مقالات وبوردپرس

افزونه وردپرس در برابر فایل Functions.php: کدام یک بهتر است؟

برخی از کاربران به دنبال پاسخ این سوال هستند که باید از افزونه وردپرسی استفاده کنند یا کدهایی را به خود اضافه نمایند؟ عده ای معتقدند که اضافه کردن کد همیشه روش بهتری برای بهبود است اما واقعیت چنین نیست. در این مقاله سعی می کنیم مزایا و معایب استفاده از افزونه وردپرسی در برابر functions. را با هم مرور کنیم و ببینیم کدام یک گزینه بهتری هستند. پس همراه وب باشید.

  وردپرسی در برابر استفاده از کد ارشی در فایل functions.php:

شما اغلب اوقات می توانید دو راه حل برای حل مشکلات موجود در وردپرس داشته باشید. می توانید از افزونه وردپرسی استفاده کنید یا کدی را به فایل functions.php قالب خود بیفزایید. هر دوی این روش ها کار یکسانی برایتان انجام می دهند و هر دو روش صحیحی هستند. با اینحال بیشتر کاربران دوست دارند بدانند کدام یک برای سرعت و سایت وردپرسی بهتر است. برخی از کاربران در مورد نصب تعداد زیادی از افزونه ها نگران هستند و نمی دانند این موضوع چه تاثیری بر روی سرعت سایت و امنیت وردپرس دارد.

 

حتما بخوانید: ایا افزونه وردپرسی که می خواهید دانلود کنید برای سایت تان امن است؟

 

برخی از کاربران نیز نگران این موضوع هستند که اضافه کردن کد سفارشی سایت را خراب کند و نتوانند به راحتی مشکل به وجود آمده را برطرف سازند. خوب اجازه دهید این دو راه حل را با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدام یک گزینه بهتری هستند.

 مزایا و معایب استفاده از فایل functions.php:

فایل functions.php در وردپرس  به توسعه دهندگان قالب اجازه می دهد عملکرد و قابلیت سفارشی برای قالب های خود را تعریف نمایند. این فایل همانند یک افزونه بزرگ وردپرسی عمل می کند و می توان از آن برای اضافه کردن کدهای سفارشی و دلخواه به سایت استفاده کرد. در ادامه سعی می کنیم مزایای اضافه کردن کدهای سفارشی به قالب و فایل functions.php را با هم مرور کنیم.

مزایا:

  • شما می توانید به راحتی از ویرایشگر درون ساخت موجود در ناحیه ادمین برای ویرایش این فایل استفاده کنید
  • می توانید همه کدها را در یک فایل واحد کپی و سپس پیست نمایید
  • می توانید کدها را مطالعه کنید و نحوه کار با آن ها را بیاموزید

با اینحال استفاده از این گزینه نیز می تواند معایب خاص خود را داشته باشد. برخی از معایب عبارتند از:

  • کد سفارشی شما اگر قالب تغییر کند کار نخواهد کرد
  • مگر در مواردی که از قالب child استفاده می کنید، به روزرسانی قالب می تواند فایل php را دوباره بنویسد
  • درک اینکه کد کجا به پایان رسیده و کجا آغاز می شود برای بیشتر افراد دشوار است.
  • برخی از کدها می توانند بزرگ باشند و به اسکریپت ها و استایل های اضافی داشته باشند.

 درک محدودیت های فایل functions.php:

ترفندها و نکات زیادی در مورد این فایل وجود دارد و همین امر می تواند کار با آن را برای برخی از افراد دشوار سازد.  استفاده از این فایل نمی تواند همیشه جایگزین مناسبی برای افزونه های وردپرس باشد. اضافه کردن کد به فایل functions.php  می تواند تاثیر یکسان یا متفاوتی با اضافه کردن افزونه وردپرسی بر روی سایت داشته باشد. همه قابلیت ها و عملکردهایی که شما نیاز دارید را نمی توان به کمک این فایل به سایت اضافه کرد. به مثال یک کد سفارشی ممکن است اسکریپت ها  و استایل شیت های اضافی برای کارکرد صحیحش نیاز داشته باشد.

 مزایا و معایب نصب افزونه های وردپرسی:

افزونه های وردپرسی همانند اپلیکیشن هایی برای سایت های وردپرسی هستند. آن ها شامل کدهایی هستند که خودشان را به هسته نرم افزار وردپرس متصل می سازند تا بتوانند قابلیت و عملکرد بیشتری را برای صاحبان سایت ها فراهم آورند. در ادامه مزایای استفاده از افزونه وردپرسی را در برابر اضافه کردن کد بیان می کنیم.

مزایا :

  • افزونه وردپرسی به قالب شما وابسته نیست
  • اگر کدهای به کار رفته در افزونه یکسان باشد می تواند عملکرد و تاثیر یکسانی با فایل php ایجاد نماید
  • غیر فعال کردن، به روزرسانی و حذف افزونه بسیار راحت است
  • مدیریت افزونه کار آسانی است زیرا تولیدکننده آن توضیحات مناسبی در موردش ارائه می کند.

خوب حالا باید معایب استفاده از افزونه را با هم مرور کنیم:

  • باید به روزرسانی های افزونه را هم نصب کنید
  • نویسنده افزونه می تواند آن را رها کند و به روزرسانی هایش را انجام ندهد
  • شما ممکن است نتوانید کدهای افزونه را تغییر دهید

افزونه وردپرسی در برابر فایل functions.php: کدام یک بهتر است؟

اگر افزونه وردپرسی با کد یکسانی با فایل functions.php وجود دارد بهتر است از افزونه استفاده کنید. در مورد عملکرد، مهم نیست کد از کجا اجرا می شود. اینکه کد از فایل بارگذاری می شود یا افزونه جداگانه، زیاد مهم نیست. اگر کدها یکسان باشد عملکرد نیز یکسان خواهد بود. مدیریت افزونه های جداگانه بسیار ساده تر و راحت تر از ویرایش یک فایل functions.php بزرگ است. اضافه کردن کدهای تصادفی در همین فایل می تواند کار را برای بیشتر افراد دشوارتر سازد. اگر افزونه را انتخاب کردید می توانید از به روزرسانی های بعدی که می تواند عملکرد را بهبود ببخشد، باگ ها را برطرف کند یا موارد امنیتی را بهبود ببخشد بهره مند شوید.

چه زمانی باید کدی را به فایل functions.php اضافه کنیم؟

اگر قابلیتی که شما به دنبالش هستید با افزونه قابل اضافه شدن نیست و باید از کد استفاده کنید می توانید این کد را به فایل functions.php قالب خود اضافه نمایید. سناریوی دیگری که پیش رو دارید  زمانی است که قابلیتی را که مرتبط با قالب یا قالب child است اضافه می کنید. به عنوان مثال ایجاد یک اندازه جدید برای تصویر، نشان دادن تاریخ، اضافه کردن کدهای سفارشی قبل و بعد از و غیره. در این شرایط بهتر است از کد استفاده کنید. اگر اغلب کدهای سفارشی به سایت خود اضافه می کنید روش بهتری برای انجام اینکار وجود دارد. شما می توانید این کدها را در افزونه مخصوص سایت ذخیره کنید یا از افزونه Code Snippets برای مدیریت  و سازماندهی همه کدهای سفارشی استفاده نمایید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد سوالاتی که در ذهن دارید را پاسخ دهد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. ممنون از مقاله بسیار خوبتون ی سوال داشتم نوع قالب توی سرعت وب سایت تاثیر داره؟

    1. ممنون از شما. بله اگر قالب برای سئو بهینه سازی نشده باشه قطعا بر روی نتایج تاثیر خواهد داشت( هر چند این تاثیر غیر مستقیم باشه). از قالب های اصلی، واکنشگرا و با سرعت بارگذاری خوب استفاده کنید. برخی از قالب ها سرعت بارگذاری پایینی دارن و در دستگاه های موبایلی به خوبی نمایش داده نمیشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن