریم در مورد انواع مختلف بردکرامب صحبت کنیم، مزایا و معایب آن را بیان نماییم و ببینیم این گزینه چه تاثیری بر روی رتبه بندی سایت دارد. پس همراه وب ایده باشید.

 سه نوع بردکرامب که باید بشناسید:

  1. بردکرامب های مبتنی بر موقعیت:

این بردکرامب ها به عنوان بردکرامب های مبتنی بر سلسله مراتب نیز شناخته می شوند و رایج ترین نوع از این گزینه هستند.  این ها ساختار صفحات را نشان می دهند و به کاربر کمک می کنند درک درستی از سطوح متعدد سایت  داشته باشند و آن را به خوبی ناوبری کنند.

بردکرامب های مبتنی بر موقعیت، روش اسان و راحتی برای نشان دادن ساختار سایت به کاربرانی است که از قسمت های عمیق سایت بازدید می کنند و از منبع خارجی وارد آن شده اند. مطمئن شوید که بردکرامب منوی اصلی و گزینه های ناوبری ثانویه را Duplicate نمی کند و منحصر به فرد است.

  1. بردکرامب مبتنی بر صفت:

این بردکرامب ها ارتباط محصولات با یکدیگر را توضیح می دهد و به کاربر کمک می کند رویکرد تازه ای بیابد. این ها فهرستی از صفات را نشان می دهند که کاربر قبلا آن ها را انتخاب کرده است.  شما اغلب استفاده همزمان از دو نوع بردکرامب را در سایت خواهید دید:  در ابتدا لینک های مبتنی بر موقعیت وجود خواهد داشت که بعد از آن لینک های مبتنی بر صفت دیده می شود. این گزینه شبیه ناوبری همچون صفحه اصلی> طبقه بندی محصولات> رنگ> انداره> شکل است.

  1. بردکرامب مبتنی بر مسیر یا مبتنی بر هیستوری:

بردکرامب های مبتنی بر هیستوری می توانند مسیری را برای کاربر فراهم کنند که قبلا در سایت دنبال کرده اند. اساسا این  گزینه شبیه مسیر زیر است:

صفحه اصلی> صفحه قبلی> صفحه قبلی> صفحه قبلی> صفحه فعلی

این نوع بردکرامب ها زیاد محبوبیتی ندارند زیرا  به راحتی می توان آن ها را با دکمه بازگشت جایگزین کرد.

بردکرامب های مبتنی بر مسیر برخی از اوقات می توانند برای افراد مفید باشند اما این گزینه نیز بسیار سردرگم کننده است زیرا کاربر ممکن است  از یک صفحه به صفحه دیگری که هیج الگوی منطقی در آن وجود ندارد هدایت شود.  همچنین استفاده از هیستوری برای کاربرانی که از طریق گوگل به صفحات عمیق سایت آمده اند یا اینکه از منابع خارجی وارد آن شده اند نیاز نخواهد بود. با اینحال برخی از سایت ها، بردکرامب های مبتنی بر هیستوری را با انواع دیگر بردکرامب ترکیب می کنند.

 کجا باید از بردکرامب استفاده کنیم؟

بردکرامب برای سایت هایی که ساختار پیچیده ای دارند یا در آن ها طیف وسیعی از صفحات و طبقه بندی ها به کار رفته است، ضروری خواهد بود.  این سایت ها معمولا در برگیرنده سایت های فروشگاهی، آژانس های خبری، وبلاگ های بسیار بزرگ، سایت انتشاراتی هاست .  شما می توانید از بردکرامب تقریبا برای هر سایتی استفاده کنید به جز آن هایی که گروه بندی یا سلسله مراتب منطقی ندارند. تصمیم گیری در مورد کاربرد بردکرامب یا استفاده نکردن از آن به نحوه طراحی سلسله مراتب سایت بستگی خواهد داشت. بردکرامب همانند یک قابلیت اضافی عمل می کند اما نمی توان آن را جایگزین منوی معمولی سایت کرد.

 اشتباهات رایج در کاربرد بردکرامب:

این لینک های ناوبری علی رغم تمام مزایایی که می توانند برای سایت داشته باشند برخی از اوقات اضافی هستند و حتی می توانند به سایت آسیب بزنند. اجازه دهید اشتباهات بزرگی که در کاربرد بردکرامب رخ می دهد را با هم مرور کنیم

  1. طبقه بندی های بی نظم:

بردکرامب مجموعه ای از لینک ها با ساختار خطی است. به همین خاطر این گزینه تنها زمانی مفید خواهد بود که همه صفحات در طبقه بندی های تمیزی قرار گرفته باشند. اگر صفحه ای را به توان به طبقه بندی های والد متعدد مرتبط کرد، اضافه کردن بردکرامب به سایت می تواند برای کاربر سردرگم کننده باشد.

  1. تکراری شدن ناوبری اصلی سایت:

گزینه های ناوبری بر روی سایت باید واضح، شفاف و کاربردی باشند. بردکرامب تنها به عنوان ابزار ناوبری اضافی برای فراهم آوردن لینک های منحصر به فرد به طبقه بندی های قبلی بر روی صفحه به کار می رود.

  1. استفاده از بردکرامب در مواقع غیر ضروری:

برخی از سایت ها اصلا نیازی به این گزینه ندارند زیرا  منوی اصلی، ناوبری ثانویه و برخی از بلوک ها می توانند همه گزینه های مورد نیاز کاربر را فراهم آورند.

مزایای بردکرامب برای سئو:

به کمک این گزینه می توان برخی از مشکلات مرتبط با سئو را حل کرد. اجازه دهید این مشکلات را با هم مرور کنیم.

  1. کاهش بونس ریت سایت:

بردکرامب می توانند تجربه بهتری برای بازدیدکنندگان فراهم آورند و آن ها را تشویق کنند کل سایت را بررسی نمایند.  این شرایط زمانی رخ می دهد که کاربر به لطف جستجوی گوگل وارد صفحه ای می شود، بردکرامب را می بیند ، بر روی لینک آن کلیک می کند و موضوعات یا ایتم های مرتبط را مورد بررسی قرار می دهد. در چنین شرایطی بردکرامب می تواند بونس ریت سایت را کاهش دهد.

  1. بهبود تجربه کاربری:

کاربران اغلب به طور عجیب و غریبی در اینترنت گشت و گذار می کنند. برخی از اوقات بر روی تصویر یا سرتیتری کلیک می کنند و هدف اصلی از باز کردن سایت را فراموش می نمایند. هیچ کس دوست ندارد در سایت گم شود. بردکرامب مسیری را برای ناوبری به صفحاتی با سطوح بالاتر فراهم می کند و به کاربر کمک می کند با یک کلیک به چنین صفحاتی دست یابد. اینکار از زدن دکمه بازگشت به طور پیاپی برای رسیدن به صفحه اصلی بسیار راحت تر است.

  1. اندازه کوچک و عملکرد خوب:

بردکرامب جهت گیری افقی دارند، کوتاه هستند و با فونت ساده تایپ می شوند. به همین خاطر فضای زیادی در سایت نمی گیرند. این موضوع برای نسخه موبایلی سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

  1. تاثیر مثبت بر روی گوگل:

بردکرامب ها نه تنها برای کاربران محبوب هستند بلکه موتورهای جستجو نیز چنین مواردی را تحسین می کنند. گوگل این ها را به عنوان ابزار بهبود سایت معرفی می کند . این موضوع می تواند تاثیر مثبتی بر روی رتبه بندی سایت داشته باشد. گوگل اخیرا  بردکرامب هایی که با تصویر همراه هستند را به بخش های بالایی نتایج جستجو اورده است. این گام عملی می تواند بخشی از تکامل نسخه  موبایل اول گوگل باشد. بردکرامب به موتورهای جستجو کمک می کند ساختار سایت را درک کنند. علاوه بر این گوگل ممکن است این موارد را در موتورهای جستجو نشان دهد و لینک شما را برای کاربر جذاب سازد.

 بردکرامب برای موبایل:

سایت های موبایلی واقعا می توانند از نشان دادن بردکرامب های کوچک زمانی که ناوبری اصلی پنهان شده است بهره ببرند زیرا این ها تاثیر مثبتی بر روی تجربه کاربری دارند. شما باید حداقل یک لینک بازگشت به  نسخه موبایلی سایت خود اضافه کنید. این موضوع می تواند ابزار گشت و گذار و نشانگر موقعیت را فراهم آورد.

بردکرامب و سئو:

بردکرامب تاثیر واضحی بر روی رفتار کاربر دارد اما سوال اینجاست که ایا این گزینه می تواند برای سئو مفید باشد؟ پاسخ به این سوال مثبت است هر چند  این ها نمی توانند به طور معجزه اسایی نتایج سئو را بهبود ببخشند.  این بهبودها تجربه کاربری بهتری ایجاد می کند و باعث افزایش رتبه بندی سایت می گردد. شما می توانید با نشان دادن بردکرامب ها در متادیسکرپشن نیز رتبه خود را بهبود ببخشید. زمانی که از بردکرامب برای مقاصد سئو استفاده می کنید هوشیار باشید. کلمات کلیدی را می توان برای هر لینک به عنوان انکرتکست به کار برد اما مطمئن شوید این ها ظاهر طبیعی برای کاربران دارند. در چنین شرایطی گوگل صفحات لینک شده را به عنوان نتایج جستجوی مناسب برای کوئری خاص در نظر می گیرد و رتبه بالاتری به آن می دهد.

 چگونه بردکرامب را به سایت اضافه کنیم؟

روش های زیادی برای استفاده از بردکرامب در سایت وجود دارد. اگر از سایت وردپرسی استفاده می کنید می توانید  از افزونه های متعددی که برای بردکرامب طراحی شده اند استفاده نمایید یا از افزونه یواست استفاده کنید. اگر می خواهید این گزینه در گوگل نیز ظاهر شود باید از داده های ساخت یافته به گونه ای استفاده کنید که گوگل آن را درک کند. افزونه یواست روش اسانی برای اضافه کردن بردکرامب به سایت وردپرسی دارد. این گزینه هر چیزی که باید به سایت اضافه شود را اضافه می کند  و سایت را برای گوگل نیز آماده می سازد.

برای اضافه کردن بردکرامب به سایت باید کد زیر را به قالب خود و جایی که می خواهید بردکرامب نشان داده شود اضافه کنید:

 

این کد را اغلب می توان داخل single.php یا page.php قرار داد. در برخی از قالب ها باید این کد را در انتهای فایل header.php قرار دهید. سعی نکنید این کد را در فایل functions.php بگذارید زیرا باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود. بعد از اینکه کد را اضافه کردید به بخش تنظیمات advanced افزونه یواست بروید و پشتیبانی از بردکرامب را فعال نمایید. در این بخش می توانید ساختار بردکرامب و پیشوندهایی که باید مورد استفاده قرار گیرد را تعیین نمایید.

نتیجه گیری:

زمانی که می خواهید بردکرامب را در سایت خود مورد استفاده قرار دهید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • بهتر است این گزینه را برای سایت هایی به کار ببرید که سلسله مراتب آن ها سه یا چند سطحی است.برای نسخه های موبایلی حاقل از یک لینک بازگشت استفاده نمایید
  • به صفحه فعلی لینک ندهید  اما آن را در بردکرامب ذکر کنید.
  • به جای نام های طولانی از نام های کوتاه برای بردکرامب استفاده نمایید
  • برای جدا کردن لینک ها از پیکان استفاده کنید.  شما می توانید از علامت > استفاده کنید یا طراحی دیگری را انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید که استفاده از اسلش و نوارهای عمودی کاربر را سردرگم می کند.
  • بردکرامب را در بالای صفحه، بالای محتوا و عنوان اصلی قرار دهید.
  • شما هنوز هم به ناوبری معمولی خود نیاز دارید. مطمئن شوید که به خاطر کاربرد بردکرامب، لینک های تکراری در سایت ایجاد نمی کنید.

استفاده هوشمندانه از بردکرامب می تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد، بونس ریت را کاهش دهد و زمان ماندن در سایت را بهبود ببخشد.

بردکرامب(Breadcrumb) چیست و چه تاثیری بر روی سئو دارد؟
امتیاز دهید
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن